Toon posts:

HD formatteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De vorige topic waar ik begon over dit probleem, werd snel gesloten omdat de topic te oud was (denk ik).
k had een MS-DOS-opstartdiskette gemaakt, en in dos werkte format c: niet. Toen heb ik aan talloze mensen gevraagd hoe, wat, waar, waarom, en zij gaven mij andere manieren zoals format c:/s, format c:/v/s, format c:/u/q (ik heb het geprobeerd met en zonder spaties, met forward slash en backward slash), en het werkte allemaal niet: Invalid Drive Specification.
Nou is het rare, als ik in Windows in Opdrachtprompt intyp format c: dat hij het dan wel herkent en vraagt of ik zeker weet of ik c: wil formatteren, helaas stopt hij dan omdat hij een process/volume niet kan worden ontkoppeld.
Daarna vond ik deze site en heb ik van mijn diskette een bootdiskette van bootdisk.com gemaakt en het allemaal nog een keer geprobeerd, maar het werkt niet. Hier stond dat je goed moet letten op de versie van MS-DOS, Opdractprompt zegt 5.1.2600. Dus heb ik bootdiskette versie 5 gebruikt, zelfde probleem. Voor de zekerheid ook versie 6 geprobeerd, weer hetzelfde.
Aetje had nog in die andere topic die gesloten werd tegen mij gezegd dat ik c:\windows\command\format c: /u moest proberen, werkt ook niet. Hij blijft maar Invalid Drive Specification.
Op de Microsoft website staat dat als je je Windows XP CD tijdens het opstarten in je CD-Drive doet, dat die dan ook je harde schijf kan formatteren. Maar als ik mijn Windows XP CD tijdens het opstarten in m'n cd-speler doe, gebeurt er niets. Er staat daar uitgelegd dat als hij niet automatisch opstart, dat je dan contact moet opnemen met de fabrikant.
De CD-speler die ik gebruik heb ik ergens 2e hands (bijna) gratis gekocht >:) , hij deed het prima, maar er kwam verder helemaal geen informatie of zo bij. Op de website van Creative staat hoe je hem moet instellen op oudere Windows versies, als je de zelfde stappen volgt met XP kom je niet op dezelfde plek uit. En als je de eigenschappen van m'n cd-speler wil bekijken loopt de pc vast. 8)7
M'n harde schijf is 20 GB, 6 maanden oud, FAT32. Besturingssysteem Windows XP. Over CD-Speler weet ik bijna niets van, hij is van Creative en zijn max speed is 24x.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:23
Is het teveel gevraagd om even wat spatieëring in je post te gebruiken? Zo'n blok tekst is nou niet echt uitnodigend om te lezen.

omniscale.nl

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat zal ik de volgende keer proberen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je hoeft ook niets in windows in te stellen om op te starten van de xp cd.
in de bios hoef je alleen je cd-rom speler als eerste opstard divece te zetten.
makkelijkste is om je cd-rom als enigste aan te geven bij boot device.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Je kan alsnog door het editen van je post de leesbaarheid hiervan aanpassen hoor :)
Maar als ik mijn Windows XP CD tijdens het opstarten in m'n cd-speler doe, gebeurt er niets.
Staat de boot-sequence in je bios dan wel goed ingesteld?

Daarnaast zou ik ook eens ff de tips in Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat? even doornemen. ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

format /? doet wonderen!!! 8)7
En wanneer je een bootable floppy hebt, en het idd om een FAT32 gaat, moet een 'format c: /s/v' voldoende zijn om je disk te formatteren.
Anders kan je ook eventueel eerst je partitie verwijderen en dan opnieuw aanmaken en dan pas formatteren.
Heb je geen goede boot-diskette.... ?
Kijk dan eens op BootDisk.com
Daar staan ook beschrijvingen voor het maken van XP boot-disks :D

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:35

lordsnow

I know nothing

Ten eerste, natuurlijk kan je niet in Windows, in een DOS venster, je C: schijf formateren. Daar staat Windows toch op? Dat is net zoiets als de band van je auto verwisselen tijdens het rijden. Dat gaat niet lukken. Maar dat had je al gemerkt.

Ten tweede, je vorige topic werdt gesloten omdat je vraag daar beantwoord werdt.

Maar goed, nog een keer dan:

de Windows XP cd manier:
XP cd in de cd-rom speler, daarna de computer opnieuw opstarten. Als het goed is krijg je gelijk aan het begin (nog VOORDAT het Windows logo verschijnt!) een vraag van, "druk op een toets om vanaf CD te starten." Dat doe je dus - je drukt op een toets. Wel binnen twee sekonden, anders ben je te laat en moet je weer opnieuw opstarten. Na een minuut of twee is de PC klaar met allerlei bestanden laden, en kan je kiezen om Windows te instaleren. Daarna de gebruikers-overeenkomst accepteren. En nu krijg je een overzicht van partities. Het gaat om de C: schijf, dus deze kan je wissen. Daarna weer opnieuw aanmaken, en gelijk formateren.

Het kan zijn dat je de melding van "druk op een toets..." gelijk aan het begin NIEt te zien krijgt. Dan moet je naar je BIOS gaan (PC opstarten, en herhaaldelijk DEL indrukken.) Daarna moet je de opstart volgorde veranderen. Waarschijnlijk staat de HD voor je CD-ROM, of komt je cd-rom helemaal niet in het lijstje voor. Maar de cd-rom speler moet dus voor de HD. Bijvoorbeeld, opstart volgorde: floppy, CD, HD.

Als je deze opstartvolgorde niet kan veranderen, of er staat in her rijdje geen cd-rom, dan heb je een ruk oude PC en moet je met floppies aan de gang ipv een CD.

de Opstart Floppy manier:
Je hebt een DOS opstart flop met FDISK en FORMAT.

Je hebt het over FAT32 - dus je hebt een FORMAT nodig van Win98/ME. Een Opstart flop van Win98SE zou mooi zijn (zie www.bootdisks.com of zo) - daar zitten ook atapi drivers bij, kan je straks ook mooi bij je WinXP cd.

Anyways, als FORMAT niet werkt onder DOS (dus ik heb het over DOS, niet over een DOS venster in Windows! 8)7) kan je met FDISK eens proberen de partitie(s) te verwijderen, opnieuw aan te maken, en dan pas formateren.

Als je bent opgestart met de flop start je FDISK op en verwijder je de onbekende partitie. PC opnieuw opstarten, daarna weer opstarten met flop, weer FDISK. Partitie(s) opnieuw aanmaken. PC opnieuw opstarten. Opstarten van flop. Partitie(s) formateren met FORMAT.

Daarna Win XP instaleren.

Deze laatste methode werdt ook stap-voor-stap uitgelegt in je vorige topic!!!

[ Voor 11% gewijzigd door lordsnow op 14-06-2003 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 10:37:
format /? doet wonderen!!! 8)7
En wanneer je een bootable floppy hebt, en het idd om een FAT32 gaat, moet een 'format c: /s/v' voldoende zijn om je disk te formatteren.
Anders kan je ook eventueel eerst je partitie verwijderen en dan opnieuw aanmaken en dan pas formatteren.
Heb je geen goede boot-diskette.... ?
Kijk dan eens op BootDisk.com
Daar staan ook beschrijvingen voor het maken van XP boot-disks :D
Inderdaad, format /? is het eerste dat niet Invalid Drive Specification als antwoord gaf. Het gaf een lijst met formatteer mogelijkheden, waarvan 3/4 van de opdrachten (of misschien wel allemaal, het is niet helemaal duidelijk voor mij) gaan over floppys formatteren.. Als ik één van die mogelijkheden waarvan ik denk dat ze wel gaan over HD formatteren wil gebruiken, krijg ik weer het Invalid Drive Specification. 8)7
Format c: /s/v' geeft ook Invalid Drive Specification.
En zoals ik al zei had ik mijn bootdiskette van bootdisk.com gehaald.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Weet je wel zeker dat je FAT32 hebt op je C: schijf? "Standaard" voor XP is namelijk NTFS. En dat wordt niet herkent door DOS. Dan krijg je inderdaad een melding dat 'ie de schijf niet herkent: "Invalid Drive Specification"

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Het is zomaar een vraag hoor, maar waarom FAT32 met Windows XP?
NTFS zorgt voor betere data beveiliging ofzoiets, en is in ieder geval sneller dan FAT32, of heb je soms Windows 98 ook nog op je schijf staan? (dus als dual boot)

Probeer dit eens:
Sluit je harde schijf in een andere pc aan, en formatteer hem daar dan onder windows. (die pc moet dus wel Windows XP hebben, als je de schijf naar NTFS formatteerd want Win98 kent geen NTFS)
Dat scheelt namelijk al dat gezeik met opstart diskettes enzo. Wel even erop letten dat je de goede instellingen gebruikt voor Clustergrootte enzo (gewoon standaard toegewezen grootte doen).

Edit:
Ow, net iets te laat :D

[ Voor 4% gewijzigd door Laurenz op 14-06-2003 11:07 ]

Leave only footprints, take only memories

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ook had ik al in je vorige topic voorgestelt om PM (partition macig) 8.0 te gebruiken.
Daar kun je je schijfen naar FAT 32 converteren.
Het leuke is dat als je een d of e partitie heb, deze gewoon ongemoeid kan laten.
Dat gaat met het oplossen van je partities in F-Disk nie op.
Maar F-Disk werkt wel.....

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• marquis
lordsnow schreef op 14 June 2003 @ 11:00:
Weet je wel zeker dat je FAT32 hebt op je C: schijf? "Standaard" voor XP is namelijk NTFS. En dat wordt niet herkent door DOS. Dan krijg je inderdaad een melding dat 'ie de schijf niet herkent: "Invalid Drive Specification"
Mee eens, het kan geen FAT 32 zijn
dan moet je hem kunnen zien vanuit DOS

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Het is WEL MOGELIJK om Windows XP te installeren op een FAT 32 systeem hoor, moet je in de windows XP help maar eens zoeken op DUAL Boot ofzow, dan krijg je een heel verhaal over hoe je windows XP naast windows 98 kan installeren, en dat je dan FAT32 moet gebruiken voor beide partities. Dus wel mogelijk, niet aangeraden zeg maar.
(Misschien heb ik het wel verkeerd gelezen hoor in de help, maar volgens mij staat het er ongeveer zo in)

Leave only footprints, take only memories

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

laurensvliegen:
Niemand zegt dat het niet mogelijk is om WinXP te instaleren op een FAT32 schijf.

Wat marquis hierboven zegt, en met mij eens is, is dat de C: schijf van FormatXP waarschijnlijk geen FAT32 is want anders zou deze gewoon herkent zijn in DOS. (Tenzij FormatXP een hele oude FORMAT gebruikt van Win95 of zo die geen FAT32 aan kan).

Oftewel, waarschijnlijk is de C: schijf van FormatXP gewoon NTFS, en zit 'ie daarom zo te knoeien om deze te formateren.

btw: met dualboot mag je WinXP gewoon op een NTFS partitie zetten hoor :)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hmm, waar ik altijd last van heb is dat er op mijn bootflops geen format.com staat, dus dattie het format commando gewoon niet kent :) [ik ben een DOS noob ;) ]

Dus je moet ergens een format.com [of een andere extentie, maar dit wassem d8 ik] vandaan halen en op je diskette pleuren, of als je een win98 cd-rom hebt in -cdromdriveletter- /win98/format c:

[edit]
Hoe format je een NTFS partitie dan? [zonder winXP cd, want daarmee luktet me ook nog wel :P ]

[ Voor 13% gewijzigd door Scatman_II op 14-06-2003 11:27 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Je kan idd geen NTFS formateren met de gebruikelijke DOS spullen. Je hebt er wel speciale tooltjes voor.

Wat je dus doet is je knikkert de hele NTFS partitie weg met FDISK. Daarna partitie weer aanmaken, en dan gewoon formateren als FAT32. Je kan later eventueel je schijf converteren van FAT32 naar NTFS.

[ Voor 12% gewijzigd door lordsnow op 14-06-2003 11:31 ]

• sonny
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-03 07:59

sonny

Life's not over till you_

ik heb anders wel een dos tooltje voor je die alle partities weg knikkerd zonder te kijken wat voor een file system je hebt. Of je kan het anders ook gaan opzoeken op google. Het heet "delpart.exe" erg handig in gebruik. Je kan dan helemaal opnieuw beginnen met het partitioneren van je harddisk met fdisk en daarna een format. mzls

Intel I7-7700k, ASUS Z270 Mark 1, Asus Turbo GTX1060 6GB, 16GB Corsair, Samsung M2 960Evo, Asus MX25AQ, Haf 912 plus, coolermaster 600W.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sonny schreef op 14 June 2003 @ 11:43:
ik heb anders wel een dos tooltje voor je die alle partities weg knikkerd zonder te kijken wat voor een file system je hebt. Of je kan het anders ook gaan opzoeken op google. Het heet "delpart.exe" erg handig in gebruik. Je kan dan helemaal opnieuw beginnen met het partitioneren van je harddisk met fdisk en daarna een format. mzls
Hiervoor kun je net zo goed debug gebruiken.
Scheelt je weer progsels downloaden, en debug zit bij iedere bootflop zo onderhand :)

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

't is zo still met de OP, mischien is 't wel gelukt en is 'ie nu druk bezig met formateren / installeren :)

• marquis
Mag ie dat wel ff laten weten.......

Pagina: 1