Toon posts:

laptop kan niet anders als win2k?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb een compaq armada 7730MT notebook gekregen. Hier heb ik windows 98se vanaf gegooid en de schijf geformatterd. nu probeer ik windows 95 te installeren maar hierbij echter het volgende probleem:
- het booten met een bootdisk werkt niet, hij zegt de hele tijd insert system disk and press a key to continue (default melding als er geen bootsector is)
- met een bootable cd werkt het ook nie (die van 98se bijvoorbeeld) maar echter wel met de bootable cd van win2k pro.

Win2k pro kan ik echter de installatie niet van afronden aangezien deze de notebook laat vastlopen bij de hardware test in de 2e setup phase. Nu mijn vraag, wat is er zo anders aan die win2k bootcd en waarom doen mijn andere het niet? is er een manier om met die win2k cd alsnog tot windows 95 te kunnen komen?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

De volgende zaken zou ik even bekijken:

• Is je bootdisk wel goed? (start een ander systeem er wel van op)
• Ondersteunt (de bios van) het notebook starten vanaf een diskette?
• Heeft het notebook controllers die je bij de setup van Win2k moet toevoegen (F6)
Compaq werkt met een aparte partitie op haar schijven!!!

Vroeger in ieder geval. Zonder dat ding start 'ie niet. Als het goed is kun je bij compaq op de site een tooltje vinden om die opnieuw aan te maken

Edit:
Deze site bevat alle software die bij de Compaq Armada 7730 hoort.... Ook een ROM-updateje enzo. Die zou ik allemaal in ieder geval ff downen en gebruiken.

Edit2:
Op de site staat dit als een van de oplossingen die de ROM-update geeft:
- Resolves problem where diskette drive loses functionality under certain conditions when docked in the MiniStation.
en
- Resolves problem where system will not boot from diskette if the diskette is inserted after a non-system disk" message has already appeared because the hard drive bay is empty

[ Voor 45% gewijzigd door OZ-Gump op 14-06-2003 10:39 ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
de bootdisks is in ieder geval goed, deze werkt gewoon in al mijn desktops. ook de bootcd die ik heb gemaakt werkt. Het vreemde is, het notebook start wel de win2k installatie cd en de winxp installatie cd, ook de erd commander cd (gebaseerd op xp) wordt geboot. het probleem is echter win2k setup loopt vast, winxp setup geeft geen beeld meer bij starten setup. maar ik zal die rom update eens proberen. alvast bedankt!!!

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:42

Xtremelead

powered by E-MU

is je diskdrive niet kaopt?

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Verwijderd

Topicstarter
nee want cd-rom drive doet t ook nie, en zodra ik de harddisks eruit heb kan ik wel vanaf de diskettes booten. Iets is er anders aan die 2k bootcds als aan de 9x, als ik eens zou weten hoe k zo'n 2k bootdisk kan bouwe en me 9x kan installen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoe staat je bootorder eerst hd en dan floppy ? draai voor de gein es om

maak anders een bootcd in nero met dos er op. kun je daarna 9x wel installeren dunkt me ..

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
kan helaas op geen enkele manier in de bios komen. je ziet getest geheugen als je m aanzet dan gaat ie verder met booten van OS.
heb al del, F1, F2, F10 geporbeert, niets helaas :( denk dat compaq dit express heeft gedaan dus kan de bootorder niet aanpassen.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Heb je geen recovery CD's van de laptop? Normaal gezien hoor je die erbij te krijgen als je zo'n ding aanschaft. Misschien anders een idee om eens op zoek te gaan naar iemand die ze wel heeft.

Denk toch dat het ergens iets met die speciale Compaq-partitie te maken heeft...

edit:
Aha..., de oplossing is daar! Ik had inderdaad gelijk met die aparte partitie. Dit vond ik in een group van google hoe je in de bios moest komen:
Should be F10 when the square cursor is blinking in the upper right hand
corner of the screen, but....

It looks like your machine might have had a setup partition, which might be
missing.
Dit is dan ook op te lossen door hiermee een bootdisk te maken en daarmee je laptop te starten. Good luck!

Edit2:
had verkeerde link (andere Armada familie). Dit is wel de juiste!

[ Voor 60% gewijzigd door OZ-Gump op 14-06-2003 18:16 ]

My personal website

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 22:09
Haal je hdd uit de laptop, convertertje (ik heb er 5 euro voor betaald, eventueel mag je hem lenen) eraan hangen en in je iegen systeem...

Vervolgens als 2e hdd haal je hem in windows leeg, en formmat hem met de op tie 'bootable' kopieer de win95 map die op de cd staat, hang de hdd terug in de laptop, boot from hdd, c:\win95\setup.exe en gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 14 juni 2003 @ 18:08:
Heb je geen recovery CD's van de laptop? Normaal gezien hoor je die erbij te krijgen als je zo'n ding aanschaft. Misschien anders een idee om eens op zoek te gaan naar iemand die ze wel heeft.

Denk toch dat het ergens iets met die speciale Compaq-partitie te maken heeft...

edit:
Aha..., de oplossing is daar! Ik had inderdaad gelijk met die aparte partitie. Dit vond ik in een group van google hoe je in de bios moest komen:
[...]

Dit is dan ook op te lossen door hiermee een bootdisk te maken en daarmee je laptop te starten. Good luck!

Edit2:
had verkeerde link (andere Armada familie). Dit is wel de juiste!
f10, gebeurt niks mee, zie ook geen blokje rechts maar alleen knipperende cursor links. Heb me harddisk eruit moeten halen (anders start hij niet van flop op) en dat compaq diskettetje geprobeerd, op gegeven moment moest ik de power uitzetten en weer aan maar dit heeft helaas niets mogen veranderen aan de situatie :(

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 14 juni 2003 @ 18:09:
Haal je hdd uit de laptop, convertertje (ik heb er 5 euro voor betaald, eventueel mag je hem lenen) eraan hangen en in je iegen systeem...

Vervolgens als 2e hdd haal je hem in windows leeg, en formmat hem met de op tie 'bootable' kopieer de win95 map die op de cd staat, hang de hdd terug in de laptop, boot from hdd, c:\win95\setup.exe en gaan :)
heb gisteren een de hd uit de medion laptop van mijn zus gehaald, deze heeft een totaal andere connector dan de hd uit de compaq, dus denk niet dat ik ook maar ergens een convertor zal krijgen :( hier 2 foto's van de compaq HD:

Afbeeldingslocatie: http://www.roxx.nu/conn/hd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.roxx.nu/conn/hd2.jpg

als je weet of die convertor zou passen of je misschien weet waar ik zo'n convertor zou kunnen krijgen, graag. t is me laatste hoop :(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 22:09
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 16:44:
[...]

heb gisteren een de hd uit de medion laptop van mijn zus gehaald, deze heeft een totaal andere connector dan de hd uit de compaq, dus denk niet dat ik ook maar ergens een convertor zal krijgen :( hier 2 foto's van de compaq HD:

[afbeelding]
[afbeelding]

als je weet of die convertor zou passen of je misschien weet waar ik zo'n convertor zou kunnen krijgen, graag. t is me laatste hoop :(
Dat is niet de hdd, dat is het bakje waar de hdd inzit ;)

Waarschijnlijk dan, net zoals die van mij, dit word gebruikt omdat je zo makkelijker kan swampen van hdd..

Kijk eens of je de hdd eruit kan halen, of je heb een echt gare constructie ;)

Even tussendoor, ik wet niet waar je in de buurt woont, maar ik woon in amersfoort (vlakbij utrecht), in bezit van en 1e klas ov en een enorme berg vrije tijd :P

Gezien de hoeveelheid dingen die ik hier heb liggen zouden we een hoop kunnen proberen, mail me anders een keertje als je er niet uitkomt.

[ Voor 17% gewijzigd door Icey op 17-06-2003 16:53 ]

Verwijderd

Misschien moet je wat vaker F10 drukken, op mijn compaq werkt dat wel iig. Ik heb eens een andere compaq onder handen gehad waarbij je de stroom erop moest zetten terwijl je F1 ingedrukt hield om langs de beveiliging te komen.

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 20:23

fcs

Icey schreef op 14 juni 2003 @ 18:09:

mmzzz... heb hier nog een oude laptop met win95 erop... thx voor de tip.
Zal dit uitvoeren. Lijkt me makkelijker dan eerst via compaq die boot disk ect te maken. Dit zou volgens mij ook werken bij een gewone compaq doos...
Pagina: 1