Toon posts:

asrock k7vt2 instalatie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me net geregistreerd en hoop dat jullie me kunnen helpen, want voor het eerst kom ik er niet uit.
Ook ik heb de search en google gebruikt en heb natuurlijk ook nix gevonden wat me zou kunnen helpen

eerst de specs
Asrock k7vt2 moederbord (1.20 bios)
AMD Athlon XP 2000+
CPU COOLER QTEC AMD ENHANCED 3000+
192 MB geheugen (sdram)
2x 4,3 WD Harddisk (master/slave staan goed)
cd brander (Master op sec)
ati rage videokaart agp 2x ( ?? MB)
Bios staat nog orgineel.
proc word goed gedetecteerd.

Ik heb het moederbord vervangen voor de Asrock omdat het oude bord (ab-ah6)niet meer wou starten.
bovenstaande onderdelen komen uit een werkend systeem, alleen het MB en de PROC zijn nieuw

het probleem:
Als ik bovenstaande configuratie wil opstarten dan kan hij de HD's en de brander niet vinden.
POST is ontzettend traag, na een druk op F2 voor de bios kan ik tot anderhalve minuut wachten tot ik er in ben
Als ik alleen 1 van de twee HD's aansluit vind hij ook nix
Als ik dan in de bios de waarden ingeef start hij wel op
bij HD/brander detectie een foutmeldig gehad dat de niet ATAPI comp. is
Als ik windows (ME) wil gaan instaleren wil dit niet lukken, hij is dan zeer langzaam en geeft uiteidenlijk een foutmelding dat hij niet naar de HD kan schrijven
ME al op de HD gezet vanaf cd, wat ook erg traag ging, om vanaf daar te instaleren maar loopt ook vast. (tot hier GEEN POST piep)
alles al eens los gekoppelt en opgestart dan is hij wel snel totdat hij de opstartflop nodig heeft, druk ik hier op F2 zit ik vrijwel direct in de bios (hier wel een POST piep)

dingen geprobeerd/vervangen:
Voeding 235W naar 300W
Geheugen 64 MB sdram (zie onderstaand)
videokaart S3 trio64V2DX
ook deze onderdelen komen uiteraard uit werkende systemen

nu het vreemde:
het MB ingebouwd in een andere kast met een 40 GB Maxtor, een creative 8x DVD speler en een TNT2 Nvidia 32 MB videokaart en 64 MB met een 300W voeding dan loopt hij als een trein.

Sorry voor het lange verhaal, ik probeerde zo nauwkeurig mogenlijk te zijn

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat klinkt als een serieus probleem in de IDE configuratie. Neem voor de zekerheid even de troubleshootpunten in de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers door:
Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?

Probeer in ieder geval de Cable Select jumperinstelling en vergewis jezelf ervan dat de connectoren van de kabels allemaal op de juiste plaatsen zitten :)
Sorry voor het lange verhaal, ik probeerde zo nauwkeurig mogenlijk te zijn
Dat is juist d:)b

Verwijderd

klinkt als een hd die het opgeeft

Verwijderd

Probeer eens 1 van de 2 modules eruit te halen, de K7VT2 heeft wat problemen met 2 SDR-SDRAM reepjes, wat ook dit soort gezeik kan veroorzaken(je hebt mij overigens gisteren aan de lijn gehad bij Funprice :) )

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou kunnen, ik keek nog even op de bon en zag daar een verhaaltje staan die ik niet gelezen/geprobeerd had voor ik langs kwam.

je had gelijk over de eerste instelling, ik 'las' vanaf de verkeerde kant en bleek dat ik de Alternate Jumper Settings van de dual (master) van figuur 3 op http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp had omgedraaid, ik 'las' vanaf de IDE terwijl ik vanaf de powerconnector zou moeten lezen
dit heb ik hersteld naar de instellingen van figuur 1 voor standalone en/of dual.
de tweede HD heeft als standalone van figuur 1 instelling Single (Standard instalation) gehad en als master van figuur 1 Dual (master)
alle twee 10 pins drives en op de eerste schijf stonden zowel figuur 1 als figuur 3

de Cable Select jumperinstelling heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb ook al 1x 64 MB op het bord gehad met hetzelfde resultaat

heb nog de beschiking gekregen over een 128 MB reep en krijg nog een andere 4,3 HD dus ga hier morgen nog even mee aan de slag

Verwijderd

Dat verhaaltje op de bon over PS2/USB Wakeup op +5VSB is meestal niet van toepassing, aangezien deze vrijwel altijd op 1-2 staat.

Verwijderd

Topicstarter
Had inderdaad niet het gehoopte resultaat, maar om dit te testen moest ik hem in een andere kast bouwen en daar starte hij dus wel goed op zonder de aanpassing. Ik heb hierna de andere onderdelen weer gebruikt waar ik het systeem mee wou samen stellen
en hier dus wel de jumper verzet. dit gaf geen verandering

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem heeft zich opgelost.

Alle onderdelen die er in eerste instantie inkwamen zitten er nu ook in en waar het probleem heeft gezeten zal waarschijnlijk voor altijd onduidelijk blijven. Het was niet de hd, ik heb nog een 6,4 geprobeerd en die starte ook niet op
nog een andere voeding geprobeer gaf ook geen leven
toch maar weer eens de comp vanaf het begin opgebouwd met de org. onderdelen en hij starte in 1 keer op
alles werkt
Ik wil de mensen bedanken voor hun reacties
Pagina: 1