Toon posts:

[Backup] Mogelijkheden voor bedrijf op kleine schaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal
Nadat ik het netwerk + internet voor mijn vader's bedrijf voor elkaar had gemaakt, kwam mijn vader met een nieuwe uitdaging.
Als sinds jaar en dag maken zowel mijn vader (allerlei documenten) en mijn moeder (vooral boekhouding) hun werk op hun pc's en daarvan maken ze bijna iedere dag backup's. Het zijn er in totaal 5 (waarvan een 486, drie pentiums en een amd). Ze gebruiken voor die backup's de alom bekende ZIP's, maar omdat die de laatste nogal 'uit de mode' zijn en het veel problemen op gaat leveren qua opslaggrootte's, moet er iets anders komen.
Daarom vroeg mijn vader mij of ik iets wilde bedenken voor een systeem dat dagelijks een backup maakt van alle computers met documenten en daar wekelijks een cd-tje van brandt.

Wat meer informatie
Het gaat in totaal om zo'n 50 mb dagelijks dataverkeer van alle computers samen. Dat betekent dat ik 6 updates (maandag t/m zaterdag) in een week heb, dat neer komt op in totaal 300 mb aan ge-backup-te data. Deze data moet dus op een cd-tje volgens mijn vader :)
Ik ben de laatste tijd ook al op zoek naar een pc voor bij ons thuis, waaraan de printer komt te hangen en eventueel als router gaat functioneren. Ik heb nog wel wat liggen aan processor's (celly 466 en p2 533), voedingen (at en atx) en mooederbord (at en atx).

Mijn suggestie
Zelf dacht ik aan een pc die dagelijk (doormiddel van een tijdklok) aangaat (bijvoorbeeld van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds), want ik heb liever (en mijn ouders ook niet) dat er 's nachts een pc aanstaat die niks staat te doen. Deze pc zou iedere dag van elke pc de map 'mijn documenten' moeten backup-en. Het branden van een cd-tje valt simpelweg niet te automatiseren, dus ik ben bereid daar wekelijks (zondag) moeite aan te besteden. Verder kan deze computer ook dienen als 'verdeler' van het internet en de printer.

Mijn vraag
Zitten er haken en ogen aan mijn idee? Is het bijvoorbeeld wel verstandig om vertrouwde en belangrijke data op een pc te zetten die ook internet deelt en functioneert als een soort van hoofd-computer? Is het wel nuttig om zo'n systeem te bedenken voor ongeveer 300 mb aan data per week? Kan het dan makkelijker of beter?

Een mededeling
Mijn vader zei er uitdrukkelijk bij dat geld niet echt een bepaalde rol speelde. Wel moet het natuurlijk niet de spuigaten uitlopen. Hij wil gewoon een vertrouwt systeem dat zijn documenten verzekert van een bestaan doormiddel van de huidige technologieën.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 22:42 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
als je een beetje verstand hebt van linux, dan zou ik gewoon een simpel linux bakje maken dat als router/firewall fungeert en samba draait. cd-brander erin en klaar.
anders een windows 9x/nt/2k/xp bak met zonealarm erop ofzow

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Zo'n oplossing kunnen wij, zoals vele andere linux-experts waarschijnlijk, leveren.

Behalve de oplossing die je in je verhaal schetste is er nog meer mogelijk. Uitgaande van de doelstelling van het backuppen, zijnde:
Het meer dan eenmaal opslaan van gegevens ten behoeve van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van belangrijke gegevens.
In de praktijk wordt data door backuppen beveiligd voor verlies of overschrijving door een nieuwere versie. Het eerst is normaal backuppen, het tweede is als archief om in terug te kunnen zoeken.

.Als de reden is voor handmatig op CD branden is om de data naar een andere locatie te verplaatsen, dan zijn er goede alternatieven. Bij 1 alternatief zal je geen menselijke interactie nodig hebben tenzij je je backups terug wilt zetten. Dit scheelt niet alleen een boel werk (tel maar op hoeveel tijd je aan het branden bent in een jaar) maar zorgt er voor dat je leuker en veelzijdiger werk kan doen. Bovendien zal het backuppen consequenter gebeuren (stel jij bent op vakantie) en niet van 'de persoon met die taak' afhankelijk zijn (hij moet het bijvoorbeeld uitleggen voor hij op vakantie gaat). Het frequenter maken van de backups betekent dan ook geen extra werk.

De technische opzet zal ik je niet mee vervelen, maar het is mogelijk om automatisch de 'Mijn documenten' en overige aan te wijzen mappen te sharen voor een speciale computer (dedicated) of een computer die toch aan staat. Als de computer die de backup-functie krijgt internet-toegang heeft is het niet moeilijk meer, deze kan de data uploaden (of slechts de verschillen met de vorige backup, om verkeer te besparen) naar een server op een andere geografische locatie. Het verzenden zal via een versleutelde verbinding gescheiden. De data kan eventueel ook van tevoren versleuteld worden. Mensen met toegang op deze server en daarmee de bestanden (ik en onze systeembeheerders) kunnen niets met de data, als zouden ze het willen.

Al enige tijd leveren wij tegen zeer bescheiden tarieven servers die bij klanten/bedrijven geplaatst worden. De servers dienen als backup-servers, internet routers (en firewall), webserver (voor intra- en internet), etc. Wij gebruiken hoofdzakelijk Debian Linux, maar de besproken backupoplossing is ook met een bestaand windows werkstation te verzorgen.

Uiteraard is dit een oplossing zoals IK denk dat die geschikt is. Dit schrijf ik op basis van je verhaaltje. Natuurlijk is er veel preciezer te onderzoeken wat juist voor jullie een goede oplossing is. Hiervoor is vooral een gesprek nuttig. Mijn reactie is vooral zo uitgebreid omdat ik denk dat er een goede oplossing mogelijk is. Als je deze oplossing ergens anders kan krijgen vind ik dat ook prima, er zijn hier op GOT vast wel meer te vinden. Via deze topic is een goed begin.

Een praktisch vraagje: Waar is het bedrijf gevestigd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 01:09:
Zo'n oplossing kunnen wij, zoals vele andere linux-experts waarschijnlijk, leveren.

Behalve de oplossing die je in je verhaal schetste is er nog meer mogelijk. Uitgaande van de doelstelling van het backuppen, zijnde:
Het meer dan eenmaal opslaan van gegevens ten behoeve van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van belangrijke gegevens.
In de praktijk wordt data door backuppen beveiligd voor verlies of overschrijving door een nieuwere versie. Het eerst is normaal backuppen, het tweede is als archief om in terug te kunnen zoeken.

.Als de reden is voor handmatig op CD branden is om de data naar een andere locatie te verplaatsen, dan zijn er goede alternatieven. Bij 1 alternatief zal je geen menselijke interactie nodig hebben tenzij je je backups terug wilt zetten. Dit scheelt niet alleen een boel werk (tel maar op hoeveel tijd je aan het branden bent in een jaar) maar zorgt er voor dat je leuker en veelzijdiger werk kan doen. Bovendien zal het backuppen consequenter gebeuren (stel jij bent op vakantie) en niet van 'de persoon met die taak' afhankelijk zijn (hij moet het bijvoorbeeld uitleggen voor hij op vakantie gaat). Het frequenter maken van de backups betekent dan ook geen extra werk.

De technische opzet zal ik je niet mee vervelen, maar het is mogelijk om automatisch de 'Mijn documenten' en overige aan te wijzen mappen te sharen voor een speciale computer (dedicated) of een computer die toch aan staat. Als de computer die de backup-functie krijgt internet-toegang heeft is het niet moeilijk meer, deze kan de data uploaden (of slechts de verschillen met de vorige backup, om verkeer te besparen) naar een server op een andere geografische locatie. Het verzenden zal via een versleutelde verbinding gescheiden. De data kan eventueel ook van tevoren versleuteld worden. Mensen met toegang op deze server en daarmee de bestanden (ik en onze systeembeheerders) kunnen niets met de data, als zouden ze het willen.

Al enige tijd leveren wij tegen zeer bescheiden tarieven servers die bij klanten/bedrijven geplaatst worden. De servers dienen als backup-servers, internet routers (en firewall), webserver (voor intra- en internet), etc. Wij gebruiken hoofdzakelijk Debian Linux, maar de besproken backupoplossing is ook met een bestaand windows werkstation te verzorgen.

Uiteraard is dit een oplossing zoals IK denk dat die geschikt is. Dit schrijf ik op basis van je verhaaltje. Natuurlijk is er veel preciezer te onderzoeken wat juist voor jullie een goede oplossing is. Hiervoor is vooral een gesprek nuttig. Mijn reactie is vooral zo uitgebreid omdat ik denk dat er een goede oplossing mogelijk is. Als je deze oplossing ergens anders kan krijgen vind ik dat ook prima, er zijn hier op GOT vast wel meer te vinden. Via deze topic is een goed begin.

Een praktisch vraagje: Waar is het bedrijf gevestigd?
Het is de bedoeling dat ik het zelf op ga lossen. Nu komt het over als spam en krijg ik de modjes op me dak. Ik wil het zelf gaan oplossen met de middelen die ik heb.

Verwijderd

Wat je wilt is eigenlijk gemakkelijk zelf te automatiseren.
Zorg eerst dat je data centraal op een gedeelde plek staat, dit is om allerlei redenen handig, daarom gebruiken bedrijven ook fileservers.
Het automatiseren van het branden is ook niet moeilijk, kijk maar eens op de site van Nero naar de SDK en de bijbehorende commandline tool.
Hiermee kun je gemakkelijk zelf Nero op de automaat laten branden, het proces laat je sturen door de scheduler van Windows.
Als je de PC niet aan wil laten staan kun je hem na het branden met een util zoals Shutdown voor 2000 afsluiten.
Deze zit in de resourcekit.
Op eenzelfde manier ghost ik 's nachts machines. Met een beetje creatief spelen met batchfiles kom je een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Bescheiden kickje ;)

Het is duidelijk dat de gemiddelde tweaker op dit gebied kiest voor Linux, maar aangezien ik totaal niets van Linux afweet en ik wel alles zelf wil doen, prefereer ik toch een Windows OS (Windows 2000 bijvoorbeeld).
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 12:03:
Het automatiseren van het branden is ook niet moeilijk, kijk maar eens op de site van Nero naar de SDK en de bijbehorende commandline tool.
Hiermee kun je gemakkelijk zelf Nero op de automaat laten branden, het proces laat je sturen door de scheduler van Windows.
Dat weet ik, maar het cd-tje in de brander doen, moet je toch nog zelf doen. Dan kun je toch meteen even de brander aan het branden zetten. Dat is verder geen probleem :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 13:40:
Dat weet ik, maar het cd-tje in de brander doen, moet je toch nog zelf doen. Dan kun je toch meteen even de brander aan het branden zetten. Dat is verder geen probleem :)
Als je dat geen probleem vindt, wat is dan je vraag? Maak gewoon handmatig iedere zondag een backup :)

Ik zou zeggen: installeer op 1 van die computers Nero met automatisering en laat die computer op vrijdagmiddag aanstaan. Van vrijdag op zaterdag maakt dat ding een backup. Op zaterdag ochtend loop je naar die PC, haalt de volle cd eruit, lege erin, PC uit. Volgende week vrijdag PC aan laten staan en herhalen die boel.

Wat jij wilt is eigenlijk een robot die 6 dagen en 20 uur per weeg uit staat, op zondag wakker wordt, een cd'tje brandt, in een doosje doet en dan weer gaat zitten pitten. Dat bestaat niet. 8)7

Je zult dus een compromis moeten sluiten en moeten kiezen uit één van de aangedragen oplossingen.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• DJSmiley
  • Laatst online: 20-03 16:12
Simpel, maar wel doeltreffend: Een servertje...

Een simpele P2, een beetje geheugen, een hddtje, en gaan maar!

Software: Win NT4 server, doet voor jouw vooralsnog genoeg, en koop je voor 100 EUR. (moet je legaal hebben ivm bedrijf natuurlijk)

Alle data komt dan op dat servertje, kwestie van configureren.

Dan hang je er een simpele tapedrive in, een DDS2 drive is universeel, en betrouwbaar imho. Kost 75 EUR schat ik (2e-hands). backups kun je automatiseren, dagelijks een tape schrijven, en bv eens in de week een tape wisselen. (die je extern bewaard).

Voor 250 EUR ben je dan klaar, kwa hardware/software (erg basic, dat wel). Komt alleen wat tijd bij (Afhankelijk van je kennis/ervaring).

CD als backup vind ik persoonlijk niets: Komt teveel handwerk bij kijken, en dat gaat even goed, daarna "ow, doe ik zo wel" -> maw: betrouwbaar: nee.

Andere optie is, aangezien het om ZO weinig data gaat, het ergens extern te backuppen: 50 Mb kun je makkelijk uploaden ergens. Dan heb je zelfs bij een brand een goeie backup ;)
In je andere topic las ik dat je Chello had. Dat betekend dus, bij 12k/sec upload, ongeveer een uurtje uploaden (iets meer). Iets wat makkelijk 's nachts gedaan kan worden lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
AxiMaxi schreef op 15 June 2003 @ 14:11:
[...]

Als je dat geen probleem vindt, wat is dan je vraag? Maak gewoon handmatig iedere zondag een backup :)

Ik zou zeggen: installeer op 1 van die computers Nero met automatisering en laat die computer op vrijdagmiddag aanstaan. Van vrijdag op zaterdag maakt dat ding een backup. Op zaterdag ochtend loop je naar die PC, haalt de volle cd eruit, lege erin, PC uit. Volgende week vrijdag PC aan laten staan en herhalen die boel.

Wat jij wilt is eigenlijk een robot die 6 dagen en 20 uur per weeg uit staat, op zondag wakker wordt, een cd'tje brandt, in een doosje doet en dan weer gaat zitten pitten. Dat bestaat niet. 8)7

Je zult dus een compromis moeten sluiten en moeten kiezen uit één van de aangedragen oplossingen.
Ik geloof dat je me niet helemaal snapt :/ Dat cd-tje branden is helemaal het probleem niet. Het is meer dat een computer dagelijks een backup maakt, deze opslaat op zijn eigen hardeschijf en het vervolgens veilig bewaart. Ik wil daar graag een aparte pc voor, die alleen daarvoor functioneert. Dit om problemen met virussen en andere problemen te voorkomen. Ook moet deze zoveel mogelijk apart staan van de andere computers, om bijvoorbeeld bij brand de backup's te behouden. Vandaar ook de wekelijks te branden cd's om dit probleem tegen te gaan.
DJSmiley schreef op 15 June 2003 @ 14:49:
Simpel, maar wel doeltreffend: Een servertje...

Een simpele P2, een beetje geheugen, een hddtje, en gaan maar!

Software: Win NT4 server, doet voor jouw vooralsnog genoeg, en koop je voor 100 EUR. (moet je legaal hebben ivm bedrijf natuurlijk)

Alle data komt dan op dat servertje, kwestie van configureren.

Dan hang je er een simpele tapedrive in, een DDS2 drive is universeel, en betrouwbaar imho. Kost 75 EUR schat ik (2e-hands). backups kun je automatiseren, dagelijks een tape schrijven, en bv eens in de week een tape wisselen. (die je extern bewaard).

Voor 250 EUR ben je dan klaar, kwa hardware/software (erg basic, dat wel). Komt alleen wat tijd bij (Afhankelijk van je kennis/ervaring).

CD als backup vind ik persoonlijk niets: Komt teveel handwerk bij kijken, en dat gaat even goed, daarna "ow, doe ik zo wel" -> maw: betrouwbaar: nee.

Andere optie is, aangezien het om ZO weinig data gaat, het ergens extern te backuppen: 50 Mb kun je makkelijk uploaden ergens. Dan heb je zelfs bij een brand een goeie backup ;)
In je andere topic las ik dat je Chello had. Dat betekend dus, bij 12k/sec upload, ongeveer een uurtje uploaden (iets meer). Iets wat makkelijk 's nachts gedaan kan worden lijkt mij.
Dat uploaden lijkt me niet wat. De data ligt dan veel te 'open' voor hackers en andere crimineel getinten mensen :)

Ik dacht zelf ook aan een server die dagelijks de data op zijn eigen schijf zet. Deze server zet ik dan thuis om zoals je zegt brandpreventie. En natuurlijk wekelijks een cd-tje branden. Als deze server nu iedere dag een backup maakt in zijn geheel (dus alle computers op het bedrijf) en deze in een mapje stopt (met datum in de naam, bijv: 15-06-03), kan ik daar handmatig iedere week (bijvoorbeeld zondag) een cd-tje van branden, met bijvoorbeeld de naam 'Week 15' (daarin komen dan alles mapjes met de datums die in die week voorkwamen).

Ik hoop dat jullie nog een beetje snappen waar ik heen wil. Ik vind het moeilijk te omschrijven.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 15:03:
[...]

[...]
Dat uploaden lijkt me niet wat. De data ligt dan veel te 'open' voor hackers en andere crimineel getinten mensen :)

Ik dacht zelf ook aan een server die dagelijks de data op zijn eigen schijf zet. Deze server zet ik dan thuis om zoals je zegt brandpreventie. En natuurlijk wekelijks een cd-tje branden. Als deze server nu iedere dag een backup maakt in zijn geheel (dus alle computers op het bedrijf) en deze in een mapje stopt (met datum in de naam, bijv: 15-06-03), kan ik daar handmatig iedere week (bijvoorbeeld zondag) een cd-tje van branden, met bijvoorbeeld de naam 'Week 15' (daarin komen dan alles mapjes met de datums die in die week voorkwamen).

Ik hoop dat jullie nog een beetje snappen waar ik heen wil. Ik vind het moeilijk te omschrijven.
Uploaden is geen punt: IP-restricted login op die FTP, SFTP, PGP, ZIP, Wachtwoord, al-dan-niet-gecombineerd...

Een PGP encrypted ZIP file met een wachtwoord, geupload via een secure FTP verbinding (SSL oid) lijkt me toch aardig dicht ;)

CDtjes fikken... idee is leuk, maar DOE je dat ook? De ervaring leert gewoon simpelweg dat het een tijdje goed gaat, maar je gaan steeds makkelijker er mee overweg....

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 15 June 2003 @ 15:08:
[...]

Uploaden is geen punt: IP-restricted login op die FTP, SFTP, PGP, ZIP, Wachtwoord, al-dan-niet-gecombineerd...

Een PGP encrypted ZIP file met een wachtwoord, geupload via een secure FTP verbinding (SSL oid) lijkt me toch aardig dicht ;)

CDtjes fikken... idee is leuk, maar DOE je dat ook? De ervaring leert gewoon simpelweg dat het een tijdje goed gaat, maar je gaan steeds makkelijker er mee overweg....
Ik DOE dat zeker iedere week. Anders zit mijn vader er wel achteraan :) Het gaat tenslotte om mijn brood dat toch dagelijks op tafel moet komen. Ik draag wel enigzins hart voor mijn ouders' bedrijf ;)

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 15:10:
[...]
Ik DOE dat zeker iedere week. Anders zit mijn vader er wel achteraan :) Het gaat tenslotte om mijn brood dat toch dagelijks op tafel moet komen. Ik draag wel enigzins hart voor mijn ouders' bedrijf ;)
Als je 't zeker weet dat dat niet het probleem is/wordt, zet dan een simpel bakkie neer.
Een paar bat files maken die alles automatisch in een mapje pleuren, per dag, en dan eens in de week een cdtje fikken.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kijk eens naar rsync op http://samba.org/rsync/
Ik denk dat rsync exact kan doen wat jij wilt - ook op Windows. Zie daarvoor bijvoorbeeld http://optics.ph.unimelb.edu.au/help/rsync/
Op de PC's kun je dan willekeurige filesytems of mappen laten syncen naar een bepaalde dir op de (nog aan te schaffen) server en vervolgens die dir op CD zetten wanneer je maar wilt.
De voordelen van rsync zijn vooral gelegen in de snelheid met weinig dataverkeer over het LAN, de uitbreidingsmogelijkheden als er een PC bijkomt en vooral de mogelijkheid het in een later stadium remote te gaan doen (dus server en CD backup ergens anders neerzetten).

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Bij ons op kantoor staat een server met een tape-drive: één van de admins spoelt iedere ochtend de tape terug, stopt 't in z'n tas en neemt het mee naar huis. Andere tape erin en klaar.

In vakantietijd is dat een enkele keer wel 's een probleem, maar eens in de drie dagen gebeurt het zeker.
Daarnaast archiveren we alle projecten na afronding op 2 CDs: 1 op kantoor voor gebruik, 1 bij hoofd admin thuis.

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al: aparte computer met fikse harde schijf. Kan je in Win98 niet iets doen met die taakplanner? Ik weet het niet hoor, dat ding gooi ik altijd uit...

Met WinNT valt er best wel een batch-scriptje te schrijven die een dir aanmaakt met de datum en dan netwerk verbinding maakt met de PC's en de boel ff kopiëert.
Dat moet ook te automatiseren zijn, denk ik zo... B)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Pagina: 1