Toon posts:

na Biosflash geen boot van hdd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

Ik heb juist men bios geflasht en kom tot een vrij irritant probleem. Ik kan in geen geval meer van men harde schijf opstarten, ik krijg alleen "verifying dmi pool data..." en dan stopt em. Ik heb het moederbord MSI MS-6323, harde schijf Maxtor 6L040J2. Deze harde schijf hangt alleen aan de primary-controller als master. Ik heb in de bios al "load fail-safe" gedaan, maar blijkbaar verandert men boot sequence dan in cdrom -> floppy -> ls120. Ik moet dus om van de harde schijf op te starten 1 van deze 3 veranderen in HDD-0, heb dat gedaan maar wil nog altijd geen geval van harde schijf opstarten. Nochtans wordt hij wel gedetecteerd. Ook de UDMA-modus staat gedisabled, zet ik hem op enabled dan geeft em de melding naar de aard "No 80-pin conductor installed on primary controller", terwijl er wel degelijk een 80 pin kabel aanhangt. Ik heb ook al twee verschillende kabels geprobeerd.

Het rare aan de zaak is dat wanneer ik opstart van de win 98 cd-rom (wat perfect gaat), wordt in fdisk en ook in dos mijn harde schijf perfect herkent. Als ik opstart van de win98 cd kan ook kiezen uit "boot from hard disk" en "boot from cdrom", kies ik voor het eerste krijg ik hetzelfde als dat ik "normaal" probeer op te starten van de harde schijf.

Iemand enige suggesties, raadgevingen, ervaringen hieromtrent?

Alvast hard bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de reacties, zit ik mss in het verkeerde onderdeel. Zo ja, zou de moderator dit topic kunnen verplaatsen naar Opslagmedia & controllers?

Dit is nl een vrij irritant probleem, aangezien deze pc nu onbruikbaar is. Zou mss een format helpen? Ik heb ondertussen ook al geprobeerd er een oude harde schijf Western Digtal van 1.6 gig in de plaats van de Maxtor te hangen, die op een andere pc vers geformatteerd was, en daar gaf hem de melding "ongeldige systeemdiskette, vervang diskette en druk op een toets". Met deze schijf leek dus alles wel te werken. Ook de melding "primary master no 80-pin conductor installed" was verdwenen, maar kan ook zijn omdat dit schijfje niet meer dan udma 2 ondersteunt, of ben ik verkeerd? Is het mss een simpele biossetting die verkeerd staat? De bios heb ik ook al opties gecontroleerd samen met de handleiding.

Kan er nu iemand ervaringen, hulp, kennis delen? Alvast bedankt.

Verwijderd

He, Heb je de CMOS die de BIOS gegevens bijhoudt al gereset door de jumper op het mobo als ie afstaan op de andere stand te zetten zo'n 10 seconden lang en op de originele positie terugzetten. Udma2 schijven op een 80pin kabel werken normaal iig zonder probleem, maar probeer anders toch een 40pin kabel voor die Udma-2 schijf te gebruiken, misschien dat dat helpt, want het heeft duidelijk met de harddisk te maken (iets in de BIOS laat de harddisk hangen).

Ik denk zelf dat de nieuwe BIOS je harddisk boot-parameters (zoals LBA-mode) in de war heeft geschopt, moet toch met CMOS-reset te fixen zijn. Probeer anders eens een aantal keer achter elkaar te resetten of ie dan wel opstart heb ik namelijk ooit met mijn KT7A gehad.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 20:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft het hangen na 'Verifying DMI Pool Data', check eens de troubleshooter in de FAQ van dit subforum: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

En die melding "No 80 conductor cable installed", terwijl je dat wél hebt, duidt op een verkeerd aangesloten/bejumperd IDE config. Check hiertoe dus de FAQ in het juiste subforum voor oplossingen: FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (23-05-2003) (kijk onder "mijn IDE configuratie is brak" B)

Indien geen van de gevonden tips/suggesties uitsluitsel heeft gegeven, dan zou ik de MBR proberen te fixen met "FDISK /MBR" of anders in ieder geval de HDD/MBR compleet leeghalen met debug of mbrwork (zie wederom de OM FAQ) :)

Verwijderd

Als eerste kan je natuurlijk ook je bios weer terugflashen.

Probeer eens de jumper instelling op Cable Select te zetten. Misscchien doet ie dan wat meer.

Anders kan je altijd nog windows opnieuw proberen te installeren aangezien ie wel van CDRom boot.

Want wat is uit het verhaal begrijp is dat je wel op je schijf kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik em al aan de praat gekregen. met fdisk /mbr. Bedank voor de hulp. Maar die message van die kabel blijft bestaan en men harde schijf werkt dus ook effectief op udma 2. Ook het veranderen van de jumper naar cable select maakte niks uit. Nu blijkt ook dat men menu "pc health" er niet bij staat bij de bios en ook bij mbm kan ik geen sensors toekennen.

Ook het terugflashen is geen probleem, dan werkt alles weer gelijk vroeger en ook het bericht van die "no 80 conductor cable installed" is dan weg en werkt ze terug gewoon op udma 4. Maar nu em met de nieuwe flash wel werkt, had ik deze graag zo gehouden. Nog mogelijkheden die ik kan proberen?
Pagina: 1