[Fan] Geluidsproductie van fans

Pagina: 1
Acties:

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
ik heb op dit moment in totaal 3 fans in mijn kast (1 in mijn voeding 1 op m'n cpu-koeler (30DBA) en 1 extra casefan) het enige wat ik van deze fans hoor, is windgeruis.
zijn die bijvoorbeeld PAPST fans zo ontworpen dat ze bij dezelfde luchtverplaatsing minder ruis maken, of kom ik met die fans gewoon op een lager vollume, omdat ze minder lucht verplaatsen???

ik heb een aantal topic's gelezen met mensen die niet tevreden waren over het volume dat hun papst fans genereerde, hebben die mensen ook geprobeerd om te zien/horen of het iets uitmaakt als je je ventilatortje bv. 90 graden draait, scheelde bij mij iig wel, en rubbers tussen de case en bv. fan scheelde ook, vooral bij mijn hdd (deze komt overigens nog steds boven de rest van m'n systeem uit WD 60 GB 8MB 7200 rpm).

[ Voor 7% gewijzigd door dikiedik op 13-06-2003 21:10 ]

ride on

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het (beperkte) geluid van de Papst fans komt vooral door 1 ding: kwaliteit. Over 5 of 10 jaar maken veel Papsten nog steeds evenveel herrie, omdat veel Papsten (er zijn ook andere modellen, let dus goed op wat je koopt ;) ) geleverd worden met sleeve bearing. Dit maakt een stuk minder lawaai dan ball-bearing, zeker op de lange duur.

ALLE fans die ball-bearing zijn, gaan op den duur lawaai maken, zo is helaas mijn ervaring. Dus in mijn kast alleen maar Papst fans :P. Op 5 of 7 volt is het geluid beperkt, en op vol vermogen komt het geluid idd alleen maar door de verplaatste lucht, niet door geratel van de fans zelf :)

edit: als je geinteresseerd bent in de hoeveelheid verplaatste lucht ten opzichte van lawaai, dan zou je ff naar de Papst site kunnen gaan. Daar hebben ze prima tech-docs die het allemaal uitleggen. De verplaatste lucht wordt als het goed is in CFM weergegeven, en geluid natuurlijk in dB :)

[ Voor 26% gewijzigd door Remy op 13-06-2003 21:12 ]

LinkedIn
Instagram

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

ik neem aan dat je met "volume" de geluidsproductie van de fan bedoelt ?

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Mijn ervaring met papst is wel goed. Ik heb die versie met temp sensor en die gaat mooi iets sneller draaien wanneer nodig maar je hoort hem amper B)

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
de 12db versie maakt een beetje raar geluid, ik heb er zelf 2 en ik hoor er 1 die buiten de kast zit. Ze zeggen dat ze moeten inwerken, maar dat weet ik dus nog niet.

Digital Media Junkie

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
mijn eigelijke vraag (weet t een beetje verkapt) komt er eigenlijk dus op neer,"schiet ik er kwa herrie iets mee op als ik al de 3 mijn ventilatoren vervang door papst exemplaren?" (volgens de tech site van papst kunen ze een fan leveren die met een vollume opbrengst van 33cfm, 12 DBA genereert, terwijl de fan die op dit moment mijn cpu probeert koel te houden volgens de leverancier 25 DBA genereert bij 28 cfm (spire falconrock 2).)
[edit] @ GAER: heb je al geprobeerd om je fans 90 graden te draaien, kan scheelen heb ik me laten vertellen, en zelf ook gemerkt (zie o.p.)[edit]

[ Voor 18% gewijzigd door dikiedik op 13-06-2003 21:41 ]

ride on

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

dikiedik schreef op 13 June 2003 @ 21:38:
mijn eigelijke vraag (weet t een beetje verkapt) komt er eigenlijk dus op neer,"schiet ik er kwa herrie iets mee op als ik al de 3 mijn ventilatoren vervang door papst exemplaren?" (volgens de tech site van papst kunen ze een fan leveren die met een vollume opbrengst van 33cfm, 12 DBA genereert, terwijl de fan die op dit moment mijn cpu probeert koel te houden volgens de leverancier 25 DBA genereert bij 28 cfm (spire falconrock 2).)
Nou, de cijfers zeggen al heel wat lijkt me. Papsten leveren heel wat minder lawaai (let wel, elke 3 dB is een verdubbeling van het geluid!) en toch aardige CFM. Dus sla je slag ;)

edit: natuurlijk, fans langzamer laten draaien is goedkoper, maar of je dan nog genoeg airflow/CFM hebt...tja :P

[ Voor 9% gewijzigd door Remy op 13-06-2003 21:44 ]

LinkedIn
Instagram

• pretorian_nl
nee slimmer is gewoon de fans op 7V te zetten

[ Voor 13% gewijzigd door pretorian_nl op 13-06-2003 21:43 ]

Digital Media Junkie

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
die Papst 12dB zijn in mijn ogen echt niet stil... als je ze op 12V laat draaien, kan ik ze van 5m afstand horen... :(

kijk [url=NET/FORUM/LIST_MESSAGE/17968307#17968307-bestand]hier[/url] maar ff...

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

NewbieNeo schreef op 13 juni 2003 @ 22:26:
die Papst 12dB zijn in mijn ogen echt niet stil... als je ze op 12V laat draaien, kan ik ze van 5m afstand horen... :(

kijk [url=NET/FORUM/LIST_MESSAGE/17968307#17968307-bestand]hier[/url] maar ff...
Link werkt niet, maar ben toch zeer benieuwd. Kun je dat ff fixen?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 22:07
DaRoot schreef op 13 juni 2003 @ 22:29:
[...]

Link werkt niet, maar ben toch zeer benieuwd. Kun je dat ff fixen?
Ik vermoedde al dat het een link naar een post op dit forum was, dus na wat experimenteren: Link B)

• Countess
  • Laatst online: 21:00
ik heb papst 19 DB en die kan ik op 2 meter afstand(waar ik zit) niet horen met de kast dicht.
heb er nu 2 in zitten. + PSU fan en CPU fan + 120x120 papst van 26 Db in de zijkant (die ik zelf regel, met erg warm weer moet hij hoger maar in de stand waar ik hem normaal zet hoor je hem ook niet.

als je je papst 12Db fan toch hoort probeer ze dan eens van de kast te isoleren met wat rubber.
en heb je toevallig een rooster of iets zitten voor de kant waar hij lucht aan zuigt? dat maak een HELE bak extra herrie.
hou maar eens de punt van een mes voor de kan waar een fan lucht aan zuigt. maakt meteen 2-3 keer meer geluid.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• pretorian_nl
ik heb ze met rubber geisoleerd en geen rare dingen ervoor, ik blijf hem horen. Als ik de kabels niet had doorgeknipt lag ie nu weer bij de winkel :(

Digital Media Junkie

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik ga zaterdag Papst fans in mijn voeding inbouwen ( die nu nog vrolijk aan het brommen is ) en voor wat is gelezen heb zijn ze inderdaad stiller en gaan langer mee. Daartegen de prijs.......maar, morgen weet ik of ze ook echt zo stil en goed zijn als gezegd!

There is no place like ::1

• NewbieNeo
Gaer schreef op 13 June 2003 @ 23:36:
ik heb ze met rubber geisoleerd en geen rare dingen ervoor, ik blijf hem horen. Als ik de kabels niet had doorgeknipt lag ie nu weer bij de winkel :(
probeer ze es op 5 of 7V te laten draaien...
als mijn pc idle is (dwz. surfen, chatten enz..), dan laat ik mijn papst 12dB fans gewoon op 7V draaien, en hoor je (vrijwel) nix van die ratelingen... :P

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik snap niet hoe ze fans zo kunnen maken die minder windgeruis maken bij een hogere luchtverplaatsing :?, ik weet ook niet hoe ze dit meten. De prijs van die papst fans is ook nog eens dusdanig hoog dat ik dat niet zomaar even ga proberen (+/- 20 euro p. st.) :/.
Ook ik twijfel nog aan 't feit of mijn pc echt stiller wordt, omdat ze volgens de specificaties meer lucht verplaatsen als de fans die er nu inhangen (wat volgens mij dus automatisch betekent dat er meer ruis ontstaat).
Ook het probleem dat veel mensen blijken te hebben met eenofandere rare tik in hun ventilaytor is niet echt bemoedigend :(.

ride on

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 15:49
ReemF schreef op 13 juni 2003 @ 21:11:
Het (beperkte) geluid van de Papst fans komt vooral door 1 ding: kwaliteit. Over 5 of 10 jaar maken veel Papsten nog steeds evenveel herrie, omdat veel Papsten (er zijn ook andere modellen, let dus goed op wat je koopt ;) ) geleverd worden met sleeve bearing. Dit maakt een stuk minder lawaai dan ball-bearing, zeker op de lange duur.

ALLE fans die ball-bearing zijn, gaan op den duur lawaai maken, zo is helaas mijn ervaring. Dus in mijn kast alleen maar Papst fans :P. Op 5 of 7 volt is het geluid beperkt, en op vol vermogen komt het geluid idd alleen maar door de verplaatste lucht, niet door geratel van de fans zelf :)
Sleeve bearing is dus de goedkopere variant, de naam zegt het al:
- Een sleeve (een buisje dus) met daarin het staafje van de ventilator. Door de materiaalkeuze van de sleeve krijg je een soort van glijdende eigenschap.

Ball bearing is duurder omdat hier dus gewoon een kogellager voor wordt gebruikt.

-

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

dikiedik schreef op 14 juni 2003 @ 10:44:
Ik snap niet hoe ze fans zo kunnen maken die minder windgeruis maken bij een hogere luchtverplaatsing :?, ik weet ook niet hoe ze dit meten. De prijs van die papst fans is ook nog eens dusdanig hoog dat ik dat niet zomaar even ga proberen (+/- 20 euro p. st.) :/.
Ook ik twijfel nog aan 't feit of mijn pc echt stiller wordt, omdat ze volgens de specificaties meer lucht verplaatsen als de fans die er nu inhangen (wat volgens mij dus automatisch betekent dat er meer ruis ontstaat).
Ook het probleem dat veel mensen blijken te hebben met eenofandere rare tik in hun ventilaytor is niet echt bemoedigend :(.
Toch is een fan van papst zo ontworpen dat de luchtwrijving het minste is (wat het geruis laat ontstaan volgens mij). Daarnaast weet ik niet zeker of je echt puur windgeruis hoort in de setup die je nu hebt, het heeft vaak ook met de stabiliteit van de fan te maken, hoe goed hij in balans is. Voor 6,90 euro per stuk heb je een arctic 23 db max (thermo control) bij Gistron

Hier info van artic met mooie grafiek van temp tegen rpm van het slimme fannetje.

http://www.arctic-cooling.com/en/products/fan_pro_tc/

Ik krijg volgende week ook eentje binnen.. ik kan mn ervaring ook wel posten hier als je wilt.

4015Wp west (Dordrecht)

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-02 13:48
Alleen een ander merk fan vervangen door Papst werkt niet noodzakelijkerwijs; iig niet in de klein formaat 150W Macron voeding van een minitowertje dat hier een rotherrie maakte; ongeregelde ventilator op 12 Volt. Heb dit systeempje in garage gedumpt als bestandsserver met een 300W voeding (waardoor CDrom uitsteekt, maar dat zie je toch niet). Airflow verbeterd door kast open te laten ;-)

• NewbieNeo
dikkiedik.. je woont toch in rotterdam..
bij informatique heb je die 12dB papst fans al voor 15 euro...
heb ze ook daar gehaald, en ze hebben nog veel meer, moet je maar op hun website kijken..

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Jerdenberg schreef op 14 June 2003 @ 11:15:
Alleen een ander merk fan vervangen door Papst werkt niet noodzakelijkerwijs; iig niet in de klein formaat 150W Macron voeding van een minitowertje dat hier een rotherrie maakte; ongeregelde ventilator op 12 Volt. Heb dit systeempje in garage gedumpt als bestandsserver met een 300W voeding (waardoor CDrom uitsteekt, maar dat zie je toch niet). Airflow verbeterd door kast open te laten ;-)
Daar heb je waarschijnlijk te maken met opnderdelen die net achter de fan staan. Verschil in papst en andere fan hoor ik toch echt wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Tutti-frutti op 14-06-2003 11:28 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
12dB(a) (dB niet DB of Db) lijkt me een beetje onzin. Dat hangt er zo vanaf over welke afstand je meet, met open en met dichte kast, gevoeligheid van de microfoon etc. Natuurlijk staat Papst bekend om redelijk stille fans, maar zo'n getalletje is maar vaag... Elke site meet ook anders, en volgens mij kwamen er in testen vaker dB(a) waardes uit die 2x hoger waren. Reviewers zeiden inderdaad ook dat de Papst 12dB fans moesten "inwerken", het ratelgeluid zou geleidelijk minder worden...

Ball Bearings hebben trouwens niet alleen maar nadelen t.o.v. sleave bearings, ball-bearing fans maken misschien wat meer lawaai, maar ze hebben wel een langere levensduur.

[ Voor 54% gewijzigd door Yokozuna op 14-06-2003 12:33 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Als je een std fan tegenover papst zet en evenveel luchtverplaatsing hebt, zal de papst stiller zijn.

Verwijderd

Ik heb sinds +/- 2 weken ook mijn fans vervangen door papst fans (19 dB) en heb nu 1 van de 2 op een lager voltage lopen en dat scheelt al wat met wanneer ze op een normaal voltage lopen (de ander moet nog ff gebeuren). Het enige wat ik nu hoor is eigenlijk de lucht die verplaatst wordt.
Maakt het echt zoveel uit als ik de schroefjes vervang door van die rubbertjes ????

• Yokozuna
Wat is het typenummer van een 19dB papst fan?! Ik zie in de pricewatch niet veel anders dan de 12dB versie staan.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yokozuna schreef op 15 juni 2003 @ 14:24:
Wat is het typenummer van een 19dB papst fan?! Ik zie in de pricewatch niet veel anders dan de 12dB versie staan.
Papst doet met letters:
G good
M Medium
L low

Hierbij gaat het over CFM.
De 19 db is ML (of was het nou LM?)

{signature}

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
ReemF schreef op 13 juni 2003 @ 21:42:
[...]

Nou, de cijfers zeggen al heel wat lijkt me. Papsten leveren heel wat minder lawaai (let wel, elke 3 dB is een verdubbeling van het geluid!) en toch aardige CFM. Dus sla je slag ;)
Elke 3 dB is geen verdubbeling van het geluid. 10db wordt ervaart als "2 x zo hard" geluid". 2 dezelfde geluidsbronnen geven wel een verhoging van het geluid met 3db.
Dus 2 fannetjes van 26 geven samen 29 db, maar dat wordt niet ervaart als 2x zo hard.

• Yokozuna
Herr Muller schreef op 15 juni 2003 @ 15:10:
[...]

Elke 3 dB is geen verdubbeling van het geluid. 10db wordt ervaart als "2 x zo hard" geluid". 2 dezelfde geluidsbronnen geven wel een verhoging van het geluid met 3db.
Dus 2 fannetjes van 26 geven samen 29 db, maar dat wordt niet ervaart als 2x zo hard.
De metingen van Papst zijn zoieso al discutabel gezien sites met heel andere getallen komen. Andere meetmethoden, op die manier schiet je er weinig mee op. Aan die 12dB zou ik ook niet teveel waarde hechten.

Ik zie NGM, NGL, NGH, NGMLV, NGML versies. En in dit topic hoor ik mensen alleen maar over 12dB fans praten :?

[ Voor 11% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 16:19 ]

• NewbieNeo
die 12dB papst fans zijn van de NGL serie...
draaien op 1500 rpm, verplaatsen 33 m3/h, en produceren 12dB (volgens de cijfers)

de andere series bij de 80mm papst fans draaien veel sneller.
ze verplaatsen meer lucht, maar zijn daardoor ook een stuk luidruchtiger. (volgens de cijfers, heb zelf nl. alleen de 8412NGL 12dB geprobeerd)
de 8412NGML bv. draait zo'n 2050 rpm, verplaatst zo'n 45 m3/h, en produceert 19dB aan geluid volgens de cijfertjes..

link

Verwijderd

Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GL
Luchtverplaatsing: 33,0 m³/h
Geluidsproductie: 12 dB(A)
Toerental: 1500 omwentelingen/min
Spanningsbereik: 8 - 12 V
Vermogen: 0,6 W
RPM / Tachosignal: Ja

Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML
Luchtverplaatsing: 45 m³/h
Geluidsproductie: 19 dB(A)
Toerental: 2050 omwentelingen/min
Spanningsbereik: 8 - 15 V
Vermogen: 0,9 W
RPM / Tachosignal: Ja

ze kosten allebij evenveel (10,90 bij perfect-system)

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 09:42
Die 19db is erg stil, amper hoorbaar (zacht als je je oor er vlakbij houdt)

• Countess
yakozuma : op http://shop.freezinghardware.nl/ kan je die 19dB halen
type number kan je daar ok vast wel vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Countess op 15-06-2003 19:17 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Yokozuna
Nou, 19dB is ook nog behoorlijk stil. 30dB is ook acceptabel. Alleen hoe meten ze die 12dB? van 1 meter afstand ofzo? Veel mensen hebben dus meer last van mechanisch geratel? Is dat bij de 19dB versies ook? Die Papst fans hebben ook wel een extreem gunstige vermogen-CFM verhouding zeg :)
ze kosten allebij evenveel (10,90 bij perfect-system)
Heb je site? De laagste prijs die ik heb kunnen vinden is 14-15 euro. Zijn 18 euro bij freezing hardware.

Ik vind dit wel heel vet:
-Luchtverplaatsing: 91 m³/h
-Geluidsproductie: 23 dba
Das de 92mm versie, die is 3-4 euro duurder... (past volgens mij wel in minder kasten)

[ Voor 32% gewijzigd door Yokozuna op 15-06-2003 19:47 ]

• tmotd
  • Laatst online: 12-02 07:24
Ik heb hier 4x Papst 19dB draaide en geen 1 er van rateld, voeding en hd maken veel meer herrie :). Om die te horen moet je echt je oor er naast leggen en dan hoor je lucht geruis en geen geratel ofzo.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tmotd schreef op 15 juni 2003 @ 20:31:
Ik heb hier 4x Papst 19dB draaide en geen 1 er van rateld, voeding en hd maken veel meer herrie :). Om die te horen moet je echt je oor er naast leggen en dan hoor je lucht geruis en geen geratel ofzo.
Ik ook. Ik hoor nu alleen mijn WD80 JB en de fan van mijn videokaart (zo stom dat dat nog altijd zo'n klein fannetje is met teveel toeren en hoog piepgeluid.) De videokaart ga ik denk ik koelen met een papst eronder en dan de videokaartfan uit. (moet kunnen)

{signature}

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Yokozuna schreef op 15 juni 2003 @ 19:31:
Heb je site? De laagste prijs die ik heb kunnen vinden is 14-15 euro. Zijn 18 euro bij freezing hardware.
tsja, het is ook eigenlijk [url]www.perfect-systemS.nl[/url] Daar hebben ze geloof ik ook 92 en 120mm papst fannetjes voor een redelijke prijs (soms zijn de levertijden wat lang: ik heb er meerder malen iets besteld en als er staat "binnen een halve week leverbaar" kan de levertijd oplopen tot 3 weken. Als iets gewoon op voorraad is, dan is de levertijd wel acceptabel (zelfs een keertje <24 uur)

edit: er it trouwens een groot verschil tussen de 12db en de 19db. Ik had ze beide in de kast hangen en aan de 19db ergerde ik me echt duidelijk, terwijl 2x 12db wel goed te doen is.

[ Voor 54% gewijzigd door Herr Muller op 15-06-2003 22:05 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Heb nu een papst 12db in mijn kast hangen, inplaats van een Coolermaster Brulboei...en hoewel de rest van de fans nog steeds een klere herrie maakt. Merk ik wel dat rond mijn voeding/cpukoeler het een oase van rust is.

Oh ja, gelijk een Zalman ncps 7000AlCu ook erop gezet want dat oem blok op een P4 dat is ook een brulboei!

• NewbieNeo
lol, kennelijk zijn de meningen verdeeld over de 12dB papst fan...

denk dat ik binnenkort maar tog wat 19dB papst fans ga halen om zelf te checken of die 19dB versie ook dat irritante geratel heeft op 12V.
zo nee, dan vervang ik meteen mijn 4x12dB papst fans voor die 19dB versie...

want op zich is die 12dB versie best stil, enige wat je hoort is dat geratel... :(

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

NewbieNeo schreef op 15 June 2003 @ 23:07:
lol, kennelijk zijn de meningen verdeeld over de 12dB papst fan...

denk dat ik binnenkort maar tog wat 19dB papst fans ga halen om zelf te checken of die 19dB versie ook dat irritante geratel heeft op 12V.
zo nee, dan vervang ik meteen mijn 4x12dB papst fans voor die 19dB versie...

want op zich is die 12dB versie best stil, enige wat je hoort is dat geratel... :(
..sleave bearing, yep zo heet het....je fans moeten "inwerken" als ze net nieuw zijn. Daarna gaan ze langer mee als je andere fans!

Verwijderd

Ik heb het ook al in een ander topic geplaats maar de Panaflo FBA08A12L1A is volgens diverse forums stiller dan de Papst 8412NGL wanneer je ze allebei op een lager voltage laat lopen en de meeste twijfelen dan aan die 12dB specs,die van Panoflo is volgens de specificatie 21dB maar blijkt toch aardig stil(ander geluid en geen geratel).

• Countess
Herr Muller schreef op 15 June 2003 @ 22:00: edit: er it trouwens een groot verschil tussen de 12db en de 19db. Ik had ze beide in de kast hangen en aan de 19db ergerde ik me echt duidelijk, terwijl 2x 12db wel goed te doen is.
heb jij dat ding naast je oor staan ofzo? of zit je in een totaal geluidslose ruimte?
of heb je er iets achter hangen aan de kant waar hij lucht aan zuigt? (omdat de 19dB meer lucht aanzuigt zal het effect daarvan ook luider zijn)
hoe goed ik ook mijn best doe, de 19dB kan ik niet horen op 1 meter afstand.
misschien dat mijn tapijt het geluid dempt ;)

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Bij pabst fans net zoals meer merken zoals sunon, panaflo en nidec is de kwaliteit wel beter. Dit is niet de gootste reden dat ze stiller zijn. Dit komt gewoon omdat ze minder lucht verplaatsen.
Voor de rest iseen sleeve bearing vele malen slechter als een ball bearing. Zeker na 5 jaar. Waarom denk je dat bijna overal kogellagers gebruikt worden (Ballbearing). Kogellagers maken wel iets meer lawaai (niet veel meer), maar gaan vele malen langer mee dan sleeve bearings.
Zeker als je dure fans gaat kopen zou ik toch ballbearings proberen aan te schaffen. Ipv dure fans te kopen kan je ook gewoon normale fans op 5 volt schakelen. Goedkoper en het werkt perfect. Heb thuis hetzeflde gedaan met 6 Spire ballbearing fans en een sunon 92mm (Sleeve).
Die spire's zijn wel veel stiller als die sunon op 5 volt!!!
ReemF schreef op 13 June 2003 @ 21:11:

edit: als je geinteresseerd bent in de hoeveelheid verplaatste lucht ten opzichte van lawaai, dan zou je ff naar de Papst site kunnen gaan. Daar hebben ze prima tech-docs die het allemaal uitleggen. De verplaatste lucht wordt als het goed is in CFM weergegeven, en geluid natuurlijk in dB :)

>Systeemspecs<

Verwijderd

Nimrod|IA schreef op 16 June 2003 @ 10:42:
Bij pabst fans net zoals meer merken zoals sunon, panaflo en nidec is de kwaliteit wel beter. Dit is niet de gootste reden dat ze stiller zijn. Dit komt gewoon omdat ze minder lucht verplaatsen.
Voor de rest iseen sleeve bearing vele malen slechter als een ball bearing. Zeker na 5 jaar. Waarom denk je dat bijna overal kogellagers gebruikt worden (Ballbearing). Kogellagers maken wel iets meer lawaai (niet veel meer), maar gaan vele malen langer mee dan sleeve bearings.
Zeker als je dure fans gaat kopen zou ik toch ballbearings proberen aan te schaffen. Ipv dure fans te kopen kan je ook gewoon normale fans op 5 volt schakelen. Goedkoper en het werkt perfect. Heb thuis hetzeflde gedaan met 6 Spire ballbearing fans en een sunon 92mm (Sleeve).
Die spire's zijn wel veel stiller als die sunon op 5 volt!!!

[...]
100% mee eens! Papst fans zijn stil idd, maar dat komt gewoon door de rpm. Ik heb een 3000rpm papst fan hier en die maakt gewoon lawaai hoor..net als alle andere fans ;) Hij heeft een tikkie meer cfm, maar dat merk je in de praktijk niet. Wat wel zo is, is dat de kwaliteit beter is en daar betaal je dan ook dik voor.

• Yokozuna
swampy schreef op 15 June 2003 @ 23:08:..sleave bearing, yep zo heet het....je fans moeten "inwerken" als ze net nieuw zijn. Daarna gaan ze langer mee als je andere fans!
Dat geld alleen voor sleave bearings?
Enuh volgens mij gaat het duurzaamheid verhaal niet op. Sleave Bearings zijn stiller dan Ball-Bearings, maar gaan minder lang mee. Sleave bearings zijn zelfs ouderwets :) En ja, ik twijfel ook aan dat getal 12dB. Volgens mij is dat dikke bullshit. Of vanaf 1 meter gemeten, ofzo...

Toch lijkt me dit onovertroffen?
-Type: 3412N/2GL
-Grootte: 92 x 92 x 25 mm.
-Vermogen: 1,2 W.
-Toerental: 1950 RPM.
-Luchtverplaatsing: 91 m³/h
-Geluidsproductie: 23 dba
91 x 0.59 = 53.6 CFM @ 23dB(a) !!! Alleen die 23dB, hoe meten ze dat :(

Wel jammer dat de 92mm versies amper in kasten zijn te mounten.

[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2003 17:28 ]

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
In een ander topic las ik ook dat die enermax regelbare fans ook wel behoorlijk stil waren, deze zijn niet zo gek veel goedkoper als die papst, en direct regelbaar.

Iemand hier ervaring mee???

geluid en vollumeopbrengst, en kwalitiet ?

ride on

• Yokozuna
Werden ook een keer gereviewed de 80mm regelbare versie, kwam ongeveer dit uit

Fullspeed: 56CFM @ 39dB (weet niet meer hoeveel RPM)

Bij Papst staat er zoals je ziet in vorige post 53CFM @ 23dB, maar die 23dB klopt volgens mij dus helemaal niet/is anders gemeten. Ik heb trouwens ook nog niemand horen klagen over geratel bij de Enermax regelbare casefans, misschien ook omdat het GEEN sleave bearings zijn?

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

hoe doe je dat, het voltage terugschroeven naar 7V?
zowel 12v als -5 v aansluiten? regelbare weerstand ertussen ?
twee fans in serie zodat ze elk 6v krijgen ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
iig niet door de 12 en de -5 lijn te pakken, want dan zet je 17 volt over je fan, 12 en 5 volt kan wel, maar dan is ie niet regelbaar. gewoon een potmetertje opnemen in de 12 of 0 volt(massa) draad van je fan, en je kan m zelf regelen.

weet iemand hier trouwens hoe ik omreken van CFM naar m3/U, wordt nl door elkaar gebruikt

[edit] syntax error ;) [edit]

[ Voor 5% gewijzigd door dikiedik op 19-06-2003 23:41 ]

ride on

Verwijderd

Ik heb trouwens ook nog niemand horen klagen over geratel bij de Enermax regelbare casefans, misschien ook omdat het GEEN sleave bearings zijn?
Er zijn anders genoeg mensen, waaronder ik, die last hadden van electrische storing van de Enermax fans. Zo erg zelfs dat een versterker op 3 meter afstand er problemen mee had en de PC niet wilde starten of random crashes had. Het fannetje vervangen voor de 12dB Papst en het probleem is verholpen. Nu is dat probleem met die Enermax variofans wel makkelijk op te lossen met een condensator als filtertje zo dicht mogelijk bij de fan te zetten, maar ik had er op dat moment genoeg van. Bovendien, ik heb fans van 10-20 jaar oud liggen (uit oude servers), veel onbekende merken die nu niet meer bestaan, maar enkele daarvan zijn Papst. Dat zegt voor mij genoeg over de kwaliteit. Daarnaast, ik heb nu al zoveel fans gehad, als je alleen al een Papst in je handen hebt voel je gewoon dat je kwaliteit in je handen hebt.

Tip voor een mooie combi (Papst 19dB + Vario):

Papst 8412NGMLV (V=VarioFan, waardes zijn min ~ max met LZ370 standaard sensor)
<10 ~ 19 dB
27 ~ 45 M³/h
1200 ~ 2050 rpm
1,1 ~ 1,5 Watt
80000 branduur bij 40'C.
80mm x 80mm x 25mm

De regeling wordt gedaan middels een NTC, welke sommige winkels er niet bijleveren, dus even mailen of hij er wel bijzit als je hem nodig hebt. Mensen die al zo'n fan hebben en los zo'n NTC willen halen in een electronicashop, de eigenschappen van de NTC zijn: Papst-modelnr. LZ370; R25 = 100K Ohm ~5%, B-Value = 4190 ~ 2%, Pmax = 0,25 W.

Met die fan zijn dan weer een aantal varianten mogelijk:
1) met NTC alleen: min/max temperatuurgestuurd door NTC
2) met NTC + potmeter in serie: zie 1) alleen dan bepaald potmeter het maximum toerental
3) met NTC + potmeter parallel: zie 1) alleen dan bepaald potmeter het minimum toerental
4) NTC vervangen voor 100Kohm / ¼Watt potmeter: toerentalregeling volledig bepaald door gebruiker (enermax-stijl).

http://www.tweakers.net/pricewatch/25030 17 euro bij OC-shop.
weet iemand hier trouwens hoe ik omreken van CFM naar m3/U, wordt nl door elkaar gebruikt
Google: convert CFM M3/H geeft als antwoord:

convert from:CFMm3/minm3/hourl/sl/min
cubic feet /minute1 CFM   =10.0281.70.4728.3
cubic meter /minute1 m3/min =35.2816016.671000
cubic meter /hour 1 m3/h  =0.5880.01710.2816.67
litre / second1 l/s =2.120.063.6160
litre / min1 l/s = 0.0350.0010.060.0171

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 01:39 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Yokozuna schreef op 15 June 2003 @ 14:24:
Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML

moet je eens naar www.ghoeghel.nl gaan en dan intikken 'papst'

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 15:45

voz

De echte kenner

Ik heb zelf het idee dat de 8cm 12db fans van pabst gewoon minder lucht verplaatsen dan een "generic 8cm fan en dat ie mede daarom zo stil is. Ontwerp zal ook wel beter zijn, maar in mijn ervaring is het niet zo dat je dezelfde airflow hebt met minder geluid.

Zelf heb ik 2 12cm enermax fans in mijn systeem, deze zijn op minimale snelheid redelijk stil en geven ruim voldoende airflow.

Systeemspecs
PV Installatie

Pagina: 1