• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja, ik heb de search gebruikt, maar ik kom er niet uit :'(

Vanmiddag heb ik bij een kennis geprobeerd een tweede telefoontoestel aan te sluiten op zo'n manier dat je zowel op het eerste als op het tweede toestel gelijktijdig kunt spreken en meeluisteren. (Parallelle aansluiting?)

Ik had me goed voorbereid dacht ik, want ik wist inmiddels dat je alleen de rode en blauwe draden nodig hebt.

Ik heb zijn wandkontaktdoos opgengehaald en daar was het een kluwen van draden. Er komen twee hoofdkabels in uit. Van beide kabels heb ik de rode in A en de Blauwe in B gestopt. Dus niet in A1 of B1.
Boven bij z'n andere toestel heb ik hetzelfde gedaan.

Nu ben ik zo dom geweest alle andere draden en bruggen (stukjes koperdraad) los te halen van zowel het geval waarin de telefoonstekker komt als van het geval wat daar onder zit met twee rijen schoefklemmetjes, die genummerd zijn 1 t/m 6.

Nu heb ik de oranje draad op 1 geschroefd en de witte draad op 2 van het blok met 2x6 schroefklemmetjes.

Door mijn gepruts is het nu wel mogelijk binnenshuis met elkaar door de telefoon te praten, maar verder is de lijn dood. Er staat dus wel stroom op de toestellen dus.

Ik heb drie bruggetjes overgehouden (korte stukjes koperdraad) en ik weet absoluut niet meer hoe dit gezeten heeft. De vierde brug liep van B naa EB, deze heb ik weer geplaatst.

Er is een brug over ter grootte van een nietje (ook zo gebogen), eentje van zo'n 4cd en een langere van zo'n 6 cm.

Ik ben de hele middag aan het prutsen geweest, maar krijg het niet voor elkaar om te bellen. Ook is deze kennis niet telefonisch te bereiken. Het enige wat ze kunnen is door de twee toestellen met elkaar praten.

Ik ben moe, daarom is het misschien een wat warrig verhaal geworden. Maar ik hoop toch dat iemand mij kan zeggen wat ik moet doen om de zaak te herstellen.

Alvast bedankt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het vertoond het gedrag van een telefoon die van de haak ligt ...............

eerst zo simpel mogelijk houden

als je maar één lijn hebt gewoon alles weer lostrekken, die witte en oranje die laat je maar even lekker zweven .....

sluit die rode en blauwe direct aan op a/b aan je telefoon ... als hij het dan doet .. mooi
zo niet sluit je ze aan op die wit oranje ...... doet ie het .. mooi

zo niet bovenstaand proberen met andere telefoon.

werkt dat niet dan is daarvoor waarchijnlijk wat mis

als het wel werkt heb je zelf een foutje gemaakt.
bou alles dan rustig stapje voor stapje op eerst alleen op doos1 a en b aansluiten etc ....
(kleine stapjes dan zie je mischien ook wat je mogelijk fout hebt gedaan)

standaard is het rood/blauw, maar als er ooit een tweede lijn in dat huis is geweest en iemand heeft besloten om lijn 1 af te sluiten later is naturlijk alleen oranje/wit actief

probeer dit eerst maar eens ............. succes

Iperf

Verwijderd

Ik ben het volledig met meneer fish eens.
Na een paar dagen expirimenteren met m'n adsl splitter heb ik ook het volgende
ROOD+BLAUW(evt in elkaar draaien voor telefoon2) aansluiten, de rest gewoon afknippen ofsow.
en ik kan als er iemand aan het bellen is gewoon de telefoon overal op pakken om mee te luistere :)

• EdGnoj
  • Niet online
Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik moet wel zeggen dat ze boven wel een aansluiting hadden, maar dat slechts één lijn actief kon zijn. Eén van beide telefoons moest op de haak bljven liggen.
Ze vroegen mij of het mogelijk was een parallelle aansluiting te maken en dat heb ik dus geprobeerd.
Vanmiddag heb ik er niet op gelet hoe de boel boven aangesloten was, omdat ik er vanuit ging dat alles toch met rood/blauw aangesloten moest worden. Boven liggen net als onder twee kabels in de aansluitdoos.
Ook boven waren enkele bruggen gemaakt.

Wat is trouwens de functie van het aansluitblok wat in het onderste deel van de contactdoos zit? Twee rijen van 6 connectoren? Wordt dit normaal gesproken dan helemaal niet gebruikt?

• EdGnoj
  • Niet online
fish schreef op 13 juni 2003 @ 21:39:
standaard is het rood/blauw, maar als er ooit een tweede lijn in dat huis is geweest en iemand heeft besloten om lijn 1 af te sluiten later is naturlijk alleen oranje/wit actief

probeer dit eerst maar eens ............. succes
Wil je daarmee zeggen dat ik mogelijk met de verkeerde draden aan het klooien ben geweest? Dat ik eventueel dus niet rood/blauw, maar oranje/wit moet gebruiken?

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel aansluitingen/lijnen er binnenkomen in dat huis? Als het analoog is, zijn er dan 1 of 2 nummers die binnenkomen?

Als het 1 nummer is, probeer eerst het toestel bij de hoofdaansluiting aan de praat te krijgen, lukt dit, probeer dan liefst met de rode en blauwe draden verder te werken. Zijn er geen rode en blauwe draden meer over, kan je de andere draden gebruiken. Het gevolg is wel dat het geheel een stuk moeilijker word. Waarschijnlijk is het daar ook misgegaan. Misschien heb je een paar draden verwisseld aangesloten.

Als je voor de rest de juiste aansluitingen maakt, zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om vanaf twee verschillende telfoons op 1 nummer, naar een buitenlijn, een gesprek te kunnen voeren.

Bij twee lijnen, vraag ik me af ofdat een toestel wel 2 verschillende nummers "kan beheren" Het toestel krijgt ook namelijk 2 keer de spanning binnen die het maar 1 keer mag hebben.
Let in ieder geval op dat je liever de originele kleuren gebruikt (blauw & rood). Moet je anders een nieuwe kabel leggen, kun je het wellicht ook met de oranje/witte proberen, let wel op: Het gevolg is wel dat je iets meer last hebt van storingen op de lijn (je kan op de achtergrond meeluisteren met een ander gesprek / data verkeer van de telefoonmodem word meer gestoord, gevolg, lagere internet snelheid).

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

EdGnoj schreef op 13 June 2003 @ 22:45:
[...]

Wil je daarmee zeggen dat ik mogelijk met de verkeerde draden aan het klooien ben geweest? Dat ik eventueel dus niet rood/blauw, maar oranje/wit moet gebruiken?
jah mischien ... kan op zich weinig kwaad als het niet het geval is maar je moet alle opties even nalopen. zeker als je niet zeker weet hoe het zat ...

en dat witte blok onder, leuk maar .. heb ik geeneens in huis, gewoon negeren

huh zit daar toevallig een weerstandje op ? zo ja kan die er wel een voor zorgen dat je geen kiestoon hoord maar wel met elkaar kunt praten ..

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 14-06-2003 14:47 ]

Iperf

• EdGnoj
  • Niet online
Ik ben weer een paar uur aan het prutsen geweest, maar krijg de boel nog steeds niet aan de praat. Ik vermoed toch een ander probleem, want gek genoeg hoor ik heel af en toe een ingesprekstoon. Eén keer kreeg ik een kiestoon op het bovenste toestel en kon ik zowaar bellen. Echter toen ik de verbinding verbrak en het weer opnieuw probeerde was de lijn weer zo dood als een pier.
Ik heb de moed opgegeven en geadviseerd KPN te bellen om de zaak te herstellen. Zij hebben de apperatuur om de lijnen door te meten enz. De rekening wordt naar mij gestuurd.

Voor mij is het in ieder geval een goede les geweest: Blijf met je fikken af van zaken waar je te weinig verstand van hebt. Murphy is altijd in de buurt, nietwaar?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stja ..... hij zit in een klein hoekje opde loer ...

Iperf

Verwijderd

EdGnoj schreef op 14 juni 2003 @ 21:44:
...
Voor mij is het in ieder geval een goede les geweest: Blijf met je fikken af van zaken waar je te weinig verstand van hebt. Murphy is altijd in de buurt, nietwaar?
Idd. Murphy is er ook, dit keer met tekening.

Als je het zo aansluit moet het werken...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/marijn.kamp/tekeningtelefoon.jpg

Excuses voor het brakke tekeningetje :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 22:42 ]

Pagina: 1