CPU van neef wordt te warm na transport PC

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
Mijn neef zit hier nu bij me met zijn PC, zijn pa heeft hem net met de auto en de PC hiernaartoe gebracht...

Nu starte hij net de PC op en gaf de pc een 'hardware monitor error'

Dus wij naar de bios, en daar zagen we tot onze schrik dat de processor
al 100 graden was (terwijl de processor net 10 seconde aan stond)...

Toen ik deze functie op ignore heb gezet hebben we de PC opgestart...

Daarna hebben we met een programmatje gekeken hoe deze de temp aan zou
geven... en inderdaad, toen we het programmatje opstarte (vlak nadat windows was opgestart) gaf hij 80 graden aan...

Maar naar 2 minuutjes werdt hij 39 graden (de normale temp voor zijn processor (een PIII 933 mhz). Maar zogauw hij een spel opstarte en alt tab deed om de temp te meten gaf hij alweer 100+ aan... dus hebben we hem weer moeten uitzetten...

Dus bij iedere handeling gaat de temp opeens met sprongen omhoog....

Iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn (bijv. tijdens het vervoeren)?

P.S we hebben al het koelblok en de fan eraf gehaald en er weer op nieuw opgezet.... geen succes....

Verwijderd

Misschien is de massa van de koelpasta niet meer goed naar de CPU

• DJMurtz
kan dit dan na een korte rit in de auto (zonder heftige gebeurtenissen)

Verwijderd

DJMurtz schreef op 13 juni 2003 @ 18:26:
kan dit dan na een korte rit in de auto (zonder heftige gebeurtenissen)
Misschien is de koelpasta zeg maar versleten, tis een pentium3 dus zal er wel lang opzitten....alles kan toch ?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

De pc is vervoerd dus ik kan het mij goed voorstellen dat de koeler niet goed zit.
Tijdens het vervoeren van het apparaat is de boel misschien door elkaar geschud en is de koeler scheef gaan zitten. :)
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 18:25:
Misschien is de massa van de koelpasta niet meer goed naar de CPU
Die mag je even uitleggen.
Koelpasta heeft als nut dat de oneffenheden van het core-oppervlak of heatspreader en koeler worden opgevuld. Daarbij komt dat koelpasta geen electriciteit hoeft te geleiden, alleen warmte.

[ Voor 49% gewijzigd door bazs2000 op 13-06-2003 18:29 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• DJMurtz
ja maar toch niet van het ene op het andere moment...

thuis deed alles het goed (35 - 40 graden).... 10 minuutjes rijden... aansluiten.....BOEM (70 - 100 graden)

• DJMurtz
bazs2000 schreef op 13 June 2003 @ 18:27:
De pc is vervoerd dus ik kan het mij goed voorstellen dat de koeler niet goed zit.
Tijdens het vervoeren van het apparaat is de boel misschien door elkaar geschud en is de koeler scheef gaan zitten. :)
zoals ik al zei... we hebben de FAN en het koelblok er al afgehaald en weer opnieuw opgezet... geen resultaat

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
DJMurtz schreef op 13 juni 2003 @ 18:28:
ja maar toch niet van het ene op het andere moment...

10 minuutjes rijden... aansluiten.....BOEM (70 - 100 graden)
het kan zelfs nog korter

thuis deed alles het goed (35 - 40 graden).... grote klap tegen de zijkant van de kast en BOEM koeler scheef/eraf en omhoog met die temp.

Mijn tip, koeler eraf, schoonmaken van proc en koeler en er een vers laagje koelpasta op.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

DJMurtz schreef op 13 juni 2003 @ 18:29:
zoals ik al zei... we hebben de FAN en het koelblok er al afgehaald en weer opnieuw opgezet... geen resultaat
Hebben jullie er vervolgens nieuwe koelpasta tussengezet?

Krankzinnige muziek vind je hier.

• DJMurtz
bazs2000 schreef op 13 June 2003 @ 18:30:
[...]

Hebben jullie er vervolgens nieuwe koelpasta tussengezet?
neej, onze koelpasta was op.... maar er zat nog wel genoeg tussen (hij had er pas nieuwe op gedaan)....

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

DJMurtz schreef op 13 juni 2003 @ 18:31:
[...]

neej, onze koelpasta was op.... maar er zat nog wel genoeg tussen (hij had er pas nieuwe op gedaan)....
Wat voor koelpasta, sommige drogen namelijk op en kunnen dus later niet meer gebruikt worden maar moet vervangen worden.

Zelf ben ik fan van Artic Silver III, die droogt dus niet op...dus is het veel makkelijker daar een heatsink op en af te doen!

There is no place like ::1

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:54

Wildfire

Joy to the world!

DJMurtz schreef op 13 juni 2003 @ 18:31:
[...]

Koelpasta mag je NOOIT herbruiken. Dus daar zit je probleem momenteel.

Zodra je een koeler van een CPU afhaalt moet je de koeler grondig reinigen en er vervolgens nieuwe koelpasta opdoen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
swampy schreef op 13 juni 2003 @ 18:41:
[...]

Wat voor koelpasta, sommige drogen namelijk op en kunnen dus later niet meer gebruikt worden maar moet vervangen worden.

Zelf ben ik fan van Artic Silver III, die droogt dus niet op...dus is het veel makkelijker daar een heatsink op en af te doen!
Wordt die standaard paste van Coolermaster hard of blijft hij ook gewoon zacht. Ik heb namelijk tijdelijk dit erop zitten omdat mijn AS III nog moet komen icm. met mijn WC :P

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Master Tweaker schreef op 13 June 2003 @ 18:48:
[...]

Wordt die standaard paste van Coolermaster hard of blijft hij ook gewoon zacht. Ik heb namelijk tijdelijk dit erop zitten omdat mijn AS III nog moet komen icm. met mijn WC :P
Goede vraag, maar aangezien ik nooit met Coolermaster Paste heb gewerkt weet ik dat dus niet.

Het is en blijft hoe dan ook aan te raden om elke keer dat je de heatsink verwijdert nieuwe pasta aan te brengen. Zelfs met AS III!

Trouwens voor diegene die nog met een boxed p4 werken..of een boxed amd. Deze versies werken met een plak stripje en...zelf de goedkoopste prut koelt nog beter als dat plak plaatje, dus wil je een simpele, goedkope "upgrade", even de heatsink verwijderen, schoonmaken, cpu voorzichtig schoonmaken en zelf prut aanbrengen.

Veel succes!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als een koeler er eenmaal opzit, blijft deze recht zitten door de druk van de hold-down clip. Dat hobbeltje waar je over heen rijd kan er nooit voor zorgen dat de koeler scheef gaat zitten, daarvoor is de druk tussen de koeler en de proccesor gewoon te groot.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Coolermaster-pasta wordt hard.

Systeemspecs
PV Installatie

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad, maar dat verklaard niet waarom na het vervoeren de temp omhoog schiet :)

Die thermal-pads worden trouwens niet hard (Coolermaster)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

dual-zip schreef op 13 June 2003 @ 19:53:
Inderdaad, maar dat verklaard niet waarom na het vervoeren de temp omhoog schiet :)

Die thermal-pads worden trouwens niet hard (Coolermaster)
niet :D grapjes maker :D
heb hier een P3 staan met zon termal pad van cool maaster ik tok de cooler + cpu zonder het hendeltje over he halen er in een keer mee uit :+

mare het kan natuurlijk ook gewoon dat je temp sensor verbogen is ;) en nu of direct tegen je core aan zit of juist te ver weg
dual-zip schreef op 13 June 2003 @ 19:25:
Als een koeler er eenmaal opzit, blijft deze recht zitten door de druk van de hold-down clip. Dat hobbeltje waar je over heen rijd kan er nooit voor zorgen dat de koeler scheef gaat zitten, daarvoor is de druk tussen de koeler en de proccesor gewoon te groot.
heeft er helemaal mee te maken hoe je hem vervoert ;)
als je hem horizontaal neer plant dan kan je hem nog in een hummer mee nemen door de ardenne :P
als je hem recht op vervoert moet je dus gewicht + zwaartekracht naarbeneden + beweging wagen bij elkaar op tellen ;)
en dat kan dan makkelijk te veel zijn voor dat holddown clipje

[ Voor 39% gewijzigd door Shunt op 13-06-2003 19:58 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar dan ligt de koeler er in ieder geval af, en niet scheef. Hij kan misschien iets gedraaid zitten maar niet scheef op de core zodat het contact tussen koeler en core kleiner is

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

dual-zip schreef op 13 juni 2003 @ 20:46:
Maar dan ligt de koeler er in ieder geval af, en niet scheef. Hij kan misschien iets gedraaid zitten maar niet scheef op de core zodat het contact tussen koeler en core kleiner is
o nee ?
bij de huidige coolers zit er haast geen speeling meer tussen de hold down clip en
het koel lichaam
echter bij de coolers van bvb de P3 of K6 zat er vaak nog een flinke speeling en geen fixed point (zorgt er voor dat de cooler niet gaat schuiven ;) )
en dat kan resulteren in een verschoven cpu cooler (zelf al een aantal keer gehad door verkeerd vervoeren

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 13:24
swampy schreef op 13 June 2003 @ 19:16:
[...]

Goede vraag, maar aangezien ik nooit met Coolermaster Paste heb gewerkt weet ik dat dus niet.

Het is en blijft hoe dan ook aan te raden om elke keer dat je de heatsink verwijdert nieuwe pasta aan te brengen. Zelfs met AS III!

Trouwens voor diegene die nog met een boxed p4 werken..of een boxed amd. Deze versies werken met een plak stripje en...zelf de goedkoopste prut koelt nog beter als dat plak plaatje, dus wil je een simpele, goedkope "upgrade", even de heatsink verwijderen, schoonmaken, cpu voorzichtig schoonmaken en zelf prut aanbrengen.

Veel succes!
Ik heb namelijk nu nog ff een Boxed koeler zoalng mijn WC er nog niet is. Eerst zat er van dat zilverspul standaard bij maar omdat ik mijn motherboard moest vervangen moest mijn cpu eraf. Daarna wou ik mijn pc testen maark had natuurlijk geen thermalpaste aangezien er precies genoeg voor één bij zit. Dus ik maar op koopavond ff snel naar Haarlem gefietst voor koelpasta. En ze hadden overal alleen maar Coolermaster. Maar hoe is dit dan eigenlijk te verwijderen? Ik laat normaal namelijk mijn pc ffies draaien als ik mijn heatsink eraf wil halen, zodat het spul minder hard is. Werkt dit ook bij dat coolermaster spul?

Verwijderd

Master Tweaker schreef op 13 June 2003 @ 18:48:
[...]

deze blijft zelfs na een jaar van intensief pc gebruik lekker zacht (was er zelf ook versteld van) en kun na een jaar er nog gewoon afvegen met een doekje of wattenstaafje

tja ligt er wel aan welke je hebt gebruikt. het eerste spul van coolermaster was niet echt wat, dat witte spul wel ze hadden eerst roze gehad dat wordt zo hard als steen met een amd 1300 na 4 jaar

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 21:01 . Reden: typo's ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Shunt schreef op 13 juni 2003 @ 20:48:
[...]

o nee ?
bij de huidige coolers zit er haast geen speeling meer tussen de hold down clip en
het koel lichaam
echter bij de coolers van bvb de P3 of K6 zat er vaak nog een flinke speeling en geen fixed point (zorgt er voor dat de cooler niet gaat schuiven ;) )
en dat kan resulteren in een verschoven cpu cooler (zelf al een aantal keer gehad door verkeerd vervoeren
Geen ervaring met P3 of K6 koelers. Dacht dat er allemaal evenveel kracht achter zat. Niet dus :o

Bij de huidige koelers juist wel. Socket A koelers zetten ook behoorlijk wat druk erachter. Alleen al de kracht die je op die klip moet zetten!

Bij de P4 buigt zelfs het moederbord door! :+

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 13-06-2003 21:02 ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:29

Yucko

One clown to rule them all !

swampy schreef op 13 June 2003 @ 19:16:
... Trouwens voor diegene die nog met een boxed p4 werken..of een boxed amd. Deze versies werken met een plak stripje en...zelf de goedkoopste prut koelt nog beter als dat plak plaatje, ...
Veel succes!
Bullshit!! Ik heb hier een Boxed P4 3.0Ghz @ 800FSB en daar zat gewoon een tube koelprut bij.

Nu jij weer :O

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JaJoah schreef op 13 June 2003 @ 21:03:
[...]

Bullshit!! Ik heb hier een Boxed P4 3.0Ghz @ 800FSB en daar zat gewoon een tube koelprut bij.

*zucht*

De 533 FSB versies hebben vrijwel allemaal een zwarte sticker met koelprut eronder zitten.

Waarom reageer je zo overdreven? :X :|

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

[...]

Nu ik ook even, aangezien de 3.0 GHz betere koeling nodig heeft zit hier een andere heatsink bij en een los tubetje koelpasta.
Tot aan de 2,8 hebben ze allemaal zo'n zwarte sticker eronder zitten.

Dus zo'n stierenstront is het niet eens ;)

Topicstarter:

Houd je handen eens tijdens het opstarten tegen je heatsink aan ... als hij langzaam warm wordt is het goed.
Als hij helemaal niet warm wordt, zit hij wellicht niet goed erop.

En als ie gloeiend heet is verbrand je je handen. (en dan is er echt wat vaags aan de hand)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

[...]

Toch zat er bij mij...en mijn vrienden...toch zo'n stom plakkertje er onder, erger zelfs, die P4 dingen hadden 2, ja 2, verschillende plakkertjes er onder!

Maar, ik heb nu een Zalman 7000AlCu natuurlijk vastgemaakt met AS III.

Mmm.....gek hoe ik plotseling een temperatuur heb van ONDER de north bridge ( met een NB32J

Blij dat ze standaard bij de Zalman 7000AlCu geen plakkertjes gebruiken!

Pagina: 1