S-Video of composiet Scart?

Pagina: 1
Acties:

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Mijn tv ondersteunt wel RGB Scart (1 scart ingang wel, de andere niet), alleen dan is het beeld een paar cm naar links verschoven en dit kun je niet veranderen (gevonden in de search), dan heb ik dus gewoon pech. :/

Ik heb nu de keuze of ik sluit mijn dvd speler op de 'gewone' scart aan, of ik sluit hem op de s-video aan. Wat is technisch gezien beter qua kwaliteit? :)

BVD

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

s-video :)
hoewel die bij mij dan alleen zwart wit wil :(

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

RBouman

René

S-video heeft betere kwaliteit dan composite omdat hierbij het helderheids en kleursignaal gescheiden worden doorgegeven, bij composite is het signaal gemengd en kan er dus kwaliteitsverlies optreden.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
S-video dus, hmm ik had gedacht dat een gewone scart aansluiting beter zou zijn dan s-video... hehe nee dus :)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

RBouman schreef op 13 June 2003 @ 17:41:
S-video heeft betere kwaliteit dan composite omdat hierbij het helderheids en kleursignaal gescheiden worden doorgegeven, bij composite is het signaal gemengd en kan er dus kwaliteitsverlies optreden.
volgens mij heeft ie het over s-video of SCART ;)

• RBouman

RBouman

René

chucky666 schreef op 13 June 2003 @ 17:39:
s-video :)
hoewel die bij mij dan alleen zwart wit wil :(
Als je een video aangesloten hebt op de s-video ingang van de tv moet je wel controleren of de instelling van de video wel s-vhs uit is en niet composite.idem voor de tv.
Mijn video gaf ook zwart-wit, totdat ik dat schakelaartje op de recorder omzette,hetzelfde kan hier dus ook spelen

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
chucky666 schreef op 13 June 2003 @ 17:42:
[...]

Maar een normale SCART aansluiting is toch composiet, althans dat las ik net nog ergens in een oud topic.... of ben ik nu erg fout bezig :>

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

RBouman schreef op 13 June 2003 @ 17:44:
[...]

Als je een video aangesloten hebt op de s-video ingang van de tv moet je wel controleren of de instelling van de video wel s-vhs uit is en niet composite.idem voor de tv.
Mijn video gaf ook zwart-wit, totdat ik dat schakelaartje op de recorder omzette,hetzelfde kan hier dus ook spelen
ja weet ik.
alleen in de dvd speler bleef het goed staan.
als ik in de tv aangaf dat het signaal van de s-video kwam ging het ook goed.
ging ik dan normaal tv kijken dan stond daarna het dvd kanaal op zwart wit :(
en ik had geen zin om iedere x als ik dvd ging kijken de instellingen in me tv te gaan veranderen.
heb hem nu gewoon aan een composite kabeltje staan en dan gaat het wel goed.
alleen met s-video had ik dus mooier en rustiger beeld :'(
en hij heeft geen scart aansluiting :( me sony dvd setje dan.

[ Voor 4% gewijzigd door chucky666 op 13-06-2003 17:51 ]

• RBouman

RBouman

René

chucky666 schreef op 13 juni 2003 @ 17:42:
[...]

Voor de duidelijkheid op een moderne SCART-plug is tegenwoordig aanwezig op volgorde van kwaliteit.

1 RGB rood,groen,blauw signaal apart
2 S-vhs beeld en kleurinfo apart
3 Composite video alles gemengd op 1 lijntje
Mijn philips heeft 3 scarts 1 met alle 3, 1 met 1&2 en 1 met alleen composite.

De S-vhs en composite worden ook vaak uitgevoerd als mini-din stekker en de bekende gele tulpplug
:)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
RBouman schreef op 13 juni 2003 @ 17:49:
[...]

Voor de duidelijkheid op een moderne SCART-plug is tegenwoordig aanwezig op volgorde van kwaliteit.

1 RGB rood,groen,blauw signaal apart
2 S-vhs beeld en kleurinfo apart
3 Composite video alles gemengd op 1 lijntje
Mijn philips heeft 3 scarts 1 met alle 3, 1 met 1&2 en 1 met alleen composite.

De S-vhs en composite worden ook vaak uitgevoerd als mini-din stekker en de bekende gele tulpplug
Dus mijn normale SCART plug (dus niet de RGB!) is qua kwaliteit even goed als mijn s-video ingang (ik heb daarvoor zon mini-din stekker)

• RBouman

RBouman

René

Niet helemaal de scart is standaard niet anders dan composite video, hij is de laatste jaren uigebreidt met S-vhs en RGB. Allemaal op de scart plug!
Mijn philips Q50 DVD zit op scart 1 met RGB, mijn JVC S-vhs video zit op Scart 2 met S-vhs en mijn Denon AVR-3300 zit op Scart 3 met composite.
De beste kwaliteit is op volgende, RGB S-vhs en composite. Maar ze zitten allemaal op het zelfde plugje!!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Oh werkt dat zo :) dus mijn 2e scart (die dus niet rgb ondersteunt) pakt dan waarschijnlijk de s-vhs.

• RBouman

RBouman

René

BoyGenius schreef op 13 June 2003 @ 20:06:
Oh werkt dat zo :) dus mijn 2e scart (die dus niet rgb ondersteunt) pakt dan waarschijnlijk de s-vhs.
Juist je hebt het door!
Uit kostenoverwegingen wordt echter niet elke scart van alle ingangen voorzien, dat staat echter meestal wel in het handboek van de TV.
Zoals ik in een vorige posting schreef mbt de gekozen ingangen, kiest mijn tv vanzelf de beste oplossing dus het signaal met de beste kwaliteit zonder dat ik daar iets voor hoef in te stellen.
Het is uiteraard wel van belang om een goede SCART-kabel te nemen een zgn volledig bedraadde(21 draads).
De goedkopere willen nog wel eens wat adertjes missen en dan werkt het soms niet zoals je wilt.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, bedankt voor de uitleg, ik zal es ff gaan prutsen :)

Pagina: 1