Toon posts:

[Copyrights] Downloaden wel of niet legaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik denk dat een topic van deze strekking als een gaziljoen keer langs is gekomen, maar ik heb na een uurtje zoeken nog steeds geen eenduidig antwoord op mijn vraag:
"Is wettelijk gezien het downloaden van auteursrechtelijk (i.e. met copyright) beschermde werken voor eigen gebruik in Nederland legaal?"

De antwoorden die ik hier langs zie komen varieren (hoofdzakelijk) tussen
-"Nee, alle copyright beschermde werken mag je niet downloaden"
-"Ja, downloaden mag, MITS je het origineel bezit"
-"Ja, downloaden mag"
en onzin varianten als "Ja, zolang je ze maar na 24 uur verwijderd".

Zelf maar eens een online wetboekje opengeslagen http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html: (uit 1912 8)7 )

Artikel 10

[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

1°. boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften;
2°. tooneelwerken en dramatisch-muzikale werken;
3°. mondelinge voordrachten;
4°. choreografische werken en pantomimes;
5°. muziekwerken met of zonder woorden;
6°. teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken;
7°. aardrijkskundige kaarten;
8°. ontwerpen, schetsen en plastische werken, betrekkelijk tot de bouwkunde, de aardrijkskunde, de plaatsbeschrijving of andere wetenschappen;
9°. fotografische werken;
10. filmwerken
11°. werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid;
12°. computerprogramma’s en het voorbereidend materiaal;

en in het algemeen ieder voortbrengsel op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst, op welke wijze of in welken vorm het ook tot uitdrukking zij gebracht.

[2.] <Knip>
[3.] Verzamelingen van werken, gegevens of andere zelfstandige elementen, systematisch of methodisch geordenend, en afzonderlijk met elektronische middelen of anderszins toegankelijk, worden, onverminderd andere rechten op de verzameling en onverminderd het auteursrecht of andere rechten op de in de verzameling opgenomen werken, gegevens of andere elementen, als zelfstandige werken beschermd.

Artikel 16b

[1.] Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt NIET beschouwd, tenzij het een met elektronische middelen toegankelijke verzameling als bedoeld in artikel 10, derde lid betreft, de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

[2.] Waar het geldt een werk als bedoeld bij artikel 10, eerste lid, onder 1°, de partituur of de partijen van een muziekwerk daaronder begrepen, moet de verveelvoudiging bovendien beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk, behalve indien het betreft:

a. werken, waarvan naar redelijkerwijs mag worden aangenomen geen nieuwe exemplaren tegen betaling, in welke vorm ook, aan derden ter beschikking zullen worden gesteld;

b. in een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift verschenen korte artikelen, berichten of andere stukken.

[3.] Waar het geldt een werk, als bedoeld bij artikel 10, eerste lid, onder 6°, moet de verveelvoudiging door haar grootte of door de werkwijze, volgens welke zij vervaardigd is, een duidelijk verschil vertonen met het oorspronkelijke werk.

[4.] De bepalingen van het eerste lid met betrekking tot een in opdracht vervaardigde verveelvoudiging zijn niet van toepassing ten aanzien van de verveelvoudiging welke plaatsvindt door het vastleggen van een werk of een gedeelte daarvan op enig voorwerp dat bestemd is een werk ten gehore te brengen of te vertonen.

[5.] Indien een ingevolge dit artikel toegelaten verveelvoudiging heeft plaatsgevonden, mogen de vervaardigde exemplaren zonder toestemming van de rechthebbende op het auteursrecht niet aan derden worden afgegeven, tenzij de afgifte geschiedt ten behoeve van een rechterlijke of administratieve procedure.

[6.] Wij kunnen bij algemene maatregel van bestuur bepalen dat ten aanzien van de verveelvoudiging van werken als bedoeld bij artikel 10, eerste lid, onder 1°, van het in een of meer der voorgaande leden bepaalde mag worden afgeweken ten behoeve van de uitoefening van de openbare dienst, alsmede ten behoeve van de vervulling van taken waarmee in het algemeen belang werkzame instellingen zijn belast. Wij kunnen daarbij nadere regelen geven en voorwaarden stellen.

[7.] De voorgaande bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing ten aanzien van het nabouwen van bouwwerken.

Op basis hiervan hiervan zou ik zeggen dat ik muziek mag downloaden voor eigen gebruik (art 16b lid1) mits ik niet integraal iemands zorgvuldig samengestelde muziekcollectie kopieer. Er staat niets vermeld over het in bezit hebben van originelen, wel iets over een eventuele vergoeding (16c lid 1) maar die dient door de producent van het opslagmedium betaald te worden (16c lid 2). Dus, advocaten onder ons, zeg het maar, magget wel of magget niet. En zo niet: waarom niet?

Oh, even ter verduidelijking: Het AANBIEDEN van beschermde muziek is ALTIJD illegaal, dit topic gaat over JURIDISCHE KANT van het downloaden NIET over de morele, en voor SOFTWARE is het een heel ander verhaal.

Mijn conclusie: DOWNloaden is volstrekt legaal in alle gevallen, MITS voor eigen gebruik.

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24
Ik had laatst ergens gelezen dat het downloaden legaal is, maar dat het aanbieden van muziek/films enz illegaal is.

Dus ik denk dat het wel mag.

LinkedIn - Collega worden?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Alhoewel de gemiddelde rechter het waarschijnlijk niet snapt valt er wat voor te zeggen dat downloaden legaal is, omdat jij geen kopie maakt; jij verplaatst alleen een kopie van een server naar jouw computer. Het bezit van een kopie is verder niet strafbaar volgens de bovenstaande quote - als je zo'n kopie erft is er geen probleem.

Dit is belangrijk, omdat art. 29 lid 1 zegt dat kopieen vernietigd moeten worden behalve als deze in het bezit van personen zijn die zelf de kopie niet hebben gemaakt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Downloaden is legaal, aangezien het legaal is om backups te downloaden, en het op dat moment níet te bewijzen valt of jij in het bezit daarvan bent. Het delen van bestanden is sowieso illegaal.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ja downloaden mag, is een kopie voor eigen gebruik binnen de prive sfeer. Aanbieden mag niet, dat is een onrechtmatige openbaarmaking.

(pas een tentamen over informatica auteurs recht gehad, had ik een 9 voor...ben hier vrij zeker van)

vergelijk; je mag ook naar muziek luisteren op iemands verjaardag thuis, en die avond/dat geluid mag je ook opnemen om er later nog eens van te kunnen genieten. Maar je mag het niet uitzenden op een radio station. "Cracks' mogen weer niet, dus als je software download en daar een crack op draait om het te kunnen gebruiken is het illegaal. Je mag namelijk geen "beveiligings maatregelen" om het zom aar even te noemen, wetboek noemt het anders, omzeilen. WEL mag je weer een programma zo aanpassen dat je het kan gebruiken, ofwel "porteren". Ook mag je debuggen en reverse engineren om het programma te laten werken..

Zit dus allemaal heel vaag en moeilijk. Praktisch gezien zit software zo in elkaar dat als je een bruikbaar kopie maakt het niet legaal is.

[ Voor 101% gewijzigd door Zoijar op 14-06-2003 04:34 ]

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
als je een video opneemt van kabeltv betaal je 3x belasting die afgedragen word aan copyright houders ed.

op cds zit ook speciale auteursrechte belasting
dus lijkt me fair dat er betaalt is voor de auteursrechten via de lege media

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:44

GeeBee

Oddball

Die toeslag is alleen maar een tegemoedkoming. Het kopieeren is daarmee niet legaal gemaakt. Het is geen ze-moeten-nu-niet-meer-zeuren-toelage :)

Met downloaden maak je toch wel een kopie? Je verplaatst geen bestand, je maakt er een kopie van. Mag dat dan wel? Een kopie maken voor eigen gebruik van iets dat illegaal is aangeboden?

Van software is het wel handig dat je een kopie voor eigen gebruik mag mken, anders kun je er niks mee. Je moet namelijk een kopie in je werkgeheigen maken om het programma te laten werken...
Dat is het grote verschil met boeken/muziekCD's/videobanden. Daar kun je gebruik van maken zonder dat er (intern) een kopie van gemaakt hoeft te worden.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Verwijderd

Genghis Khan schreef op 14 juni 2003 @ 01:08:
Downloaden is legaal, aangezien het legaal is om backups te downloaden, en het op dat moment níet te bewijzen valt of jij in het bezit daarvan bent. Het delen van bestanden is sowieso illegaal.
Deze onderbouwing volg ik niet helemaal.
Dus alles wat niet bewezen kan worden is legaal :?
Ik denk dat het er om gaat dat als ze je controleren, en het hebben van een backup is rechtmatig, dat je dan ook het origineel moet tonen.
Dat ze dit never nooit gaan doen maakt het nog niet legaal :)

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 12:18
ooit een keer een discussie gehad met een leraar. hij vond dat we het programma mathlab, dat we gebruiken voor wiskunde, van internet moesten plukken. Dit was volgens hem niet illegaal:
De bedrijven die dat programma ontwerpen en maken hebben graag dat studenten hun programma gebruiken. Aan de "illegale" kopieen die verspreid worden verdienen ze dan niets maar als die studenten het bedrijfsleven ingaan en op hun werkplek ook dit programma willen draaien dan moet het bedrijf wel licentie betalen.
Die illegale kopieen zijn dus een soort reclame
dit geldt natuurlijk alleen voor software

[ Voor 2% gewijzigd door c0rneel op 14-06-2003 13:35 . Reden: typo ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Voor wie het echt interesseert: http://www.ivir.nl/wetten/eu/auteursrecht-richtlijn.doc

Dat is de europese richtlijn "betreffende de harmonisatie van bepaalde aspecten van het auteursrecht en de naburige rechten in de informatiemaatschappij"

(bv. over cracks: "1. De lidstaten voorzien in een passende rechtsbescherming tegen het omzeilen van doeltreffende technische voorzieningen door een persoon die weet of redelijkerwijs behoort te weten dat hij aldus handelt.")

[ Voor 33% gewijzigd door Zoijar op 14-06-2003 13:48 ]

• Wildfire
  • Laatst online: 21:21

Wildfire

Joy to the world!

Zoijar schreef op 14 June 2003 @ 13:46:
Voor wie het echt interesseert: http://www.ivir.nl/wetten/eu/auteursrecht-richtlijn.doc

Dat is de europese richtlijn "betreffende de harmonisatie van bepaalde aspecten van het auteursrecht en de naburige rechten in de informatiemaatschappij"

(bv. over cracks: "1. De lidstaten voorzien in een passende rechtsbescherming tegen het omzeilen van doeltreffende technische voorzieningen door een persoon die weet of redelijkerwijs behoort te weten dat hij aldus handelt.")
Als je jezelf dus als een n00b weet voor te doen die niet wist dat het illegaal is, dan heb je dus geen probleem... :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Nouja, als je een spel niet kan spelen omdat er om een code wordt gevraagd die je niet hebt, dan een crack download, het spel patched, en dan wel kan spelen...dit alles na het gelezen te hebben van de EULA... ach, zou dan zeggen dat je het *redelijkerwijs* wel weet.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zoijar schreef op 15 juni 2003 @ 20:34:
Nouja, als je een spel niet kan spelen omdat er om een code wordt gevraagd die je niet hebt, dan een crack download, het spel patched, en dan wel kan spelen...dit alles na het gelezen te hebben van de EULA... ach, zou dan zeggen dat je het *redelijkerwijs* wel weet.
Een EULA zal, mocht het tot een rechtszaak komen, door veel rechters tot niet-bindend worden verklaard omdat het vaak een zeer lange lap tekst is die vervolgens ook nog eens zodanig is opgesteld dat een doorsnee mens het toch niet kan begrijpen... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, gaat het uiteindelijk toch weer over software (tweakers forum he? :P). Het kopieren van software voor eigen gebruik is alleen legaal als je de rechtmatige gebruiker/verkrijger van deze software bent. Artikel 16b als gequote in de openingspost geldt hier niet:

Art. 45n.

De artikelen 16b, eerste lid, en 17, eerste lid, zijn niet van toepassing op de in artikel 10, eerste lid, onder 12º, bedoelde werken.

Verwijderd

GeeBee schreef op 14 June 2003 @ 12:07:
Die toeslag is alleen maar een tegemoedkoming. Het kopieeren is daarmee niet legaal gemaakt. Het is geen ze-moeten-nu-niet-meer-zeuren-toelage :)
Hmm... Dat maakt het natuurlijk wel zuur voor de bedrijven die die cd's kopen om er backups op te maken. Zouden die dan niet een vrijstelling moeten krijgen?

Ik heb die tegemoetkoming nooit begrepen overigens, het is alsof je belasting gaat heffen over harddrugs, dat kan niet, het is illegaal en je kunt er dus geen belasting over heffen. Door dat wel te doen maak je het legaal mijns inziens.

Ook leuk als dadelijk het DRM model goed word doorgevoerd, wat gaat er dan gebeuren met deze belasting? Die moet dan worden afgeschaft, want het is technisch 'onmogelijk' om te kopiëren.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 11:35:
Ik heb die tegemoetkoming nooit begrepen overigens, het is alsof je belasting gaat heffen over harddrugs, dat kan niet, het is illegaal en je kunt er dus geen belasting over heffen. Door dat wel te doen maak je het legaal mijns inziens.
Tussen Justitie en de Belastingdienst zitten nog steeds waterdichte schotten. Zolang criminelen de met hun handel gegenereerde winsten keurig melden bij de Belastingdienst, doen die niet moeilijk.

Raar, maar waar 8)7

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 08:46
Als ik het recht heb om een backup te maken van software die ik zelf (legaal) bezit en daar zit een kopieerbeveiliging op, dan kan ik mijn backup niet maken! Terwijl ik daar gewoon het recht toe heb!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

maikel schreef op 16 June 2003 @ 21:56:
Als ik het recht heb om een backup te maken van software die ik zelf (legaal) bezit en daar zit een kopieerbeveiliging op, dan kan ik mijn backup niet maken! Terwijl ik daar gewoon het recht toe heb!
Het recht een backup te mogen maken houdt helaas niet automatisch in dat fabrikanten niet het recht hebben hun CD's te beveiligen.

Pagina: 1