Storingsgevoeligheid wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Hoe gevoelig is een wireless netwerkkaart voor storing door elektrische apparaten? Ik zit er namelijk aan te denken om ADSL te nemen en dan een wireless netwerkkaart + router te gebruiken om de PC van mijn ouders aan te sluiten (kabels trekken is erg lastig).
Nu staat deze PC niet zo heel ver van de plek waar ik de router zou willen plaatsen, hoogstens een meter of 10, maar de PC staat in het kantoor van mijn vader's metaalbedrijf. En in het bedrijf staan (op een afstand van 5 tot 15 meter) een aantal apparaten waarvan ik bang ben dat ze wellicht voor storing gaan zorgen op een wireless netwerk (boor-, draai- en freesmachines). Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties? (ik ken helaas niemand waarvan ik een setje wireless apparatuur zou kunnen lenen, dus uitproberen gaat niet)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Ergste storing op wireless krijg je door:
-Water (dus ook luchtvochtigheid)
-Metaal (reflecties)
-Magnetron
-GSM's en andere draadloze junk

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Demo

Demo

Topicstarter
Hmm.. daar heb ik niet echt veel last van. En 'andere draadloze junk' is dat ook wireless toetsenborden en muizen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Demo

Demo

Topicstarter
*schopje* Is er verder niemand die hier iets over weet? Ik durf niet zomaar op de gok een paar honderd euro aan wireless aan te schaffen als het vervolgens niet (of langzaam/onbetrouwbaar) werkt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
GSMs enzo heb je geen last van, die werken op n andere frequentie dan wireless.
De magnetron werkt wel op dezelfde frequentie en kan dus storing geven.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 21:32

AirX

Tweak Guru

nou, als ze een paar meter verderop met kolomboormachines en freesbanken bezig zijn, reken er dan maar niet op dat je een "gezonde" overdracht van bestanden krijgt :S

Verwijderd

Inmiddels werken de nieuwe GSM draadloze telefoons op bijna dezelfde frequentie als de magnetron, ook het vermogen is toegenomen tot ca. 1 a 2 watt voor GSM en min.500 watt voor de magnetron.

Ik denk zelf dat je heel wat storing zal krijgen want motoren (in al die machines) zorgn vor heel wat storing (zeker als ze veel aan en af worden gelegd).
Ik zou eerst proberen met een utp kabel !

Want bij te hoge storingen zal je zelf moeten uitwijken naar fiber met zijn heel hoge kostprijs.
Ik weet hiervan zelf een voorbeeld op school waarbij de school langs 2 kanten van een tramspoor lag (hoogvoltage) dit gaf veel storing op coax en zelf op de utp daardoor zijn ze dan overgestapt naar fiber.

• FatalError
  • Nu online
GSM werkt op max 1800MHz geloof ik, wireless en magnetron op 2450MHz ongeveer. Das nogal n groot verschil.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

FatalError schreef op 14 June 2003 @ 16:16:
GSM werkt op max 1800MHz geloof ik, wireless en magnetron op 2450MHz ongeveer. Das nogal n groot verschil.
Huishoudtoestellen in Europa werken standaard met microgolven van 2450 MHz (bron:ir. Hilde De Geeter)

gelijk heb je _/-\o_

• FatalError
  • Nu online
Huishoudtoestellen? DECT is 1900 MHz in Europa, in de VS werkt DECT wel op 2450 MHz.
Niet-DECT toestellen zijn amper nog te krijgen, maar die kunnen idd 2450 MHz zijn.

Verwijderd

je kan op alles uitzondering vinden e ;)

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 June 2003 @ 16:08:
Ik denk zelf dat je heel wat storing zal krijgen want motoren (in al die machines) zorgn vor heel wat storing (zeker als ze veel aan en af worden gelegd).
Ik zou eerst proberen met een utp kabel !
Ai.. de dichtsbijzijnde machine is een computergestuurd bewerkingscentrum en die heeft dus heel veel verschillende motortjes die heel vaak aan en uit gaan (levert op het elektriciteitsnet zelfs zoveel storing dat je boxen gaan ruisen als de machine aan staat :X) dus ik denk dat ik inderdaad beter eerst kan proberen met een UTP-kabel.
Hoe kan ik in dat geval meten hoe betrouwbaar de verbinding is?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Demoniac schreef op 14 juni 2003 @ 20:01:
[...]
Ai.. de dichtsbijzijnde machine is een computergestuurd bewerkingscentrum en die heeft dus heel veel verschillende motortjes die heel vaak aan en uit gaan (levert op het elektriciteitsnet zelfs zoveel storing dat je boxen gaan ruisen als de machine aan staat :X) dus ik denk dat ik inderdaad beter eerst kan proberen met een UTP-kabel.
FF 2 kaartjes lenen denk :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Een n00b-idee; probeer als je geen toegang hebt tot wireless netwerkapparatuur om te lenen het anders een uit met een van de bovengenoemde apparaten die op ongeveer dezelfde frequentie werken, of zoek iets wat nog niet genoemd is maar dit wel doet. Ik denk dat als enig apparaat wel werkt op +- dezelfde freq. dat WiFi het dan ook zeker doet.
(Correct me if I'm wrong)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

Reptile209

- gers -

Demoniac schreef op 14 June 2003 @ 20:01:
[...]
Kopieer dan eens een bestandje van zeg 20-50 MB en klok de overdracht. Kijk eens hoe dicht je bij de theoretische grens zit. En doe het dan nog eens als alle machines uit staan (weekend? :P).
edit:
ow, dus wel ff een PC neerzetten waar je de router in gedachten had he... ')

[ Voor 12% gewijzigd door Reptile209 op 14-06-2003 21:35 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Er zijn hier hele mooie meters voor om een cat5 kabel uit te meten.
Ze zijn alleen ontzettend duur. Zou het dus gewoon met 2 kaartjes proberen en zien wat de invloed van de apparatuur is.

Om problemen te voorkomen zoe ik in iedergeval wel shielded cat5 neer leggen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een Asus Centrino notebook (dus geen externe antenne) en een Asus access point die niet echt bekend staat om z'n super performance. Ik heb geen enkel probleem met de stabiliteit van de verbinding. Tijdens het overpompen van een grote file heb ik eens geprobeerd om met de notebook vlakbij een magnetron te gaan staan (die uiteraard aan stond ;)) en ik kan niet zeggen dat er echt iets dramatisch merkbaar was aan de bandbreedte.

Kortom, in de praktijk vallen alle horrorverhalen over wireless problemen enorm mee.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sine
  • Laatst online: 11:47
Zware motoren en grote stromen zullen niet zo'n enorm probleem zijn ... Als het licht dimt bij het inschakelen van een apparaat wilt dat nog niet meteen zeggen dat het ding enorm veel storing genereerd.

In / uit schakel pieken van inductieve lasten (motoren, hefmagneten) wel, maar dat is zo kortstondig dat je dat je daar geen last van zult hebben.

Wat CNC machines betreft hoef je ook niet echt bang te zijn de meeste motoren worden electronisch gestuurd en om overspanning on de sturing te voorkomen worden stoor pieken gefilterd / onderdrukt. (een uitzondering hierop kan apparatuur van +- 20 jaar en ouder zijn)

Electrische las apparaten kunnen wel voor een leuke storing zorgen ..

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als je toch wireless wil proberen ga dan voor de STANDAARD 802.11b !! dus geen "ubertweak" 22Mbit maar gewoon de 11Mbit...dan is de error correctie gewoon beter...en zoek een accesspoint van min 100 Euro, goedkoper is default butspul...ook op security gebied.

Good luck

Verwijderd

We hebben hier een Linksys router icm met een linksys kaartje voor de laptop...
Over de storingsgevoeligheid kan ik niet heel veel zeggen, maar wel dit:
De router staat boven en de laptop benee...Als ik dan een beetje dichter of verder weg vd router ga staan merk je het beneden gelijk aan de ontvangst...

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 21:32

AirX

Tweak Guru

gebruik een STP kabel = afgeschermde UTP :D

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AirX schreef op 15 June 2003 @ 10:10:
Of gebruik koffie om wakker te worden. STP draadloos dat kan toch niet man ;)

• Petergr
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

AirX schreef op 15 juni 2003 @ 10:10:
stp werkt alleen als 1 of bijde kanten aan een massa ligt

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• Demo

Demo

Topicstarter
Sine schreef op 15 June 2003 @ 02:25:
Wat CNC machines betreft hoef je ook niet echt bang te zijn de meeste motoren worden electronisch gestuurd en om overspanning on de sturing te voorkomen worden stoor pieken gefilterd / onderdrukt. (een uitzondering hierop kan apparatuur van +- 20 jaar en ouder zijn)
Vreemd.. ik heb sinds hier een gestuurde (half-automatisch) draaibank geïnstalleerd is (half jaar geleden, nieuwe machine) heb ik een enorme ruis op de netspanning :(
Electrische las apparaten kunnen wel voor een leuke storing zorgen ..
:/ Daar staan er ook nog een paar van waarvan er bijna altijd wel eentje gebruikt wordt.. Maar die staan wel een meter of 25 van het kantoor vandaan, ik weet niet of dat veel uitmaakt?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
AirX schreef op 15 June 2003 @ 10:10:
:|

http://members.lycos.nl/airx707/sig2.gif

In je sig werkt niet, het is geen warrez forum :/
Pagina: 1