freebsd: ftp install gaat niet

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik probeer om op een pentium 1 100 Mhz laptop met 32 MB geheugen en 750 MB harddisk zonder cdrom freebsd 4.7 te installeren via ftp, maar het lukt niet.

Ik doe alles zo als het in het handbook staat beschreven:

Op de ftp-server:

- in /etc/passwd staat nu: ftp:*:99:99::0:0:FTP:/cdrom:/nonexistent

- ftp service is enabled in /etc/inetd.conf:
ftp stream tcp nowait root /usr/libexec/lukemftpd ftpd -l -r

- de cdrom met installatiebestanden is gemount

Op de laptop:

- de floppydisks met kernel.flp en msfroot.flp zijn geladen

- het sysinstall-menu staat op het scherm

- de optie voor freebsd-release staat op any.

- de netwerkkaart is herkend en geconfigureerd. (3com 3c509 ethernet III 10 Mbps pci/isa in het dockingstation)

(De ftp-server heeft ip-adres 192.168.1.2 en de laptop heeft 192.168.1.4 en heeft dell.local/dell als hostnaam)

Op de computer die als ftp-server dient valt direct na het opstarten geen ftpd te zien, wanneer je ps -aux doet. Wanneer je vervolgens met de laptop een ftp-installatie probeert te doen en je kijkt daarna naar de output van ps-aux dan staat er:
ftp 125 allerlei_dingen ftpd: dell.local:

Het is dus zo dat ftpd wel wordt gestart na het inloggen vanaf de laptop maar dat het de laptop niet lukt om vervolgens de cdrom met freebsd disc 1 erop te lezen. Uiteraard is de cdrom gemount.
Ik heb alle stappen gedaan die in het handbook staan en met google te vinden waren, maar het lukt nog steeds niet. Wat zie ik over het hoofd?

Bij het inloggen vanaf de laptop geef ik als ftp server het volgende op: ftp://192.168.1.2
Het lijkt me dat dit betekent dat de ftp server de directory /192.168.1.2/cdrom door wil gaan geven aan de laptop omdat dit zo ingesteld staat in /etc/passwd. Als ftp-directory "ftp://192.168.1.2/cdrom" werkt ook niet (wat wel logisch is op zich).

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

mag de ftp deamon wel de cdrom directory lezen?

En ftpd wordt gestart door de inetd deamon /etc/inetd.conf vandaar dat je hem pas ziet als er een connectie is

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
it0 schreef op 13 June 2003 @ 13:57:
mag de ftp deamon wel de cdrom directory lezen?
Volgens het handbook wel:

http://www.freebsd.org/do...k/install-diff-media.html
En ftpd wordt gestart door de inetd deamon /etc/inetd.conf vandaar dat je hem pas ziet als er een connectie is
Inderdaad, dus wat dat betreft lijkt het goed te gaan.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Heel fijn zo'n handbook maar geef eens de output van ls -la /cdrom of waar je hem gemount hebt.

Voor alle duidelijkheid, het inloggen gaat goed maar een directory listing gaat fout?
IK neem aan dat poort 20 niet geblocked wordt?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
it0 schreef op 13 juni 2003 @ 14:04:
Heel fijn zo'n handbook maar geef eens de output van ls -la /cdrom of waar je hem gemount hebt.

Voor alle duidelijkheid, het inloggen gaat goed maar een directory listing gaat fout?
IK neem aan dat poort 20 niet geblocked wordt?
Op de ftp-server gaat een directorylisting goed. Overigens staat freebsd niet op de laptop geinstalleerd, het is juist de bedoeling dat het geinstalleerd wordt via ftp. Ik heb de laptop vanaf 2 diskettes geboot en nu is het de bedoeling om freebsd via ftp te installeren met behulp van de installer die op die diskettes staat. Vanaf de laptop een directorylisting vragen van de cdrom op de ftp-server zal dus niet gaan. En ik weet niet of het inloggen goed gaat, wat in elk geval wel goed lijkt te gaan is dat ftpd door inetd wordt opgestart zodra de laptop erom vraagt. Of de laptop vervolgens goed inlogt... ik weet het niet.

Op de console waar foutmeldingen worden gezet staat het volgende te lezen:

DEBUG: ifconfig ep0 inet 192.168.1.4 netmask 255.255.255.0
DEBUG: Adding default route to NO.route: bad address: NO
DEBUG: Warning: Zero length name or valua passed to variable_set2(ftpDirectory)
DEBUG: kget: unable to open /boot/kernel.conf for writing
MAKEDEV: can't open MAKEDEV: no such file or directory

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Wat zegt de logfile van de ftp server dan?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
it0 schreef op 13 juni 2003 @ 14:18:
Wat zegt de logfile van de ftp server dan?
Hoe zie je dat? Ik weet niet of de ftp daemon een log bijhoudt en zo ja waar die dan is.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Met het commando 'last' komt er o.a. het volgende op het scherm bij de ftp-server:

ftp ftp 192.168.1.4 Fri Jun 13 12:14 - 12:34 (00:20)

en dit een aantal keer. (192.168.1.4 is het ip-adres van de laptop)

[ Voor 15% gewijzigd door Salvatron op 13-06-2003 14:51 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

zet de files is in en dir "RELEASE-4.8" 0f 5.1 ligt eraan wat jet hebt, bij mij deed hij het toen wel in eens

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Oezie Woezie schreef op 13 juni 2003 @ 17:11:
zet de files is in en dir "RELEASE-4.8" 0f 5.1 ligt eraan wat jet hebt, bij mij deed hij het toen wel in eens
Oke, dat zal ik straks proberen als ik tijd heb en anders morgen.

Pagina: 1