[MEM] Wat is een geheugenlek nou precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 15:28

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Mijn buurman bleek dit probleem te hebben, opgelost door er nieuwe DIMM's in te plaatsen. Wat is het nou precies, het lijkt me dat er data kwijt raakt, en is het nou een hardware of een software probleem?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Memory-leak?

Ik heb zelf nog nooit van een hardware-matige memory-leak gehoord. Wel van softwarematige. Programma's gebruiken het geheugen en ruimen vervolgens niet alles netjes op, waardoor er stukken data, of allocaties behouden blijven en het geheugen dus "vol" loopt. Dan heeft het _programma_ een memory-leak. Niet de dimm zelf dus.

edit:

Overigens:

[google=memory-leak]

[ Voor 11% gewijzigd door mOrPhie op 13-06-2003 12:42 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

geheugenlek (of pagefault) is als er verwezen wordt naar een geheugenpagina voor info, maar dat die er niet (meer) staat (of in gebruik is door iets anders). Ook opschoning van ongebruikt geheugen valt hier onder.

Kan door brak geheugenbeheer (verkeerde toewijzing), brakke drivers/software of kapotgeheugen (data wordt niet vastgehouden of is fout).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 12:45 ]

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 12:42:
geheugenlek (of pagefault) is als er verwezen wordt naar een geheugenpagina voor info, maar dat die er niet (meer) staat (of in gebruik is door iets anders). Ook opschoning van ongebruikt geheugen valt hier onder.

Kan door brak geheugenbeheer (verkeerde toewijzing), brakke drivers/software of kapotgeheugen (data wordt niet vastgehouden of is fout).
Het klopt wat je zegt over een pagefault, maar dat is [b]geen[b] geheugenlek / memoryleak. Zoals eerder vermeld is een geheugenlek het resultaat van slecht programmeerwerk / bug waardoor er wel steeds geheugen wordt aangevraagd, maar nooit wordt vrijgegeven. Er zijn programma's te vinden op internet die dit 'overbodige' geheugen op kunnen ruimen voor je.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 10:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Geheugenlek. Wanneer een proces (zoals een applicatie of een service) geheugen adresseert, maar niet meer terugkrijgt en/of constant opnieuw threads aanmaakt, krijg je een geheugenlek. Bij zo'n lekage kun je data verliezen. Door de applicatie of het proces te stoppen (bijvoorbeeld binnen Windows NT) kan de lekage stop worden gezet.
bron : http://www.computerwoorden.nl

Windows ME staat o.a erg bekend om zijn memory leaks. Is dus niks hardware matigs voor zover ik weet..

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 13-06-2003 12:51 ]

Twitter

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

een memory leak kan ook hardware matig zijn. je memory word geprogrammer dmv celletjes op te laden, een opgeladen celletje is waarde 1 en een niet geladen celletje 0 .... maar sommige dimmetje (brakke dimmetjes) ontladen enkele cellen (leaken) en als een programma dan een 1 heeft gescreven naar je mem en een 0 terug ziet krijg je een dikke fout .... proggies als memtest zijn goed om te testen of jou mem last heeft van zulke spontane ontladingen van cellen.

... MMORPG Addict.

Pagina: 1