[J2EE] Discussie J2EE

Pagina: 1
Acties:

• Grub
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-06 08:38
Ja het klinkt misschien erg stom, maar ik heb eigenlijk geen idee wat J2EE nou PRECIES inhoud. Ik programmeer al een heel tijdje in Java, en ik kom die term Java Enterprise heel de tijd tegen. Maar nergens kan ik een goede duidelijke beschrijving vinden van wat Java Enterprise precies inhoudt, en vooral wat je er nu eigenlijk mee kan. Het lijkt wel alsof iedereen ervan uit gaat dat als je het magic word "Enterprise" roept, alles meteen duidelijk is. Nou voor mij niet dus.... :'(

Het is wel een hot item tegenwoordig, waar je ook kijkt bij softwarehuizen, als ze niet om .NET kennis vragen dan is het wel "Allround Senior Software Engineer J2EE". (8>

Dus, zijn er hier mensen met J2EE kennis, kun je mij dan uitleggen wat het grote verschil is met gewoon Java programmeren, en kun je me ook een voorbeeldje geven (of een paar :p) van wat je er mee voor mekaar kan krijgen.

Andere vragen: wat zit er allemaal in? Services als JMS, JSP, Jini, Security, wat hoort er allemaal bij?
Is het een beetje te leren of gaat daar een hoop tijd in zitten?

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Introduction
J2EE technology and its component based model simplifies enterprise development and deployment. The J2EE platform manages the infrastructure and supports the Web services to enable development of secure, robust and interoperable business applications. The J2EE platform is the foundation technology of the Sun ONE platform and Sun's Web services strategy.
http://java.sun.com/j2ee/

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

Stewie!

Keen must die!

Is een beetje als het .NET Framework, bied je allemaal apps, classes enzo voor je progs

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Tja, of je nu 'gewoon' java programmeert of 'J2EE' programmeert, het blijft hetzelfde programmeren in java. Voor een overzicht van de services kun je inderdaad het beste de link van .oisyn eventjes doorlezen.

J2EE is een hele grote lading van specificaties die, zoals de naam zegt, zich vooral richt op de 'Enterprise' hoek van ontwikkeling. Denk dan aan de middleware achter een grote webiste, of de software die allerlei legacy systemen binnen een bedrijf aan elkaar koppelt.

Het grote verschil tussen 'gewoon' java en 'enterpise' java is dus de API's waarmee je werkt. Lees je de specificaties door, of beter gezegd een paar boeken erover dan is het niet moelijk om met J2EE te programmeren. Er komen alleen wat meer zaken bij kijken voor je resultaat boekt.

Iets anders waar J2EE vaak aan verbonden wordt zijn de applicatie servers. Applicatie Servers implementeren een bepaalde J2EE specificatie. De meeste op dit moment 1.3 maar 1.4 komt binnekort uit. De applicatieserver neemt heel veel low-level zaken voor je uit handen: Transaction handling, persistency, etc...

Verder biedt J2EE API's aan die veel aan de serverside gebruikt worden en levert zo een compleet pakket.

JMS: asynchroon messaging, guaranteed delivery, topic/publish, queue.
JMX: (in j2ee 1.4) Managing Extensions, erg nuttig.
EJB: Remote access, thread safe, automatic persisentcy

En natuurlijk nog meer.

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Aanvullend:

Een J2EE applicatie bestaat (of kan bestaan) uit losse softwarecomponenten die draaien binnen een applicatieserver (ergens ter wereld). Zo'n software component is een op zichzelf staan stukje software die de naam Bean draagt. Via RMI kun je deze component gebruiken als ware het een lokale class binnen je applicatie.

/op die manier kun je dus een serverpark kweken waarop 1 applicatie draait.

[ Voor 12% gewijzigd door traviandus op 13-06-2003 15:47 ]

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Is het een beetje te leren of gaat daar een hoop tijd in zitten?
Ach het is allemaal niet zo heel schokkend, als je al een beetje Java kunt heb je het zo onder de knie.

Pak een bekende applicatieserver zoals JBoss en neem de handleiding daarvan door. De voorbeelden die daarin staan maken al heel wat duidelijk.

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
Ik vind dit nou niet echt een discussie uitlokken. Lees wat documentatie, tutorials, koop een boek.
Pagina: 1