Toon posts:

performance wizard Exchange 2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na enige tijd goed gelopen te hebben, vreet men STORE.exe nu voortaan zoveel geheugen dat heel men exchange server traag word, met het gevolg dat internet (ISA) ook zeer traag word en zelf de internet pagina`s niet meer kan vinden, ik heb 512 geheugen er in zit een XEON 2,4 gig in men server en ja er is al nieuw geheugen besteld maar betwijfel of het probleem dan opgelost is.
Ik las dat je met een preformance wizard in kan stellen tot hoever het geheugen mag gebruiken, alleen ik kan het programma`tje nergens vinden (prefwiz.exe) hij staat ook niet in men /BIN zoals staat aangegeven op de site van microsoft.
misschien ben ik het wel vergeten te installeren bij de eerste installatie?
weet iemand of dit prog. ergens te downloaden is ,en anders kan iemand mij helpen met dit probleem?.
tnxs

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
Exchange vreet standaard het beschikbare geheugen, dus geheugen bijprikken hoeft niet altijd een oplossing te zijn.

heb je al met performance monitor gekeken wat er precies traag is:
system: processor queue length
diskcounters (wel eerst aanzetten met diskperf -y en reboot)
Hoe groot is je store (MB / aantal mailboxen)
Hoeveel concurrent users en wat voor type (Outlook versie...)

wat is je machine config (IDE / SCSI /RAID ?)

[ Voor 25% gewijzigd door paulhekje op 13-06-2003 12:17 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
processor queue lenght heeft pieken van 88 to zelfs 100 (average 0.913) (maximum 9.000)
De ISA Server firewall vreet veel geheugen (active sessions)
de store van de mailboxen 20480 kb (12 mailboxen)
12 users en MS outlook XP
machine config (SCSI)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
12 users: dat is bijna niks en een mailbox store van 20 MB dat is ook bijna niks.
Lijkt me sterk dat het aan exchange ligt, bovendien outlook 2000 polt minder vaak de exchange db dan vorige versies.
Welke processen verbruiken de meeste cpu?
En die diskperformance al nagekeken?
Hoe is je pagefile ingestelt?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
inetinfo.exe 85,000 K
STORE.exe 150,000 K
LSASS 40,000 K, dat zijn eigenlijk de grootste
pagefile staat gewoon op default 755 tot 1233 ofzo :-)
diskpreformance kan nooit veel zijn wordt niet veel geschreven.
4x SCSI 10.000 rpm 9.1 gb p/s

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:39
het zal wel niet de oplossing van je probleem zijn, maar je page file fixed instellen is beter.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 22:13
Je hebt dus geheugen gekocht, OK. Nadat je geheugen hebt geinstalleerd, moet je eens voor de gein onderstaande uitvoeren (en ja, wij gebruiken nog windows NT4 :) )

Exchange Database defragmenteren en comprimeren.
1x per half jaar ofzo moet je de database van Exchange defraggen en comprimeren. Dit komt de snelheid van Exchange ten goede, bovendien gaat de bestandsgrootte van de database zo’n 30% naar beneden (1e keer bijna 50%, toen 40%, deze winst wordt steeds kleiner naar mate je het vaker doet)

Op de NT-server staan in de exchange map\edbdata 2 .edb bestanden: priv.edb en pub.edb.
Als priv.edb groter dan 2 GB is, kun je alléén defraggen en comprimeren op een NTFS-volume! Zorg dat je een 100mbit verbinding hebt met de NTServer.
· Stop alle exchange services op de Ntserver (stuk of 7 services)

Kopieer die naar een tijdelijke map op de server. Mocht er iets misgaan, kun je terugvallen op deze bestanden. Op moment van schrijven is priv.edb bijna 3 gigabyte groot. Haal de genoemde .edb bestanden naar je eigen computer (werkt alleen op windows 2000 / XP!)

· Open een dosprompt op je eigen comp (win2k/XP dus), ga naar pad waar je die .edb bestanden hebt gelaten.
· tiep: eseutil /g priv.edb (fail is niet erg)
· tiep: eseutil /g pub.edb (fail is niet erg)
Deze 2 opdrachten controleren of de databases corrupt zijn. Als je errors krijgt over dat-ie iets niet kan vinden: op \\nt_hbdt_01\e$\exchagne kun je het vinden.

· tiep: eseutil /p priv.edb
· tiep: eseutil /p pub.edb
Deze 2 opdrachten hoeven alleen als bij stap een database corrupt was.

· tiep: isinteg –fix –pri –test alltests
· tiep: isinteg –fix –pub –test alltests
Dit repareert ook de databases (kan erg lang duren) Wederom alleen nodig als database corrupt was.

En dan nu het defraggen / comprimeren:
· tiep: eseutil /d priv.edb
· tiep: eseutil /d pub.edb

Dit alles kostte mij op een vrij nieuwe computer met windows XP dik 2 uur (inclusief kopieren van NT-machine naar pc en weer terug, dat kostte haast net zoveel tijd als defraggen zelf (databases bij elkaar 3 gigabyte groot).
Winst: de .edb files worden zo’n 30% kleiner, dat komt Exchange zeker ten goede.

Als je dit gedaan hebt, inderdaad die performance wizard eens draaien....
succes!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Voordat je je pagefile op FIXED zet. Move de pagefile naar een andere partitie.. reboot machine. Defragmenteer de schijf waar je je pagefile wilt hebben. Zet de pagefile op de gedefragmenteerde partitie. Kijk met defrag analyzer of de pagefile uit 1 stuk bestaat. Is dit niet het geval herhaal dan het boven genoemde. Op den duur(na 3 keer was het ons gelukt) krijg je een pagefile die netjes 1 stuk van je partitie in beslag neemt en keurig uit 1 stuk bestaat.

• 0siris
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 12:09:
... alleen ik kan het programma`tje nergens vinden (prefwiz.exe) hij staat ook niet in men /BIN zoals staat aangegeven op de site van microsoft.
tnxs
Zeker: het is PERFWIZ.EXE (PERFormanceWIZard), niet PREFWIZ.EXE :o

Verwijderd

Topicstarter
typefout :P
maar die kan ik dus nergens downloaden of installeren via components ?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 13:42 ]

• 0siris
ok...ik dacht dat je zocht op PREFWIZ, niet dus. Ik weet het niet, ik heb hier wel een versie, maar wij gebruiken nog exchange 5.5 ;(

• Goshimaplonker298
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 18:30

Goshimaplonker298

BOFH Wannabee

Welk Service pack heb je voor windows en voor Exchange draaien?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

0siris schreef op 13 juni 2003 @ 13:59:
ok...ik dacht dat je zocht op PREFWIZ, niet dus. Ik weet het niet, ik heb hier wel een versie, maar wij gebruiken nog exchange 5.5 ;(
D'r is ook helemaal geen PerfWiz voor Exchange 2000.
Maar als je database maar 20 Meg is en je STORE.EXE 150 meg gebruikt, zit die hele database dus in memory en kan fragmentatie ook niet het probleem zijn.
Probeer voor de lol eens of je servertje ook nog traag is als je de Exchange services gestopt hebt (zeg effe tegen die 12 man dat je "onderhoud" moet plegen) dan weet je zeker of het aan het geheugen ligt. 't Lijkt me sterk want de DBA van STORE.EXE geeft z'n gealloceerde geheugen gewoon vrij als IISINFO daar om vraagt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 12:39:
diskpreformance kan nooit veel zijn wordt niet veel geschreven.
Je hebt een databse en ISA draaien en jij denkt dat er niet veel wordt geschreven ?

http://www.microsoft.com/...oks/te2kperf/te2kperf.asp

Kun je zien of exchange de bottleneck is.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, mijn oplossing was sp3 voor exchange. Heb jij deze al draaien?
Pagina: 1