Zalman ZM80a-HP i.c.m. ASUS V9280S

Pagina: 1
Acties:

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 11:11

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
In mijn missie een wat stillere overclockte PC te creeëren, heb ik mezelf zo'n groot Zalman koelblok aangeschaft voor de Geforce4 Ti series. Gisteravond dat ding geïnstalleerd en weer in mijn computer gebouwd. Nou had ik al wat reviews gelezen over deze passieve koeling, maar er wordt nooit zoveel gesproken over de temps die het koelblok aankan.

Om voorop te stellen, ik heb em goed geinstalleerd, het koelblok onder wordt net zo warm als het koelblok boven, alles zit netjes recht en ik heb rustig aangedaan met het aanbrengen van Artic Silver, ik heb dus niet die prut gebruikt die zalman erbij leverde. Ik heb precies de manual aangehouden en volgens de site van zalman is hij perfect geïnstalleerd, wat dus wil zeggen dat de core goed contact maakt met het koelblok (eerst proefafdruk gemaakt en toen gemonteerd).

Omdat er hier wel meer mensen zijn die deze passieve koeler hebben, vroeg ik me af hoe heet het blok bij jullie wordt. In mijn geval, ik heb een ASUS V9280 die op default draait op 275 core en 600 mem. Dat geval is dus eigenlijk al standaard overclockt. De mem sinks die erop zaten heb ik laten zitten, die zaten namelijk niet in de weg.

Na een uurtje Unreal 2 gespeeld vond ik dat het blok wel erg heet was geworden. Ik kon hem wel nog gewoon vastpakken maar je voelde goed dat hij lekker heet was, zowel onder als boven. Als koeling in de kast heb ik een intake en twee outtake, waarvan 1 in de voeding. Moet ik mezelf zorgen gaan maken als ik straks me kast weer dicht maak want ik heb geen zin om deze kaart te laten koken dalijk...

I pitty the fools who took my game-station.....

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 21:56
Ik heb ook zo een Zalman, en ik heb wel die "prut" gebruikt, en bij mij wordt die ook warm, en toen die overgeklokt was liep die vast ook. Nu op standaard waarden loopt die stabiel, en wordt warm, maar so what? Hij kan het aan, dus ik maak me geen zorgen. Heb maar een outtake fan, thats it. Sommigen melden goede overklokresultaten zelfs met de heatpipe, ik dus niet, en Zalman zelf raad dat ook af. Maar je krijgt er wel STILTE voor terug. :9 :9

edit: oja, mijn mem staat wel nog steeds behoorlijk overgeklokt. (584 ipv 512)
de core op 279 trok die hier dus niet, en is terug naar 250. En let wel, ik heb een ti4200 he, dus niet dezelfde kaart als jij.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 13-06-2003 13:11 ]

Verwijderd

Ik heb vorige week ook zo'n apparaat gekocht, omdat mijn andere koel-ding kapot was. Ook met zalmans koel-"prut" :).

Hij wordt inderdaad best warm, maar dat maakt niet zoveel uit, als je een beetje air-flow in je kast hebt komt het wel goed.

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:14

Talon

Booooom !

dat ding wordt juist zo warm omdat er veel warmte overdracht is naar die mooie metalen platen. Die hitte moet je wegvoeren met een beetje airflow.
Je moet die koeler niet per se willen gebruiken voor overclocken maar meer voor een stille bak.
Ik overclock eigenlijk nooit dus voor mij was tie perfect.
Mocht je twijfelen o ie te heet wordt of niet : zet er dan toch een fan tegenaan zodat hij nog genoeg verfrissing krijgt.

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Talon schreef op 13 juni 2003 @ 12:51:
dat ding wordt juist zo warm omdat er veel warmte overdracht is naar die mooie metalen platen. Die hitte moet je wegvoeren met een beetje airflow.
Je moet die koeler niet per se willen gebruiken voor overclocken maar meer voor een stille bak.
Ik overclock eigenlijk nooit dus voor mij was tie perfect.
Mocht je twijfelen o ie te heet wordt of niet : zet er dan toch een fan tegenaan zodat hij nog genoeg verfrissing krijgt.
Kijk, mijn kaartje is dus niet overclocked, ik heb em standaard op deze snelheden gekocht, dus als ik em op 250 en 500 laat draaien dan onderclock ik hem eigenlijk. Ik heb er wel al een fan naast hangen achter hangen die er koele lucht overheen blaast en een fan erboven hangen die de warme lucht weer afvoert. Intake en outtake dus. Maar dat ie stil is, dat is zeker :+ dat kolere kleine fannetje wat er eerst opzat maakte gewoon een pokke herrie, en als je 's-avonds wanneer je vriendin naar bed gaat nog effe wil gamen kan het geluid nie zo hard, en dan overstemde dat fannetje de gamesound, wat dus best irri was. Heerlijk nu, deze stilte :) En wat betreft de warmte, ik blijf et wel in de gaten houden, we zien het wel.

Verwijderd

Wees blij dat ie zo warm wordt :P Want zoveel warmte genereert je videokaart gpu dus. En aangezien hij zo warm wordt, is de overdracht dus ook goed. Dus netjes gedaan! Als je wilt overklokken kan je misschien wel een extra casefan ofzo erop zetten.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Een klein superstil fannetje erop zetten en hij wordt niet meer warm, hij moet toch echt een beetje airflow hebben

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 13:46:
Wees blij dat ie zo warm wordt :P Want zoveel warmte genereert je videokaart gpu dus. En aangezien hij zo warm wordt, is de overdracht dus ook goed. Dus netjes gedaan! Als je wilt overklokken kan je misschien wel een extra casefan ofzo erop zetten.
Thnx, dan heb ik het toch goed gedaan :*)

En overclocken is met dit kaartje bijna niet te doen, omdat ie standaard al oc-ed is. Met luchtkoeling haalde ik een core van 290 en mem 650, maar dat was na een bepaalde tijd gewoon niet meer relaxed, vastlopers, artifacts etc. Dus vervangen die koeling en mooi zo laten draaien. Ik klok nu mijn proc wel over ;)

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maf eigenlijk. Koop eerst die Zalman voor stilte, plaats daarna een kastkoeler om de Zalman te koelen. Gelukkig doetie het bij mij zonder kastkoeling nog steeds.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• Ulti23

Ulti23

Quality Time

Topicstarter
Par_Martinos schreef op 13 juni 2003 @ 16:43:
Maf eigenlijk. Koop eerst die Zalman voor stilte, plaats daarna een kastkoeler om de Zalman te koelen. Gelukkig doetie het bij mij zonder kastkoeling nog steeds.
Idd, zo had ik er ook nog niet over gedacht. Denk je eindelijk wat stiller uit te zijn in je kast, heb je nog geluidsproductie van je kastkoeler. Maar dat valt stiekem toch wel mee, als ik de casefans op low speed laat draaien hoor je ze ook bijna niet, en dat is altijd beter dan dan irritante fannetje wat er eerst op zat.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
cyberbetica schreef op 13 juni 2003 @ 13:54:
Een klein superstil fannetje erop zetten en hij wordt niet meer warm, hij moet toch echt een beetje airflow hebben
juist niet....
wanneer je deze heatsink op je videokaart zet, ga je natuurlijk geen klein herrie-makende fan op zetten..
je zet er dan minimaal een 80mm fan op of groter..
voordeel is daarvan, dat je dezelfde luchtstroom kan creeeren (of zelfs beter) als dat standaard 40mm fannetje, alleen dan vrijwel geruisloos..

terwijl dat standaard 40mm fannetje zo'n 4000rpm op 12V moet draaien om wat lucht te verplaatsen, laat je een 80mm fan (of groter) op 5 of 7V draaien met zo'n 1200rpm wat dus echt stil is....

heb zelf een 90mm fan ernaast hangen en kan behoorlijk goed oc-en ermee..
GF3 ti200 die standaard 175 core en 400 mem draait, loopt bij mij 240/540 nu.. :P
Pagina: 1