Hallo,
Ik ben bezig om een script te maken die directories en subdirectories beveligd. Om dit te realiseren zet ik in iedere directory (die aangemaakt wordt met een ftp programma) een .htaccess bestand.
Wanneer je een gebruiker toegang wilt verlenen tot een bepaalde directoy moet die persoon aan een regeltje in een .htaccess bestand worden toegevoegd (Require user gebruiker1 gebruiker2 enz). Wanneer dit bestand niet bestaat moet hij worden aangemaakt.
Hoe kan ik het bovenste veilig doen. Ik kwam zelf op de volgende manieren waarmee ik het niet helemaal of niet mee eens ben:
Ik ben bezig om een script te maken die directories en subdirectories beveligd. Om dit te realiseren zet ik in iedere directory (die aangemaakt wordt met een ftp programma) een .htaccess bestand.
Wanneer je een gebruiker toegang wilt verlenen tot een bepaalde directoy moet die persoon aan een regeltje in een .htaccess bestand worden toegevoegd (Require user gebruiker1 gebruiker2 enz). Wanneer dit bestand niet bestaat moet hij worden aangemaakt.
Hoe kan ik het bovenste veilig doen. Ik kwam zelf op de volgende manieren waarmee ik het niet helemaal of niet mee eens ben:
- een chmod 777 over alle directories gooien. Dan ben je direct klaar maar is volgens mij zo onveilig als de pest (alhoewel je een .ht* bestand niet kunt benaderen via je browser maar wel als je als een andere gebruiker via een ssh of telnet bent ingelogd).
- Een programma schijven die als root draait en die jij met php kan uitvoeren. Dit programma maak je dan zo dat hij een .htaccess of .htpasswd bestand kan aanpassen en/of kan creeren.
- een chmod 774 over de directory gooien en de owner de user van apache maken en de groep de groep van de gebruiker maken (of net anders om). Dit zodat je via ftp nog je directories kan benaderen.