Onboard Promise RAID 20276 controller in XP werkende krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb sinds enige tijd een nieuw mobo, namelijk een GA-8PE-667 Ultra
Deze heeft o.a. een onboard Promise 20276 controller.

Ik krijg deze controller met geen mogelijkheid werkende onder WinXP.
Eerst heb ik een nieuwe Windows XP Prof installatie geprobeerd.

Tijdens de initialisatie op F6 rammen, en de drivers voeren.
Uit de gedownloade drivers heb ik toen de XP dir gepakt, en op flop gezet.
Deze aan de installatie gevoerd.
Hij ziet netjes de kaart in die drivers, en ik kan 'm ook kiezen.

Echter ziet WinXP dan tijdens de installatie nog steeds geen schijven op die controller.

Vervolgens heb ik toen eerst maar XP op de gewone controller geinstallaeerd.
Na de installatie heb ik de SETUP.EXE van de drivers gestart.
Deze geeft botweg de melding "No RAID controller found?" en als ik dan op OK klik sluit de setup weer af.

Als ik handmatig de drivers aan XP voer, dan werkt het in zoverre dat ik netjes de controller in mijn Device Manager te zien krijg onder "SCSI and RAID Controllers" (zonder uitroepteken o.i.d.).

Hang ik er echter schijven aan, dan zie ik deze simpelweg niet in XP :?

In het BIOS kan je kiezen voor de modus van de controller (RAID of ATA) ik heb deze netjes op ATA staan, en als ik er schijven aanhang krijg ik deze ook netjes in het BIOS van de controller te zien.

Maar tot nu toe heb ik dus een snelle onboard controller waar ik nix aan heb, omdat de drivers niet mee willen werken.

Ik heb de drivers bij Gigabyte zelf vandaan (de chip controller versie drivers kan ik bij promise.com niet vinden nl.)

Wie heeft een soortgelijk mobo met deze controller, en hoe heb je die werkende gekregen :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Nieuwe driver downloaden, volledig op diskette zetten en dan nieuwe XP-install. Werkte bij mij tenminste. Heb dan wel Asus met RAID maar moet niet veel uitmaken volgens mij.
En je moet volgende mij in de bios wel op RAID zetten ipv van ATA als je 2 schijven wil gaan gebruiken. Anders idd op ATA.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Euh .. ik *heb*dus de nieuwste drivers al ;)
En ik ga voor zo'n controller echt niet het OS opnieuw installen, staat er nog geen week op zeg.

Ik snap alleen niet waarom je 'm op RAID zou moeten zetten ipv ATA. Er staat duidelijk vermeld dat RAID is voor wat RAID betekend. Namelijk RAID0 of RAID1.

Als ik er 2 schijven aanhang, zie ik deze netjes in het BIOS met naam en toenaam en grootte van de schijven.

Maar kan vanavond wel eens ff testen met 1 schijf eraan.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 19:02

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Misschien heb je hier wat aan:

Help! Gigabyte board w/20276 promise raid
I think I finally figured it out!
If you set the jumper to cable select on each drive and connnect them to the raid they show up as their own array. This is because (I think) the auto setup wants to assign them to individual arrays as default. All you need to do is first enter the setup, Cntrl F. Then delete both arrays (both show up as 1). Then enter the Auto setup by selecting 1. This time it will not tell you that there are no drives available! Now all you have to do is select Desktop and performance , then the two drives will form a striping raid 0. Now just restart the system and insert your XP disk. During the loading process XP will ask you to press F6 if you want to load RAID drivers, select F6. Then when it asks for the drivers insert the floppy. To get the drivers go to the gigabyte website and select the latest version. They will not all fit on the disk, but if you delete the one file that has drivers in Japanesse ( I think it says 9XMEjap) all the drivers will fit on a floppy. I will go through my book and write down better notes and repost later, I am just trying to get all my thoughts out now.
EOD

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmm .. kan er eens even mee testen vanavond. Thx

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:19

kimjansen

Nu ff niks...

Ik heb aardig wat ervaring met de Gigabyte bordjes en ook die met P4 en Promise FastTrack TX2000 chips erop. Mijn ervaring is dat als je gewoon een RAID0-array aanmaakt (cableselect of master maakt niet veel uit of het moeten WD's zijn) en bij de installatie van WinXP op de bekende F6 drukt en dan een driverdisk erin ramt. Wat ik wel altijd doe is de drivers van PromiseTech downloaden voor de 20276 en dan de FastTrack TX2000 selecteren.
Wat wel zo is dat er 4 keuzes zijn: 2 voor de FastTrack TX2000 en 2 voor de non-RAID variant als ik me niet vergis. Deze eerste 2 zijn appart gemerk met iets in te trend van [MB] . Ik heb volgens mij in een datasheet van Promise welke chip, en dus welk 'merkteken', zij verkopen aan third-party voor mobo-intergratie en welke ze op de stand-alone controllers gebruiken. Na de installatie vraag WinXP nogmaals om de driver disk en dient deze nogmaals ingestopt te worden.
Net zoals met de losse FastTrack TX2000 ziet hij 2 schijven in RAID0 als 1 SCSI RAID0 Controller in apparaatbeheer. DMA Hoef je zelf niet aan te zetten vanwege het SCSI verhaal, dit kan ook zowiezo niet dus zoeken is niet nodig. Zowiezo zijn de Promise chips uber-elite kwa installatie, snelheid en support (vergeleken met de SiliconImage en HighPoint chips).

edit:

Ik zie na nogmaals lezen dat je ook nog een harddisk aan je Intel controller hebt hangen, dat geeft gegarandeerd problemen. In zo'n geval moet je alleen CD-ROM's ed aan je standaardcontroller hangen, en je RAID array maken met de Promise Config Utility (in de Promise BIOS). Daarna installeer je WinXP op je RAID array (alleen de ARRAY+CD-ROM's in het systeem). Als alles is geinstalleerd zet je met Computerbeheer->Schijfbeheer de CD-ROM's en andere meuk op een veel hogere driveletter (zodat je partities op de array en de standaardschijf er tussen passen), daarna zet je ff de PC uit, steekt de stekkers in de harddisk op de standaardcontroller en laat WinXP de nieuwe harddisk herkennen. Handig is om dan gelijk een Ghost te maken (op de normale harddisk) zodat je niet steeds je kast hoeft te openen om Windows opnieuw te installeren

[ Voor 26% gewijzigd door kimjansen op 13-06-2003 21:23 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK, net nog aan het pielem geweest.

Met de controller op ATA krijg ik niets voor elkaar.
De gok genomen en inhet BIOS op RAID gezet.

Dan kan ik iig in het BIOS komen dmv de CTRL-F2 combi.
Daarna gereboot, en zat ik ff niet op te letten.
Hij gaf een warning dat er nix geconfigged was, en dat ik vlug op CTRLF2 moest rammen voor setup, of op ESC om te stoppen.

Toen heeftie een RAID nix erop gezet en boottie 'ie spontaan.
Vervolgens vondt XP opnieuw de controller, en kon ik de software setup draaien.

De schijf die eraan hing is nu in XP zichtbaar. De schjif was NTFS geformatteerd en leeg.
Echter staat er nog steeds NTFS op, met dezelfde label op de schijf.

Zo nog maar eens de gok wagen en er een boot schijf aan knallen.
Ik had in de FAQ wel al gelezen dat je bij sommige RAID controllers een RAID-nix moest aanmaken om 'm als gewone controller te gebruiken, maar daar ik specifiek in mijn BIOS de functie van de controller kan aangeven had ik dat uberhaupt niet geprobeert.

De manual rept ook geen enkel woord over hoe 'm als extra controller te gebruiken.

Ter info dus : ik wil 'm absoluut niet als RAID gebruiken, voor mij is het gewoon een extra controller met snellere bus-speed en 4 kanalen extra.

Thx voor de info :Y)

=[EDIT]=
Net dus de kabel van mijn primaire MA/SL op de controller gehangen in RAID functie.
Hij ziet de schijven, maar ik kan alleen voor RAID-0 of RAID-1 kiezen.
Dat is dus niet wat ik wil.
Vervolgens mode op ATA gezet, en dan kan ik niet in het BIOS komen, maar start de PC wel op van die schijven.

Ik krijg dan keurig mijn bootmanager te zien, en kan booten naar DOS.
Booten naar XP kan ook, maar die knalt er met een BSOD uit.
Op dat moment dacht ik aan de drivers.
Dus vlug die primaire weer op de intel gehangen en de secondaire (lege) schijf op de RAID controller (nog steeds in ATA mode).

Windows start weer netjes op , en warempel .. ik kan de schijf ook gewoon benaderen :Y)

Blijft dus nog over hoe ik WinXP kan laten booten vanaf die schijven.
Drivers kan het niet zien (immers ik zie nu wel de andere schij in XP in ATA mode), dus kan het alleen nog maar m'n boot.ini zien gok ik.

Laatste keer dat ik met boot.ini editting bezig was, was in NT4 tijdens MCSE training 8)7 dus dat wordt weer een projectje om die goed te editten (schijf is ook nog eens NTFS).

Ik denk dus dat ik er wel ben, maar nu nog XP overtuigen :P

[ Voor 32% gewijzigd door Koffie op 13-06-2003 22:45 ]

Verwijderd

je moet ervoor in de herstel console komen tijdens booten van de windows xp cd,

eenmaal daar tik je het volgende in:

bootcfg /rebuild

er worden 2 dingen gevraagd de 1e is naaam": "Windows XP"
daarna om een extra optie voer daar in : "/fastdetect"

nu moet de boot.ini weer goed zijn :O ?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

laat ik maar zeggen dat je mail hebt van een zekere htsie gozer ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ff hel vlugge reply (ben zo naar FoR :9)

Ik heb uiteraard mijn boot.ini niet verneukt hoor :z

Ik had er een extra regel bijgeknald om te testen, maar die werkt dus niet.
Kwestie van de eerste optie booten en boot.ini re-editten.

* Koffie is dom, maar niet zo dom hoor ;)

Mail binnen, zal morgen ff lezen :Y)

Pagina: 1