Toon posts:

SCSI> 29160 of DC-390u4B/W Controllers?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 controllers nml:

Adaptec 29160 U160 controller en een
Tekram DC-390u4B/W U320 Controller.

Ik heb niet heel veel verstand van SCSI, wel om het aan te sluiten en om het te gebruiken. Maar de kaarten zijn beide 64-bits en mijn PCI sloten nog maar 32 bits. Dus volgens mij maakt de snelheid dan dus niet uit van beide kaarten toch?

Welke van de 2 is het beste?

Heb al ff gegoogled en geGOTted maar niet iets waarin een duidelijk verschil tussen beide kan ontdekken (dan behalve de 160 en 320 natuurlijk)Volgens mij is de 29260 nml nog steeds duurder dan de tekram

Verwijderd

die tekram is ultra 320, dus dan is de keuze al snelgemaakt.
het zijn allebei prima merken dus dat maakt niet uit.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Adaptec 29160 en Tekram DC-390U4B zijn single channel, de DC-390U4W is dual channel. Ze hebben beide betere specs dan de Adaptec (vanwege Ultra320 SCSI support, PCI-X en dual channel op de U4W).

Verwijderd

Topicstarter
DC-390u4B/W = 1 controller. Zitten wel 2 68-pins connectoren op. Zijn die even snel en kan je er dan ook een SCSI RAID set van maken? :) want dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn.
Die 29160 heeft trouwens ook 2 aanslutiing maar de een is UW en de andere U160 meende ik.

Verwijderd

De kaarten kunnen niet hardwarematig RAID draaien. Je kunt wel in Win2K en in WinXP softwarematig RAID instellen d.m.v. dynamic discs en stripe-sets.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je toch maar 32-bit slots hebt, trek je de single channel U160 niet eens vol (als je al voldoende disks hebt), laat staan de 320 MB/s met U320 of 640 MB/s met dual channel U320 (daarvoor heb je al PCI-X nodig, zelf met 64-bit 66 Mhz PCI haal je dit niet).

Een single channel U160 controller is dus in jou geval voldoenden lijkt mij. En kwa prestaties zal het alllemaal niet zo'n groot verschil uitmaken, zeker als je niet zoveel disks hebt en geen hoge loads hebt. Ik zou dus naar de centen kijken, en gewoon de goedkoopste nemen, tenzij het prijsverschil met een iets duurdere U320 controller niet zo groot is (voor als je ooit een nieuw mammaplankje krijgt met 64-bit PCI of PCI-X ;)) Je zegt al dar de Adaptec duurder is, dus dan zou ik voor de Tekram gaan.

Hier nog voor de lol een review tussen een Adaptec 39320D-R en een LSI 20320:
- http://www.tomshardware.c...20030606/ultra320-02.html
Wat opvalt is dat de Adaptec met hoge loads beter het hoofd boven water weet te houden. Voor de rest lopen ze gelijk op.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 13-06-2003 10:56 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 10:45:
De kaarten kunnen niet hardwarematig RAID draaien. Je kunt wel in Win2K en in WinXP softwarematig RAID instellen d.m.v. dynamic discs en stripe-sets.
De Tekram controllers hebben ondersteuning voor Integrated Mirroring (firmware RAID 1). Helaas is de performance nogal matig. Vaak is het trager dan één schijf:

reviews: Firmware en hardware SCSI RAID desktop benchmarks

LSI Logic ondersteunt inmiddels ook Integrated Striping. Misschien gaat die feature toegevoegd worden in nieuwere firmwareversies van de Tekram adapters.

Ik heb de Tekram DC-390U4B (LSI 53C1030), Tekram DC-390UW (LSI 53C1030), Adaptec 29160N, Adaptec 29320LP-R, Koutech KW-898B (LSI 53C1010-66) en Advance 29161 (Qlogic QLA12160) getest en de prestatieverschillen tussen die adapters zijn niet bijzonder groot. De Tekram adapters zijn over het algemeen net iets sneller dan de 29160N.

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 13 June 2003 @ 11:50:
Ik heb de Tekram DC-390U4B (LSI 53C1030), Tekram DC-390UW (LSI 53C1030), Adaptec 29160N, Adaptec 29320LP-R, Koutech KW-898B (LSI 53C1010-66) en Advance 29161 (Qlogic QLA12160) getest en de prestatieverschillen tussen die adapters zijn niet bijzonder groot. De Tekram adapters zijn over het algemeen net iets sneller dan de 29160N.
ok, ik ga ze beide wel ff naast elkaar zetten en er es een test tegen aan gooien.

Zijn er moederborden in de markt waar 64-bits pci op zit en die gewoon geschikt zijn voor particulier gebruik?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002

voodooless

Sound is no voodoo!

Zijn er moederborden in de markt waar 64-bits pci op zit en die gewoon geschikt zijn voor particulier gebruik?
Hoeze niet voor particulieren? Je kunt het toch gewoon kopen als je dat wil. Heb ik ook gewoon.. En als je al die SCSI adapters hebt getest op 32-bit PCI, dan zal je idd weinig verschil hebben gemerkt. Je moet die dingen teseten met veel snelle disks en hoge loads, en dat is met 32-bit PCI onmogelijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben zelf ook een beetje op zoek naar een mobo met iig 1 64-bit PCI slot voor mijn Adaptec 29160, wat nog een beetje leuk is voor thuis. Nog aanraders in dit genre? Veel hoeft er voor mij niet op te zitten verder.

Veel verder dan een Tyan kom ik niet, is dit nou echt zo'n aanrader? Die borden zijn nou niet echt voorzien van de laatste technieken (800Mhz FSB enzo).

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:28
Dat klopt omdat die mogelijkheden er nog niet zijn voor dual moederborden. De chipsets zijn er 'nog' niet . Dus dan moet je even wachten en rondkijken hoe dat allemaal zit en of intel/amd daar al mee begonnen is.

Je zou kunnen kijken voor een dual opteron setup maar geen idee hoeveel dat nou duurder is dan xeon en het is de eerste generatie dus kunnen nog wat schoonheids fouten in zitten. En daarnaast zijn er nog weinig moederborden met agp voor de opteron dus mocht je dat willen dan zou ik nog even wachten
Pagina: 1