Toon posts:

Ventilator weigert dienst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een PC die als gateway dient, een IBM 300PL met een PII/400 processor.

Sinds een tijdje heb ik er het volgende probleem mee:

Als hij opstart, dan doet de standaard ventilator het even maar stopt dan.

Na een tijdje (als ik er niet een gewone huis/tuin/keuken ventilator op zet met de behuizing open tenminste) komen de blauwe schermen, zoals te verwachten is.

Als oplossing heb ik de lamellen cooler eraf gehaald en een cooler met ventilator erop gemonteerd: zelfde beeld, koelt een halve minuut en stopt er dan mee.

Ik heb de bios al nagekeken, vooral in de APCI en APM instellingen maar vond niets in de richting van ventilatoren.

:? Is dit een moederbord probleem of moet ik het in de W98SE operating software zoeken?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik denk mobo probleempje. Anders hang ff die ventilator aan de molex van de voeding. Doet ie het nog niet? Voeding waarschijnlijk kapot of te zwak.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Topicstarter
Ventilator (zowel de kastventilator ingeval van een lamellen cooler, als de cpu cooler fan) doet het wel, maar kort. Normaal gesproken zo je dan zeggen dat dit een stukje intellegentie is, ventilator komt pas weer aan als de temperatuur een drempel waarde heeft overschreden, maar beide ventilatoren komen helemaal niet meer op.

Omdat de CPU cooler fan op een andere socket op het moederbord (op de risercard) is aangesloten en de frame fan voor de lamellen cooler via een andere weg (toch?) zijn aan/uit signaal en voeding krijgt, leek het mij meer op een bios probleem of een OS probleem.

Enig idee in welke richting ik moet zoeken, zoals al gezegd, in de APM instelling vind ik niets.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

in de tijd van de pII waren er nog maar weinige "intelligente" bios instellingen voor fans.
ze doen het of ze doen het niet.
Probeer de suggestie van Axzzzel eens, dan zijn we weer een stapje verder ...

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Meet het voltage over die fan eens?

Indien dat wel genoeg is, zou je fan ook kapot / vuil kunnen zijn. Even schoonmaken met een tandenborstel en inspuiten bij het lager met teflonspray.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Nee het is een smart fan ik heb ook zo'n pc gehad en die deed dat dus ook. Het is overigens al heel gewoon voor een P2 dat dit een smart fan is dat zag je wel vaker bij A merk PC's.

Belangrijk is het om je kast dicht te houden want er gaat een goed uitgerekende airflow langs alle delen van de pc. Staat de fan die voorin je PC staat ook aan? Die hoort het ook gewoon te doen enis ook Smart.

Meh ...

Verwijderd

Bij die oude borden zat ook wel eens een temperatuursensor bij het slot, wellicht is die niet goed gepositioneerd of kapot, waardoor te snel naar een lagere speed-step geschakeld wordt ?

Indien nodig, kun je de CPU ventilator ook aansluiten op de voedingsdraden (12V en Ground = 12V of 12V en 5V = 7V). Dat werkt perfect om smartregeling te omzeilen die op het moederbord zit - heeft de fan zelf sensoren dan kun je hem beter aansluiten op de 12V (en niet de 7V truuk gebruiken).

"Uitgerekende airflow"
Die is natuurlijk niet berekend op overklokken en zwaardere videokaarten etc. van tegenwoordig. Bovendien zou de "smartregeling" er voor moeten zorgen dat bij een openkast met minder airflow de fans juist harder gaan draaien en dat gebeurt waarschijnlijk nu juist niet.... (mijn Nidec temperatuur gestuurde fans gaan harder draaien bij minder airflow of hogere temperatuur).

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of het een smart fan is weet ik niet zeker (hij zat niet bij het systeem toen ik dat kreeg, maar heb hem van een andere PII processor afgehaald).

De oplossing om de CPU processor cooler op een constante voeding aan te sluiten klinkt inderdaad aardig, maar stuit op een stukje onkunde mijnerzijds: ik ben niet zo'n sleutelaar die precies weet welke draadjes welke voltages hebben. Uit de coolerfan komt een zwart, rood en wit draadje, die combinatie vind ik niet terug op enige kabel die uit de voeding komt.

Los daarvan, heb ik geen vrije voeding socket meer over, allen zijn in gebruik. Maar ik zou natuurlijk de draadjes van de fan bij het kabelschoentje van de diskette drive kunnen proppen, maar dat doe ik liever niet op goed geluk.

Nog een suggestie proberen: euss stelt dat het de tempertuursensor zou kunnen zijn.

Hoe ziet die er uit, waar zit-ie en is er een mogelijkheid om na te gaan of-t-ie inderdaad stuk is?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 11:48:
De oplossing om de CPU processor cooler op een constante voeding aan te sluiten klinkt inderdaad aardig, maar stuit op een stukje onkunde mijnerzijds: ik ben niet zo'n sleutelaar die precies weet welke draadjes welke voltages hebben. Uit de coolerfan komt een zwart, rood en wit draadje, die combinatie vind ik niet terug op enige kabel die uit de voeding komt.
Meestal is rood 12V en zwart 0 V. Die witte draad is dan het signaal voor de indicatie van het aantal RPM. Gebruik een kabelspliter voor een extra molex stekker en klaar ben je.

{signature}

Verwijderd

Voorbeelden van temperatuursensors op moederborden:

http://www.dansdata.com/images/133aboards/k7tsocket220.jpg
http://www.ocaddiction.com/reviews/cooling/cak38/sensor.JPG
http://www.lostcircuits.com/motherboard/asus_p5a/sensor.gif

Let niet op de sockets, het gaat om de sensors...

Fan met sensor:
http://www.pcabusers.com/reviews/globalwin/sensor.jpg

Als je de sensor opwarmt met bijv. je vinger moet hij de fan harder laten draaien of in de bios een hogere temp aangeven.

Over de 3 draadjes van een fan: er is geen kleurcode die universeel is (ik heb fans met blauwe, groene, gele, grijze draden etc). Sluit de zwarte aan op de ground (zwart) en sluit 1 van de overblijvende aan op de 12V (geel). Als de fan draait heb je alles goed. Meestal is rood plus, dus in dit geval zwart op ground (zwart), en rood op 12V (geel).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 12:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik ga eens sleutelen met wat draadjes. Eerst nog even een splitter halen. Bedankt in ieder geval voor de tips!

Verwijderd

Topicstarter
Zag trouwens inderdaad in de frame fan een diode (of hoe heet zo'n ding ook alweer) uitsteken dus dat was een sensorgeleide. De CPU zelf is een slot 1 dus die heeft een behuizing eroverheen die een check hierop niet simpel toelaat en openmaken had ik niet veel trek in.
Pagina: 1