Toon posts:

Kan het kwaad dat de HDD erg koud wordt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een cooler op mijn hd gezet daar deze redelijk warm werd(40-45 graden)
En sindsdien is mijn hd soms maar 7 graden! kan dit kwaad?

Ik zie net dat ik kous ipv koud heb geschreven. Misschien dat een modje zo aardig kan zijn en dit te veranderen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 07:56 ]

Verwijderd

Volgens mij is je tempsensor kapot want 7 graden is veels laag aangezien kamertemp 21 graden is kan je hdd nooit koeler zijn. Voel er even met je hand aan en als ie niet meer heet is dan is het goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond het idd ook erg koud, maar als ik aan mijn hd voel, dan is ie echt superkoud.
En ik maak gebruik van een processor cooler, en die richt ook precies op de temperatuur sensor.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan helemaal geen kwaad om ze te koelen.

Overlijden doen ze toch wel >:) ! Jaja, spreek uit veel RMA ervaring ;) !

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op de site van Maxtor had je het volgende kunnen lezen:
Hard drive reliability is closely related to temperature. By operational design, the ambient temperature is 86°F. Temperatures above 122°F or below 41°F, decrease reliability. Directed airflow up to 150 linear feet/min. is recommended for high speed drives.
Te hoge temperaturen zijn dus net als te lage temperaturen niet bevordelijk voor de betrouwbaarheid van je harddisk.

De omrekening van graden Fahrenheit naar graden Celsius mag je zelf maken. :)

ARME AOW’er

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

zolang je voor condensontwikkeling oppast kan het volgens mij geen kwaad

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Topicstarter
thx guardian. mijn hd is nu 7 graden celcius(45 graden fahrenheit), dus hij is nog net niet te koud.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Toch klopt het niet, want je maakt toch geen gerbuik van een Promeitea (hoe schrijf je dat? :? ) of een peltier voor dat ding? Zelfs met waterkoeling krijg je dat ding niet op 7 graden en al helemaal niet in de zomer. Zal wel iets met je sensor mis zijn gok ik.

Verwijderd

zoals al geschreven wordt als je actief koelt met omgevingslucht kan de hdd nooit onder de omgevings temperatuur uitkomen, maar als ik jou was zouik de fan op een lagere spanning zetten, koelt nogsteeds voldoende maar wel minder herrie, sla je 2 vliegen in 1 klap.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel fixed :)

De minimum- en maximumtemperaturen kun je gewoon tussen de HDD specs/datasheets op de website van de HDD fabrikant terugvinden B)

Maar voelt de HDD ook echt zo koud aan? Volgens mij niet hé .. Of de sensor is waardeloos, of de (hoogtoerige) ventilator is kennelijk toevalligerwijs linea recta op de sensor gericht :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-06-2003 08:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
@mash_man, de spanning wil ik juist niet lager zetten. Want als ik zo lees kan het geen kwaad. En die fan maakt minder geluid dan de fan die nu op mij processor zit dus ik hoor hem geen eens.

@balusc, thx.
De hdd voelt ook echt erg koud aan, ik zal als ik thuis kom er voor de gein eens een normale thermometer bij in de buurt houden, kijken wat die aan geeft. En ik denk zelf ook dat de ventilator precies op de sensor is gericht, vandaar dat het misschien kouder lijkt dan dat de hdd in werkelijkheid is.

anyway thx iedereen, en ik zal vanmiddag even posten wat mijn thermometer aangeeft.
Pagina: 1