schijf gewoon op IDE of op S-ATA

Pagina: 1
Acties:

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Ik heb een 160GB maxtor schijf liggen die ATA133 is dus met gewone ide aansluiting.

Nu krijg in binnenkort een Abit NF7-S (met 2 ide en 2 S-ATA aansluitingen).

Nu is mijn vraag:

Is het zinnig om die ide schijf met een adapter aan S-ATA te maken ( voor de snelheid) of kan ik m mezogoed aan me IDE hangen.

het voordeel van een dunner kabeltje ofzo maakt me niets uit het gaat me puur om de snelheid als het ongeveer gelijk is hang ik m gewoon aan me IDE

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sneller zal het niet worden, je kan hem dus gewoon op IDE hangen :)

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
ok dan heb ik mijn antwoord meteen.
bedankt ik had al wel wat gezocht maar ik kon er verder niets over vinden naja dan gaat ie dus gewoon aan de IDE.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het grote SATA topic :)

Maar een beetje logica kan ook geen kwaad:
1) een doorsnee IDE HDD haalt maximaal ~50MB/s (even benchen/specs checken)
2) ATA133 interface biedt ruimte voor 133MB/s, daar zit je met 50MB/s ruim onder
3) SATA interface biedt ruimte voor 150MB/s, daar zit je ook met 50MB/s ruim onder B)

Dus .. :)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
een nieuwe 160gb schijf (ja oude 160gb heb je niet veel) van maxtor moet de 70mb/s toch wel halen. mijn 120's halen dat zeker well.

vroeg me alleen af, als je 2 HD's aansluit op de zelfe ide, hebben ze dan elk 133mb/s of total.
als het totaal is heeft s-ata wel zin, aangezien je dan elke schijf appart aansluit.

ik ga in iedergeval zo snel mogenlijk voor s-ata. ben die brake IDE cables best wel goed zat eigenlijk.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Totaal dus :) Overigens haalt een doorsnee 32bits 33MHz PCI-bus maximaal 133MB/s (theoretisch ~110MB/s vanwege de ~10% overhead), dan is die 150MB/s van SATA in principe ook overkill :o

Over welke nieuwe Maxtors heb je het dan? De snelste PATA/SATA schijf van Maxtor (de Diamondmax Plus 9) haalt max ~50MB/s :) Of ben je in de war met RAID0 configs?

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 13-06-2003 09:13 ]

• Countess
de IDE controler zit toch niet meer op PCI bus?
die heeft toch zijn eigen interface met de southbridge tegenwoordig?

en je hebt gelijk, 50mb/s
maar waar heb ik dan die 70 vandaan....

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Countess schreef op 13 June 2003 @ 10:06:
de IDE controler zit toch niet meer op PCI bus?
die heeft toch zijn eigen interface met de southbridge tegenwoordig?

en je hebt gelijk, 50mb/s
maar waar heb ik dan die 70 vandaan....
IDE en PCI interface zitten beiden op de southbridge hoor :)
Aan de NB zitten alleen Memory, AGP en CPU.

[ Voor 8% gewijzigd door Tjaps op 13-06-2003 11:56 ]

• Countess
IDE en PCI interface zitten beiden op de southbridge hoor :)
Aan de NB zitten alleen Memory, AGP en CPU.
nee dat weet ik.
maar vroeger zat de ide controler op(achter) de PCI bus gehangen, en moest de 133mb/s bandbrete die PCI had delen met alle PCI kaarten.
nu heeft hij een eigen aansluiten op de southbridge en hoeft dus nix te delen.

• Tjaps
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Topicstarter
Countess schreef op 13 June 2003 @ 12:38:
[...]

nee dat weet ik.
maar vroeger zat de ide controler op(achter) de PCI bus gehangen, en moest de 133mb/s bandbrete die PCI had delen met alle PCI kaarten.
nu heeft hij een eigen aansluiten op de southbridge en hoeft dus nix te delen.
Nou hij moet wel de bandbreete delen emt de rest van de IDE apparaten maar dant zal neit echt een probleem zijn als je 100/110MB/s hebt voor 2 schijven.
Pagina: 1