Toon posts:

Athlon 2600 slaat af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een moederbord van MSI K7N2 met een Athlon 2600, 512 MB DDR333 en een G4 4800 grafische kaart. Wanneer ik mijn FSB op 166 zet, slaat mijn pc af wanneer ik een game begin. Zet ik hem op 133 dan werkt hij wel maar dan heb ik maar een 2000. Wie kan mij helpen?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
uhh
Heb je al gekeken naar de temperaturen van de processor? Want dat boardje heeft een temp beveiliging, misschien wordt hij te warm en slaat hij daardoor uit. :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Probeer het eens met een open kast. Wellicht wordt je cpu te warm op de echte snelheid.
Als dat niet werkt zou je je geheugen eens kunnen testen. Misschien dat dit niet helemaal goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU heeft 45°. Toch niet te veel denk ik?
Met een Athlon 2400 van een kameraad werkt hij perfect.

Verwijderd

Je zet er niet bij of het idle of full load temperatuur is, maar een temparatuur van 60°C zal nog geen problemen moeten leveren. Dit heb ik zelf namelijk ook bij een athlonxp 2600+ op full load.

Test je geheugen ook eens met memtest. Ik had dit probleem namelijk ook met een ahtlonxp1800+ met 100 / 133 fbs. Op 100 fbs werkte het geheugen wel goed, maar op 133 niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst het geheugen eens testen. Niet belast heeft hij 45°.

Verwijderd

Vraagje: is je Athlon een 333MHz fsb versie of een 266 (oftewel, 2.08GHz of 2.13)? Zou namelijk wat kunnen verklaren (?)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Athlon is een 333Mhz FSB versie, het probleem zit dus blijkbaar ergens anders.

Verwijderd

Nu ik erover nadenk zou het wel eens aan je kaart kunnen liggen. Speel eens wat met AGP aperture size, side band adressing en fast writes. Heeft bij mij ooit eens problemen opgelost. Eventueel ook je AGP op 4x zetten...........

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat mij een beetje te ver, ik heb die dingen al zien staan in de bios maar ik weet niet welk waarde ik moet invullen

Verwijderd

Zet in de bios je AGP aperture size eens op 64MB, en test de boel, vervolgens op 128MB en weer hetzelfde testen. Geen verschil? Volgende stap: fast writes en-/disabled in bios en test. Zelfde voor side band adressing. Misschien kun je ook je AGP speed kiezen ergens in de bios (1x, 2x, 4x, 8x). Probeer of dit varieren enig effect heeft als de rest niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu mijn geheugen aan het testen, zal daarna de andere veranderingen eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen getest en ok. Ben nu de rest aan het proberen maar tot nu nog geen goed resultaat.

Verwijderd

Heb je wel je PCI/AGP dividers goed gezet of doet hij dat automatisch?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles geprobeerd behalve side band adressing, die heb ik niet gevonden. Nog steeds geen resultaat. Heb nu veel zin om mijn bak te verkopen...

Verwijderd

lol, heb je je bios al gereset en daarna je proc op 166 gezet? Misschien ben je genaaid en heb je helemaal geen 166 proc :p

Verwijderd

Topicstarter
Is dat Init Display First? Daar staat nu PCI slot.

Verwijderd

Nee, als je je geheugen overclocked gaat je pci en agp snelheid ook omhoog. om dit te compenseren zijn de pci/agp dividers uitgevonden. als je ze niet goed zet dan gaan je pci en agp snelheid als een idioot omhoog en sommige apperaten (insteek kaarten ) kunnen daar niet tegen(hoewel ik niet denk dat dat bij jou het geval is aangezien je een vrij recent moederbord hebt.)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios al een paar keer gereset. Wanneer ik CPU FSB Clock op 166 Mhz zet, krijg ik 2083 Mhz. En bij het opstarten staat er XP 2600. Wanneer ik CPU FSB Clock op 133 zet staat er bij het opstarten XP 2000. Op mijn processor staat wel degelijk 2600.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 01:28:
Ik heb de bios al een paar keer gereset. Wanneer ik CPU FSB Clock op 166 Mhz zet, krijg ik 2083 Mhz. En bij het opstarten staat er XP 2600. Wanneer ik CPU FSB Clock op 133 zet staat er bij het opstarten XP 2000. Op mijn processor staat wel degelijk 2600.
Op welke latency staat je geheugen? Sommige geheugens doen het bij windows ed lekker op cas 2 maar als je gaat gamen loopt je pc vast op cas 2 (dit probleem heb ik ook. bios zet em automatisch op cas 2 maar dan kan ik niet gamen.)
Zoek in je bios de term CAS Latency en zet die op 2.5. (mogelijk moet je ergens daarboven de optie by user aanzetten ofzo). kijk eens of dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
CAS latency stond op 2.5 dus daar zal het ook weer niet zitten

Verwijderd

Misschien is je voeding rot. heb je een programma om te kijken wat je +3.3 / +5 en +12 lijnen doen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat programma heb ik niet

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Check je PCI/AGP dividers eens... zorg dat je PCI op 33 Mhz (1/5?) en AGP op 66 Mhz (2/5?) loopt.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

download dan dit programmaatje. hiermee kan je zien wat ze doen.

Verwijderd

Knakker schreef op 13 June 2003 @ 01:38:
Check je PCI/AGP dividers eens... zorg dat je PCI op 33 Mhz (1/5?) en AGP op 66 Mhz (2/5?) loopt.
had ik al gezegt

Verwijderd

Topicstarter
VCOREA: 1.63V
VCOREB: 1.66V
+3.3V: 3.34V
+5V: 5.05V
+12V: 11.86V
-12V: -11.87V
-5V: -5.00V
+5VSB: 5.46V
VBAT: 2.99V

Verwijderd

schommelen je voltages veel of blijven ze stabiel?

Verwijderd

Topicstarter
Staat allemaal correct, kan dit niet volgen.

Verwijderd

Topicstarter
De voltages schommelen een klein beetje

Verwijderd

klein beetje maakt niet zo uit. hoeveel watt is je voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is 300 watt, zou toch genoeg moeten zijn denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu slapen, moet straks gaan werken.
In ieder geval, bedankt om te helpen met mijn probleem. Ga een van de dagen nog maar een beetje verder zoeken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 01:53:
Mijn voeding is 300 watt, zou toch genoeg moeten zijn denk ik.
Vervang die dikke GF4 eventjes door een cheapass PCI videokaartje, die je nog hebt rondslingeren, en probeer het opnieuw. If stabiel, then voeding = onvoldoende/brak :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-06-2003 08:29 ]

Verwijderd

Zoiets dacht ik ook maar was een beetje moe. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens een andere voeding zoeken, ik laat jullie nog iets weten.

Verwijderd

en?

Verwijderd

Je lijnen zijn stabiel, dus daar zou het bijna niet aan kunnen liggen. Je zou je Vcore nog een halve volt omhoog kunnen zetten. Bij mij sloeg ie nml ook wel eens af op de standaard Vcore. En bij het omhoogzetten naar 1.7 deed ie het wel goed. Maar je verliest overigens wel hierbij je garantie, als je de vcore verandert.

Verwijderd

Kan het moederbord wel 333fsb processors aan?

Verwijderd

Topicstarter
Volgende week ga ik een andere voeding proberen.
Het moederbord kan wel degelijk 333FSB aan.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:42

Bob Popcorn

Plop!

Je weet toch wel dat een XP2600 NIET op 2600 Mhz draait he? Dat is nl. een marketingtruuk van AMD

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zou toch eens naar de HSF bevestiging kijken. Dat je nu niet te hoge temps krijgt zegt niet alles; die metingen zijn niet al te nauwkeurige maar erger, er kan zich een hotspot op/in je cpu bevinden die het zaakje laat crashen wanneer je een bepaalde toepassing als b.v. een 3D game start.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

ik denk dat je moederbord het niet aan kan !!!!!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

2083 bij 166 FSB? = 2600+ :?

Heb hier een Xp 2400+, draait 2000mhz, als ik hem opklok naar 16x 133mhz = 2143 mhz = 2600+ .

2083 lijkt me een beetje aan de lage kant.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

2 moderators en nog geen verwijzing naar: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen ?

Het mobo zou wel je CPU moeten ondersteunen (http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=436&NAME=MS-6570), de Vcore 1,65V is goed, de temp is 45'C en op 133fsb zijn er geen problemen...

Als je het alleen met full-load hebt of alleen met 3D spellen én de temperaturen zijn in orde, dan is de eerste verdachte de voeding.

Nu vallen deze waardes nog wel mee: +5V: 5.05V / +12V: 11.86V, maar dit is natuurlijk gemeten terwijl er niet veel load is en niet gemeten óp het moment van hangen/rebooten...

Hang eens ouderwets een multimeter aan de +5V (rood) / +12V (geel) en start je test-spel. Zie je hem dan dik droppen weet je 100% zeker dat de voeding te licht is.

Tip indien nieuwe voeding nodig: Q-tec, Enermax, Antec maken imo de beste voedingen, de Q-tec qua prijs/prestatie, de laatste 2 qua prestatie (voor een in verhouding hoge prijs).

CPU testen: koetje, prime, stabilitytest etc...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 00:21:
Je zet er niet bij of het idle of full load temperatuur is, maar een temparatuur van 60°C zal nog geen problemen moeten leveren. Dit heb ik zelf namelijk ook bij een athlonxp 2600+ op full load.

Test je geheugen ook eens met memtest. Ik had dit probleem namelijk ook met een ahtlonxp1800+ met 100 / 133 fbs. Op 100 fbs werkte het geheugen wel goed, maar op 133 niet.
Je bedoelt dat 1800+ loopt op 133 fsb 8)7 ?

heh geen wonder dat dat kreng zo snel loopt, ik heb de fsb op 166 staan zodat de fsb evensnel loopt als mijn ddr333 ram

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Het had gekund dat voor de verandering werd verwacht dat een nieuwe user daar gelijk naar toe rent als hij hier in PMG op GoT terecht komt met z'n probleem ;)...

Ontopic:
Ik gok zelf op de voeding idd, omdat je vidkaart al flink wat power zal trekken. Als je proc dan ook nog eens 'harder moet lopen' op 166 dan trekt die ook een paar wattjes extra, en floep, je sys slaat af.

Een andere optie zou zeker kunnen zijn wat Abbadon zegt, namelijk de bevestiging van je cooler. Veel mensen vinden het wel best zoals hij er standaard op zit (of zoals ze hem zelf hebben gemonteerd) maar het kan zijn dat de proc dan net teveel warmte begint te ontwikkelen, waardoor de op het moederbord ingebouwde oververhittingsbescherming in werking treedt :)

LinkedIn
Instagram

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het zal best een 133Mhz type zijn.
De laaste 133 fsp cpu in de serie thoroughbred.
Anders is het een Barton

Tweak!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50

EaS

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 01:16:
Geheugen getest en ok. Ben nu de rest aan het proberen maar tot nu nog geen goed resultaat.
Hmm, ok. Geheugen getest op 133 MHz FSB of op 166 MHz FSB ?

Verwijderd

Topicstarter
Morgen heb ik een andere voeding, heb vandaag geen tijd gehad. Laat jullie wel iets weten.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe voeding geplaatst, Q-Tec 400 watt. Nog steeds slaat dit ding af wanneer ik met een game begin. Ik begin toch stilaan te vermoeden dat de temperatuur niet juist weergegeven wordt.

Verwijderd

heb je de laatste VIA Hyperion drivers geinstalleerd? Die dingen veroorzaakten bij problemen...verwijderen om es te testen dus.

• EaS
  • Laatst online: 21:50

EaS

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 00:19:
Nieuwe voeding geplaatst, Q-Tec 400 watt. Nog steeds slaat dit ding af wanneer ik met een game begin. Ik begin toch stilaan te vermoeden dat de temperatuur niet juist weergegeven wordt.
Even voelen aan de heatsink doet wonderen.

Verwijderd

Zou het niet gewoon aan zijn proc kunnen liggen?? In het begin van dit toppic geeft hij zelf aan dat het met een 2400+ wel goed werkt...... Tiss maar een sugestie :-)

• KBDE
  • Laatst online: 04-08 14:01
Madrox schreef op 16 June 2003 @ 00:03:

Heb hier een Xp 2400+, draait 2000mhz, als ik hem opklok naar 16x 133mhz = 2143 mhz = 2600+ .

Dat is AMD's geweldige nieuwe aangepaste Rating systeem.
Vandaar dat alles boven de 2400+ ook geweldig onder de maat presteerd vergeleken met een P4

Verwijderd

KBDE schreef op 18 June 2003 @ 15:32:
[...]

Dat is AMD's geweldige nieuwe aangepaste Rating systeem.
Vandaar dat alles boven de 2400+ ook geweldig onder de maat presteerd vergeleken met een P4
De verhoging van de Fsb bij Intel van 400Mhz naar 533Mhz en uiteindelijk naar 800Mhz verklaart waarom Amd processoren minder goed presteren dan Intel varianten.

Intel gaat niet zeggen dat omdat hun 3.0Ghz @ 800Mhz Fsb loopt het eigelijk een 3.2Ghz waard is, in tegenstelling tot wat Amd doet door middel van de ratings.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Madrox schreef op 16 juni 2003 @ 00:03:

Mijn 2600+ draait standaard op 2088 mhz 12 en half keer 166 .

Das heel normaal .

En voor de topic starter :

Zou het niet kunnen dat je eens naar je video kaart en drivers en dx9 moet gaan kijken Ik zeg dit omdat jij zecht dat het gebeurd als je een spel start .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• KBDE
  • Laatst online: 04-08 14:01
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 21:33:
[...]

De verhoging van de Fsb bij Intel van 400Mhz naar 533Mhz en uiteindelijk naar 800Mhz verklaart waarom Amd processoren minder goed presteren dan Intel varianten.

Intel gaat niet zeggen dat omdat hun 3.0Ghz @ 800Mhz Fsb loopt het eigelijk een 3.2Ghz waard is, in tegenstelling tot wat Amd doet door middel van de ratings.
Vandaar dat ik dus eigenlijk zeer sterk ervoor ben dat dit hele onzinnige rating systeem wordt afgeschaft.
Maar wat lees ik toenet op de frontpage. De athlon 64 1.8ghz krijgt een rating van 3100+... Tja, als je je een beetje hebt verdiept in de performance van de Athlon 64 (of de server variant) dan blijkt al heel erg snel dat deze rating niet alleen een beetje heel erg optimistisch is, maar simpelweg totale bulshit is.

Ik vraag me af wiens schuld het is dat dit soort totaal onzinnige ratings worden gegeven aan een technisch perfecte cpu. De athlon 64 HAD het helemaal kunnen gaan maken, maar op deze manier ben ik zelfs bang dat het amd zijn nek gaat kosten, maar dat hebben ze dan ook volledig aan hun zelf te danken ! |:(

Damn wat vind ik dit jammer :'( :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 01:28:
Corrigeer me als ik het verkeerd begrijp. Maar hier lijkt het net of je denkt dat je xp2600 ook op 2600 mhz zou moeten draaien. Dit is niet het geval die 2083 mhz die je krijgt is namelijk goed. Daar zou hij ook op moeten draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel dat een Athlon 2600 niet op 2600 Mhz zal draaien, maar wel op 2083 Mhz. Hij zou alleen niet mogen afslaan. Misschien heb je mijn antwoord niet goed begrepen.
Bij een Athlon 2600 333 moet ik de FSB op 166 zetten. Zet ik deze op op 133 dan heb ik een 1660 Mhz. Op de proc staat wel degelijk 2600, dus 166

Verwijderd

Ik heb dus ook een nieuw msi moederbord en ik heb de cpu, nb en gf watergekoelt maar mijn pc liep vandaag vast in het spel medal of honor in zoon zelfgemaakte level terweil andere hier geen last van hadden.
Dus ik keek in de bios en mijn cpu temp was +_ 40 maar mijn bord temp was 48 :?
Zou het kunnen dat i bij 50 afslaat ofzo ?
Dus ik zette me casefans wat harder en hiernaar had ik dit probleem niet meer 8)7

Wat is jou bord temp ?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Hij had het ook al geprobeerd met de case open :?
Lijkt me idd een temp-issue nml. of een driver-bug.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1