Geen internet, wel pingen*

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:09
Bij ons in de buurt is een computerwinkel die draadloos internet via wifi aanbiedt. Als je je daarvoor aanmeldt krijg je een speciale antenne op je dak die via andere gebruikers in contact staat met de backbone bij die computerwinkel. Je hebt dus een soort draadloos WAN met de andere gebruikers. Op je zolder komt dan een (beveiligde) router die aan de antenne zit en die hang je aan je thuisnetwerk (switch) zodat je kunt internetten. De router moet wel aan de uplink poort van de switch zitten. (vraag met niet wat dat precies inhoudt) Nou heb ik nogal een probleem daarmee. Mijn vader heeft vandaag een paar netwerkkabels verlegd en in de muur weggewerkt, en nu kan ik niet meer internetten. :( Ik kan wel pingen naar de router en naar de andere computers in het netwerk, maar hij wil geen verbinding meer maken met het internet |:( Ik weet zeker dat de router aan de upink poort zit en dat de verbindingen in orde zijn, anders zou je niet kunnen pingen. maar what the f*ck is er nou met mijn internet aan de hand???

homo sapiens non urinato in venti adversi

• You Go
Sorry voor de vage topictitel ik drukte per ongeluk op enter terwijl ik nog niet helemaal klaar was. Kan iemand die ff wijzigen in bijv. 'Geen internet, wel pingen'?

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:39
Misschien iets meer info??
welk model WIFI router?
Krijgt je router wel een IP toegewezen
Misschien een keer je router resetten.
Kan je wel naar andere interne IP's pingen
Kan je wel een site pingen ( www.tweakers.net)?

Verwijderd

Je situatie is dus:

Je kan andere pc's pingen> verbinding pc's <-> switch is OK
Je kan de router pingen> verbinding switch <-> router is OK
Je kan NIET internetten> mogelijk problemen

1. probleem met verbinding router <-> antenne
2. probleem met WiFi verbinding
3. router niet ingesteld
4. pc's niet geconfigureerd

Ik zou eerst eens uitzoeken of alle kabels wel goed zijn aangesloten. De verbinding router <> switch lijkt in orde te zijn want je kan zoals gezegd de router pingen. Dus is de antenne goed op de router aangesloten?

Omdat ik niet weet welke router je hebt is de volgende stap giswerk...
Als je een router hebt die je op afstand kan configureren (meeste routers > je moet in je browser het ip-adres intikken of een bijgeleverd programma opstarten... ), doe dat dan en kijk of de instellingen goed staan. Bij twijfel over de instellingen kan je de internetaanbieder/computerwinkel wellicht bellen?

Zijn de instellingen van de router in orde, dan kan je even kijken naar de configuratie van je netwerk. De meeste routers ondersteunen DHCP. Dit betekend dat de router IP-adressen toekent aan de client-pc's. Ook moeten de router en de pc's op hetzelfde subnet zitten.

Heb je alles nagekeken en zou alles theoretisch gezien moeten werken maar doet het dat nog steeds niet... neem contact op met de computerwinkel :'(

succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 00:24 . Reden: typo; dhCP, niet dhpc ;) ]

• You Go
Die router is niet zo'n kastje maar het is gewoon een computer waar suse op draait. In die computer zitten 3 kaarten waaraan elk een antennekastje zit, en er zit een netwerkkaart in. Gewoon een dedicated internetserver dus.
Hij deed het eerst gewoon, maar pas na het geklooi van mijn vader ging die vaag doen, dus waarschijnlijk is het geen softwareprobleem. Pingen naar een site lukt niet. Misschien kan iemand mij vertellen hoe je aan het ip van een site komt, zodat ik dat eens kan proberen te pingen. DNS werkt overigens wel gewoon, op het netwerk tenminste.

Verwijderd

Waarom zou je een computer in de uplink van de switch moeten zetten :? Kan alleen als je een cross-kabel hebt. Maarja, als je je router wel kan pingen is er niets aan de hand :)

Verder kunnen wij hier niet echt veel mee. We moeten nu raden naar mogelijke oorzaken, en dat gaat gewoon niet. Ik denk dat je echt langs die computerwinkel moet gaan als je zelf de kennis niet hebt om die SuSE-server te gaan checken..

• You Go
Nou het internet doet het alweer, ik denk dat er gewoon iemand tussen mijn antenne en die van de computerwinkel was, die bijv. zijn router niet aan had staan. En daardoor kan ik dus geen verbinding met de backbone maken.
Maarja, het probleem is opgelost. Laat iemand dit topic maar sluiten

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Geval van geen DNS ingesteld.
Kan je wel surfen op IP niveau, zo ja dan heb je geen goed werkende DNS server gekozen.
[vette edit]

Ik ben heel traag van begrip merk ik :X
Volgende keer echt lezen wat er allemaal staat en niet de eerste post ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Vm1heA op 13-06-2003 20:16 ]

Pagina: 1