Beheerslast laptops

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16
Ik zit met de volgende vraag.
Een project waarin via een draadloss netwerk 850 laptops moeten gaan draaien ( deel van de dag ook via utp aangesloten overigens) is op zoek naar kostenaspecten of een inschatting daarvan met betrekking tot het beheer.
Een langdurige zoektocht op het net leverde verschillende sterk afwijkende getallen op. Bij desktops zie je getallen die varieren van 1 systeembeheerder per 40 desktops tot 1 systeembeheerder per 200 desktops. Dat loopt nogal uiteen en erg onduidelijk is waar de verschillen door ontstaan. Inzetten van producten zoals Ghost, imagecast, sms server enz zullen ongetwijfeld een invloed hebben en ook zaken zoals citrix/terminal server zijn belangrijke aspecten. ( Je merkt al, we zitten in principe binnen een windows omgeving in een gebouw)
Nu is de verwachting ( en uit diverse internet bronnen blijkt dat ook) dat laptops aanzienlijk meer beheer opleveren. Allen is "meer" een rekbaar begrip als de getallen zover uiteen lopen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar documenten en meningen van forummers die materiaal opleveren om een dergelijke kosteninschatting mogelijk te maken.

Zouden jullie praktijkvoorbeelden kunnen opnoemen waaruit blijkt hoe de beheerslast bij jullie ligt of voorbeelden van situaties waar ik wat aan heb.

Ik heb binnenkort nog een aantal gesprekken met projectmanagers van instituten waar dit soort aantallen laptops in gebruik zijn, maar houd me aanbevolen voor tips ook op dit gebied!

Het betreft ca 850 studenten/leerlingen in de leeftijd van ca 14 tot 19 jaar die de laptop in eigendom krijgen en dus uiteraard zelf mogen installeren.
Deel van de benodigde software zal via remote desktop aangeboden worden en een deel via netwerk shares. Centrale backup die automatisch werkt op het moment dat de leerling het gebouw binnenkomt en de laptop gebruikt en servicestations waar de student zelf een image kan terugzetten.
Garantie en verzekering is aanwezig.

Kortom ik ben eigenlijk geintresseerd in alle informatie, tips, opmerkingen enz die bruikbaar lijken of zijn.

TIA SED _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door SED op 12-06-2003 23:41 ]

Copyright and left by SED...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Misschien is het interessant erbij te vertellen wat voor publiek die 850 laptoppers zijn. Zijn het scholieren, sales mensen? Kantoor werkers?
En belangrijker nog - wat moeten ze kunnen? Mogen ze zelf software installeren?

Ik kan je overigens geen concrete aantallen geven - maar het type user, en de rechtten die ze moeten hebben scheelt enorm in hoeveel beheer je erop hebt.

• SED
aangepast in topicopening, bedankt elevator.

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-04 17:46

pbd

Is natuurlijk heel erg afhankelijk van de policy's omtrent gebruik en beheer die je opstelt. Je zegt al dat ze zelf mogen installeren. Maar wat als er storingen optreden? Gaat dan een afdeling systeembeheer per laptop uitzoeken wat de oplossing is, of is de policy dat zodra een student aanklopt met een storing er meteen een standaard image teruggezet wordt. Wie is aansprakelijk voor illegaal geïnstalleerde software etc.
Zijn het identieke laptops of gaan ze met erg veel verschillende merken en types (lees images) werken. Of laptops meer beheer betekent? ik denk het niet aangezien dit meer afhankelijk is hoe strikt je zaken wil gaan organiseren. Als je een desktopomgeving niet organiseert kan dat m.i. meer beheer opleveren dan een georganiseerde laptopomgeving. Wel een kwestie van goed uitdenken. Nadeel aan laptops zit hem eerder in duurdere uitbreidingsmogelijkheden. Hou ook rekening met een verhoogde afschrijving als de doelgroep studenten/leerlingen zijn van 14 tot 19 jaar die de laptops zelfs meenemen naar huis. Leuke klus trouwens.

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:51
Beheer hiervan is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe je het opzet.
Heb je alleen een systeembeheerder die alle taken zelf moet uitvoeren, of wordt de systeembeheerder ondersteund door een helpdesk. Wat bij 850 laptops haast wel noodzakelijk is. Gebruikers moeten ergens terecht kunnen bij problemen. Wat wel heel handig is als je gebruikers leert hoe ze zelf via het netwerk een image terug kunnen zetten.

Engineering

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-02 08:41

olafhartong

Erm...

Het betreft ca 850 studenten/leerlingen in de leeftijd van ca 14 tot 19 jaar die de laptop in eigendom krijgen en dus uiteraard zelf mogen installeren.

Lijkt me dus niet :)

Maar het is erg lastig om het beheer te doen over zo'n groot aantal laptops waarbij iedereen zelf mag installeren daarmee kun je eigenlijk geen goede support bieden want dan ben je aan de lopende band bezig met herinstalleren van die dingen.

Hoe wij dat op mn werk hebben aangepakt is als volgt;

Voor een aparte groep laptopgebruikers die ook alle rechten nodig vonden hebben we hetvolgende gedaan we hebben een basic installatie gemaakt met een C- en D partitie en daarop alle programma's die ze nodig hebben. Hier hebben we dan een image van getrokken en deze op een bootable CD bijgeleverd. Ze hebben verder volledige rechten op die machine en alles wat ze willen opslaan ed moeten ze op de D partitie doen.
Met ze is afgesproken dat ze dus geen support op de software kunnen krijgen. Werkt er dus een programma niet meer of verstieren ze nu hun machine dan moeten ze de image terugzetten (die de d partitie uiteraard met rust laat) en kunnen ze weer verder. De programma's die ze erop hadden zijn dan natuurlijk weg maar dat is hun eigen schuld, en is vooral duidelijk verteld.
Dit hebben we nu al een aantal maanden zo draaien en gaat perect, voor zover ik weet krijgt de helpdesk nauwelijks vragen over deze machines.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

• SED
Bedankt Wez_db, die optie hadden we ook bedacht.
Via een meegeleverde image en via service stations op de locatie kunnen de studenten zelfstandig een herstel uitvoeren.

Het betreft aanvankelijk 850 laptops van een model, jaarlijks zullen daar ca 250 nieuwe ( vrijwel zeker een ander model dus) bijkomen.
na verloop van tijd zullen er dus een viertal verschillende images noodzakelijk zijn.

Uit sommige projecten blijkt dat de helpdesk erg veel vragen krijgt, bij anderen ( dat hoor ik hier ook) lijkt het erop dat er geen meerwerk zit in het feit dat het om laptops gaat.

De problemen met Toshiba en de matige kwaliteit van de geleverde producten in Eindhoven staan hier natuurlijk los van.

De laptop zou ca 1000 euro moeten gaan kosten. daarvoor is van diverse merken ( Dell, Fujitsu siemens en Acer o.a) een prima aanbod gedaan. Ze willen allemaal maar wat graag. ( het twente verhaal is in die optiek dan ook aan de hoge kant trouwens, mogelijk zeer zware laptop voor die prijs)

Ik hoor helaas nog geen aanzet tot het aantal systeembeheerders dat een dergelijk aantal computers/laptops vergt.. ideeen?

• siebrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 09:17

siebrand

Oops... typo

SED schreef op 13 June 2003 @ 22:29:
Het betreft aanvankelijk 850 laptops van een model, jaarlijks zullen daar ca 250 nieuwe ( vrijwel zeker een ander model dus) bijkomen.
na verloop van tijd zullen er dus een viertal verschillende images noodzakelijk zijn.
Bijna. Als het een onderwijsinstelling is zal je vast en zeker te maken krijgen met doubleurs. Daardoor moet je erop rekenen 5 jaar met een image te maken te hebben, wat je direct confronteert met een volgend probleem.

Is het mogelijk om een technologiekeuze te maken en te ondersteunen gedurende 5 jaren? Op dit moment is 1 generatie hardware ongeveer 18 maanden. De economische levensduur van hardware is 3 jaar. Iedere 2 tot 3 jaar wordt een een major update van OS en Office pakket uitgebracht. Ergo: ook al na 4 jaar in de opleiding zal een student in het laatste jaar van zijn studie met ernstig veroudere hardware werken (om daarna helemaal up-to-date de arbeidsmarkt te betreden?).

Ik wil vooral je project niet compliceren, maar ik hoop dat je hier ook goed over na hebt gedacht, want: "Oops, foutje, ze gaan toch maar 3 jaar mee." kost iedere student zomaar E1000 tot E1500.

Uit de losse pols redenerend zou je een 'technologie doorschuifplan' op kunnen zetten waarbij een hardware configuratie gekoppeld is aan een leerjaar. In de lagere leerjaren, waar de directe aansluiting op de arbeidsmarkt minder van belang is kan je oudere hardware inzetten, in hogere leerjaren is technologische aansluiting bij de arbeidsmarkt van groter belang en moet je dus nieuwere hardware gebruiken.

Bovenstaande gedachtengang vereist wel een totaal andere blik op het voorgenomen programma. Iedere student krijgt bij aanvang van een schooljaar andere hardware. Je moet in dat geval dus een soort van lease constructie aangaan voor 1 jaar met all-risk verzekering. Ik heb op dit moment geen tijd om een compleet plan voor je te schrijven en ik weet ook niet of zoiets haalbaar zou zijn, maar hier ligt een potentieel juweeltje. Ik kan me ook goed voorstellen dat er partijen zijn die hier wel business in zien. Een voordeel voor een student is dat deze bij uitval niet vastzit aan een hele notebook die hij niet meer nodig heeft, omdat deze toch voor maar 1 jaar is gehuurd.

Verwijderd

Een nadeel is dat ze zich er minder verantwoordelijk voor voelen want ze huren het ipv dat het van hun zelf is.
Wat betreft het up to dat zijn van de software: veel mensen tikken hun briefjes ed nog steeds in Word 97 ipv XP. Zet ze achter een gloednieuw pakket en ze weten zich ook wel te redden. Het gaat hier meer dat de mensen bepaalde manieren van denken door hebben.

Zeker met terminal services ed zijn de systeemvereisten trouwens laag.

Je zou ook met een aangepaste variant van het doorschuifplan kunnen werken. Je kunt evt met een doorschuif periode van 2 jaar werken (lease?). Dan zou je òf de oude hardware naar de 1e en 2e jaars kunnen doorschuiven, òf voor iedereen nieuwe laptops aanschaffen. Moet je alleen wel zorgen dat je het 2e jaar van die periode nog qua hardware identieke laptops kunt krijgen.

• SED
Het gaat om voortgezet onderwijs in de 2e fase.
In principe zijn ze na drie jaar weg, ik reken dus al met vier jaar.
Ook gezien de afschrjving in drie jaar zijn de kosten gering.
Ca 335 euro per jaar en daar vervang je een deel van de boeken mee, die juist in de 2e fase extreem duur zijn.
Siebrand,
Ik stel me zo voor dat je technologie doorschuifplan wel kan in de zin dat instromers de mogelikheid krijgen een gebruikt apparaat te kopen van een vertrekkende medestudent die zelf een nieuwe koopt. De school zou hierbij kunnen bemiddelen maar ik vrees wel een hoop extra werk daardoor, garantie ed is natuurlijk dan ook een probleem. Die stopt na drie jaar tenslotte. Voor het beheersverhaal weer een extra belasting en ik weet nu nog niet aan de hand van ervaringsgegevens of er al meer beheer noodzakelijk is. In relatie tot wat men nu ( maar dat is slechts een momentopname) met de computers doet kunnen die zeker drie jaar mee vwb de software. Ook de hardware zal wat minder snel verouderen. Ik heb hier nog steeds een aantal laptops PII-266 met 256 MB die windows 2000 prima draaien.

Debilio, je hebt gelijk met de terminal services die een fiks deel van de software zullen aanbieden. dat biedt in principe zelfs de mogelijkheid een apple aan te bieden die inmiddels een remote desktop client van MS heeft. Apple wil nogal graag het onderwijs in dus zal beslist scherp inzetten. Je vraagt je dan wel af of je een student daarmee niet meteen beperkt gezien de MS dominantie. Maar is wel leuk idee.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-03 13:09

BJD

Het probleem met die immages is dat je de netwerk naam moet aanpassen.
Maar als ik zoiets moet doen zou ik het zo doen:
Iedere leerling krijgt bij zijn (voorgeinstaleerder) laptop een bootable cd.
Op die cd staan een aantal tutorials over het aanpassen van je pc naam e.d.
De hdd is (zoals eerder gezegd) in een c en een d verdeeld.
De noodzakelijke programma`s worden er opgezet.
(Schoolbox is daarbij een optie)
Per type pc word er dus maar 1 soort cd gemaakt.
Als er een nieuw software pakket komt (door nieuwe windows ofzo) kan je het beste voor
elk type weer een nieuwe cd branden (en die weer branden voor iedereen) (of je laat ze het zelf branden door het v.d. schoolserver te downloaden en dmv een tutorial te branden)

Als ze dan hun pc ver $%#% dan is het hun eigen schuld enzovoort.
Willen ze er zelf een ander os opzetten? Zet op die bootable cd een betandje met netwerk info (dhcp enz.) en laat ze het zelf opknappen.
Vragen ze support op die laptops?
Zeg ze dat ze de cd moeten booten en dat ze dan kunnen terugkomen.
Ik denk dat je dan niet erg veel klachten tegen komt.
Ik zou wel iig de laptops uitvoerig testen i.v.b.m. software die gaat moeilijkdoen of stuurprogramma`s die niet fijn lopen.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ik denk dat diefstal, en dan vervanging door een nieuwe laptop waardoor je image niet meer klopt, misschien wel het grootste probleem is...

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• toktokcity
  • Laatst online: 27-04 22:13
Als leerling uit de tweede fase (vwo 4) vraag me toch een aantal dingen af,

- Gaan jullie alle lokalen aanpassen (voedingen) want ik neem aan dat zelfs de laptops van dell een gemiddelde dag van 6 uur niet redden.
- Verder weet ik uit eigen ervaring ( heb zelf een laptop) dat deze computers erg gevoelig zijn (beeldscherm). Als ik dan bedenk dat je hem 7 keer moet in- en uitpakken en dan door de gangen moet dragen en op de fiets, dan vraag ik me af of ze dat 4 jaar lang volhouden.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Is het niet een idee om zoveel mogelijk support te outsourcen ? Als de partijen zo graag willen, kun je niet uitgebreid support contract hierbij krijgen ? Je laat de gebruikers direct met bijv. Dell bellen. Dan zou 1 systeembeheerder per 400 laptops denk ik voldoende zijn. Dit om de gebruiker iig te woord te kunen staan en simpele problemen op te lossen.

Dilemma hierbij is of het een hard- of softwarevraag of probleem is. Dit zou je door een goede imageprocedure kunnen afvangen.

Mijn ervaring met laptops is dat ze extra beheer nodig hebben, maar dat extra beheer komt voor uit een feit: laptop moeten sneller vervangen worden. Dit omdat laptops vaker kapot gaan (scherpje kapot -> nieuwe) en veel meer gestolen worden.

Wordt nog leuk, middelbare school in bijv. amsterdam. Elke dag worden er 10 man van de fiets af geslagen en hoeven 4 kg minder mee naar huis te sjouwen. Ik vind het heel wat om een 14-jarige met een laptop rond te laten lopen.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• BJD
  • Laatst online: 19-03 13:09

BJD

freddifish schreef op 14 June 2003 @ 19:55:
ik denk dat diefstal, en dan vervanging door een nieuwe laptop waardoor je image niet meer klopt, misschien wel het grootste probleem is...
Per jaar 1 type laptop uitkiezen.
FF een image cd`tje er bij branden en meneer is weer tevree.
(zog trouwens dat ze een usb pen o.i.d. krijgen voor backups)

• SED
toktokcity schreef op 14 June 2003 @ 20:04:
Als leerling uit de tweede fase (vwo 4) vraag me toch een aantal dingen af,

- Gaan jullie alle lokalen aanpassen (voedingen) want ik neem aan dat zelfs de laptops van dell een gemiddelde dag van 6 uur niet redden.
- Verder weet ik uit eigen ervaring ( heb zelf een laptop) dat deze computers erg gevoelig zijn (beeldscherm). Als ik dan bedenk dat je hem 7 keer moet in- en uitpakken en dan door de gangen moet dragen en op de fiets, dan vraag ik me af of ze dat 4 jaar lang volhouden.
je opmerkingen zijn terecht wanneer het onderwijs traditioneel zou blijven met elk uur een ander lokaal.
Dat is niet de bedoeling.
Voedingen zijn inderdaad ruim gepland en dat is noodzakelijk. batterijgebeuren blijkt in de praktijk een uur of twee, hooguit drie betrouwbaar daarna te veel afhankelijk van andere factoren. mogelijk dat een centrino daar wat verbetering in brengt maar netspanning geniet toch de voorkeur.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als ik vragen mag, wat/welke school/instelling is precies het doel?

Het enige punt met laptops is dat ze imo kwetsbaar zijn. Voordat je een bepaald model gaat uitzoeken zou ik hem eerst gaan testen (serieus). Al hoef je hem maar 2 keer per dag in/uit te pakken er zit altijd wel iemand tussen die 850 personen die hem perongelijk uit zijn handen laat vallen. Er bestaat voor sommige laptops een rubbere beschermhoes, je kan je afvragen of die dingen 'rendabel' zijn (hoe snel gaat zo'n laptop stuk als die valt).

Aangezien de leeftijdcategorie zal er ook het een en ander worden aangebracht op de laptop (lees stickers, verf, ink etc). Hoe ga je hier mee om? Waarschijnlijk zal de garantie al zijn vervallen dan, maar het is wel een puntje waar je rekening mee moet houden.

Hoe ga je dat doen met de veiligheid? Je zegt draadloos, veel laptops op een AP dus. Er zit dan ook altijd wel iemand tussen die met een packetsniffer gaat spelen met alle gevolgen van dien. Je zult dan met VPN moeten gaan werken, iets wat wel handig is omdat je dan eventueel bijvoorbeeld elk vak een eigen server kan geven. Dan is het ook een stuk makkelijker om bijvoorbeeld in de ene les wél internettoegang te bieden en in een andere les niet. Maarja, met zoiets heb je wel veel servers nodig (=meer beheer).

Daarnaast zal er ook door de leerlingen het nodige worden 'geshared'. Iets wat het netwerk ook zal belasten.

Je spreekt de titel eigenlijk een beetje tegen omdat het uiteindelijk de bedoeling is dat de leerling de laptop gaat beheren, hierdoor komt er dus een heleboel troep binnen die je misschien liever niet wil hebben (zie het vorige punt). Denk dan ook aan (gezamelijke) DoS-aanvallen, en voor jullie is het niet te traceren wie het heeft gedaan.

Virussen zullen ook een rol gaan spelen, omdat men de laptop in eigen beheer heeft hebben virussen zijn eigenlijk vrij spel, nu kan je wel virusscanners installeren, maar er zijn mensen die die krengen irritant vinden en dus uitzetten (Waaronder ik dus ;)). Ok eigen verantwoordelijkheid, maarja een gloednieuw virus vang je niet met zo'n scanner...

Er zullen altijd wel mensen zo 'n00b' zijn dat het ze zelfs met zo'n installatie-cd niet lukt. Dus daar gaat ook tijd in .

Over diefstal, misschien is het ook wel handig om (optioneel) van die kettingen/slotjes te nemen, zodat de laptop kan worden vastgezet aan de tafel bijv. Ik weet ook wel dat die kabel met een beetje tang zo door hebt maar het is wel weer een drempel.

Het enige echte 'nadeel' van laptops, is dat als er een 'bug' in zit dat je die bug meteen bij alle laptops zo is. Stel, stel dat er een fabrieksfout in 20% van de laptops zit waarbij de voeding het begeeft. Je zult dan enige back-up moeten hebben, ik heb geen idee aan welk percentage je dan moet denken. Maar 5% méér laptops bestellen kan geen kwaad denk ik (om even iets te noemen, bij monitoren heb ik gemerkt dat er op 50 er een stuk gaat binnen een half jaar).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SED
LauPro schreef op 15 June 2003 @ 02:00:
Als ik vragen mag, wat/welke school/instelling is precies het doel?
Niet geheim of zo, maar blijven voorlopig nog even low profile.
Het enige punt met laptops is dat ze imo kwetsbaar zijn. Voordat je een bepaald model gaat uitzoeken zou ik hem eerst gaan testen (serieus). Al hoef je hem maar 2 keer per dag in/uit te pakken er zit altijd wel iemand tussen die 850 personen die hem perongelijk uit zijn handen laat vallen. Er bestaat voor sommige laptops een rubbere beschermhoes, je kan je afvragen of die dingen 'rendabel' zijn (hoe snel gaat zo'n laptop stuk als die valt).
Er is sprake van een 3 jarige garantie en een drie jarige verzekering.
Kwetsbaarheid van laptops is inderdaad bron van zorg.
Aangezien de leeftijdcategorie zal er ook het een en ander worden aangebracht op de laptop (lees stickers, verf, ink etc). Hoe ga je hier mee om? Waarschijnlijk zal de garantie al zijn vervallen dan, maar het is wel een puntje waar je rekening mee moet houden.
Stickers.. graag, liefst met ingesmolten teksten, maakt het steeds minder aantrekkelijk om te stelen ;)
Laptop is eigendom van leerling/ouders. dus mogen zelf weten wat ze er mee doen.
Schoolbijdrage dient om te kunnen verplichten dat leerling ding bij zich heeft en gebruiksklaar zal houden.
Hoe ga je dat doen met de veiligheid? Je zegt draadloos, veel laptops op een AP dus. Er zit dan ook altijd wel iemand tussen die met een packetsniffer gaat spelen met alle gevolgen van dien. Je zult dan met VPN moeten gaan werken, iets wat wel handig is omdat je dan eventueel bijvoorbeeld elk vak een eigen server kan geven. Dan is het ook een stuk makkelijker om bijvoorbeeld in de ene les wél internettoegang te bieden en in een andere les niet. Maarja, met zoiets heb je wel veel servers nodig (=meer beheer).
Internet toegang kun je via je proxy of ISA server prima afregelen. Kwestie van policys.
Veiligheid is natuurlijk een onderwerp. Ze maken gebruik van een two way authenticatie dmv een token. VPN is alleen voor administratieve taken.
Token kan voor extra versleuteling zorgen.
Daarnaast zal er ook door de leerlingen het nodige worden 'geshared'. Iets wat het netwerk ook zal belasten.
Is goed punt..
Al zijn die leerlingen natuurlijk wel snel op te sporen.
Je spreekt de titel eigenlijk een beetje tegen omdat het uiteindelijk de bedoeling is dat de leerling de laptop gaat beheren, hierdoor komt er dus een heleboel troep binnen die je misschien liever niet wil hebben (zie het vorige punt). Denk dan ook aan (gezamelijke) DoS-aanvallen, en voor jullie is het niet te traceren wie het heeft gedaan.
Het is niet de bedoeling dat de leerling zelf gaat beheren. Wel zal het studenten makkelijker worden gemaakt zelf herstelacties te doen. Images en servicestations. Via ghost kan een apparaat weer snel op het netwerk aangemeld worden.
Virussen zullen ook een rol gaan spelen, omdat men de laptop in eigen beheer heeft hebben virussen zijn eigenlijk vrij spel, nu kan je wel virusscanners installeren, maar er zijn mensen die die krengen irritant vinden en dus uitzetten (Waaronder ik dus ;)). Ok eigen verantwoordelijkheid, maarja een gloednieuw virus vang je niet met zo'n scanner...
Centrale viusscanner is niet echt een probleem. Symantec contracxt zorg voor 4 uurs bescherming tegen nieuw gevonden virussen. Ook nu werkt dat prima met desktops en een beperkt aantal laptops. Virusscanner uitzetten zorgt voor eigen probleem, netwerk blijft beschermd.
Er zullen altijd wel mensen zo 'n00b' zijn dat het ze zelfs met zo'n installatie-cd niet lukt. Dus daar gaat ook tijd in .
Juist die inschatting wil ik maken!
Over diefstal, misschien is het ook wel handig om (optioneel) van die kettingen/slotjes te nemen, zodat de laptop kan worden vastgezet aan de tafel bijv. Ik weet ook wel dat die kabel met een beetje tang zo door hebt maar het is wel weer een drempel.
Mogelijk dat de verzekeringsmaatschappij een dergelijke eis op tafel legt.
Het enige echte 'nadeel' van laptops, is dat als er een 'bug' in zit dat je die bug meteen bij alle laptops zo is. Stel, stel dat er een fabrieksfout in 20% van de laptops zit waarbij de voeding het begeeft. Je zult dan enige back-up moeten hebben, ik heb geen idee aan welk percentage je dan moet denken. Maar 5% méér laptops bestellen kan geen kwaad denk ik (om even iets te noemen, bij monitoren heb ik gemerkt dat er op 50 er een stuk gaat binnen een half jaar).
Extra laptops is reeds aan gedacht ( maar vergen geen extra beheer ;) )
Bugs in laptops of desktops makt m.i niet veel uit, is altijd probleem. Werl moet je zaken zoals in Eindhoven met de dramatische Toshiba ellende zien te voorkomen maar ook daar had men de zaak goed ingekleed en ging het toch fout.
Dit soort gevaren ligt dus altijd op de loer.
Goede contacten emt leverancier of goede contracten kunnen e.e.a beperken.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SED schreef op 15 juni 2003 @ 02:32:
Stickers.. graag, liefst met ingesmolten teksten, maakt het steeds minder aantrekkelijk om te stelen ;)
Ik kan me even niet inhouden: :o maar je hebt wel gelijk :P.
Laptop is eigendom van leerling/ouders. dus mogen zelf weten wat ze er mee doen.
Schoolbijdrage dient om te kunnen verplichten dat leerling ding bij zich heeft en gebruiksklaar zal houden.
Ik denk alleen wel dat het voor sommige leerlingen onduidelijk zal wanneer iets schade kan toebrengen (even een lomp voorbeeld: een sticker voor de koeling van de CPU)
Internet toegang kun je via je proxy of ISA server prima afregelen. Kwestie van policys.
Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar ik bedoel dus dat de docent een 'knop' krijgt waarmee hij de internettoegang per klas in en uit kan schakelen.
Veiligheid is natuurlijk een onderwerp. Ze maken gebruik van een two way authenticatie dmv een token. VPN is alleen voor administratieve taken.
Token kan voor extra versleuteling zorgen.
Ook hier heb ik geen ervaring mee, maar wat ik bedoelde is dat je het 'HUB'-effect van een WLAN moet wegwerken. Een VPN is in principe switched, vandaar de keuze.
Is goed punt..
Al zijn die leerlingen natuurlijk wel snel op te sporen.
Hoe wil je dat gaan doen? MAC-adres kan je zo wijzigen bij die WLAN kaartjes en verder is alles te veranderen voor de leerling. En daarnaast zou een leerling een tweede WLAN kaart kunnen aanschaffen oid. Je kan dan echt niks doen hor! Als je elke leerling laat werken via een VPN heb je het verkeer al veel beter onder controle.
Het is niet de bedoeling dat de leerling zelf gaat beheren.
Wat versta je onder 'beheren'? Er komt dus een Windows op die men niet kan aanpassen? (zaken uitgeschakeld e.d.) Dat zou een hoop problemen kunnen schelen, ik vraag me af hoe ver je dan de boel wil dichtzetten (komt er een apart account op die laptops voor systeembeheer bijvoorbeeld?). Zodra je (algemene) wachtwoorden e.d. gaat opslaan op die laptops dan zit er ook vast wel iemand tussen die weet hoe je een harde schijf uit een laptop haalt en hoe je zo'n wachtwoord decodeerd ;). Dat is natuurlijk ook weer een extreem voorbeeld maar ik denk dat je juist door die laptops wat minder dicht te timmeren je minder werk krijg als systeembeheer.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:00
Virussen zullen ook een rol gaan spelen, omdat men de laptop in eigen beheer heeft hebben virussen zijn eigenlijk vrij spel, nu kan je wel virusscanners installeren, maar er zijn mensen die die krengen irritant vinden en dus uitzetten (Waaronder ik dus ). Ok eigen verantwoordelijkheid, maarja een gloednieuw virus vang je niet met zo'n scanner...
Bij Norton Coporate edittion kun je toch gewoon vanaf de server de toepassing installeren met een wachtwoord beveiligd en dan nog eens alle opties die je op de client zou kunnen instellen op slot zetten. Dan wordt er weinig meer aan gedaan. Als het toch een keer uit staat heeft die persoon gewoon een groot probleem. Eventueel een of andere tekst in de voorwaarden dat je als je een gevaar creërt voor het netwerk je een straf krijgt.
Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar ik bedoel dus dat de docent een 'knop' krijgt waarmee hij de internettoegang per klas in en uit kan schakelen.
Je zou de mensen eigenlijk op een of andere manier op een speciaal domein voor die les aan moeten laten loggen. De mensen zullen toch op een of andere manier geidentificeerd moeten worden. Ook meteen handig om spijbelen op te lossen ;)

Let trouwens bij het kiezen van een laptop ook eens op de hoeveelheid geluid, en dan vooral van het toetsenbord. De meeste zijn best wel stil maar sommige zijn echt net als gewone toetsenborden, van die oude gevallen.

[ Voor 29% gewijzigd door djluc op 15-06-2003 22:24 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:21
LauPro schreef op 15 June 2003 @ 21:25:
Wat versta je onder 'beheren'? Er komt dus een Windows op die men niet kan aanpassen? (zaken uitgeschakeld e.d.) Dat zou een hoop problemen kunnen schelen, ik vraag me af hoe ver je dan de boel wil dichtzetten (komt er een apart account op die laptops voor systeembeheer bijvoorbeeld?). Zodra je (algemene) wachtwoorden e.d. gaat opslaan op die laptops dan zit er ook vast wel iemand tussen die weet hoe je een harde schijf uit een laptop haalt en hoe je zo'n wachtwoord decodeerd ;). Dat is natuurlijk ook weer een extreem voorbeeld maar ik denk dat je juist door die laptops wat minder dicht te timmeren je minder werk krijg als systeembeheer.
euhh? dualboot: één windows voor in de klas en 1-tje voor het betere leechwerk in de pauze. Zie dat maar eens tegen te gaan...Beperkingen aan de laptopzijde van het netwerk zijn volgens mij veel moeilijker...

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

phYzar schreef op 15 June 2003 @ 22:51:
[...]
euhh? dualboot: één windows voor in de klas en 1-tje voor het betere leechwerk in de pauze. Zie dat maar eens tegen te gaan...Beperkingen aan de laptopzijde van het netwerk zijn volgens mij veel moeilijker...
Waar ik op doel is dat elke restrictie die je op zo'n laptop aanbrengt ongedaan kan worden gemaakt omdat je namelijk niet de harde schijf kan afschermen daartegen (ze moeten er immers ook thuis mee werken neem ik aan). Dus hoe meer zaken er zullen worden uitgeschakeld, hoe meer 'verzet' er tegen zal worden gepleegd.

Een dualboot is een optie maar dannog zal er worden geprobeerd om volledige controle over de laptop te krijgen. Ik denk dus dat er in dit geval beter het volledige beheer van de laptop aan de leerling overgelaten kan worden. Op deze mannier leert de leerling het systeem veel beter kennen maar natuurlijk wel een herstelprocedure (images) aanbieden.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10

DynaMikeY

1976 Kever 1300

LauPro schreef op 16 June 2003 @ 03:06:
[...]
Waar ik op doel is dat elke restrictie die je op zo'n laptop aanbrengt ongedaan kan worden gemaakt omdat je namelijk niet de harde schijf kan afschermen daartegen (ze moeten er immers ook thuis mee werken neem ik aan). Dus hoe meer zaken er zullen worden uitgeschakeld, hoe meer 'verzet' er tegen zal worden gepleegd.
SafeGuard Easy http://www.utimaco.com/eng/content_products/sg_easy.html doet het anders vrij aardig. Ik werk momenteel op een IT afdeling waar men 2500 XP desktops en 800 XP laptops in beheer heeft. (alles van Dell btw), en men heeft ervoor gekozen om de schijf te encrypten met SafeGuard Easy. Dit is een wereldwijde afspraak binnen dit concern (200.000 medewerkers), dus ik ga ervan uit dat het proven technology is :)

Overigens: bij het 'afschermen' van een omgeving krijg je altijd te maken met gebruikers die protesteren ertegen. (verworven rechten bla bla) Dit is mijns inziens een kwestie van gewenning (en opvoeding :)).

[ Voor 17% gewijzigd door DynaMikeY op 16-06-2003 03:36 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 16:21
Met PowerFuse kan je het beheer van je terminal server en Laptop omgeving sterk vereenvoudigen.
Neem eens een kijkje op de website van dit produckt om te zien wat het allemaal kan betekenen voor je. http://www.respowerfuse.com

Verwijderd

Even 2 dingen.

1) Als je een TS omgeving wil gaan gebruiken, is dat wel een slim idee. Qua 850 users. Ongeveer 20 "zware servers (:dual xeon 2.5, 2.5 gig intern)" bij maximale load van 850 users (afhankelijk van de software). Deze kunnen dan dus het beste in kluster gezet worden. Daarmee krijg je dus een dikke extra kostenpost. Als de gebruikers ook van thuis uit moeten kunnen werken, moeten er dus ook lijnen beschikbaar gestelt worden. Of het nu VPN of Inbel is. Het is niet eenvoudig om te beheren. In zo'n omgeving (los van laptops of niet) heb je al minimaal 4 systeembeheerders nodig. Voor fallback en specialisme. 2x applicatiebeheerder, 2x hard/soft systeembeheerder.

2) Voor een laptop is het wel ideaal, om in TS omgeving te werken. Vooral met 850 users. Mocht er namelijk wat nieuwe software geinstalleerd moeten worden, moeten er dus 850 laptops ingeleverd worden. Als het niveau van de gebruiker daarbij nog eens erg laag is, dan kun je er dus vanuitgaan dat, als de laptop geen goeie beveiliging heeft, die laptop 1 x per maand een zootje is. Hier draaien op dit moment zo'n 20 laptops. Met continue software updates enzo. En ze zijn goed beveiligd. Ik ben (1 persoon dus) per week, zo'n 4 uur kwijt aan alle laptops. Reken maar uit. (Een nadeel van de nieuwere laptops zijn de netwerk-poorten, deze gaan binnen 2 jaar, bij elke dag in en uitpluggen, kapot. Misschien ook wel handig om even mee te nemen.) Kale installatie van een laptop, ongeveer : 1 uur (ligt ook weer aan de snelheid.)

Dus ik zou voorstellen :

1 Beveiligde Partitie : Gebruiker kan niet klooien.
1 Open Partitie : Installeren en zooi.
1 Shared : Zooi.

TS. Heel goed over nadenken of je daarmee wil beginnen. Kost bakken met geld in zo'n omgeving. (CAL's)

En idd. zelf een installatie CD meeleveren. Scheelt ook een boel werk.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Mijn ervaring is: hoe meer je het dicht zet, hoe spannender het wordt om te hacken..

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• SED
DynaMikeY schreef op 16 June 2003 @ 03:33:
[...]

SafeGuard Easy http://www.utimaco.com/eng/content_products/sg_easy.html doet het anders vrij aardig. Ik werk momenteel op een IT afdeling waar men 2500 XP desktops en 800 XP laptops in beheer heeft. (alles van Dell btw), en men heeft ervoor gekozen om de schijf te encrypten met SafeGuard Easy. Dit is een wereldwijde afspraak binnen dit concern (200.000 medewerkers), dus ik ga ervan uit dat het proven technology is :)

Overigens: bij het 'afschermen' van een omgeving krijg je altijd te maken met gebruikers die protesteren ertegen. (verworven rechten bla bla) Dit is mijns inziens een kwestie van gewenning (en opvoeding :)).
Kijk dat is nu een situatie waar info vandaan kan komen.
Heb jij wat getallen over de omvang van jullie afdeling systeembeheer?

• SED
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 11:15:
Dus ik zou voorstellen :

1 Beveiligde Partitie : Gebruiker kan niet klooien.
1 Open Partitie : Installeren en zooi.
1 Shared : Zooi.
Is inderdaad ongeveer het idee, met name ivm images die makkelijk de opstartpartitie herstellen.
TS. Heel goed over nadenken of je daarmee wil beginnen. Kost bakken met geld in zo'n omgeving. (CAL's)
Geen probleem in het onderwijs. maximale licentiebedrag ligt op 750 desktops en daar zitten we nu al boven.
Dat er ca 20 servers nodig zijn is een beetje erg ruim.
Tenslotte zijn niet permanent de 800 studenten aanwezig of in de weer met de laptop en zeker niet allen tegelijk op de TS.
Maar dat er een stevig cluster moet staan is zeker waar!

En idd. zelf een installatie CD meeleveren. Scheelt ook een boel werk.[/quote]

Verwijderd

't Is mss helemaal buiten de kwestie maar zou het volgende niet makkelijker te onderhouden zijn...
Je bouwt een stevig serverparkje waarop elke leerling zijn account krijgt.
Je laat de leerlingen (tijdens de schooluren enkel!) inloggen draadloos op hun account via remote desktop etc.
Eens thuis kunnen ze zitten kl*ten tot en met, hun data en programma's staan op de TS :)
Je hebt dan het voordeel dat je niet me images enzo moet werken en dat het niet echt uitmaakt hoe zwaar je laptops zijn!
Nadeel is wel dat je genoeg access points moet hebben en dat je servers stevig moeten zijn, maar daartegenover staat natuurlijk wel het makkelijke beheer en ...

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

SED schreef op 16 juni 2003 @ 17:57:
[...]

Kijk dat is nu een situatie waar info vandaan kan komen.
Heb jij wat getallen over de omvang van jullie afdeling systeembeheer?
Uh tja... wat vind jij systeembeheer? Bedoel je daarmee de servicedesk (helpdesk + local support?), dat zijn een man of 30, schat ik zo. Of ook de backoffice, met productspecifieke support? Bij elkaar zijn die met 20 man ofzo. Netwerkbeheer? Ook een mannetje of 10-20. Unix beheer? Dat zijn er ook weer een stuk of 10-20. Dan heb je nog de procescoordinatoren (jaja, we werken volgens ITIL _/-\o_ ), en de mensen die daar dan nog onder vallen, voor het administratieve werk. (voorraadbeheer, userbeheer, configuratiebeheer, etc.)

En dan komen daar nog eens de beleidsmakers bij... oftewel de mensen die op macro niveau bepalen welke koers de IT afdeling vaart, en het stafpersoneel.

Bij elkaar zitten we denk ik op +/- 150 man, maar dit is een grove schatting. Overigens moet ik wel zeggen dat de gebruikers wel een bepaald (hoog) technisch niveau hebben. We hebben het nl. over _/-\o_ Philips. _/-\o_ En dat kan misschien enkele complicaties met zich meebrengen met de te verlenen support :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• SED
Dyna, wil je me vertellen dat bij Philips op 3300 apparaten ca 150 man systeembeheer zit?

Dat zou inhouden 1 baan op 22 computers.
Als ik je getallen terugbreng tot de direct netwerk en apparaatgebonden support dan krijg je:
: servicedesk (helpdesk + local support?), dat zijn een man of 30,
: Netwerkbeheer? Ook een mannetje of 10-20.
: Unix beheer? Dat zijn er ook weer een stuk of 10-20.
al met al nog steeds ca 60 tot 80 personen, dus 1 baan op ca 50 computers.

Ik vraag me dan af waar de beheerslast in zit, kun je daarover iets vertellen?

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik denk dat het er maar helemaal aan ligt hoe je je organisatie inricht, en wat voor prestatiecontracten (SLA, Service Level Agreements dus) je hebt.

Ik weet niet wat jij exact onder beheerslast verstaat, dus als we dat eerst eens definieren? :)

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik kan je misschien wat cijfers geven, misschien dat dat wat meer licht in het duisternis brengt:

- Het is nogal een groot geografisch complex, enkele vierkante km's, en stuk of 10 gebouwen.
- Helpdesk calls: drukke dag: ~500, minder drukke dag: ~250. Gemiddeld zo'n 375 dus.
- Helpdesk medewerkers: ~10
- Local supporters: ~15 (waarvan ik er een ben)

Mensen kunnen de helpdesk voor van alles bellen, dus niet alleen incidenten (=verstoring van de werkzaamheden), maar ook voor changes (=verandering in de beheersorganisatie), bestellingen (IT gerelateerd dus, is eigenlijk ook een change) en last but not least functionele support.

Dit laatste neemt veel tijd & mankracht in beslag. Men heeft ervoor gekozen om de gebruikers niet op cursus te sturen, maar als men dingen niet weet van bepaalde applicaties kan men terecht bij de helpdesk (skilled), die het dan eventueel kan terugkoppelen naar een backoffice (specialisten) of de local support (it specialisten op locatie)

Dit alles gebeurt middels een centrale incident en change registratie database, waar ook gelijk de voortgangsbewaking aan hangt. (in ons geval: Applix)

• SED
Ik weet niet wat jij exact onder beheerslast verstaat, dus als we dat eerst eens definieren?
Laten we dat dan niet te meoilijk doen. Alles wat je nodig hebt om de zaak draaiend te houden en op gewenste niveau te laten presteren.

500 helpdeskcalls per dag met 3300 werkplekken is inderdaad een hoop vragen. 1 op de 6 werkplekken heeft dus een vraag/probleem per dag. Enig idee of daar verschil zit tussen laptops en desktops?

Al met al een heel bijzondere opzet. met name het idee om skilled helpdesk medewerkers de cursussen te laten vervangen. Ik neem aan dat het dan niet om erg complexe software gaat, anders zul je als gebruiker om het minste of geringste al op de helpdesk aangewezen zijn wat een fikse aanslag op het rendement zou betekenen.

• Milmoor
  • Laatst online: 27-04 16:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij mij op het werk gaan we richting een groot samenwerkingsverband. Wij als ICT mogen dat straks gaan ondersteunen en zijn nu op zoek naar wat richtlijnen over aantal benodigde personen en functies. Doet de helpdesk ook het applicatiebeheer? Oftewel, ook de vragen hoe men iets in een specifiek programma moet doen?
We komen straks met een vijftal locaties en zo'n 300 werkplekken te zitten. Als ik naar de Philips situatie kijk kom je dan op 10 tot 15 man personeel, waarvan een klein deel lokaal. Klopt dat een beetje?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Ik denk dat je op een middelbare school het beste kunt beginnen met laag inzetten van helpdesk personeel. Met helpdesk bedoel ik een balie in de school zelf.

150 man personeel aannemen om 850 laptops te onderhouden is onzin.
Software problemen los je grotendeels op met een image. Zijn er problemen dan laat je ze zelf de image erop zetten. Lukt dat niet dan kun je gaan helpdesken.
Hardware problemen kun je het beste uitbesteden. Komt er een leerling met een defect naar de helpdesk dan bepaald de helpdesk of het daadwerkelijk om een hardware probleem gaat en die stuurt hem/haar vervolgens door naar Dell.
Zo'n afspraak moet natuurlijk wel vantevoren gemaakt worden met Dell / Acer etc...

Bovendien kunnen leerlingen elkaar ook prima helpen.

De server(s) kun je het beste niet teveel uitbesteden. De mensen die het onderhoud doen moeten dichtbij zijn en de server kennen. Als je voor elk server probleem een bedrijf moet gaan bellen voor reparatie / onderhoud dan loop je al snel in de kosten (spreek uit ervaring min of meer).

Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je RSI voorlichting gaat geven en misschien als school een abbonement neemt op een programma als WorkPace. Dat is een programma die waarschuwt als de gebruiker een pauze moet nemen.

Succes ermee!
Klinkt als een leuk, maar behoorlijk prijzig plan.

Verwijderd

En de getallen zijn :

(trom-geroffel) :p

- 80 Werknemers.
- 20 buitendienst (Laptop)
- 3 Citrix Servers
- 1 PDC/EXCHANGE Server
- 1 SDC/DATA/PRINT Server
- 1 Firewall
- 1 Unix Server

aantal systeembeheerders : 1 (MOI).
aantal applicatiebeheerders : 1 (ingehuurd, 1 dag pw)
Technische Ondersteuning van een IT-Prof. bedrijf.

• SED
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 14:04:

- 20 buitendienst (Laptop)
- 3 Citrix Servers
- 1 PDC/EXCHANGE Server
- 1 SDC/DATA/PRINT Server
- 1 Firewall
- 1 Unix Server
( 27 totaal, SED)

aantal systeembeheerders : 1 (MOI).
aantal applicatiebeheerders : 1 (ingehuurd, 1 dag pw)
Technische Ondersteuning van een IT-Prof. bedrijf.
Hoezo technische ondersteuning, wat versta je daar onder?
Jij draait dus 5 windows 2000 servers met citrix, exchange, een unix en 20 laptops.
Hoe vaak heb je ondersteuning nodig?

Verwijderd

Ondersteuning in de vorm van: Ik weet bv. niet zeker hoe ik in een terminal omgeving tegelijkertijd bij alle users een dll moet registreren (simpel voorbeeldje dus). Dan bel ik op en vraag of het zo dus moet ja/nee. Zij hebben allemaal gecertificeerde systeembeheerders (30).

Voor de moeilijke problemen dus. 1x per maand preventief onderhoud. Dus dan komt er iemand hierheen om eventuele toekomstige problemen op te lossen.

Ik bel ca. 1x per week.
(6 win2000 servers, 1 UNIX)
(60 PC's , 20 laptop)
//alles draait op terminal servers

Verwijderd

Misschien even een heel andere tip waar je iets aan hebt. Bel met een IT bedrijf, vraag een gesprek aan, en laat een offerte maken. Dan heb je specialistische info van mensen die
vaker met zo'n bijltje hakken. Je kunt dan ook precies aangeven wat je wel en niet wilt en wat je wel en niet zelf wilt/kunt doen.
Pagina: 1