Toon posts:

DSL + IP + HUB + Windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Ik ben bezig met de volgende netwerkconfiguratie:

Wireless ADSL modem ( Thomson SpeedTough 570i ) in de Uplink van een HP HUB. Aan deze Hub zitten alle werkstations en de server verbonden.

Nu maak ik op de server gebruik van Active Directory en heb dus DSN in gebruik.
Ip adres SERVER = 192.168.1.20
Ip adressen clients DHCP = 192.168.1.22 - 192.168.1.62

Nu komt het probleem: wanneer ik de dsl modem wil instellen wordt het IPadres van de server op Automatisch IP verkrijgen gezet en dus kunnen de clients zich niet meer aanmelden op de server (DNS uiteraard niet vinden) :S !?!?

Nu heb ik al de standaard IP adressen van de dsl modem met DHCP gebruikt alleen vervolgens wordt het een dikke puinhoop qua IP van de clients....

Kan iemand mij hier misschien verder meehelpen ?
BVD

Verwijderd

misschien een ideetje, ik heb geen flauw idee of het werkt (überhaupt kán werken :? ivm infrastructuur, AD, DNS, etc)

1. extra lan-kaartje in je server
2. modem aansluiten op server
3. internetverbinding delen (routing software van 3rd party of standaard van win2k)

et vóila!

Verwijderd

In de DHCP op je server in de DHCP scope het ip adres van je server meegeven als DNS server en als gateway het ip adres van je router.
Binnen de DNS op je server de root dns ( de "punt" zone verwijderen) en vervolgens een forward instellen met het ip-adres van je speedtouch of dns servers van je provider.

Verwijderd

En offcourse je DHCP op je router uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Akko, wanneer ik de wijzigingen door heb gevoerd heb ik geen internet meer maar ben nu bezig om dan maar de DHCP op de router te gebruiken maar tips zijn nog altijd welkom...

Is het trouwens wel mogelijk dat een dsl modem een ander IP adres dan bv 10.0.0.138 of 10.0.0.150 krijgt :S ??

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Luister naar evel Kenievil.. Hij heeft het bij het rechte eind IMO.

Je zal de DSL modem moeten aansluiten op een andere Netwerkkaart.
Je server mag gewoon DNS server blijven, waarin je een forwarder insteld naar de DNS servers van je provider.

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet, maar vanwege AD moet de DNS functioneel zijn op je server (vooral ivm AD service records, waar clients naar zoeken als ze zich aanmelden).

Ik heb een soortgelijke oplossing thuis als volgt:

Vigor 2200 met DHCP:
DHCP options:
Gateway 10.0.0.1 (ip router)
DNS pri 10.0.0.10 (w2k server 1)
dns sec 10.0.0.20 (w2k server 2)
clientpool dhcp 10.0.0.100-150

stel je DNS zo in, dat de gegevens in de AD worden opgeslagen (stabieler en flexibeler dan normal DNS), en stel een forwarder in naar je provider DNS (pri + sec).

Dan halen je clients mbv dhcp een ip adres met config options van je router, dns verwijst naar je server(s) en dus halen ze de service records uit jouw dns zone. Indien een gevraagd record niet in die zone zit, zal de dns server zelf gaan recursive querien naar een hoger niveau om zo de name te resolven.

Need more help? Mail me maar ff...

• Qman

Qman

Tha Lup

Bovendien is een hardwareoplossing met een router ALTIJD beter en stabieler dan met een 2e netwerkkaart en aanverwante shit.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan toch ook gewoon handmatig een ip-adres in je server neerzetten en deze in de exclude list van je DHCP server zetten. Je laat dan verder de DHCP server ipadressen uitgeven tussen 192.168.1.22 en verder.

Verwijderd

Ik heb er over heen gelezen dat je Alcatel rechstreeks in je netwerk heb hangen.
Het makkelijkst hang je gewoon je complete netwerk in hetzelfde segement net zoals Qman beschrijft. Dus server en clients plaatsen in het 10.0.0.x segement.
Volgens is het niet (makkelijk) om je speedtouch een andere ip-adres te geven.

Eventueel kun je nog een router tussen je netwerk en de speedtouch hangen.

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 16:17

raswic

It is I

Ik weet niet of de deze speedtouch veel verschilt met de 510. Maar van die kan je heel simpel het ip wijzigen.
Hetzij via telnet je speedtouch in of anders in de webinterface een extra ip aanmaken en de oude verwijderen.

Voor het dhcp gebeuren. Als de server een dhcp server is. Zorg dan dat die van de speedtouch uit staat, anders wordt het een puinhoop. (Is al eerder gezegd).

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb nu reeds een nieuwe netwerkkaart in de server geplaatst en daar de internetrouter op aangesloten.
Dus nu heb ik:
bestaand netwerk 192.168.1.20 t/m 192.168.1.100 ( incl. server )
internetrouter op server ( met aparte NIC ) op 10.0.0.150/10.0.0.138

Kan nu internetten op de server alleen kan het nog niet op de werkstations :S Heb de verbind gedeeld dmv Internet Connection Sharing om te testen om steeds 404 ???

Als ik het goed begrijp dien ik nu nog de DNS te veranderen alleen hoe wat waar ???

THNX voor de Replys tot zo ver ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 15:34 ]

• Qman

Qman

Tha Lup

Ok, dit is werkzaam.
Even een kleine checklist:

- Zorg voor een tool die je internetverkeer kan routeren (zoals WinRoute oid), die moet op je server draaien (of je moet de "Internet Verbinding delen" wizard gebruiken in Win2K)
- Zorg dat de DHCP module goed is ingesteld op je server (niet je modem):
gateway(router)-ip: ip van je server
dns-ip: ip van je server
- Voor de zekerheid kun je op je interne netwerk het best een apart subnet gebruiken (10.0.1.* ofzo)
- zorg dat de DNS module zo is ingesteld dat hij de dns van je provider kan bereiken (stel dus de DNS in op de netwerkkaarten in je server dat hij gaat kijken naar de DNS van je provider als sec. DNS)

Dan moet je een werkende config hebben, sterkte!

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
<edit>
Even in reactie op jouw edit 8)
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 15:21:
Goed ik heb nu reeds een nieuwe netwerkkaart in de server geplaatst en daar de internetrouter op aangesloten.
Dus nu heb ik:
bestaand netwerk 192.168.1.20 t/m 192.168.1.100 ( incl. server )
internetrouter op server ( met aparte NIC ) op 10.0.0.150/10.0.0.138

Kan nu internetten op de server alleen kan het nog niet op de werkstations :S Heb de verbind gedeeld dmv Internet Connection Sharing om te testen om steeds 404 ???
Zijn de clients bekend met het feit dat de gateway jouw server is ??
(oftewel, is default gateway bij je clients 192.168.1.20?)
Als ik het goed begrijp dien ik nu nog de DNS te veranderen alleen hoe wat waar ???
Zorg ervoor dat je DNS instellingen van de 2e netwerkkaart van je server (10.0.0.150) ingesteld zijn zodat hij de DNS van je provider "kan lezen".
Zet daarnaast de optie recursive DNS aan in je DNS module in W2K en zet de forward goed.
THNX voor de Replys tot zo ver ;)
No prob ;)
</edit>

[ Voor 49% gewijzigd door Qman op 13-06-2003 15:58 . Reden: aanpassing in post ]

Verwijderd

Second DNS van de providor instellen is zinloos..hij gaat alleen naar de secondary DNS kijken als hij de primary DNS niet kan bereiken. Zoals in mijn eerste posting al gemeld binnnen je DNS server opgeven dat je forward dns wilt gebruiken. Geef hier het ip-adres van de DNS server je provider of de speedtouch.

Vergeet niet de root zone (.) te verwijderen, anders werkt de forward niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het al voor elkaar THNX iedereen voor de geweldige adviezen en hulp :) _/-\o_

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 16:05 ]

• Qman

Qman

Tha Lup

your welcome!
Pagina: 1