Toon posts:

Perfect beeld op sommige stukken na (na het comprimeren)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze video is perfect qua beeldkwaliteit op simmige stukjes na. Weet iemand welk filter en/of setting ik zou kunnen proberen in VirtualDub om dt op te lossen?http://members.chello.nl/~m.ruiter4/prob.avi

Bij voorbaat dank,

Mark

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Ik zie niets raar, of bedoel je de artifacten van het grijze asfalt? Dat lijkt mij een geval van iets te ver gecomprimeerd. Probeer eens een iets hoger bitrate in te stellen?

Wat waren je settings?

Verwijderd

Topicstarter
OP deze pagina staat hoe ik het heb gedaan (met DivX 5.05): http://www.farzadsf1gallery.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2088

Het beeld is veel slechter als de camera is uitgezoomed.

Verwijderd

Mischien loont het om het ook eens in Xvid te encoden, Xvid geeft in mijn mening meer detail en op lagere bitrate minder artefacts. :)

hier vind je goede conversie guides

btw: ik heb problemen met de link van je avi, het laad niet goed op.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal testen gemaakt met DivX en Xvid. Die heb ik vergeleken en mey DivX haal ik veel betere resultaten.

Ik heb geen problemen met het laden van de video.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 14:38
Dat beeld veel slechter is bij uitzoomen komt m.i. doordat jouw bitrate dat niet trekt. De tribunes bijvoorbeeld zijn echte bitrate killers. Daarom kun je beter een variabele bitrate gebruiken. Doe je door profiles in Divx codec disablen en dan '1-pass quality-based' gebruiken met een quantizer ingesteld tussen 2 en 3. Enige nadeel is dan dat je niet meer direct een verband hebt tussen opname tijdsduur en bestandsgrootte.

Ik capture zelf meestal op veel hogere bitrate omdat ik ik best kwaliteit bij de door jou gebruikte bitrate voor TV opname niet 'perfect' vind. Quantizer die ik aangeef zul jij dus eerder richting 3 of nog hoger willen zetten om qua bitrate niet veel hoger uit te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een race van 2 uur op een CD kwijt kunnen daarom mag de video niet groter zijn dan 700 Mb.
Ik heb de encoding bitrate op 780 staan, zou het uitmaken als ik de max. bitrate hoger instel?

• BartNL
Je kunt aan Divx (en XVid) heel veel tweaken maar ik denk dat je eerst eens de '1-pass quality-based' zou moeten proberen. Wanneer je de Quantizer hoger insteld kom je vanzelf op een bitrate vergelijkbaar aan dat wat je nu hebt.

Ik weet nu niet hoe je precies werkt maar wanneer ik optimale beeldkwaliteit op 1 CD wilt hebben capture ik eerst op een veel hogere bitrate en re-compress daarna via 2-pass.

Wanneer ik op deze screenshot van jouw encoding parameters kijk is met name het begin van de 'Quick Config CLI' niet handig,

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.ruiter4/images/capturing/compress_divx_1.jpg

-b1 780 houdt in dat je met een vaste bitrate codeert. Hier zou sowieso -bv1 780 moeten staan wanneer je laaste Divx versie gebruikt? Welke CLI werk je nu mee? (CLI genereert Divx automatisch op basis van je instellingen in de diverse configuratie schermen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik deze instelling met DivX 5.05:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.ruiter4/images/capturing/compress_divx_1.1.jpg

(Zodra ik m'n probleem heb opgelost zal ik die tutorial weer eens updaten)

• BartNL
Gisteren stuk F1 opgenomen en heb hier even een kort (4mb) testje neergezet. Naar mijn indruk toch al een stuk beter ;)

Heb ik in hogere kwaliteit opgenomen met '1-pass quality-based' quantizer ingesteld op 2. Deze opname via Avisynth van noise-filter voorzien. Daarna dit stukje via fast recompress en 2-pass 780 kbs met bitrate modulation op 0.15

Alternatief kun je ook framerate verlagen (decimate by 2 bijvoorbeeld). Ook dat gaf verbetering maar dan zit je met beetje hakkelig beeld omdat 12,5 fps eigenlijk net te weinig is.

Laat nog eens weten wat je eigen probeersels opleveren.

[ Voor 61% gewijzigd door BartNL op 16-06-2003 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt wel beter beeld maar het is jammer dat je naar 12 fps bent gegaan om de het bestand niet te groot te laten worden.

Ik heb het eens met de setting "Quality based" geprobeerd met dit resultaat:
http://members.chello.nl/~m.ruiter4/quality-5.9.avi

Ik heb 5.9 (84%) uitgekozen zodat ik ongeveer op dezelfde file size uit te komen.

• BartNL
ik heb de file ( en bovenstaande tekst trouwens ook) net stiekem aangepast naar 25 fps omdat ik het zelf ook niet geweldig vond. Dus je zou nog eens kunnen kijken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BartNL op 16-06-2003 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de indruk dat we nu niet veel verschil hebben in kwaliteit, die van mij is alleen kleiner (de video dan :+ )

• BartNL
Net even met gspot vergeleken en jouw laatste "quality-5.9.avi" is 1380 kbps tegen 780 kbps voor die van mij. Die van mij is dus eigenlijk veel beter :*)

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is jou video dan groter?

Verwijderd

In lage bitrates haal je altijd een betere kwaliteit met div3

• BartNL
Groter? Wat nu op mijn website staat is 3,4mb en die van jou 3,85. Belangrijkste verschil zit in de tijdsduur. Mijn bestandje is 36 seconden tegen 24 voor die van jou.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik haalde 2 bestandjes door elkaar op m'n bureaublad 8)7

Het enige grote verschil zou dus zijn dat jij met 2-pass compress en ik met 1-pass?

• BartNL
Probleem zit vooral in vrij beroerde bronmateriaal en dus moet je kreatief filters inzetten. Of dat ook bij realtime capture goed gaart weet ik niet. Maar bij achteraf herkoderen werkt het in ieder geval wel. En als je toch al achteraf kodeert dan natuurlijk 2-pass.

Wanneer ik digitaal via satelliet capture en daarna naar divx omzet is resultaat vanzelf al veel beter. Een progressief gecodeerde DVD is nog weer makkelijker. Kijk deze divx F1 satelliet opname en zie dat het probleem bij de bron zit en niet in divx3,5 of xvid. Deze heb ik ook net met 780kps gekodeerd maar omdat opname veel beter is, is het resultaat toch anders ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BartNL op 16-06-2003 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
2-pass coderen, ik heb er wel eens wat over gelezen maar me er nooit in verdiept. Kun jij mij het e.e.a. uitleggen?

• BartNL
kijk hier voor goede uitleg. Ook op Divx homepage staan de basics uitgelegd.

Persoonlijk werk ik veel met Gordian Knot maar dat is vooral handig voor omzetten van MPEG2 / DVD bestanden naar Divx. Wel is het handig dat je er makkelijk Avisynth scripts mee kunt aanmaken.

Avisynth zijn kleine tekst scripts via welke je je video bestand in bijvoorbeeld Virtualdub kunt laden. Grote voordeel is dat je daarbij gebruik kunt maken van allerlei filters. Maar dat vraagt op zich wel enige inspanning voordat je daarmee effectief aan de gang kunt. GordianKnot is daarvoor een goed begin omdat dat programma zelf Avisynth scripts genereert. Een Avisynth script is makkelijk te testen doordat je via een dergelijk script je videobestand kunt bekijken. Wanneer je dus een 'noise filter' gebruikt kun je gelijk zien of je bronmateriaal er dan beter uit ziet.

Voor herkoderen van avi kun je in principe volstaan met Virtualdub en dan via genoemde guides 2-pass koderen selecteren. Wil je e.e.a. echt verbeteren moet je je ook in de Virtualdub filters (werkt makkelijker) of Avisynth filters verdiepen.

Een heel verhaal maar via genoemde links moet je en heel eind komen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. Ik zal eens een poging wagen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik even wat zitten rommelen maar ik krijg dan 2 video's (1st-pass en 2nd-pass). Moet ik daar nog wat mee doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 21:53 ]

• BartNL
De 2nd-pass video is als het goed is je eindresultaat. Zelf gebruik ik voor de 1e en 2e eigenlijk altijd dezelfde filenaam ;)

Zoals eerder gezegd denk ik dat je meer winst kunt halen met filters dan met Divx / Xvid goed in te stellen.

Voor een resolutie van 352 x 288 is 780 kbps ruim voldoende. Je hebt dan effectief 0.315 bits per pixel. Norm is dat Divx / Xvid bitrate pas in de buurt van de 0.2 kritisch wordt. Pas wanneer je een lagere bitrate van 500 neemt of de resolutie verhoogt (416 x 336) zou je je zorgen moeten maken over effectiviteit van compressie. Gordian Knot maakt dergelijke codeer checks heel makkelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, als ik die 1st-pass heb gedaan moet ik die dan in VirtualDub laden en dan 2nd-pass uitvoeren? Als ik dat doe heb ik geen beeld in de uiiteindelijke video.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• BartNL
je moet 2x zelfde bronmateriaal gebruiken. Handigste is om bij het saven 'don't run this job now' aan te vinken en dan nadat je de 2e pass hebt ingesteld de jobs starten.

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik hetzelfde resultaat als wanneer ik alleen 2nd-pass gebruik.

• BartNL
Onbegrijpelijk wat je bedoelt?

Ik vind op Google dus heel snel deze guide die zo'n beetje jouw hele werkwijze beschrijft.

Zoek zelf eens of formuleer je vraag duidelijker.
Pagina: 1