SMART error met Speedfan > geen error met tools HD fabrikant

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoi

ik heb hier een Western Digital WD200AB harddisk liggen. (20gb, 2 jaar oud)

omdat ik heel af en toe weleens last heb van corrupte bestanden die voorheen wel goed werkten, heb ik het beestje maar eens getest met WinDLG, een progje van Western Digital zelf die de Smart status checkt, maar die vond geen problemen.

Toen liep ik het programmaatje Speedfan tegen het lijf die toevallig ook de Smart status kan weergeven. En die meldde het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/d-jay/speedfan.jpg

moet ik dit serieus nemen en overwegen de HD terug te sturen (heb nog garantie bij WD) of kan ik dit negeren?

Verwijderd

ik heb active smart draaien en die mekkert hier ook vaak genoeg dat er iets loos is :X
en als ik een uur later kijk is alles weer OK!

alleen die WD tool kan hier ook niks vinden,
en me bios vind ook dat de SMART goed is :/

verder ook geen rare problemen eigenlijks met me disken.

ik negeer het voorlopig..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 23:32 ]

• mjszwo
  • Niet online
ja ik zou het ook wel willen negeren, maar ik heb nog een halfjaar garantie, dus wil het allemaal snel regelen als ie echt aan het doodgaan is.

ik zal eens naar dat Active Smart kijken wat je noemde, kijken wat die te melden heeft.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zodra je SMART errors krijgt kan je hem al tot "kapot" rekenen.
Hij gaat nog wel kapot hoor binnenkort ;)

Speedfan gaf bij mij ook van een WD800JB aan dat de fitness niet goed was. Getest, oppervlakte controle gaf fouten.
Toen omgeruild

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

S.M.A.R.T Waardes fluctueren wel eens.
Zolang de tool van WD geen vage errors geeft hoef je je niet druk te maken :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 00:46:
S.M.A.R.T Waardes fluctueren wel eens.
Zolang de tool van WD geen vage errors geeft hoef je je niet druk te maken :)
als je HDD de helft van de tijd niet opspint geeft de WD test ook geen errors aan.
Immers wanneer de schijf eenmaal draait, werkt alles.

Zodra SMART fouten gaat geven vertrouw ik zo'n schijf niet meer.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• mjszwo
  • Niet online
maar wat ik me afvraag; die HD fabrikanten zien liever niet dat hun HD's worden vervangen (onkosten e.d.)
zijn die tooltjes van de fabrikanten dan wel betrouwbaar? dus dat die tooltjes fake waardes weergeven waardoor de fabrikant de HD niet hoeft te ruilen omdat er zogenaamd niks mis mee is? (of gaat het nu wel heel erg de kant van SA op?)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

Wildfire

Joy to the world!

Caponi schreef op 13 juni 2003 @ 01:57:
maar wat ik me afvraag; die HD fabrikanten zien liever niet dat hun HD's worden vervangen (onkosten e.d.)
zijn die tooltjes van de fabrikanten dan wel betrouwbaar? dus dat die tooltjes fake waardes weergeven waardoor de fabrikant de HD niet hoeft te ruilen omdat er zogenaamd niks mis mee is? (of gaat het nu wel heel erg de kant van SA op?)
Zeg, je bent wel heel erg paranoïde nu... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ermm, ja... Dat SMART...

k'heb hier net een nieuwe hdd, een Seagate Barracuda 7200.7 van 120GB, maar nou zit dat ding onder de helft op het fitness balkje...

Raden jullie me aan em terug te brengen dan :? Xou namelijk niet weten wat ik er dan bij moet zetten... [gekocht via Informatique = duz internet shop..]

[edit]
Ff de seagate tools gedownload & uitgevoerd...

Zegt dat de SMART status helemaal ok is... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 13-06-2003 10:28 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• mjszwo
  • Niet online
Scatman_II schreef op 13 June 2003 @ 10:09:
Ermm, ja... Dat SMART...

k'heb hier net een nieuwe hdd, een Seagate Barracuda 7200.7 van 120GB, maar nou zit dat ding onder de helft op het fitness balkje...

Raden jullie me aan em terug te brengen dan :? Xou namelijk niet weten wat ik er dan bij moet zetten... [gekocht via Informatique = duz internet shop..]

[edit]
Ff de seagate tools gedownload & uitgevoerd...

Zegt dat de SMART status helemaal ok is... 8)7
ja dat heb ik dus ook al meerdere keren meegemaakt met meerdere HD's. en ik weet dus niet of de fabrikanten de boel "oplichten" met die tooltjes van hun, of dat die 3rd-party tooltjes gewoon niet lekker samenwerken met de Smart-features van HD's.

Maar stel dat ik die HD terugstuur met de reden dat ik Smart errors heb, word ik dan serieus genomen door WD en krijg ik dan een nieuwe? of vinden ze dat hij nog niet aan vervanging toe is oid zodat ze niet willen helpen? heeft iemand hier ervaring mee?

• Scatman_II

Scatman_II

Caponi schreef op 13 June 2003 @ 10:56:
[...]

ja dat heb ik dus ook al meerdere keren meegemaakt met meerdere HD's. en ik weet dus niet of de fabrikanten de boel "oplichten" met die tooltjes van hun, of dat die 3rd-party tooltjes gewoon niet lekker samenwerken met de Smart-features van HD's.

Maar stel dat ik die HD terugstuur met de reden dat ik Smart errors heb, word ik dan serieus genomen door WD en krijg ik dan een nieuwe? of vinden ze dat hij nog niet aan vervanging toe is oid zodat ze niet willen helpen? heeft iemand hier ervaring mee?
Ik denk dat zolang hun eigen tools aangeven dattie goed is ze het niet serieus zullen nemen... Dan moeten ze nl voor elk gebruikt progje weten of het wel goed is, etc...
Ik zag dat er in dat seagate progje een retour formulier opgesteld kon worden, wat je dan meestuurt met je schijf. Dus ik neem aan dat ze dat als enige accepteren eigelijk..

• mjszwo
  • Niet online
dus ik moet nu lijdzaam toezien hoe mijn hd kapot gaat? :'(

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33

Lief Adje

Love is in the air

Caponi schreef op 12 June 2003 @ 22:03:
hoi

ik heb hier een Western Digital WD200AB harddisk liggen. (20gb, 2 jaar oud)

omdat ik heel af en toe weleens last heb van corrupte bestanden die voorheen wel goed werkten, heb ik het beestje maar eens getest met WinDLG, een progje van Western Digital zelf die de Smart status checkt, maar die vond geen problemen.

Toen liep ik het programmaatje Speedfan tegen het lijf die toevallig ook de Smart status kan weergeven. En die meldde het volgende:
[afbeelding]

moet ik dit serieus nemen en overwegen de HD terug te sturen (heb nog garantie bij WD) of kan ik dit negeren?
Ik ehb exact dezelfde foutmelding met Speedfan met me nieuwe 80gb SATA disk (seagate) maar hij doet het perfect dus ik maak me geen zorgen:)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
ik had precies hetzelfde met mijn Maxtor. SMART status van speedfan was nooit goed, dus ik dacht: zal wel aan speedfan liggen.
Uiteindelijk kwamen de problemen met bluescreens, crashes, schijffouten en toen maar omgeruild.

het tool programma'tje gaf geen fouten btw

[ Voor 10% gewijzigd door Rody op 13-06-2003 20:27 ]

• mjszwo
  • Niet online
en bij wie had je hem omgeruild if i may ask? computerwinkel of maxtor zelf? en accepteerden ze je reden zonder verder gezeur?

• mjszwo
  • Niet online
okeej, ik heb Active Smart nu een tijdje draaien, en die zegt steeds het volgende:

-Raw Read Error Rate
(This value depends of read errors, and disk surface condition and indicates a read retries rate. Lower values indicate that there is a problem with either disk surface or read/write heads.)

en

-Seek Error Rate
(Average rate of seek errors. This attribute indicates a state of head positioning mechanism. Lower values shows that there is a problem with head positioning.)

en alsnog geen enkele error te bekennen met die Western Digital tools. ik vind dit wel erg vreemd...

edit:
ik heb nogmaals die WD tools gedraait, en nu blijft hij de hele tijd bij het einde hangen. er staat dat het 2 minuten hoort te duren, maar hij is nu al 15 minuten niks aan het doen.

[ Voor 14% gewijzigd door mjszwo op 14-06-2003 11:07 ]

• Scatman_II

Scatman_II

Lief_Adje schreef op 13 June 2003 @ 19:18:
[...]

Ik ehb exact dezelfde foutmelding met Speedfan met me nieuwe 80gb SATA disk (seagate) maar hij doet het perfect dus ik maak me geen zorgen:)
Ik denk dat je idd ook niet veel anders kunt / moet doen :)

Alsie nog niet kapot is en de tools geen error geven nemen ze em waarschijnlijk toch niet terug... Dus ik wacht wel gewoon totdattie kapot gaat, en ruil em dan in... zit toch 2 jaar garantie op :Z

Pagina: 1