Eigen top level domain maken..

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 21:01
Jullie denken vast, daar is er weer zo een, die denkt dat ie even een tld'tje kan maken...

Nou, nee..
Dit is ook niet echt mijn plan, maar het is meer een soort van discussie.

Jullie kennen vast wel het eiland Tokelau, van het bekende tld .tk
Dit schijnt een klein eiland te zijn, wat ze gewoon hebben gekocht voor de tld,
alleen op plaatsen als hier en hier (cia.gov)lijkt het toch te bestaan.
Het is overigens van een NL bedrijf in Amsterdam, Taloha Inc.

Met de .tv extensie is het weer iets anders gedaan.
Er is een eiland die geen tld had, maar wel een eigen staat (ofzoiets) was, ze zouden recht hebben op een tld en dat werd .tv.
Vanaf toen was er dus .tv, .tv is duur want 50% van de kosten gaat naar dat eiland dat voor .tv bestond nog erg arm was.

Maar, wat als je nou een eigen eiland kocht.
Er zijn in de oceaan een aantal eilanden te koop, die niet tot een land behoren maar wel een eigenaar hebben.
Zo'n eiland kost ongeveer 75.000 en is dan ongeveer 4 voetbalvelden groot.
(eiland, dus geen gas, water, licht, INTERNET).
Zou je op deze manier geen recht hebben op een eigen .tld?
En wat zou je dan kiezen, als je het tactisch doet zou je er best een hoop geld mee kunnen verdienen (maar alle 'leuke' tld's zijn weg).

Heeft iemand hier al ooit over nagedacht, of vinden jullie dat ik maar verder moet 'dromen'.

Als een mod een betere titel weet, be my guest, ik wist namelijk geen goede te bedenken

edit:

Disclaimer
Het verhaal over het tk eiland of het tv eiland is niet 100% zeker, maar dat is ook niet echt het moraal.
Ik ben ook (voorloppig ;)) niet van plan een eiland te gaan kopen, maar het is nooit verkeerd om ergens over na te denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Bender op 12-06-2003 22:52 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je verhaal klopt op zich wel... En inderdaad is het kopen van een eiland voldoende, echter moeten het aan één voorwaarde voldoen, en dat is uit mijn hoofd dat de Nato het als eigen staat/land/ding wat recht op tld heeft ziet... Succes met sparen iig :P

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Kippenijzer schreef op 12 June 2003 @ 22:03:
Je verhaal klopt op zich wel... En inderdaad is het kopen van een eiland voldoende, echter moeten het aan één voorwaarde voldoen, en dat is uit mijn hoofd dat de Nato het als eigen staat/land/ding wat recht op tld heeft ziet... Succes met sparen iig :P
Ik gok dat we NATO mogen vervangen door UN ;)
Ik neem aan dat TLD's alleen uitgegeven worden aan 'staten/landen' of voor uitzonderingen (.com/.eu/.sex). En ik ben ook bang dat er nooit een .txg komt ;)

• General_Failure
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 15:14

General_Failure

Vrolijk Pasen!!!

.tv is van Tuvalu, wat gewoon een zelfstandig land is, maar een bedrijf heeft aan Tuvalu gewoon een groot bedrag betaald om hiervan gebruik te kunnen maken.

Me and my dear friend General Protection-Error will invade your computer with our mighty army of Bugs. We will avoid the Firewall at the Gates of your PC by entering through your Windows.

• Bender
Een tijd geleden had ik een artikel gelezen waar het ging over het hebben van een eigen staat.
Er was een groep studenten die had het voor elkaar gekregen hun grond tot ewigen staat/land om te dopen. Ze hebben hun eigen paspoorten en muntgeld.
Verder was er een man (redelijk crimineel) die had een super goed beschermde bunker gekocht vlakbij de kust van engeland die in WO1 of 2 gebruikt werd. Deze man heeft hte ook voor elkaar gekregen dat het een eigen staat/land werd en mag eigen paspoorten uitgeven (lees: je kunt ze kopen met elke naam die je wilt, maar zijn wel rechtsgeldig :/).
Er stonden nog een aantal dingen bij.

Dus, het is mogelijk, helaas kan ik de websites niet meer vinden :/

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Dat laatste geval lijkt me te slaan op het zgn. Sealand, wat overigens niet door die crimineel gekocht is. Heel verhaal verder, met invasies en kanonnen en hostingbedrijven, maar wel interesssant :)

Met google is zat te vinden.

Sealand is dus ook zo'n natie die niet erkend wordt en dus geen TLD heeft (afaik).

Flap

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik vraag me af waarom ze al die eisen stellen aan top level domains... ik heb er nu 2, 1 bij dotster en 1 bij een ander die voor mijis aangemaakt.

Die velen toplevel domeinen zijn best gaar. Zeker voor naamsbekendheid.. eindelijk die een beetje door beint te dringen is .nu

maar heoveel mensen tiepen automatisch : .nl / .com / .org .co.uk erachter?? (nederlanders op dit moment even gesproken)

ik zal nooit intiepen "www.microsoft.tv" eerder wel "microsoft.com"
zelfs .org wordt niet veel door gewone gebruikers ingevuld..

als we het dan toch over domeinen hebben, komt hosting er ook beetje bij kijken..zeker een aantal jaar geleden en nu nog zijn er veelste veel resellers die heel snel weer falliet gaan, of opschorten.. zijn hier nou eigenlijk al echt goeie wetten voor?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Kippenijzer
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gitaarwerk schreef op 13 juni 2003 @ 08:25:
Ik vraag me af waarom ze al die eisen stellen aan top level domains... ik heb er nu 2, 1 bij dotster en 1 bij een ander die voor mijis aangemaakt.

Die velen toplevel domeinen zijn best gaar. Zeker voor naamsbekendheid.. eindelijk die een beetje door beint te dringen is .nu

maar heoveel mensen tiepen automatisch : .nl / .com / .org .co.uk erachter?? (nederlanders op dit moment even gesproken)

ik zal nooit intiepen "www.microsoft.tv" eerder wel "microsoft.com"
zelfs .org wordt niet veel door gewone gebruikers ingevuld..

als we het dan toch over domeinen hebben, komt hosting er ook beetje bij kijken..zeker een aantal jaar geleden en nu nog zijn er veelste veel resellers die heel snel weer falliet gaan, of opschorten.. zijn hier nou eigenlijk al echt goeie wetten voor?
Je verhaal heeft nogal weinig met de vraag van de TS te maken. Een tld is enkel het com of nl (zodat je, door ALLEEN com in te typen, al een weppage zou kunnen krijgen, zie bijvoorbeeld www.tv meen ik).
Jij hebt zelf 2 domeinen, met waarschijnlijk 2 verschillende TLD's, maar de TS heeft het over een eigen tld. Bijvoorbeeld .bier, voor kroegen (maar dat mag niet, als land mag je enkel een 2 letterige tld hebben, enkel enige uitzonderingen in de commerciele sfeer wijken hiervan af (ja, het eigelijke USA domein is de .us, enkel associeert iedereen .com er automagisch mee)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

the Principality of Sealand
Afbeeldingslocatie: http://www.fruitsofthesea.demon.co.uk/sealand/images/fortress.jpg

leuk verhaal over iemand die zijn eigen land wil hebben

http://www.wired.com/wired/archive/8.07/haven_pr.html

• Bender
Haeg schreef op 13 juni 2003 @ 11:31:
the Principality of Sealand
[afbeelding]

leuk verhaal over iemand die zijn eigen land wil hebben

http://www.wired.com/wired/archive/8.07/haven_pr.html
Dit is dus die buinker die ik bedoelde :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt in de westelijke sahara gaan wonen, een staat oprichten, en .eh claimen ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Zo iets wil ik ook wel, maar dan met .fry (fryslân)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GGS_VR6 schreef op 13 juni 2003 @ 12:00:
dat gaat sowieso niet gebeuren :P Countrycode TLDs zijn altijd 2 karakters :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 13:34

Shedman

Met het hart op de goede plek

CyBeR schreef op 13 June 2003 @ 12:07:
[...]

dat gaat sowieso niet gebeuren :P Countrycode TLDs zijn altijd 2 karakters :P
Ach .fy mag ook ;)

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

Verwijderd

Ach gut, hebben we weer zo'n vrijheids-strijder.

• Skimmer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-01 11:03

Skimmer

Inter Arma Enim Silent Leges

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 12:46:
[...]

Hmmm... ja schattig dat ze zo af en toe weer opduiken... ;)

In times of war the law falls silent

• klokop
  • Laatst online: 30-03 19:56

klokop

swiekie swoeng

Ik heb me wel eens afgevraagd waarom fy.nl (bijv) niet bestaat. Dus per provincie een domeinnaam, is daar nog nooit iemand opgekomen? Dan kan het arbeidsbureau in Groningen bijvoorbeeld fijn een url als 'arbeidsbureau.gr.nl' claimen. Handig toch?

Ik denk trouwens dat UN niet zomaar elk nieuwe eilandje gaat erkennen als officieel land. Maar miscchien ook weer wel.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

[beetje offtoppic]

Dat zou wel een manier zijn om de Nederlandse taal wat in aanzien op te krikken...gewoon een groot aantal mensen op kunstmatige eilanden meer dan 10 zeemijl uit de kust plaatsen (en daar dus een aantal nieuwe landen maken) en daar als voertaal Nederlands invoeren. Op die manier wordt er plotseling in twee tot drie keer zoveel landen Nederlands als voertaal gebruikt. :)
Zo zouden Friesen Fries ook echt als erkende taal (ok, is 't al) kunnen doorvoeren :)
[/beetje offtopic]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 12:46:
[...]

Of je zegt nix :/

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Kippenijzer schreef op 13 juni 2003 @ 10:13:
als land mag je enkel een 2 letterige tld hebben, enkel enige uitzonderingen in de commerciele sfeer wijken hiervan af (ja, het eigelijke USA domein is de .us, enkel associeert iedereen .com er automagisch mee)
Volgens mij is .US pas sinds kort volledig bruikbaar, en niet al alijd het 'eigenlijke USA-domein', zoals .NL dat wel is voor Nederland.

Volgens mij is het meer zo dat in de begintijd van het internet, het ongeveer alleen nog in Amerika was. Toen was er dus geen behoefte aan een country code TLD (er was nauwelijks meer dan één land), maar veel meer aan een functionele scheiding als bij de generic TLD's (.COM e.d.).
Zo is men er, ook toen internet wereldwijd werd, aan gewend gebleven dat Amerikaanse bedrijven gewoon op .COM zitten. Ook omdat er geen alternatief was: volgens mij was .US tot voor kort alleen bruikbaar voor overheden, of alleen per staat oid; zo zijn veel staten en steden bereikbaar op adressen als www.nyc.ny.us.
klokop schreef op 13 juni 2003 @ 13:06:
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom fy.nl (bijv) niet bestaat. Dus per provincie een domeinnaam, is daar nog nooit iemand opgekomen? Dan kan het arbeidsbureau in Groningen bijvoorbeeld fijn een url als 'arbeidsbureau.gr.nl' claimen. Handig toch?
Handig? Lijkt me totaal niet handig juist.
Het is veel handiger om gewoon één adres (www.cwi.nl, vml. arbeidsbureau) te hebben, waarop je kan doorklikken naar de juiste provincie. Dan kun je tenminste gewoon reclame maken met één adres.
Als gezegd werkte .US volgens mij volgens jouw systeem: .NY.US was New York (staat), .FL.US Florida, .CA.US Californie, maar dat werkt dus niet echt lekker. Hoogstens voor gemeenten en zo (in de VS heb je er nogal wat, dus dan is zoiets handig om verwarring als met Hengelo OV en GE te voorkomen.)
Ik denk trouwens dat UN niet zomaar elk nieuwe eilandje gaat erkennen als officieel land. Maar miscchien ook weer wel.
Sowieso wordt volgens mij niet door de VN bepaald wat een staat is en wat niet, maar ben je een erkende staat als je door andere erkende staten wordt erkend. (Natuurlijk zal de VN hierin wel een rol spelen.)

Daarnaast hoef je geen land te zijn voor een ccTLD, maar volgens mij minimaal een autonoom gebied oid. Aruba en de Nederlandse Antillen hebben ook beide hun eigen ccTLD bijvoorbeeld.

• janster
  • Laatst online: 26-06-2025
Triloxigen schreef op 13 juni 2003 @ 11:48:
[...]

Dit is dus die buinker die ik bedoelde :)
En die ligt nog best dichtbij :9
Afbeeldingslocatie: http://www.fruitsofthesea.demon.co.uk/sealand/images/sealnd10.gif

http://www.fruitsofthesea.demon.co.uk/sealand/
http://www.sealandgov.com/

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Triloxigen schreef op 12 June 2003 @ 21:55:
Met de .tv extensie is het weer iets anders gedaan.
Er is een eiland die geen tld had, maar wel een eigen staat (ofzoiets) was, ze zouden recht hebben op een tld en dat werd .tv.
Vanaf toen was er dus .tv, .tv is duur want 50% van de kosten gaat naar dat eiland dat voor .tv bestond nog erg arm was.
Zo werkt het ook met de betaalde .tk domains. Een gedeelte gaat direct terug naar de bewoners van Tokelau die voornamelijk erg arm is.

Als je dus een gratis .tk domain hebt zul je je dus diep moeten schamen dat je geen geld geeft aan die arme mensen! :(

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Ik vind het wel jammer dat je .gov en .mil domeinnamen niet kunt registeren :'( anders wilde ik wel thevilamerican.gov en my.gov, topsecret.mil en myproject.mil en projectmessiah.mil registeren :-)

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 14-06-2003 11:38 ]

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
maartena schreef op 13 June 2003 @ 18:33:
[...]

Zo werkt het ook met de betaalde .tk domains. Een gedeelte gaat direct terug naar de bewoners van Tokelau die voornamelijk erg arm is.

Als je dus een gratis .tk domain hebt zul je je dus diep moeten schamen dat je geen geld geeft aan die arme mensen! :(
Als we ons in het westen moesten schamen voor elk arm volk dat wij uitbuitten, dan deden we de hele dag niet anders. })

Verwijderd

Leuk idee! :)

Wie bepaalt eigenlijk welk land welk tld krijgt?
En zou je ook als niet land maar als bedrijf een (evt. meerletterige) tld kunnen krijgen?

edit:

Ah, Top lever domains worden 'uitgegeven' door de UN en zijn gewoonlijk tweeletterig. Bron: http://www.registerone.be/docs/faq/#WhatisTLD

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 15:59 ]

• Bender
alienfruit schreef op 14 June 2003 @ 11:38:
Ik vind het wel jammer dat je .gov en .mil domeinnamen niet kunt registeren :'( anders wilde ik wel thevilamerican.gov en my.gov, topsecret.mil en myproject.mil en projectmessiah.mil registeren :-)
Ik vind het zowiezo onzin dat die bestaan aangezien het alleen voor de amerikaanse regereing en voor het amerikaanse leger is.
Altijd dat gezeik emt die amerikanen dat ze alles kunnen maken.

Dat die tld er is, ok maar maak het dan bruikbaar voor alle regeringen van alle landen en alle militaire diensten van alle landen.

En over het krijgen van de status 'land'/'staat'.
Als een bunker dat al krijgt, moet een eiland dat ook kunnen krijgen, mits het niet al een land toebehoort (wat overigens niet altijd het geval is).

Verwijderd

Idd america denkt zomaar alles te kunnen.

een TLD is gewoon het einde van een DNS prefix toch? die kan je zeker wel ergens reggen ofzo.
Hoe zit dat systeem er uit op internet?! Er staat ergens een .nl server die heeft alle .nl dnsen, waar staat die .nl server ingeschreven? Ik meen zelfs dat je deze gewoon kan aanmaken(niet aansprakelijk voor de gevolgen).
Er moet ergens een hoofddnsserver zijn, die dat alle subdnsservers heeft zodat hij dat kan doorverwijzen. WAAR en van WIE is die server?

http://webopedia.internet...omains/countrycodeA-E.asp
.gov US Government
.mil US Military
.net US network
.us United States

Als USA dat mag dan mag ik dat ook, echt of zij alles kunnen(zie dit onderwerp, maar ook anderen).

offtopic:
.np Nepal
in Den Bosch hebben wij een coffieshop de Pistache die verkopen Nepal, goeie hash die je gewoon zonder te verwarmen kan kneden, is de beste in denbosch.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 20:39 ]

• paknaald
  • Laatst online: 18-05 20:26
Triloxigen schreef op 15 June 2003 @ 19:51:
[...]

Ik vind het zowiezo onzin dat die bestaan aangezien het alleen voor de amerikaanse regereing en voor het amerikaanse leger is.
Altijd dat gezeik emt die amerikanen dat ze alles kunnen maken.

Dat die tld er is, ok maar maak het dan bruikbaar voor alle regeringen van alle landen en alle militaire diensten van alle landen.

En over het krijgen van de status 'land'/'staat'.
Als een bunker dat al krijgt, moet een eiland dat ook kunnen krijgen, mits het niet al een land toebehoort (wat overigens niet altijd het geval is).
We moeten, gezien de onstaansgeschiedenis van het internet toch wel wat 'props' geven aan .mil en .edu lijkt me :)
Niet op elk punt waar de Amerikanen bijzondere rechten hebben is het gelijk weer 'Amerikaans Imperialisme'.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:46

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op 15 June 2003 @ 20:35:
Er moet ergens een hoofddnsserver zijn, die dat alle subdnsservers heeft zodat hij dat kan doorverwijzen. WAAR en van WIE is die server?
zeker nog nooit gehoord van rootservers...
http://root-servers.org/

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1