Hoe leren tekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ga hier op GoT al een tijdje mee en W&G is toch een van mijn vaste stekjes om dagelijks eens even te kijken wat andere GoTters precies geproduceerd hebben.

Meestal valt mijn mond gewoon open wat er gemaakt word, en ik denk "dat wil ik ook kunnen".

helaas ligt het wat moeilijker, ik kan namelijk helemaal niet tekenen. waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik heb wel een paar vermoedens.

Mijn handschrift is namelijk ook k*t, hyrogliefen of spijkerschrift word het vaak genoemd. als ik een cirkel probeer te tekenen dan sluit het zelden mooi aan, en meestal zie je ook duidelijk dat het een ovaal is in plaat van een cirkel. misschien heb ik gewoon geen vaste hand, maar als ik met pc's bezig ben en bijvoorbeeld een jumpertje moet verplaatsen, of andere nauwkeurige acties moet doen, dan lukt dat me altijd wel heel precies, zonder trilling van de handen.

Een ander punt is dat wanneer ik ga beginnen met iets te tekenen/modellen dat ik het niet meer zie. normaal loop ik gewoon rond, en dan zie ik precies hoe ik iets zou box-modellen. maar als ik max opstart, dan zie ik het niet meer. net zoals met tekenen, ik zie iets voor me, maar zodra ik het probeer te tekenen, zie ik het niet meer. een soort van dyslexie, maar dan op het gebied van plaatjes. als ik gewoon iets probeer te tekenen dat recht voor me staat, dan kost het me meestal een flinke klont gum om een mooi resultaat te bereiken. als ik dan eenmaal klaar ben, dan ziet het er ook wel goed uit.

nou dacht ik dat het op de computer allemaal wel wat makkelijker zou gaan, ik ken 3dsmax en fotoshop zo'n beetje op mijn duimpje, maar ik krijg er gewoon niks moois uit, ik heb zo'n beetje alle software en ik heb een wacom, dus daar ligt het niet aan.
ik hoop dat de tekst een beetje leesbaar is.

nog even mijn vraag: wat kan ik precies doen om mijn tekenvermogen te verbeteren, de meeste "tutorials" die ik kon vinden op internet gaan al veel te diep de stof in.

ik hoop dat hij hier goedstaat, ik zat te tweifelen of het W&G of SG-voer was, maar aangezien hier de meeste teken-pro's zitten heb ik deze gekozen

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 13:41
Ik heb zelf ook spijkerschrift probleem, maar ik teken daar in tegen wel aardig ;)
Wat bij mij altijd werkt is gewoon veel met potlood tekenen, na tekenen, soort van studie, kijk naar de vormen maak er een beeld van in je hoofd.. enz.

|>

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Magic schreef op 12 June 2003 @ 20:48:

Een ander punt is dat wanneer ik ga beginnen met iets te tekenen/modellen dat ik het niet meer zie. normaal loop ik gewoon rond, en dan zie ik precies hoe ik iets zou box-modellen. maar als ik max opstart, dan zie ik het niet meer. net zoals met tekenen, ik zie iets voor me, maar zodra ik het probeer te tekenen, zie ik het niet meer. een soort van dyslexie, maar dan op het gebied van plaatjes. als ik gewoon iets probeer te tekenen dat recht voor me staat, dan kost het me meestal een flinke klont gum om een mooi resultaat te bereiken. als ik dan eenmaal klaar ben, dan ziet het er ook wel goed uit.
Hoe lang probeer jij al iets leuks te tekenen? Ik heb toen ik klein 3 jaar geboetseerd, en een paar 2 getekend, laatste tijd doe ik er alleen weinig mee :/ .

Oefening baart kunst, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, ik zou zeggen sta op, en loop! :P ofzo. Probeer dingen na te tekenen, begin simpel, en ga gestaag je tekenvermogen verder ontwikkelen.

Maar hier izjn wel meer topics over geweest dacht ik.

Verwijderd

Er zijn van die 'simpele' boekjes te koop, om bijvoorbeeld heel simpel een gezicht te tekenen. (eerst rechthoek, dan ronden, opdelen in vakken voor ogen, haar, neus etc.) Dit is niet alleen goed voor het tekenen van gezichten maar ook van het gewone tekenen.

• Magic
  • Niet online
Allochtoon schreef op 12 juni 2003 @ 20:54:
[...]

Hoe lang probeer jij al iets leuks te tekenen? Ik heb toen ik klein 3 jaar geboetseerd, en een paar 2 getekend, laatste tijd doe ik er alleen weinig mee :/ .

Oefening baart kunst, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, ik zou zeggen sta op, en loop! :P ofzo. Probeer dingen na te tekenen, begin simpel, en ga gestaag je tekenvermogen verder ontwikkelen.

Maar hier izjn wel meer topics over geweest dacht ik.
ik probeer het al zo'n 2 jaar, maar ik kom meestal niet verder dan hele simpele dingen. als ik er heel veel tijd en moeite instop, dan komt er vaak wel wat leuks uit, maar dan gebruik ik de gum meer dan het potlood, en dat werkt aardig frustrerend. dan heb ik ook gauw het gevoel van "laat maar zitten". en dat gevoel wil ik kwijtraken.

• simon
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 21:00:
Er zijn van die 'simpele' boekjes te koop, om bijvoorbeeld heel simpel een gezicht te tekenen. (eerst rechthoek, dan ronden, opdelen in vakken voor ogen, haar, neus etc.) Dit is niet alleen goed voor het tekenen van gezichten maar ook van het gewone tekenen.
Volgens mij is dat niet het begin punt, aangezien je dan (imho) niet echt artistiek leert tekenen, eerder technisch goed ipv artistiek.. Daarnaast moet je ook (helaas) een beetje gevoel er voor creëren of hebben.

|>

• Magic
  • Niet online
Simon schreef op 12 June 2003 @ 21:01:
[...]

Volgens mij is dat niet het begin punt, aangezien je dan (imho) niet echt artistiek leert tekenen, eerder technisch goed ipv artistiek.. Daarnaast moet je ook (helaas) een beetje gevoel er voor creëren of hebben.
Juist! dat gevoel dat mis ik, dat wil ik juist zo graag leren. het tekenen zelf dat komt later wel, want als je geen gevoel voor iets hebt, dan kun je er wel aan beginnen, maar dat schiet nog niet echt op.

Verwijderd

Ik weet ook niet precies waar het aan ligt bij de topicstarter? Magic, is het dat je niet weet hoe je het moet tekenen of wat en waar je het moet tekenen?

Ik denk dat dat vrij moeilijk is om te leren..
Als je wat op papier zet, hoe gaat dat dan bij jou?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 21:07 . Reden: Mm, ik typ te langzaam.. ]

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Magic schreef op 12 juni 2003 @ 21:01:
[...]

ik probeer het al zo'n 2 jaar, maar ik kom meestal niet verder dan hele simpele dingen. als ik er heel veel tijd en moeite instop, dan komt er vaak wel wat leuks uit, maar dan gebruik ik de gum meer dan het potlood, en dat werkt aardig frustrerend. dan heb ik ook gauw het gevoel van "laat maar zitten". en dat gevoel wil ik kwijtraken.
Pak een spiegel, zet em voor je neer, en ga net zo lang schetsen gummen totdat er wat moois uitkomt, zet em dan eens meer aan je linkerkant, dan je rechterkant.
Oefening baart kunst maar je moet er ook idd dat gevoel voor hebben.

Mag ik wat werk zien?

Dat gevoel is denk ik bijvoorbeeld dat je iets ziet, of in gedachten hebt, en dat meteen op papier weet over te brengen.

[ Voor 10% gewijzigd door Allochtoon op 12-06-2003 21:07 ]

• simon
Ga eens die pen/potlood zijn werk laten doen, laat hem eens gewoon gaan, teken eens wat je denkt/voelt. Dat werkt echt heel prettig, gewoon doe iets ermee, je kan met tekenen ook gevoellens kwijt... Dat is meestal iets heel artistieks.. En daar licht je basis..

Ga daarna dingen natekenen, kijk en schets. En natuurlijk blijven schetsen, elke dag eventjes :)

|>

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Mijn handschrift is namelijk ook k*t, hyrogliefen of spijkerschrift word het vaak genoemd. als ik een cirkel probeer te tekenen dan sluit het zelden mooi aan, en meestal zie je ook duidelijk dat het een ovaal is in plaat van een cirkel. misschien heb ik gewoon geen vaste hand, maar als ik met pc's bezig ben en bijvoorbeeld een jumpertje moet verplaatsen, of andere nauwkeurige acties moet doen, dan lukt dat me altijd wel heel precies, zonder trilling van de handen.
idd bij mij wordt het vaak ook spijkerschrift of steno of iets dergelijks genoemd :s. Maar tekenen heb ik geen probleem mee.

Verwijderd

http://www.amazon.com/exe...v=glance&s=books&n=507846
Schijnt een goed boek te zijn over 't leren tekenen. 'K heb 'm hier sinds dinsdag thuis liggen maar heb nog geen tijd gehad om 'm door te lezen. Wel veel aanbevelingen over dit boek gezien.

• simon
flashin schreef op 12 June 2003 @ 21:13:
[...]

idd bij mij wordt het vaak ook spijkerschrift of steno of iets dergelijks genoemd :s. Maar tekenen heb ik geen probleem mee.
Het heeft meestal te maken met de verbinding tussen je hersenen en je hand... Het heeft een naam, ik weet even niet hoe en er is therapie voor.

Maar je kan alsnog goed tekenen als je het daarmee moeilijkheb, dwz je kan het wel leren. Probeer eens een zacht potlood te gebruiken, en je gewoon als een softie op het papier te gedragen :P
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 21:14:
http://www.amazon.com/exe...v=glance&s=books&n=507846
Schijnt een goed boek te zijn over 't leren tekenen. 'K heb 'm hier sinds dinsdag thuis liggen maar heb nog geen tijd gehad om 'm door te lezen. Wel veel aanbevelingen over dit boek gezien.
No offence, maar tekenen leer je niet uit een boekje, als je er geen gevoel voor hebt moet je dit nog niet doen, en eerst gevoel kweken.. Dan pas met de boeken aankomen zetten, werkt het best. Als je gaat tekenen zonder gevoel krijg je misschien technisch mooie tekeningen maar nogal 'futloos' :)

[ Voor 40% gewijzigd door simon op 12-06-2003 21:17 ]

|>

Verwijderd

Sorry dat ik het moet zeggen. Ik heb gevole voor ontwerpen, en ik kan het ook, maar helaas tekenen ben ik niet goe din. Hetzelfde geld voor 3D, dat lukt me ook niet. Maar ik begin er ook niet meer aan, voor een paar jaar terug wou ik ook alles kunnen,maar je zal je er toch bij neer moeten leggen dat wanneer naar zoveel pogingen iets niet lukt, het ook echt niet zal lukken.
Ik zou zeggen ga bezig met waarin je nu al goe din bent, en zorg dat je je daar in speciliaseerd.

• Magic
  • Niet online
allochtoon: deze heb ik een poosje terug gemaakt, misschien kunnen jullie herkennen wie het is, ik heb haar overgetekend van mijn windows achtergrond met painter classic die bij mijn wacom zat.
ik heb de achterkant van de pen meer gebruikt dan de voorkant en ben er best een hele poos mee beziggeweest. het is een van de weinige plaatjes die ik gemaakt heb die ik de moeite waard vond om op te slaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/markdiender/GoT/bla.jpg

• simon
Die wacom is wel leuk, maar het is toch een 'apparaat' waar je mee moet leren omgaan. Misschieen eens terug naar papier en potlood?

|>

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Dat is volgens mij dat andere meisje uit Buffy?

Probeer nou eens gewoon te schetsen, ik zie dat er nog een beetje angst in zit om lange halen te maken, is niet erg, wel leuke tekening trouwens hoor.

• Magic
  • Niet online
Allochtoon schreef op 12 juni 2003 @ 21:29:
Dat is volgens mij dat andere meisje uit Buffy?

Probeer nou eens gewoon te schetsen, ik zie dat er nog een beetje angst in zit om lange halen te maken, is niet erg, wel leuke tekening trouwens hoor.
Het is Willow ja, of alysson hannigan heet ze irl.

ik zal mezelf iig verplichten om iedere dag iets te schetsen en het af te maken, ik hoop dat dat helpt. als het helpt dan zullen jullie iig nog wel wat posts van mij zien in het 2D topic :)

bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Mooie adviezen allemaal hierboven maar er wordt 1 heel erg belangrijk iets vergeten, te weten:
TALENT
Als je dat niet hebt (en zo uit je verhaal te lezen lijkt talent de grootste bottleneck) wordt het heel moeilijk om ooit een goede tekenaar te worden op papier en op de pc.
Talent kun je jezelf ook niet aanleren en uit boeken halen. Je hebt het of je hebt het niet.

Hoe graag je ook net zo goed wil worden als de mensen die hier wel eens prachtige dingen posten. Het is jammer maar de bittere werkelijkheid.

Je kunt je beter richten op iets waar je wel goed in bent en dit uitdiepen. Dit is ook al gezegd door PatrickPietens.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 21:42 ]

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:50

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Pfff talent....
Is talent niet gewoon goed gewortelde liefde voor wat je doet? Ik geloof niet zo in talent (niet op dit gebied iig)... Zooo vaak wordt er gezegd dat als je er geen talent voor hebt, dat je er beter niet aan kunt beginnen. Bullshit. Wanneer jij een liefde ergens voor koesterd, maar je deze pas later in je leven hebt 'ontdenkt', kun je proberen hier 100% voor te gaan.

Talent is m.i. gewoon een vroegtijdig ontstaan inzicht doordat je als klein kind gewoon geinteresseerd was in bepaalde dingen. Was dat tekenen dan heb je daar in je jonge jaren genoeg tijd voor gehad om te observeren en voor die observaties linkjes te leggen met je motoriek (een heel normaal leerproces). Nu je ouder bent wat minder intensief bezig kunt zijn met het leggen van zulke 'basis-linken' heb je enige achterstand opgelopen en zul je dus een inhaalslag moeten gaan maken.
Het enige wat het nu gaat kosten is veel tijd. Oefenen oefenen oefenen! en vooral weinig gummen is mijn ervaring. Teken met een fineliner en probeer strake lange lijnen te zetten. Wanneer je daarmee een basisopzet hebt gemaakt kun je eventuele foute lijnen altijd nog verdoezelen. Op deze manier krijg je een goede 'workflow' en leer je vooral kritisch naar je eigen werk te kijken; wanneer het er staat moet je gaan nadenken over wat er exact fout is (in plaats van gewoon opnieuw te proberen). Op deze manier blijven je fouten jou constant informeren en op die manier zijn ze van veel grotere waarde. Dit terwijl ze voor iemand anders in je uiteindelijke tekening niet eens zicht baar hoeven te zijn!

nouja ik zie nog wel of dit verhaal zegt wat ik probeer duidelijk te maken (mijn standpunt)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Talent is niet een vereiste om aardig te kunnen tekenen. Iedereen die behoorlijk wil leren tekenen kan dat leren, alleen kost het de een meer tijd dan de ander. Écht goed tekenen daarentegen, daar moet je inderdaad talent voor hebben. Behoorlijk tekenen kan iedereen leren, met heel veel oefening.

Ik heb op het VWO tekenen als eindexamenvak gedaan en tot mijn eindexamenopdracht vond ik dat mijn lerares zeurde, maar toen had ik het opeens door. Je moet experimenteren! Verplicht jezelf eens om zónder gum te werken. Ga met een lekker lomp potlood en géén gum schetsen. Lomp schetsen, let niet op details. Gebruik gewoon veel papier en probeer dingen. Begin niet na elk streepje opnieuw omdat je denkt dat het niet goed is.

En als je iets hebt bedacht om te tekenen, bedenk dan meerdere manier om dat te doen en probeer ze allemaal. Vage lijnen, of juist harde lijnen, of juist lomp gekras, cartoon of realistisch, bedenk zoveel mogelijk manier om iets te tekenen en probeer ze. Ook varianten waarvan je denkt dat ze niks kunnen worden: probeer ze en zie of het niet toch iets leuks blijkt. Dan merk je vanzelf wat het beste werkt voor wat je wilde tekenen en krijg je er handigheid in.

Dus nogmaals: klooi gewoon flink wat aan zonder gum!

Oh ja, mijn eindexamenopdracht werd dus uiteindelijk heel iets anders dan wat ik in eerste instantie dacht dat helemaal geweldig zou zijn, simpelweg omdat aanklooien me leerde dat iets anders beter werkte voor wat ik wilde doen. En ik had een 9 ervoor, dus die docent was het met me eens. :) En ik ben dus slecht in tekenen hè!

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Grappig om te merken dat er meer mensen zijn met dit probleem. Toen ik namelijk jouw openingspost las dacht ik : 'Hé shit, dat heb ik dus ook'
Als ik een idee heb om te tekenen / in max te modellen zie ik het zo voor me. Maar zodra ik de muis / potlood aanraak weet ik niet goed hoe ik ermee moet beginnen....
Tekeningen of schetsen voor scene's draaien bij mij altijd uit op wat gekras met vage lijnen die meer de compositie aangeven dan de details waar ik juist zo'n 'moeite' mee heb.

Ik ga de tips uit dit topic ook maar eens opvolgen en maar kijken of het verbeterd. :)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Tip: gooi dat potlood weg en pak een stift of een zwarte tekenpen. Deze bijvoorbeeld (mijn favo)

Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/ha-ha/img/tools/stylo.gif

Probeer dan gewoon eens jezelf te dwingen om niet te schetsen, maar om gewoon dingen (na) te tekenen. Zo heb ik het mezelf ook aangeleerd. Zo ontdek je snel genoeg wat je wel of net ligt. Probeer ook niet de superrealist uit te hangen. Ik weet natuurlijk niet precies wat je wil tekenen (landschap? figuur? illustratie? cartoon/ comic? etc.).

Koop een blanco boek, vergeet even je comp en ga gewoon tekenen. Ik zal zo ff wat voorbeelden posten uit mijn "vroegere periode", waarin ik dus ook heel erg op zoek was. Zit veel crap tussen, maar zo ontwikkel je je wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/o1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/o2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/03.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/o3.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/o5.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/06.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/unpublished/o7.gif

Succes! En blijf hier posten. We willen progressie zien ;)

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

Ik ben ooit eens gewoon begonnen, aan de hand van een voorbeeldfoto een tekening gemaakt, daarna gewoon uit het hoofdje.. Het verbaasde me hoe snel je tekenen kunt aanleren, zolang je oog voor details hebt.

Hoe je een potlood of wat dan ook hanteert maakt niet uit, zolang je maar op papier kunt krijgen wat in je hoofd zit, iets dat makkelijk gezegd is dan gedaan.

Tip van de dag: Hoe minder je op papier zet, hoe beter. Des te meer je aan de fantasie overlaat van de aanschouwer, des te meer impressie een tekening maakt..

Eentje van mij:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~boutd/5.jpg

Download my music on SoundCloud

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

lonkhuijzen

100% ADH

Leer idd tekenen zonder gum. Met gum kijk je veelste kritisch naar je lijnen.

Het is voor mij net als muziek maken. Vroeger kon ik me vreselijk opwinden over die ene noot die net niet klinkte, totdat ik het stuk beter en vlotter speelde en diezelfde noot die toen zo vals klonk klopte gewoon in het muziekstuk.

Hetzelfde met die lijn wellicht lijkt die lijn niet daar te horen maar teken eerst verder en ga dan pas kritisch naar je tekening kijken.

Een tekening is meer dan lijnen alleen, schaduwvlakken kleuren en overgangen zijn wellicht belangrijker (hangt van je stijl af natuurlijk).

Ikzelf heb leren tekenen met als doel deze te gebruiken als communicatie middel (presentatie/gedachtenovergang), ik zeg niet dat ik goed kan tekenen maar af en toe ziet het er wel aardig uit :)

Oefen veel en verwacht niet gelijk na een middag intensief tekenen dat je al resultaat ziet (kan behoorlijk frustrerend zijn :( )

[ Voor 8% gewijzigd door lonkhuijzen op 13-06-2003 00:24 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Luppie
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb zelf ooit eens op de LTS leren schetsen d.m.v. basisfiguren te schetsen.
Circels / elipsen / vierkanten / rechthoeken /driehoeken / noem maar op.

Nadat dit eenmaal een automatisme is geworden, ga je veel meer de elementen in een object herkennen. Bekend voorbeeld en 1 van de opdrachten toen de tijd was het schetsen van Micky Mouse, heel erg basis maar ja als je van een circel een elips maakt, dan krijg je Micky Mouse niet op papier.

Een half jaar later was de hele klas in staat om een bolkopschroef te schetsen (In princiepe een elips / een halfe elips / een rechthoek en een driehoek. Zag er wel gaaf uit, jammer dat ik niks meer uit die tijd bewaard heb.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Legztec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 11:24

Legztec

Slapen?

Ik heb zelf ook een afschuwelijk handschrift, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb altijd wel aardig kunnen teken en had altijd goede punten met tekenen op school. ALs je het echt wil lukt het je. Mijn advies is: "Oefening baart kunst".
Nog een handige tip: Wordt lid van www.3dbuzz.com daar kan je een VTM (Video Training Module) over concept art downloaden. Zo krijg je les van een pro in tekenen. Ik zag dat je ook met max werkt, hiervoor zijn ook VTM's te krijgen en deze hebben mij echt een niveau hoger gebracht. Een echte aanrader!

[ Voor 5% gewijzigd door Legztec op 13-06-2003 13:31 ]

Verwijderd

Magic schreef op 12 June 2003 @ 20:48:
Er zijn ook een heleboel mensen die gewoon niet kunnen tekenen, en dat is niet vreemd hoor. Het accepteren wel.
net zoals met tekenen, ik zie iets voor me, maar zodra ik het probeer te tekenen, zie ik het niet meer.
Dit mag ik ms niet zeggen, maar het gebeurd wel vaker. Hoe zal het met je gaan als je een geestveruimend middel tot je neemt? (wiet)

Is dan opeens je block weg, ga je tekenen en vind je het de volgende dag nog prachtig, dan weet je iig dat je wel het "talent" hebt.

• Magic
  • Niet online
Legztec schreef op 13 June 2003 @ 13:29:
Ik heb zelf ook een afschuwelijk handschrift, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb altijd wel aardig kunnen teken en had altijd goede punten met tekenen op school. ALs je het echt wil lukt het je. Mijn advies is: "Oefening baart kunst".
Nog een handige tip: Wordt lid van www.3dbuzz.com daar kan je een VTM (Video Training Module) over concept art downloaden. Zo krijg je les van een pro in tekenen. Ik zag dat je ook met max werkt, hiervoor zijn ook VTM's te krijgen en deze hebben mij echt een niveau hoger gebracht. Een echte aanrader!
Ik ben al geregged en heb zelf de vtm's van max en photoshop al bekeken, idd erg goed, dat er ook nog eentje van tekenen was wist ik niet, daar ga ik zo direct even naar kijken.

@deneb: ik heb niks tegen mensen die af en toe geestverruimende middelen gebruiken, maar niet voor mij. dat is definately een no-go. :)

• flashin
bedankt voor die site, zal zelf ook ff kijken :)

Verwijderd

Ik ben het 100% met Mr_Kite eens! Het stukje wat hij schreef over talent die ontstaat tijdens de groeifase onder levensjaar 10 is waar. Dit is naar mijn weten ook wetenschappelijk bewezen. Volgens mij is het nog steeds te leren als je maar veel liefde hebt voor iets wat je wilt leren. Daarnaast speelt doorzettingsvermoge een grote rol. Een tip die ik je kan geven: Gooi een tekening niet weg als het niet lukt maar probeer iets helemaal af te maken. Pas dan leer je ervan. Dit pas ik ook toe tijdens ontwerpen op de computer.

Groetjes en succes,

Ken van den Broek
Multimedia Designer

Afgestudeerd Multimedia Vormgeven, Grafisch Lyceum Amsterdam (1999-2003)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
gewoon door blijven gaan :)
ik probeer nu een auto op papier te zetten, en in eerste instantie lukte het totaal niet, nu heb ik in totaal zon 25 a4'tjes volgekalkt maar ik heb nu wel 2 perspectieven en 1 ontwerp van de velgen waar ik tevreden mee ben en waar ik door op ga borduren, ik heb 1 gum, een heel kleintje, dus kan niet teveel gummen, heb ook slechts 1 potlood, moet binnenkort weer eens wat spul halen

ik denk dat ik met wat doorzettingsvermogen best wat moois van die auto kan maken :)
mischien dat ik vanavond mn 3 schetsen in het tekenen topic plaats

overigens:
leren tekenen doe je imho op papier met potlood, niet met een wacom, dus leg je wacom opzij en ga gewoon eens met een stapel papier aan een onderwerp beginnen

[ Voor 14% gewijzigd door bolleh op 13-06-2003 22:42 ]

• Magic
  • Niet online
bolleh schreef op 13 June 2003 @ 22:39:
gewoon door blijven gaan :)
ik probeer nu een auto op papier te zetten, en in eerste instantie lukte het totaal niet, nu heb ik in totaal zon 25 a4'tjes volgekalkt maar ik heb nu wel 2 perspectieven en 1 ontwerp van de velgen waar ik tevreden mee ben en waar ik door op ga borduren, ik heb 1 gum, een heel kleintje, dus kan niet teveel gummen, heb ook slechts 1 potlood, moet binnenkort weer eens wat spul halen

ik denk dat ik met wat doorzettingsvermogen best wat moois van die auto kan maken :)
mischien dat ik vanavond mn 3 schetsen in het tekenen topic plaats

overigens:
leren tekenen doe je imho op papier met potlood, niet met een wacom, dus leg je wacom opzij en ga gewoon eens met een stapel papier aan een onderwerp beginnen
ik heb ook maar eens een paar modelauto'tjes van zolder gehaald en begonnen met ze over te tekenen. ik maak ze nu eerst af voordat ik ze nog een keer probeer, en ik probeer net zolang hetzelfde model totdat ik er tevreden over ben. op advies zonder gum, dus er zitten de nodige foutjes in.

vandaag doe ik het nog ff met wacom, aangezien ik net het laatste velletje papier in het hele huis door de printer heb gejaagd. morgen maar ff een XXL-pak halen, en een paar potloden, zijn daar ook nog apparten in die ik beter kan nemen. ik geloof dat HB altijd "normalen" zijn, of toch beter een millimeterpotlood of een tekenpen?

• flashin
[beetje offtopic]
Kheb die VTM's ff gevolgd gisteren en vandaag, en daar is dit uitgekomen (overigens brakke scanner):
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tgroesen/manga.jpg
Niet al te geweldig, zitten veel fouten in. Maar best aardig voor mijn eerste he. Ook een beetje zelf initiatief genomen en niet teveel gegumd, alhoewel die concept artist het wel veel deed.

Vooral de benen zijn "mislukt", maar ben er toch mee doorgegaan en het geprobeerd te verbeteren. Niet helemaal gelukt. Ook zijn alle lijnen niet helemaal perfect recht/rond, maar dit zijn mijn trilhanden en een fineliner waar je niet echt hard op kan duwen :P

maar het hoofd is het best gelukt vind ik zelf...
[/beetje offtopic]

Verwijderd

flashin schreef op 14 June 2003 @ 13:21:
[beetje offtopic]
Kheb die VTM's ff gevolgd gisteren en vandaag, en daar is dit uitgekomen (overigens brakke scanner):
[afbeelding]
Niet al te geweldig, zitten veel fouten in. Maar best aardig voor mijn eerste he. Ook een beetje zelf initiatief genomen en niet teveel gegumd, alhoewel die concept artist het wel veel deed.

Vooral de benen zijn "mislukt", maar ben er toch mee doorgegaan en het geprobeerd te verbeteren. Niet helemaal gelukt. Ook zijn alle lijnen niet helemaal perfect recht/rond, maar dit zijn mijn trilhanden en een fineliner waar je niet echt hard op kan duwen :P

maar het hoofd is het best gelukt vind ik zelf...
[/beetje offtopic]
Nice... ik wou dat ik zo mooi kan tekenen :'( .

• flashin
haha dat is gewoon een les die ik heb gevolgd via filmpjes, kun je zelf ook downloaden:

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Simon schreef op 12 June 2003 @ 21:15:
[...]

No offence, maar tekenen leer je niet uit een boekje, als je er geen gevoel voor hebt moet je dit nog niet doen, en eerst gevoel kweken.. Dan pas met de boeken aankomen zetten, werkt het best. Als je gaat tekenen zonder gevoel krijg je misschien technisch mooie tekeningen maar nogal 'futloos' :)
Khep dat boek gelezen en het leert je precies waar jij het nu over hebt: de theorie, hoe je naar objecten moet kijken, hoe je je creativiteit moet gebruiken, zelf hoe je met je andere hand moet tekenen en op z'n kop, dus dit boekje is echt de uitzondering op de regel van tekenboeken die je echt leert tekenen :)
Pagina: 1