Toon posts:

Ixus onder stroom bij foto's laden ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net merkte ik iets vreemds. Ik sloot mijn Ixus 330 aan op mijn pc om foto's te laden in de pc en toen ik hem uit wilde doen merkte ik dat hij onder stroom stond! :?
Dit is volgens mij niet normaal. Ligt dit aan de camera of aan de aarding van mijn pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Waar het aan ligt, weet ik niet.
Normaal lijkt het me niet. Een laptop is bijvoorbeeld niet geaard. Maar ik heb nog nooit een opdoffer gehad van m'n camera (Pro 90 IS / Digital Ixus / Fuji 4900 zoom (heb ik niet meer))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ook geen opdoffer. Maar het is een licht stroompje via de USB poort denk ik.
Maar net deed ik het weer (foto's laden) en toen deed ie wel normaal.
Ik zag net dat mijn garantie 26 juli verloopt, en ik ga 14 juli op vakantie. Dus als ik hem nu opstuur heb ik hem nooit terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33

BeaM-R

Powerrrrr

Kan het niet zijn dat je zelf electrisch geladen was?
Die Ixus is van metaal (toch?)

Heb het zelf echter nooit meegemaakt met mijn Canon Powershot S45

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Waarschijnlijk is je computer niet voldoende geaard. Kun je met een draadje even 'vonken trekken' tussen de behuizing van je PC en een geaarde waterleiding? Dan kom je er namelijk snel achter of dit inderdaad het geval is.
Een laptop is bijvoorbeeld niet geaard. Maar ik heb nog nooit een opdoffer gehad van m'n camera
Dat komt omdat je laptop waarschijnlijk aangesloten is op een externe voeding en die zal wel goed gescheiden zijn van het lichtnet.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het is proberen met mijn pc. Hij zit namelijk inderdaad niet in een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 20:54:
Ik zal het is proberen met mijn pc. Hij zit namelijk inderdaad niet in een geaard stopcontact.
Duidelijk dus. Je Ixus is van metaal, de afscherming van de USB kabel verbindt de behuizing van je PC met de Ixus. Dus staat er omdat je PC niet geaard is 115 volt op de behuizing van je Ixus, net als op je PC.

Je merkt het omdat de Ixus goed blank metaal is en je een klein contactoppervlak hebt. Voel maar eens achter aan je pc een schroefje...

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

wfvn schreef op 12 June 2003 @ 20:13:
Waar het aan ligt, weet ik niet.
Normaal lijkt het me niet. Een laptop is bijvoorbeeld niet geaard. Maar ik heb nog nooit een opdoffer gehad van m'n camera (Pro 90 IS / Digital Ixus / Fuji 4900 zoom (heb ik niet meer))
Als ik mijn laptop op mijn brote benen leg terwijl deze aan de adapter zit staat er een nare prikkel op een schroefje in de bodem. Ligt dus aan de aarding.

Als ik met de punt van mijn vinger (kraag daar veel aan) de kast van de pc aanraak doet dat fokking zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan zijn er nog mensen die zich afvragen waarom hun onderdelen zo kort meegaan...

PC aarden en je camera gaat gelijk ook een stuk langer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
THEF_Pino schreef op 12 June 2003 @ 21:01:
[...]

Duidelijk dus. Je Ixus is van metaal, de afscherming van de USB kabel verbindt de behuizing van je PC met de Ixus. Dus staat er omdat je PC niet geaard is 115 volt op de behuizing van je Ixus, net als op je PC.

Je merkt het omdat de Ixus goed blank metaal is en je een klein contactoppervlak hebt. Voel maar eens achter aan je pc een schroefje...
Zoals ik net al zei: er staat geen 115 Volt of hoger op de camera. :|
Het is een klein stroompje, het prikkelt als je het aanraakt. Net als een 9 V blokje op je tong.
En ik voel ook niets als ik aan de achterkant van mijn pc een schroefje cq ijzer deel van de behuizing aanraak.
Maar goed, een geaard stopcontact lijkt me sowiezo geen slecht idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:19
Er staat waarschijnlijk dus wel 115V op je camera via de condensatoren van de voeding (daardoor is het de helft van de netspanning en is het ook maar een bijzonder klein stroompje dat niet gevaarlijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je het echt wilt weten, pas voor de gein een multimeter, zet em op wisselspanning meten en doe de ene pen aan de massa van de camera of pc (maakt niet uit) en pak de andere pen vast. Pak vervolgens met de hand voorzichtig een metalen stuk van de kachel vast zonder dat je de pc aanraakt. Voor een optimaal resultaat even gaan staan en dikke schoenen aanhebben. Nu zie je hoeveel spanning er op staat. PS de waarde zal best hoog zijn maar op het moment dat je zelf gaan geleiden zakt dit snel in elkaar.
Pagina: 1