An error was detected ... during a paging operation?

Pagina: 1
Acties:

• Killraven
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik in de Event Viewer kijk van mijn pc dan zie ik een héééleboel warnings staan in de System-Log en wel deze vier, afwisselend van tijd tot tijd:

An error was detected on device \Device\Harddisk1\DR1 during a paging operation.
An error was detected on device \Device\Harddisk2\DR2 during a paging operation.
An error was detected on device \Device\Harddisk3\DR3 during a paging operation.
An error was detected on device \Device\Harddisk4\DR4 during a paging operation.

Deze warnings zijn er de hele dag, soms gebeurt een uurtje niets en dan zijn er plots weer 1, 2, 3 of 4 van die warnings. Als het er trouwens 3 of 4 na elkaar zijn, dan zijn het altijd verschillende drives, dus nooit 3 warnings van dezelfde drive achter elkaar. En zo'n serie begint ook nooit met dezelfde drive, dus dat is het ook niet.

*LIVE!* Ah, ik zie terwijl ik dit type zo'n error erbij komen en ik was iets aan het kopiëren naar een disk en dat mislukte want "device not ready". Hmmm, ja, en? Ik was trouwens aan het schrijven naar de RAID array.

Wat betekent dit, is er een schijf kaduk of zijn ze allemaal kaduk?

Mijn specs: P3 @ 500 MHz, Asus P3B-F, Tekram DC-390U2W SCSI controller met 4 Quantum 36.4GB drives, Adaptec AAA-13xU2 RAID controller met 11 disks in RAID5 en één dedicated spare (allemaal Quantum 36.4GB schijven), 768MB geheugen, 235W voeding, NEC ND-1300A, Plexwriter 12/4/32, Matrox G400 met 2 monitors, SB Live en een Maxtor 13G IDE schijfje. De SCSI schijven zitten in twee towers, eentje met 4 schijven aan de Tekram en eentje met 12 schijven aan de Adaptec.

Ik weet niet of het ermee te maken heeft hoor, maar het rare is dat als ik een film probeer te bekijken vanaf de RAID array met WMP dan zegt WMP dat dat niet kan omdat er iets mis is met mijn video/sound kaart of ik zie helemaal niets en als ik vooruit spoel dan eindigt WMP met een Unexpected Error. Kijk ik dezelfde film vanaf een andere schijf dan is er niets aan de hand. En met ZoomPlayer kan ik de films WEL bekijken vanaf de RAID array. Schiet mij maar lek... 8)7

Heeft er iemand en idee wat er aan de hand kan zijn? :?

Pointless

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Test de schijven eens met het tooltje van de fabrikant (Quantum is overgenomen door Maxtor; je kunt diens tooltje gewoon gebruiken ;) ). Check je geheugen met memtest86, check de voeding en speel eens wat met verschillende BIOS'jes en drivers van de RAID controller :)

• Killraven
  • Niet online
Iemand anders nog ideeën voordat deze topic schluss gaat?

Pointless

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom post je hier niet de resultaten van mijn suggesties :?

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 00:49

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Die foutmelding ben ik ook tegengekomen bij een vriend, bleek dat z'n HD aan het overlijden was (PC liep vast bij veel schijfoperaties, defrag en zo).

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Killraven
  • Niet online
Balus: Ik heb Memtest86 uur een nacht laten lopen (7 uur achter elkaar) en toen was er 13% van het geheugen gepassed... lijkt me dat ik iets niet goed doe of betekent dat dat mijn geheugen brak is? Ik heb het toen maar afgebroken want 7 uur om 768MB te testen lijkt me niet helemaal correct. Had ik hem door moeten laten gaan? :? Tevens draai ik reeds met de laatste versie van de Adaptec BIOS... :) en kan die Maxtor-tool ook worden gebruikt voor 12 schijven in een RAID? :? En ik heb geen multimeter dus heb geen idee hoe ik mijn voeding moet testen... :/

Pointless

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Memtest draait de eigenlijke test oneindig achter elkaar. De test was waarschijnlijk al 30 keer gedaan, bij de 31e test kwam jij binnen wandelen en toen was hij bezig met test 31 die op dat moment voor 13% voltooid was.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Killraven
  • Niet online
Had Memtest een error gegeven als mijn geheugen defect was? Ik heb geen waarschuwingen op het beeldscherm gezien.

Heb PowerMax geprobeerd te gebruiken voor mijn drives maar PowerMax is NIET geschikt voor SCSI/Quantum :|. PowerMax start op maar boodt mij niet de mogelijkheid om mijn SCSI drives te selecteren om te laten testen. Alleen mijn IDE-randapparaten werden getoond en die Maxtor 13G drive was nog prima in orde na 5 jaar (afkloppen!).

Heb daarna na een reboot op F6 gedrukt en heb toen via de SCSI Utilities van de Adaptec BIOS een Verify gedaan op een drive die ik verdacht vond. Bleek dat er heel veel errors op die schijf zaten. Ik kon die sectors laten re-assignen en heb dat een paar keer gedaan maar het werden er zoveel dat ik die drive er maar uit heb gehaald en een nieuwe in gestopt (hot swap). Ik heb de nieuwe gedrive gecheckt op fouten en die had niet één fout. Toen de PC weer geboot en met Adaptec CI/O Manager de array laten reconstructen. Dat doet hij met een eerder aangemaakte dedicated spare en niet op de nieuwe drive die ik erin heb gestopt. En met dat reconstructen is hij nu nog bezig... fingers crossed! _/-\o_

Pointless

• Killraven
  • Niet online
OK, reconstructen is gelukt, duurde ruim 5.5 uur. Het systeem is nu weer "Fault Tolerant" zoals dat heet. Ik heb echter nog steeds die foutmeldingen in mijn SysLog :'( . Ik denk dat ik maar eens al die schijven (12 stuks in totaal) ga controleren op bad sectors via de BIOS van de Adaptec controller. Hoop niet dat er veel fouten opzitten want zoveel schijven heb ik niet spare liggen. :/

Ik twijfel nog steeds of de voeding hierin nou een rol speelt of niet... reden is dat sommige films niet kunnen worden afgespeeld vanaf de RAID maar wel vanaf een andere schijf. Als ik ze vanaf de RAID probeer te spelen komt WMP met de foutmelding op de proppen dat er een fout is met mijn geluidskaart of videokaart (exacte foutmelding moet ik even opzoeken) of dat "the pins are not connected". Huh? Hoe dan ook, diezelfde film kan wel worden afgespeeld van een andere schijf (heb een SFV check gedaan en de files zijn identitiek). Ook raar, Zoomplayer kan wél films van mijn RAID spelen. 8)7

Pointless

Pagina: 1