Toon posts:

[discusie] Aan de XML server/db

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik wil als eerste zeggen dat ik totaal nieuw ben, weet dus nog niet alles kan fouten maken.
Okey ik wil graag meer weten over XML servers en XML databases.
Ik neem aan dat het allebij het zelfde is, correct me if I'm wrong.
Vooral XML databse heb ik al over gelezen. Maar wat vinden de ict-ers in het veld er van?
Is het snel/goed/stabiel/handig/inoverend?
En welke systemen zijn goed? wat vinden jullie van Xhive(ik vind het er goed uitzien)?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Op zich leuk dat je een database opslaat als XML, maar het heeft een aantal (voor mij doorslaggevende) nadelen:
• Het is relatief traag, omdat de XML geparsed moet worden
• De bestanden worden groot, omdat XML een gigantische hoeveelheid redundantie kent
• Het is hierarchisch en niet meer relationeel (ook al kan dat met wat truukjes wel, maar het blijft hierarchisch)

Ik denk dat als je vaak XML als in- of output wilt gebruiken, dat je beter een DBMS kunt kiezen die goed is in het im- en exporteren van XML, zoals MSSQL. Oracle kan het geloof ik ook goed, maar geen ervaring mee.

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Opzich is het mij ook niet totaal duidelijk maar een XML-db is dus een DBMS wat uit xml bestanden leest. De DBMS(X-hive) heeft dus geen SQL maar een andere taal(X Query).
Van XQuery weet ik dat het onder java draait, wat natuurlijk wel trager is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 19:42 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
XML is hier oorspronkelijk niet voor ontworpen, en daarom is het er in mijn ogen dan ook minder geschikt voor. Wat wel nuttig is, is een database die zelf XML als output geeft. bijvoorbeeld: www.filemaker.com

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

XML is handig om verschillende processen (al dan niet draaiend op verschillende operating systems en/of hardware) met elkaar te laten communiceren. Als dat voor jou een doorslag gevende factor is kan je er eens naar kijken.

Persoonlijk zie ik het nut van een pure XML database niet zo in. Je kan imo idd beter gewoon stukken XML genereren waar nodig uit een relationele (of bv object georienteerde) database.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

XQuery is volgens mij een W3C-standaard en as such ook beschikbaar in andere talen dan Java. Overigens ben ik van mening dat XML als database geschikt kan zijn als je erg hierarchisch geordende data wil opslaan, maar dat je over het algemeen beter een relationele database (eventueel met XML-capaciteiten) kunt gebruiken om je data in op te slaan.

Rustacean

Verwijderd

Ik denk dat het nogal afhankelijk is van de toepassing, de hoeveelheid data en de vereiste query-mogelijkheden. Voor beperkte hoeveelheden data waarop alleen simpele bewerkingen worden gedaan, is xml IMHO uitermate geschikt...het voorkomt een aantal potentiele compatibiliteits-problemen bv. en heeft in een dergelijke situatie volgens mij nauwelijks nadelen t.o.v. een SQL-database of iets dergelijks.
Pagina: 1