Oplaadbare batterijen eerst helemaal opladen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Iedereen kent het wel, net een nieuwe gadget gekocht maar niet eerst willen wachten tot de oplaadbare batterijen na acht uur eens volledig opgeladen zijn. Natuurlijk kan je ze al gebruiken als ze nog niet volledig opgeladen zijn, maar volgens de handleiding kan dit 'permanente schade veroorzaken'. Wat is hier van waar? Brengt dit echt zo'n groot risico met zich mee als de handleiding doet suggereren? Of kan ik m'n lieve O+ MP3 speler O+ al aanslingeren?

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:18
de capaciteit wordt volgens mij gewoon minder

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 08:55
als er penlites ofzo ingaan zou ik gewoon opladen en ondertussen met gewone batterijen spelen ;)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:37
NiCd batterijen hebben veel last van dit zogenaamde geheugen effect, NiMH en Li-ion vrijwel niet.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:29
Dat zeiden ze ook toen ik mijn telefoon kocht, dat ik hem 14 uur moest doorladen.
Alleen op een gegeven moment gaf ie gewoon aan dat de batterij vol zat en dus hield het laden ook op.

• Genghis Khan
  • Niet online
Pc123 schreef op 12 June 2003 @ 17:41:
NiCd batterijen hebben veel last van dit zogenaamde geheugen effect, NiMH en Li-ion vrijwel niet.
Het zijn vier NiMH-batterijen. Worth a try dus?

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 22:18
Ach.. mischien hebben ze er wel geen last van maar toch. Wat boeien jou die paar uurtjes nou? Laad ze gewoon even helemaal op. Dat is beter dan achteraf concluderen dat het geheugen effect van DEZE NiNH batts best groot is...

• dr snuggles
  • Niet online
Maxonic schreef op 12 June 2003 @ 17:52:
Ach.. mischien hebben ze er wel geen last van maar toch. Wat boeien jou die paar uurtjes nou? Laad ze gewoon even helemaal op. Dat is beter dan achteraf concluderen dat het geheugen effect van DEZE NiNH batts best groot is...
Zoals Pc123 al zei, de NiMH en Li-ion hebben gewoon geen last van het geheugen effect.

Verder is het wel zo dat je de batterij volledig moet opladen, liefst zelfs een paar keer (dus volledig opladen, gebruiken totdat ie leeg is, daarna weer volledig opladen), hierdoor schijnt de maximale capaciteit bereikt te worden.

• Maxonic
  • Laatst online: 08-11 22:18
Zoals Pc123 al zei, de NiMH en Li-ion hebben gewoon geen last van het geheugen effect.
Maar de kwaliteit van batterij tot batterij verschilt toch wel enorm. Je zegt het zelf al:
Verder is het wel zo dat je de batterij volledig moet opladen, liefst zelfs een paar keer (dus volledig opladen, gebruiken totdat ie leeg is, daarna weer volledig opladen), hierdoor schijnt de maximale capaciteit berijkt te worden.
(dat niet bereiken van de maximale capaciteit noemen we nou geheugeneffect ;) )
Dus Genghis Khan, neem nou geen risico en laad ze gewoon even goed op.

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Hier een mooie link over de mythe van het "memory-effect".
http://www.dansdata.com/gz011.htm

Kort samengevat: niet helemaal leegmaken kan geen kwaad, veel te ver opladen wel.

Trouwens, ik heb ooit in een handleiding gelezen dat een nieuwe oplaadbare batterij(cel) pas na een paar keer laden en ontladen zijn volledige capaciteit vrijgeeft.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• Genghis Khan
  • Niet online
Sorry jongens, kon het niet laten B). Heb hem dus na twee uurtjes aangezet maar de indicator van de batterij gaf aan dat hij helemaal opgeladen was. Erg vreemd dus... Nou ja, ik merk wel als de batterijen niet goed meer zijn, maar dan is het mijn eigen schuld natuurlijk. Tot nu toe lijkt er niets mis te zijn. Bedankt voor alle reacties in ieder geval.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Yohost! schreef op 12 June 2003 @ 17:42:
Dat zeiden ze ook toen ik mijn telefoon kocht, dat ik hem 14 uur moest doorladen.
Alleen op een gegeven moment gaf ie gewoon aan dat de batterij vol zat en dus hield het laden ook op.
Die indicator moet je de eerste keer dan ook niet helemaal vertrouwen. Als de batterij vol is, gaat hij over op druppelladen en ik heb me laten vertellen dat dat juist belangrijk voor een nieuwe batterij is, om hem een keer helemaal vol te pompen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• dr snuggles
  • Niet online
haas schreef op 12 June 2003 @ 22:48:
[...]

Die indicator moet je de eerste keer dan ook niet helemaal vertrouwen. Als de batterij vol is, gaat hij over op druppelladen en ik heb me laten vertellen dat dat juist belangrijk voor een nieuwe batterij is, om hem een keer helemaal vol te pompen.
De indicator leest niet anders dan de spanning af. Zou gauw deze boven de vastgestelde spanning komt geeft hij aan dat de batterij vol zit.

Een batterij zit namelijk nooit vol, er kan altijd nog wel iets bij. Maar of dat lang doorladen nu weer goed is voor de batterij, is een ander verhaal :D.

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Nimh batterijen kunnen er NIET tegen als je ze HELEMAAL leeg trekt. En overladen is ook funnest voor nimhs. Just my 2 kudos centjes ;)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

maar om welke gadget ging het eigenlijk, ben nu eigenlijk wel benieuwd, pic???
edit
sorry, overheen gelezen, mp3 speler dus.
/edit

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 16:19 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 20:09

Godjira

To infinity and beyond!

Gewoon gebruiken. Zeker Litheon-ion en NiMH hebben hier vrijwel geen problemen mee, hoor.

Profile

Verwijderd

ND schreef op 13 juni 2003 @ 16:10:
Nimh batterijen kunnen er NIET tegen als je ze HELEMAAL leeg trekt. En overladen is ook funnest voor nimhs. Just my 2 kudos centjes ;)
Maar wat is helemaal leeg trekken, want ik heb hier een lader en daar ontlaad ik die NiMH batterijen altijd mee. Ik contstateerde echter wel dat wanneer hij beneden de 1volt komt hij meteen begint met laden. Dus niet helemaal leeg lijkt me.

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 16:22:
[...]

Maar wat is helemaal leeg trekken, want ik heb hier een lader en daar ontlaad ik die NiMH batterijen altijd mee. Ik contstateerde echter wel dat wanneer hij beneden de 1volt komt hij meteen begint met laden. Dus niet helemaal leeg lijkt me.
Klopt, dat is goed. Als je tot 0.9V per NIMH cell ontlaad ben je goed bezig en is er niks aan de hand. Het is pas schadelijk als je onder de 0,7V of onder de 0,5V komt. Het is 1 van de twee, maar ik weet niet meer zeker welke.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Pagina: 1