[Interface Design] Iemand Tips voor mijn probleem?

Pagina: 1
Acties:

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025
Ik zit met een probleem, waarmee ik nu al een beetje in m'n hoofd zit te spelen.

Binnenkort moet ik voor ons intranet een onderdeel bouwen waarin de bezetting van de lokalen hier (Rijks Opleidings Instituut, leslokalen worden verhuurd) op een simpele, overzichtelijke manier wordt weergegeven.

wat feitjes:

• er zijn +20 lokalen
• lokalen zijn verhuurbaar per uur
• overzichten moeten gegenereerd kunnen worden per dag, week en maand.
• er moet per verhuurperiode nog wat data ingevoerd kunnen worden (laptop nodig, beamer nodig, etc. maar da's hier niet relevant)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met visualiseren van dit soort systemen en mij kunnen vertellen wat het meest gebruikersvriendelijk werkt? Ik zat zelf te denken aan een combinatie van een kalender á la de outlook kalender en een horizontale tijdlijn voor de bezetting per dag.

Stop uploading passwords to Github!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 07:46

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Je zou eens kunnen kijken naar de GUIDE methodiek. Dit is een methode om je GUI stap voor stap te disgnen en testen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

-bolio- schreef op 12 juni 2003 @ 16:33:
Je zou eens kunnen kijken naar de GUIDE methodiek. Dit is een methode om je GUI stap voor stap te disgnen en testen.
En dan kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen dat GUIDE je niet echt verder zal helpen ;)

Werkt misschien geinig op school waar alles via het boekje moet, maar in de praktijk is er 99 van de 100 keer de tijd niet voor een GUIDE traject.

Om het nog maar niet te hebben over de studie die je erin moet steken als je er nog niet mee bekend bent ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Bosmonster op 12-06-2003 16:39 ]

• -bolio-

-bolio-

Bosmonster schreef op 12 juni 2003 @ 16:38:
[...]

En dan kan ik je nu uit eigen ervaring vertellen dat GUIDE je niet echt verder zal helpen ;)

Werkt misschien geinig op school waar alles via het boekje moet, maar in de praktijk is er 99 van de 100 keer de tijd niet voor een GUIDE traject.

Om het nog maar niet te hebben over de studie die je erin moet steken als je er nog niet mee bekend bent
Ik heb alleen maar wat met GUIDE gedaan, (en inderdaad ook nog eens op school) dus alternatieven zijn mij niet bekend. Als ze op GUIDE lijken mag dat ook zo blijven trouwens.

voor informatie: klikkerdeklik.

Als het je wat lijkt kan ik je als ik thuis ben ook nog wel een ISBN van een boek over deze methode geven.

[ Voor 29% gewijzigd door -bolio- op 12-06-2003 16:46 ]

• SchizoDuckie
ik hoop niet dat ik mensen hiermee tegen hun schenen schop :P

Ik ben niet op zoek naar zoiets als GUIDE (ik zie niet echt in hoe dat mij kan vertellen hoe wat ik met deze gegevens kan doen), maar echt naar een een overzichtelijke manier om dit overzichtelijk om dit op het scherm te toveren :P

[ Voor 21% gewijzigd door SchizoDuckie op 12-06-2003 16:55 ]

• -bolio-

-bolio-

Dus eigenlijk wil je gewoon dat iemand op GoT voor jou een interface tekent 8)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

-bolio- schreef op 12 June 2003 @ 16:56:
Lezen is ook moeilijk :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SchizoDuckie
-bolio- schreef op 12 juni 2003 @ 16:56:
Ik ben echt niet te lui en te n00b om zelf dingen te devven :)

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

In eerste instantie dacht ik dat je iets bedoelde als http://stbh.hsbos.nl/inuse/ , maar na verder lezen werd het mij duidelijk ;)

Wellicht iets op deze manier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
[datum]
                 lokaalnummers
     tijd       01   02   03   04
08:00 - 09:00   --   BL   L-   L-
09:00 - 10:00   --   L-   --   --
10:00 - 11:00   --   --   --   --
11:00 - 12:00   --   L-   L-   BL

:? Uiteraard wordt dit op een gegeven moment een lange lijst, agreed. Maar lijkt me enige manier om het een beetje overzichtelijk te houden.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

ideetje..

Kun je niet beginnen met een grafische weergave van de lokalen (van bovenaf bv) en dan aan elk lokaal een kleurtje hangen aan de hand van de beschikbaarheid per geselecteerde periode. Groen....de hele geselecteerde periode nog beschikbaar, rood... de hele geselecteerde periode niet meer beschikbaar. Met zoveel gradaties daartussen als je zelf wil natuurlijk..

De lokalen maak je dan klikbaar voor mensen op zoek naar meer details. Van daaruit kun je natuurlijk de gebruiker sturen naar een meer kalender achtige oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door SillyJW op 12-06-2003 23:34 ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Vind ik een heel goed ideetje, en met een combo van Flash en een leuk serverside scriptingtaaltje misschien ook een mogelijkheid. Droge tabellen zijn saai ;).

Als ik een suggestie mag doen - je moet het kunnen zien vanuit 2 standpunten. De n00b die 't moet regelen, en de n00b die 't moet bedienen. Ik weet niet of er ook nog een soort systeem met formpjes aangehangen moet worden dat er voor zorgt dat iemand van de administratie ook een soort reservering moet aanmaken. Da's database werk, en je geeft ze gewoon een formuliertje met keuzemogelijkheden voor de tijd, laptop en/of beamer nodig, en de lokatie van het lokaal. Ingevuld? In de database mikken. Klaar.

Wat doet de n00b die moet reserveren? Nou, die weet al in ieder geval -wanneer- hij z'n praatje moet houden. Ga daar van uit. Dat wil dus zeggen, laat de gebruiker de datum en de tijd intikken en laat dan een plattegrond zoals SillyJW beschreven heeft zien met rode en groene lokalen. Alles rood == pech. Laat ook zien hoeveel beamers en laptops er nog beschikbaar zijn op die datum.

Als de gebruiker een flexibel schema heeft is de fijnere subverdeling minder van belang. M.a.w., datum maakt wel wat uit, tijd niet zozeer, en mocht er voor een zekere rede voorkeur zijn voor een van de lokalen, laat ze dan het lokaal aanklikken en een bezettingsschema zien. Dit alles kan ook met een listige image-library gedaan worden, en gewoon met DIV'jes en plattegrond-PNG'tjes en wat dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 12-06-2003 23:39 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• SchizoDuckie
Hmmm :) :) :)

* SchizoDuckie bruist inene van de ideeën

• ik krijg binnenkort plattegronden van het gebouw (pdf)
• ik kan idd wel iets leuks rommelen met dhtml, en de lokalen die als (half transparante layers schuin over elkaar heen liggen (zodat je de kleuren kan zien)

dit gaat wel lukken :Y)

Thx voor de ideeën ppls!!

Mochten er meer mensen zijn met zulke geniale ideeën als SillyJW houd ik me aanbevolen!!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

Ik vraag me af hoe je op die manier een maandoverzicht wilt maken ;)

Maar heeft wat ideetjes om mee te beginnen in ieder geval :)

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Verwijderd

Ik zou dus gewoon "saaie" overzichtelijke tabellen gebruiken. De applicatie die je zal ontwikkelen heeft vast niet als doel om vernieuwend te zijn, maar informatie, duidelijk en snel te tonen.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Papa Eend schreef op 13 June 2003 @ 00:05:
...
• ik krijg binnenkort plattegronden van het gebouw (pdf)
• ik kan idd wel iets leuks rommelen met dhtml, en de lokalen die als (half transparante layers schuin over elkaar heen liggen (zodat je de kleuren kan zien)
Ik zou niet met kleuren gaan werken. Waarom werk je niet met onMouseOver of OnClick op die plattegrond om de lijst van tijden weer te geven.

Een extra divje waarin een overzicht staat met alle tijden. Maak dan meteen linkjes op de tijden die nog te reserveren zijn. Zet dan ook meteen achter de overige tijden de naam van degene die de lokalen gereserveerd hebben.

* just my 2 cents :P

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 09:14:
Ik zou dus gewoon "saaie" overzichtelijke tabellen gebruiken. De applicatie die je zal ontwikkelen heeft vast niet als doel om vernieuwend te zijn, maar informatie, duidelijk en snel te tonen.
Dat idee heb ik ook. Toen dit topic begon dacht ik al dat er een te moeilijk interface geklust zou worden.

Waarom moet dat zo extreem grafisch?

• SchizoDuckie
MAZZA schreef op 13 juni 2003 @ 09:23:
[...]

Dat idee heb ik ook. Toen dit topic begon dacht ik al dat er een te moeilijk interface geklust zou worden.

Waarom moet dat zo extreem grafisch?
Omdat ik graag af en toe wat nieuws wil leren als ik iets bouw :)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

BtM909 schreef op 13 June 2003 @ 09:21:
[...]
Ik zou niet met kleuren gaan werken. Waarom werk je niet met onMouseOver of OnClick op die plattegrond om de lijst van tijden weer te geven.

Een extra divje waarin een overzicht staat met alle tijden. Maak dan meteen linkjes op de tijden die nog te reserveren zijn. Zet dan ook meteen achter de overige tijden de naam van degene die de lokalen gereserveerd hebben.

* just my 2 cents :P
Ik zou je zelfs willen aanraden nog helemaal niet te gaan denken in technische oplossingen. Door je niet druk te maken over de techniek kun je namelijk veel vrijer denken in oplossingen is mijn mening. Het idee van SillyJW vind ik echt briljant, als dit iets is wat jezelf ook aanspreekt kun je het functioneren ervan verder uit gaan werken in een interaction model gekoppelt aan een user interface.
Daarna zou je een prototype kunnen bouwen in html met wat javascript en de boel gewoon faken, testen met de nono's, resultaten verwerken en dan je pas druk gaan maken of het transparante divjes of xml drivven flash moet zijn...

Wellicht kun je ook nog wat ideeen op doen aan de hand van patterns die zich reeds bewezen hebben...

succes en ben eerlijk gezegd wel erg benieuwd naar het resultaat.

Flickr

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

DeFeCt schreef op 13 juni 2003 @ 09:57:
[...]

Ik zou je zelfs willen aanraden nog helemaal niet te gaan denken in technische oplossingen. Door je niet druk te maken over de techniek kun je namelijk veel vrijer denken in oplossingen is mijn mening.
Klopt helemaal. Nu ik m'n tekst nogmaals lees, komt het iets te technisch over... Je hebt helemaal gelijk dat je eerst op functioneel niveau moet brainstormen!

Verwijderd

Bij het cultureel van de TU Delft hebben ze zo'n systeem. Werkt goed, ik ga ff een screenshot voor je maken... [is al niet meer nodig zie ik :P]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 10:54 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wat bij dit soort zaken zeker ook van belang is, is om mee te nemen hoe deze vraagstelling momenteel wordt afgehandeld, welke voordelen bereikt wensen te worden met automatisering, en ook welke voordelen de huidige methode biedt.

uitgaande van dit probleem:
- ofwel er hangen reserveringsbriefjes per lokaal, ofwel dit wordt centraal, via de administratie geregeld.
- de mensen die reserveren willen weten 1 of meerdere gegevens vooraf, welk lokaal ze willen hebben (of hebben een aantal eisen, aantal zitplekken, aanwezigheid beamer/audio/video), en/of op welk tijdstip.

doelstelling zou kunnen zijn, om eenvoudig een keus te kunnen maken, op basis van mogelijkheden in de ruimtes, alswel beschikbaarheid op een bepaald tijdstip.

een grafische weergave van de plek der lokaties zou behulpzaam kunnen zijn (enkel is dat qua vormgeving een mogelijk probleem, hoeveel verdiepingen, hoe gefragmenteerd is de ruimte)
verder zou de gebruiker eenvoudig een visueel beeld van de beschikbaarheid op een specifiek tijdstip moeten kunnen krijgen (eventueel alswel beschikbaar in het tijdslot van 1 uur voor en 1 uur na: ik zou denken aan een optie waarin er een soort van 3D weergave is van de plattegrond, waar deze echter in enkele lagen boven elkaar gepolaatst is en deze semi-transparant, zodat je door de lagen kan heenkijken en met kleur de beschikbaarheid is aangegeven)

De gebruikers moeten kunnen selecteren op specifieke eisen aan de ruimte, aanwezigheid van speciale zaken alswel de capaciteit van de ruimte.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

[edit]

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 10:54 ]

• SchizoDuckie
Ik heb inmiddels al even een testje gemaakt met een 'gebouw' van 3 'verdiepingen' opbouwen met een simpel loopje in beehive. was echt 10 minuten werk, en als ik straks de echt blueprints er in verwerk wordt dit best een heel mooi systeem volgens mij :)

• SchizoDuckie
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=152200&size=384
[clickable]

Ik denk dat we hier wel ongeveer een winnende config hebben :) Dit heb ik ff snel in elkaar geflanst, maar het geeft me een basis om mee te werken iig :)
In het midden kan ik straks nog een mooie timeline kwijt waarop je een gedeelte van de tijdbalk kan selecteren, en de opties van de aanwezige apparatuur aangegeven, en dan moeten de kleuren van de lokalen automagisch aangepast worden vind ik :9

[ Voor 28% gewijzigd door SchizoDuckie op 13-06-2003 10:51 ]

Pagina: 1