Nieuwe mobo + HD loopt niet lekker

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb een nieuw moederbord + cpu gekocht, maar Windows XP loopt niet lekker;
Als ik deze computer aanklik, duurt het 4 seconden voordat je wat ziet, hetzelfde met starten van iexplore of startmenu aanklikken.

Generals loopt nog haperiger dan met met m'n vorige config. (amd 1600+)

Dit zijn de specs:
- MSI Neo2-LS moederbord (Intel 865PE chipset)
- Pentium 4 2,4 Ghz Hyper Threading
- 2 x 256 Mb 266 Mhz ram
- Maxtor Diamond Plus 9 7200 rpm, 8 Mb cache
- Seagate Barracuda ATA III 7200 rpm
- Asus GeForce 4 ti4200
- Creative Soundblaster Live! 5.1
- Samsung CD/RW 24/10/40
- Q-Tec 400 Watt voeding

- Windows XP sp1

- Ik heb de laatste Nvidia drivers gebruikt (44.03)
- Ook de laatste Intel inf drivers (5.00.1012)
- Harddisks staan allebei op Ultra DMA 5 (Current Transfer Mode) (maar ook allebei op Primary IDE poort)

Ik heb veel topics bekeken over dergelijke problemen, maar de oplossing bleek voornamelijk de DMA mode te zijn.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 19:41
Ik neem aan dat je een schone windows installatie heb gedaan na het omwisselen van je hardware?

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:41
FF een compliment: Je hebt goede info gegeven. :)
Heb je een BIOS update gedaan?

Verwijderd

Daar heb ik ook last van, die "verplichte pauzes".. Mij is verteld dat dat een bug is in SP1 van windows.. Kan kloppen, want daarvoor had ik die "pauze" nooit. Toen was het altijd.. Klik..Pats... daar is hij..
Als het goed is wordt dit verholpen in SP2.

Wat dat spel betreft heb ik geen idee...

• Ye Greate'96
Ik heb inderdaad een schone installatie van XP gedaan en ik heb nog geen bios update gedaan, omdat de 3 updates die ik zou kunnen doen alleen maar het volgende bevatten bij elkaar:

-Adjust memory default timing
-Fixed CPU ratio can't go over 23x
-Add Dynamic Overclocking item in the BIOS setup (support only 865PE Neo2-FIS2R)
-Fixed some system cannot overclock
-Update Onboard VGA BIOS to 2919
-Update CPU microcode
-Fixed system sometimes cannot resume from S3 when SATA was enabled

Of zou dit misschien het verschil gaan maken? (ik doe nl. liever niet zomaar een biosupdate, nogal spannende ervaringen mee gehad...)

• Ye Greate'96
Dit probleem heb ik nog steeds. Spellen lopen prima, maar als ik "deze computer" aanklik en tegelijk internet explorer, duurt het toch zeker 4 seconden voordat er wat gebeurd.

Hetzelfde gebeurd wanneer ik op m'n bureaublad rechtsklik, dan duurt het ook ff voordat er een menu verschijnt.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 14:53

star-saber

Ryzen

lees dit eens

update 811493

die heb ik er bij mij afgegooid en opnieuw via windowsupdate moeten doen

• Ye Greate'96
OPGELOST.

Het probleem bleek de (4 maanden oude) harde schijf te zijn (bad sectors en veel paging errors). Omgeruild en loopt nu perfect!

• Skar
  • Laatst online: 20-02 17:03
Uhm... hoe ben je daar achter gekomen? Mijn comp begon ook ineens beetje vaag te doen... (heb daar ook al topic over). Maar mijn HDD is alweer bijna 2 jaar oud... dus dat zou ook best het probleem kunnen zijn. Alleen zou ik wel willen weten hoe je erachter kwam dat je HDD zoveel bad sectors en paging-errors had.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Markao2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 21:33

Markao2000

it's all about the beats

Skar, gewoon ff diagnostische opstartflop van je hd fabrikant downloaden en de uitgebreide test doen. WD en Maxtor hebben iig van dat soort software.

Oerbrood!

• Skar
  • Laatst online: 20-02 17:03
Uhm... heb een IBM 60GXP 40 Gb HD... dus ff op de site van IBM kijken dus :P

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Skar schreef op 27 June 2003 @ 00:41:
Uhm... heb een IBM 60GXP 40 Gb HD... dus ff op de site van IBM kijken dus :P
maak der hitachi van :+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Skar: kijk gewoon even netjes in de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum. Daar staan zelfs handige direct-links in volle galore voor jou gepresenteerd :Y)

Hier dus, FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (21-06-2003) B)

• Ye Greate'96
Nou ik heb te vroeg gejuigd dus.....

Ik heb nu een paar dagen met m'n splinternieuwe schijf gewerkt en als test met een oudere 80 Gb 5400 toeren.

De conclusie:

- Met de 5400 toeren disc reageert win xp VEEL beter, als ik My Computer aanklik, dan staat het er meteen, zelfde met switchen tussen verschillende vensters.

- Met de nieuwe disc is de reactie meestal na een paar seconden....

Het betreft hier exact dezelfde win xp installatie (d.m.v. ghost op de oudere schijf gezet)
Er verschijnen ook geen fouten in event viewer.

Verder is het een splinter nieuw moederbord, dus 80 Gb ata 133 moet geen problemen geven, bios updates hielpen ook niet.
Wat kan dit nou toch zijn? Een toevallige gare partij harde schijven??

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In navolging van BalusC:

Moev PMG -> OIO

Oslik blyat! Oslik!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 00:48
Ye Greate'96 schreef op 29 June 2003 @ 13:22:
Nou ik heb te vroeg gejuigd dus.....

Ik heb nu een paar dagen met m'n splinternieuwe schijf gewerkt en als test met een oudere 80 Gb 5400 toeren.

De conclusie:

- Met de 5400 toeren disc reageert win xp VEEL beter, als ik My Computer aanklik, dan staat het er meteen, zelfde met switchen tussen verschillende vensters.

- Met de nieuwe disc is de reactie meestal na een paar seconden....

Het betreft hier exact dezelfde win xp installatie (d.m.v. ghost op de oudere schijf gezet)
Er verschijnen ook geen fouten in event viewer.

Verder is het een splinter nieuw moederbord, dus 80 Gb ata 133 moet geen problemen geven, bios updates hielpen ook niet.
Wat kan dit nou toch zijn? Een toevallige gare partij harde schijven??
Nou bij Maxtor hebben ze een hele mooie test tool om je hele schijf te checken, dat kun je hier downloaden. Draai eerst de eenvoudige test, en daarna de factory recertification (advanced test). Als er iets mis is met je schijf, vertelt powermax wel wat het is.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Is 'sleep mode' van je HD ingesteld ? (in de Bios)
Het idee dat ik nu krijg is dat je een tijdlang blijkbaar geen HD-activiteit hebt, waardoor, als je 4 seconden moet wachten, die 4 seconden moet wachten omdat de HD opnieuw opstart.

eagle

Verwijderd

het zou ook kunnen door de sp1. Wat gebeurt er als je alleen windows xp erop zet dus zonder Sp1

• Ye Greate'96
CyberTijn schreef op 29 June 2003 @ 13:30:
[...]

Nou bij Maxtor hebben ze een hele mooie test tool om je hele schijf te checken, dat kun je hier downloaden. Draai eerst de eenvoudige test, en daarna de factory recertification (advanced test). Als er iets mis is met je schijf, vertelt powermax wel wat het is.
De schijf is echt niet stuk hoor, dit is inmiddels de 3de splinternieuwe die ik heb gekregen, lijkt me toch iets te toevallig worden...
Brothar schreef op 29 June 2003 @ 13:32:
[...]

Is 'sleep mode' van je HD ingesteld ? (in de Bios)
Het idee dat ik nu krijg is dat je een tijdlang blijkbaar geen HD-activiteit hebt, waardoor, als je 4 seconden moet wachten, die 4 seconden moet wachten omdat de HD opnieuw opstart.
Het is niet eenmalig, als ik op My Computer klik en ik moet 4 sec. wachten en ik dubbelklik vervolgens op messenger en open m'n e-mail of ik open m'n start menu, het blijft een aantal seconden vertraging...
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 13:39:
[...]

het zou ook kunnen door de sp1. Wat gebeurt er als je alleen windows xp erop zet dus zonder Sp1
Die andere schijf doet het prima, waarom zou de nieuwe problemen kunnen hebben door Sp1?

• Ye Greate'96
Nou we zijn alweer een stap verder:

Nadat gisteravond de kale installatie van Win XP mij 2 uur!! heeft gekost, (zo langzaam ging het!) ben ik eens wat onderdelen uit m'n pc gaan halen.

Wanneer ik mijn "oude" 40 Gb Seagate Barracuda III eruit haal, loopt mijn systeem perfect....
M.a.w. de Maxtor werkt dus niet samen met de Seagate, want afzonderlijk werken beide schijven prima.

Is hier wat aan te doen, of heb ik nu pech?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ieder aan eigen kabel hangen, jumpers goed controleren. Kijken welke Atapi waar het lekkerst werkt. Zou moeten lukken denk ik. Controleer ook je DMA-settings in systeemeigenschappen.

ps: Zo te zien heb je maar 1 atapi dus het zou zeker moeten lukken.

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 30-06-2003 11:25 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Ye Greate'96
Madrox schreef op 30 June 2003 @ 11:24:
Ieder aan eigen kabel hangen, jumpers goed controleren. Kijken welke Atapi waar het lekkerst werkt. Zou moeten lukken denk ik. Controleer ook je DMA-settings in systeemeigenschappen.

ps: Zo te zien heb je maar 1 atapi dus het zou zeker moeten lukken.
Ze hangen beide aan een aparte kabel, beide kabels zijn overigens die nieuwste kabels.

settings zijn als volgt:

Primary master Maxtor 80 Gb (als master/single gejumperd)
Primary slave Geen
Secondary master Seagate 40 Gb (als master/slave gejumperd)
Secondary slave Samsung cd/rw (24x10x40)

Verder staat bij beide controllers Ultra dma 5 als current transfer mode
Pagina: 1