Toon posts:

probleem bij dual boot win2k en win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een heleboel topics gelezen over hoe je een dual boot win2k/win98 moet maken als je win2k al geinstalleerd hebt staan. Ik had een c-schijf met win2k en een d-schijf met data. Ik heb met partition magic een primaire partitie gemaakt (win98) en vervolgens windows98 op de nieuwe (H:) schijf geinstalleerd. Wanneer de eerste kopieer-ronde geweest is, start het systeem automatisch op. Nu hoor ik van iedereen dat het probleem is dat windows 2000 dan niet meer opstart, maar bij mij start dan niets meer op, win2k niet, maar ook win98 (waarvan de installatie nog niet voltooid is) niet. Wie weet wat daarmee mis kan zijn gegaan?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat je dan op moet starten met een bootmanager?

Als je eerst W98 installeert en daarna W2k krijg je automatisch een mooi bootmenu. Misschien is dat handiger.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dat ik een vrij mooie installatie van win2k heb staan. wat ik ook kan overwegen is een ghost daarvan maken, dan c formatteren, daar win98 opzetten, dan een bootmanager installeren (dedicated partition?) en dan de ghost van win2k terugzetten op e:

maar of dat werkt....

Verwijderd

Verwijderd

Foutmelding bij het starten? "Niets start meer op" is een beetje vaag.

Verwijderd

Topicstarter
BazzH, klopt, excuseer, Ik krijg of een behoorlijk flikkerend scherm te zien, en dan blijft het systeem hangen (na de bios-schermpjes) en ik heb ook NTLDR Missing gezien, dat is volgens mij de melding dat de boot-record van win2000 is overschreven.

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Euhm probeer fixmbr eens onder de recovery console
en klopt de boot.ini nog steeds (omdat je de partitietabel veranderd hebt)?

Verwijderd

Probeer dit eens:

2000-partitie (C dus) weer actief maken. Start dan 2000 wel op? Zoniet, dan zou je nog een fdisk /mbr kunnen doen, en dan weer proberen. Als laatste optie kun je nog een repair proberen uit te voeren vanaf de CD of setup-diskettes.

Als je 2000 weer aan de praat hebt, dan zou ik het volgende proberen:

Met partition magic alle partities onzichtbaar maken, behalve de partitie waar je windows98 op wil installeren (deze ook actief maken). Dan kun je Windows 98 installeren, en windows denkt dan gewoon, dat hij op de c: komt.

Als dat gelukt is, installeer je onder windows 98 bootmagic (zit bij partition magic vanaf versie 7 geloof ik), en je laat bootmagic de aanwezige installaties detecteren. Dan kun je ook meteen instellen, welke partities onder de verschillende OS-en zichtbaar moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat ik het zo ga doen (ik heb inmiddels win2k weer helemaal geinstalleerd)
Eerst een nieuwe primaire partitie aanmaken (label WIN98) en actief zetten
Dan een logische partitie aanmaken van 10 MB
Dan de c-partitie onzichtbaar maken.
De pc met opstartdiskette opstarten en xosl installeren op de logische partitie.
Daarna Windows 98 installeren op de actieve primarie partitie
Vervolgens de pc opstarten en Windows 2000 toevoegen aan xosl.
En dan moet alles als een zonnetje draaien?
Pagina: 1