pantone scherm / waaier / code

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38
Ik vanochtend naar de winkel om een pantone waaier aan te schaffen...
die had ik toevalig nodig voor een nieuwe folder waar ik mee bezig was, om iig dicht in de buurt te komen van de echte produktkleuren.

belt ineens een dealer van ons op die vraagt om een lijst of kleurstalen van beschikbare kleuren... na :? euh... alle pantone kleuren :) (mits het pigment voorradig is)
- ja welke zijn dat dan?
ja... :? een boel.... :P
- maar mijn klant wil inspraak in kleur....

nu kan ik hem zo'n kleurenwaaier opsturen, maar daar vind ik ze toch wel even te kostbaar voor... deze waaier was ook 164 euro, dus nee... :{
maar als het die klant nu gewoon gaat om ongeveer die kleur blauw, dan moet dat dat nummer zijn etc etc, dan zoek ik wel uit of dat pigment voorradig is...

nu komt het... hoe laat ik die eindgebruiker zien welke kleuren blauw er zijn, er waar het het meest bij in de buurt moet komen (kleine afwijking mag)?
als ik in PS kijk, zie ik daar een behoorlijk overzicht van pantone kleuren... welliswaar op het scherm, maar toch, om een indruk te krijgen van de kleur is dat voor hem voldoende...
is er on-line een kleurenboek zo te bekijken? of op een website?
het gaat mij er puur om, om te zeggen... ok... dus je wilt blauw nummetje 743990 (ik zeg maar wat) dan ga ik kijken of we dat kunnen leveren...
puur om achteraf niet te horen...: ja maardit is heel iets anders...
even op safe spelen om te zeggen: je wilde dat nummer, je krijgt dit nummer :P

is het een beetje duidelijk? :?
tis volgens mij een beetje warrig verhaal geworden:{

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Tsja.. Colormatching on screen is erg moeilijk; de ene monitor geeft nu eenmaal een even iets andere kleur blauw dan de andere. Je kan dan dus altijd met de klant een discussie krijgen....

Als jij de opdracht hebt aangenomen dan is het jou taak om de klant te adviseren. Ga er naar toe of stuur de kleurenwaaier op; in mijn ogen de enige remedie om discussies te voorkomen

suc6

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Ehm, langs gaan?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Ik snap het een beetje, maar het is verwarrend als je de termen klant, dealer en eindgebruiker door elkaar gebruikt:

resume: je hebt een product, daarvoor heb je een waaier gekocht om de pantone kleuren er bij te zoeken. Dealer wil weten welke kleuren dat zijn (voor website oid). Nu kun je hem niet die waaier opsturen want te duur. Je kunt dus idd kijken of die kleur in het standaard lijstje van photoshop staat. Meestal is dat lijstje nogal onvolledig, maar het is iig een begin. Maar er zijn geloof ik wel progjes te vinden die een pantone kleur omzetten naar cmyk / rgb

• paQ
het zijn 3 (4) groepen
1 fabrikant
2 importeur (wij)
3 dealer (mijn klant)
4 eindgebruiker (klant van de dealer)

1 maakt standaard 12 kleuren
2 heeft tegen 3 ooit gezegd, dat custom made kleuren ook mogelijk zijn
3 meldt dit aan 4
4 wil weten welke kleuren dan
2 zegt dat dit een onmogelijke opgave is, tenzij men gewoon een kleurtje uitzoekt uit bijvoorbeeld een pantone waaier... 1 gaat voor 2 dan na of dat pigment op voorraad is.

afgezien van het feit dat elke monitor een bepaalde kleur anders zal weergeven, kiest 3 uiteindelijk toch voor die methode, want dat vindt ie zelf et makkelijkste, daarbij meldt hij dat het niet om een precieze kleur gaat, maar "ongeveer die tint" (een colorn00b dus)

2 (ik dus) zoekt dus nu iets visueels, maar ook digitaals, dat ik aan 3, mijn dealer kan sturen, zodat zij daar samen een kleur uitkiezen, en zij mij daar ook de code van gaan doorgeven.
De waaier ga ik absoluut niet opsturen omdat ik dat ding net heb gkocht omdat ik hem nu zelf nodig heb... de dealer wil er geen 150 euro voor uitgeven, en 4 vindt het allemaal wel best :P

• jonggoud.nl
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• paQ

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

offtopic:
Ik heb welles met behulp van een webcam en messenger een klant laten kiezen tussen verschillende kleuren, door naast de kleurstalen in beeld wat bekende logo's oid te laten zien ter referentie... :D

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 13:23:
Tsja.. Colormatching on screen is erg moeilijk; de ene monitor geeft nu eenmaal een even iets andere kleur blauw dan de andere. Je kan dan dus altijd met de klant een discussie krijgen....
Niet als de monitor sRGB weergeeft, dat is universeel... Maar er zijn maar weinig monitors die die functie hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Niet als de monitor sRGB weergeeft, dat is universeel... Maar er zijn maar weinig monitors die die functie hebben.
Mijn monitor heeft dat, maar met adobe gamma laoder kan ik tohc nog behoorlijk lopen klussen, dus zo universeel kan het nooit zijn....

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Johnny schreef op 12 juni 2003 @ 15:35:
[...]

Heeft niets met universeel te maken. Zolang een gebruiken aan contrast en lichtsterkte kan purken zal het nooit universeel zijn.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1