Toon posts:

RAID1 array synchroniseert niet uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over mijn RAID-1 Opstelling

Ik heb nu in een servertje 2x 200gb in een mirror opstelling. Nu is dit allemaal werkend op een VIA onboard RAID controller. Alleen nu moest ik op een gegeven moment natuurlijk de data syncen. Dit moest met de hand

Mijn vraag is nu, hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat dit automatisch gebeurd wanneer er veranderingen op de source disk plaatsvinden.

Op mijn server draait W2k SERVER

Ik vraag me af of dit misschien al automatisch gebeurd, want ik wil niet steeds elke dag aan het einde van de dag de schijf syncen, misschien is hier wel een progrie voor ? Maar ik heb het VIA RAID tool alleen daar vindt je daar nix over in terug

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alleen nu moest ik op een gegeven moment natuurlijk de data syncen. Dit moest met de hand
Uhm? Waarom en wanneer moest je de data synchen? Doe je dat na een bepaald mededeling cq foutmelding van de controller? Da's namelijk niet normaal ..

Verwijderd

Topicstarter
Nee nadat je hem hebt aangemaakt

Verwijderd

Uhm opzich is het dus een hardware raid controller, je mirrored en de kracht daarvan juist is dat het syncen automatisch gebeurd :> Resyncen moet alleen naar heftige crashes waarbij 1 v.d. 2 schijven zwaar in de war raakt, of naar een crash van 1 v.d. harddisks, maar dat heet dan een rebuild. De duurdere raid controllers doen dat allemaal op de achtergrond, de promise controller zal idd na een heftuge crash zeggen dat de sync lost is. Je kan in de bios van de controller dan een rebuild doen.

Vertel anders even wat meer hoe heb je het geinstalleerd? Op 1 hd en daarna pas de raid controller erin??? Ik kan me niet voorstellen hoe je in deze situatie beland n.l. Zodra je je array creeert build ie de eerste keer (dus maakt de exacte kopie) van af dan gaat alles autmatisch dat is nou juist de kracht van mirrore, als je zou moeten synce aan het eind van de dag kan je net zo goed een tape er in duwen aan het eeind van de dag :7

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou dit is een onboard controller van VIA op een ASUS mobo , maar hoe kan ik er achter komen of het ook gebeurd bijv een tooltje in w2k dat ik kan zien bijv STATUS DISKS are in Sync
Misschien heb je een suggestie

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is ook gebeurd, dat heeft ie gedaan 1x maar dat was ook de vraag: Hoe weet ik nu of hij de rest zelf synct

Verwijderd

Gaat het om een promise raid controller laat ons dat eerst eens weten, want dan kan ik je verder helpen. Aangezien het om een via chipset gaat vermoed ik dat er een promise onboard zit. Promise heeft een fasttrak tool op een van de 2 bijgeleverde diskettes, installeer die en je kan je schijven monitoren. Ze monitoren als je b.v. maxtor schijven hebt ook je SMART status.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm wat doet dit topic nog hier in Overige Hardware :?

>> Opslagmedia & I/O Controllers, plus een titelverduidelijking :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen promise controller en ik heb dus dan ook geen fasttrack maar ik denk dat ik er dan uit ben want hij is idd 1x geduplicate en nu houdt hij dat dus zelf bij maar ik zou nog eens op de Mobo cd kunnen kijken of er een extra tooltje bijzit maar volgens mij niet.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, je hebt het dus over een OS based SoftwareRAID array, gemaakt via de Schijfbeheer van Win2K Server?

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoiets ja alleen dan met een tooltje van VIA

Verwijderd

Wat voor RAID controller zit erop dan kijk ik even voor je of ik een tooltje kan vinden voor je. Tis namelijk zeker bij een server belangrijk dat de system administrator op de hoogte is van de status van de raid array. Ik neem aan dat dit zelfbouw server is, via is beetje goedkope zooi wat dat betreft, werkt wel hoor maar ja tis nog geen adaptec. En je moet goed zorgen dat er alarm geslagen wordt als 1 v.d. harddisks crasht. Als niemand dat in de gaten heeft gaat het natuurlijk fout. Dus zoek even of er een tool opzit, ga als je niks kan vinden google, want zeker voor een server is het wel een must

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja zoiets ja alleen dan met een tooltje van VIA
Nooit van gehoord though ..

Ik zou dat maar weggooien en de schijven opnieuw indelen met behulp van Schijfbeheer. Win2K Server ondersteunt ook SWRAID1 :) Daartoe moet je de schijven alleen wel even (irreversibel) converteren naar 'Dynamische schijven'. Daarna kun je nieuwe volumes creeëren en 'mirroring' kiezen :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 12-06-2003 11:51 ]

Verwijderd

OH MY GOD een server met software RAID dat is ziek, mijn advies koop voor onder de honderd euro een promise fasstrak TX2000 ofzo. Paar euro's stuk handiger / veiliger en sneller

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat is er mis met SWRAID dan? Het is een goedkope oplossing en in veel gevallen, vooral i.c.m. snelle CPU's zelfs sneller dan Firmware based SWRAID (Promise/Highpoint/etc) en HWRAID (Adaptec/LSI/etc) :)

Qua veligheid zijn er in principe totaal geen verschillen. Behalve dan dat je de schijven 'dynamisch' moet maken en dat je ze niet zonder meer kunt uitlezen in een [norml]Win9X/Me [/]based systeem, maar wel in Win2K/XP B)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 12-06-2003 11:57 ]

• charlie
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

RAID1 betekent net dat je data automatisch gesychroniseerd worden.
Vraag is dus redelijk overbodig.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik denk dat ik er nu wel uit ben bedankt voor jullie info.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :) Je hoeft het maar éénmaal synchroniseren :)
BalusC schreef op 12 June 2003 @ 11:33:
[...]
Uhm? Waarom en wanneer moest je de data synchen? Doe je dat na een bepaald mededeling cq foutmelding van de controller? Da's namelijk niet normaal ..
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 11:34:
Nee nadat je hem hebt aangemaakt

Verwijderd

BalusC schreef op 12 June 2003 @ 11:56:
Wat is er mis met SWRAID dan? Het is een goedkope oplossing en in veel gevallen, vooral i.c.m. snelle CPU's zelfs sneller dan Firmware based SWRAID (Promise/Highpoint/etc) en HWRAID (Adaptec/LSI/etc) :)

Qua veligheid zijn er in principe totaal geen verschillen. Behalve dan dat je de schijven 'dynamisch' moet maken en dat je ze niet zonder meer kunt uitlezen in een [norml]Win9X/Me [/]based systeem, maar wel in Win2K/XP B)
Opzich werkt software raid leuk, maar echt serieus in een server zou ik het nooit doen en zelfs afraden. Geef mij maar een Adaptec 2120S met battery packed write back caching. Ik heb liever dat windows zich bezig houd met het server gedeelte, en zijn cpu's daar volledig benut dan dat ie zich bezig houd met software raid. Daarnaast is het ghosten van Dynamic Disks geen lolletje. En ik heb toch graag een goede ghost image van mijn server.
Ook met betrekking tot VAGE crashes heb ik liever een hardware controller waarvan ik weet dat ie netjes alles op beide schijven weg schrijft dan dat die software raid over zijn nek 'kan gaan'. Dit is op ervaring gebasseerd, ik heb wel enkele werkstationnen gewoon software raid gegeven. Maar zeker met IDE zijn de kosten van de raid controller te verwaarlozen tegen het gemak en de zekerheid ervan. Zeker voor een server.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het leek alleen maar of je enorm uit je nek ging, puur omdat het een softwarematige oplossing betrof. De BBU/Ghost punten die je daar opnoemt zijn inderdaad ook niet onbelangrijk in geval van een serieuze server. Maar het lijkt mij dat de TS het hier over een "hobbyserver" heeft, aangezien hij het over een "servertje" heeft ;)

Anyway, zoveel CPU tijd vreet SWRAID ook nog niet, in mijn bak kost het nooit meer dan 3%, gemiddeld is het zo'n 1,5% :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 12-06-2003 12:48 ]

Verwijderd

Oh ik ging er van uit dat het om een server server ging :7 dat verklaard dan weer, zo en zo ide en server server gaat niet echt samen bij mij. Maar goed ghost is toch zo'n beetje het red middel van de verstandige ITer dat gaat 70 euro voor een hardware raid controller mij niet ontnemen :P plus dat de klant liever 1x 70 euro uitgeeft, dan een heel hoop meer aan uren voor een nieuwe installatie van zijn systeem :7

Verwijderd

Effe een vraagje,

Ik wil een systeempje bouwen met 2 x sata op raid 1 dus syncen,
Kan ik als ik een van de schijven op een mobile rack eruit haal ( wegzet als backup ) en hem dan weer terug plaats na een week of zo ook weer een sync maken of gebeurt dit automatisch.
:? :? :? :? :? :?

• charlie
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:59:
Effe een vraagje,

Ik wil een systeempje bouwen met 2 x sata op raid 1 dus syncen,
Kan ik als ik een van de schijven op een mobile rack eruit haal ( wegzet als backup ) en hem dan weer terug plaats na een week of zo ook weer een sync maken of gebeurt dit automatisch.
:? :? :? :? :? :?
Hangt van de controller af, als hij een auto rebuild functie heeft lukt dit normaal wel automatisch. In het andere geval moet je manueel een rebuild starten.

• Laurent
  • Niet online
Ik weet het niet of hij er nog iets aan heeft na 2 maanden. ;)

Probeer voortaan gewoon losse vragen in losse topics te zetten, dat houdt de boel overzichtelijk. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Laurent op 03-04-2005 13:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.