En dus? Een parlement is ook niet democratisch! De enige echte democratie is als er geen parlement, geen regering is. Als iedereen nieuwe wetten kan aandragen waar dan iedereen over stemt. Kortom, democratie is onmogelijk. Een president is ook niet democratisch. Ja, hij wordt wel gekozen, maar daarna houdt de democratie op, want hij gaat daarna niet voor elk wetje een algemeen referendum uitschrijven!
2. Al die idioterie die om de monarchie heen plaatsvindt.
Ahja. Idioterie. Zonder verdere uitleg. Dat is zeker een zeer objectief argument! Ik vind de idioterie om een republiek nog erger eigenlijk... Al die tax dollars en belastingfranken die weggesmeten worden voor een farce van een presidentsverkiezing...
3. Omdat in nederland het idee heerst dat mensen die tegen de monarchie zijn, op zijn slechtst rijp voor het gekkenhuis zijn en op zijn best ladderzat. Replublikanisme wordt door Premier Balkenende (en voor hem Kok) idioot genoemd en hij wil er niet eens over praten.
Dus het feit dat men vooroordelen heeft over republikeinen is een reden om de monarchie af te schaffen? Zoek in je woordenboek de term "nonsequitur" eens op...
4. Het erfelijk koningschap bij de gratie gods is in strijd met de grondbeginselen van de parlementaire democratie.
Ten eerste schrijf je de gratie Gods met een hoofdletter. Leert uw moerstaal!
En de laatste keer dat ik het gecontroleerd heb, hebben wij in Nederland een parlementair-democratische constitutionele monarchie. Als monarchie en parlementaire democratie elkaar uitsluiten, volgens jou, hoe kunnen we dan in Nederland toch beide hebben?
5. De Koning(in) is de enige in nederland die geen mening mag hebben d.w.z. die uitdragen.
En daar kiest ze zelf voor. Ze mag trouwens wel degelijk een mening hebben hoor! En die mening mag ze zelfs uitdragen! Maar de ministerpresident is daar dan vervolgens voor verantwoordelijk. Uit coulance jegens de ministerpresident, zal de koningin dus slechts bij grote uitzondering een persoonlijke of politieke mening uiten. Maar dat ze geen mening zou mogen HEBBEN, is het belachelijkste wat ik ooit gezien heb... Thought police bestaat voor zover ik weet nog niet...
(Zing mij na: "De gedachten zijn vrij, geen mens kan ze raken, geen jager ze naken ....")
6. Wij heten allemaal 'onderdanen' van de koning(in). Ik ben niemands onderdaan verdomme!
Jawel. Jij hebt een Nederlands paspoort. Tenzij je afstand doet van de Nederlandse nationaliteit, ben jij onderdaan van Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden. Dat staat zo in de wetten, die door een democratisch gekozen parlement gemaakt zijn. En die wetten worden door een democratisch gekozen parlement hooggehouden.
7. Waarom zou je de spoorwegen en de PTT privatiseren terwijl een kostenverslindend museumstuk als de monarchie buiten de publieke discussie houden?
Omdat je een monarchie niet kan privatiseren. Appel, peer.
8. Zelden hoor je iets verheffends over dat koningshuis, het is alles gebedsgenezers, promiscuiteit, zwijnenjacht in de koninklijke domeinen, terwijl ondertussen met bomen wordt gesproken.
Clinton: LEWINSKY LEWINSKY LEWINSKY LEWINSKY sigaar, en oh, hij was ook de beste president van de VS in jaren, maaruh, LEWINSKY LEWINSKY LEWINSKY sigaar.
Bush: ATTACK IRAQ ATTACK IRAQ ATTACK IRAQ twijfelachtige verkiezingen.
Chirac: LEUGENAAR DIEF LEUGENAAR DIEF LEUGENAAR DIEF ontbijtjes van 4000 frank.
Ik zie geen verschil?
9. Ook de functievervulling door Beatrix roept vragen op. Rekt zij de grenzen van het constitutioneel aanvaardbare niet voortdurend op? Haar bemoeienis met de tekst van de Troonrede, interventies bij ministers en haar rol bij de overplaatsing van een ambassadeur horen niet thuis in een parlementaire democratie.
Bemoeienis met de tekst van de troonrede? Mag zij niet met de ministerpresident overleggen over de inhoud ervan? ZIJ moet het tenslotte voorlezen! En wat maakt die troonrede jou nou uit joh? Dat is toch een onderdeel van die door jou zo gehekelde monarchie???
10. De troonrede. Dit vind ik ervan. Die mevrouw in haar van rijkswege verstrekte beeldschone paleizen, met haar luxueuze levensstijl en haar belastingvrijdom zal ons gaan onderhouden over zoiets als solidariteit. Ga eens belastinen en premies betalen, net als ieder ander dan houden ze nog zat over. Ze heeft zelfs de hondenbelasting voor het Koningshuis tegengehouden. Alleen zoiets al geeft aan hoe bekrompen, naief, krenterig, zielig en gestoord die Oranjes zijn. En hoe hypocriet Nederland is om die poppenkast in stand te houden.
Geef zelf het goede voorbeeld, zou ik zeggen.
Die paleizen zijn van de staat, en zouden toch onderhouden moeten worden. Iemand erin laten wonen, kost geen zier meer.
En over die belastingvrijheid, kijk hoe het historisch in elkaar zit. Historisch betaal je belasting aan de monarch. Een monarch die belasting zou moeten betalen, zou dat dus aan zichzelf moeten betalen? Beetje krom!
En hoeveel zou een belastingbetalende koningin "opleveren"? Niets. De koningin wordt immers betaald uit de staatskas, en waar zou haar belasting heengaan? Precies. De staatskas. En de belasting die ze zou moeten betalen zou hooguit enkele tientallen miljoenen zijn.
Trouwens, wat doet ze tegenwoordig met haar geld? Dat schenkt ze voor een groot deel aan goede doelen. Goed, dan moet ze belasting gaan betalen. Vervolgens trekt ze, volgens haar goed recht, haar giften aan goede doelen daar vanaf. Netto-resultaat? Nul komma nul belasting te betalen.
11. Wat is de staatsrechtelijke winst wanneer de monarchie wordt afgeschaft? In ieder geval wordt dan het politieke systeem zuiverder en consequenter.
Bovendien wordt het minder kwetsbaar voor vreemde voorvallen die veroorzaakt worden door de vorst en zijn familie.
Het politieke systeme zuiverder en consequenter??? In Nederland is een heel mooi politiek systeem. Kijk naar de republieken om je heen! De machtsbalans in Amerika is volledig verstoord en het kiesstelsel is oneerlijk, nog verder versterkt door het twee-partijen-systeem. In Frankrijk het zelfde aan de hand, en begint ook een twee-partijen-systeem te evolueren. In Duitsland werkt het ook niet, want niemand kent de Duitse president. Die gast heeft geen macht, en zit er maar een paar jaar, dus niemand is in hem geïnteresseerd, zelfs de meeste Duitsers niet. Veel POLITIEKE schandalen mbt presidenten in ieder geval. Kijk nu naar de monarchieën om je heen. Hoeveel POLITIEKE schandalen aangaande koningen en koninginnen zijn er? De meeste schandalen rond koninklijke families zijn van Privé- en Story-niveau. Daaraan kan ik me echt niet Storyen.
12. Volgens Beatrix zou de leugen in de vaderlandse media regeren, maar hare majesteit is een slechte krantenlezeres.
Kom zeg, hier worden de rustigste en bedaagdste kranten ter wereld gedrukt.
Nee, als we het dan toch over een valse getuigenis hebben, ik vind dat de wijze waarop de Rijksvoorlichtingsdienst het verkeersongeluk van Máxima heeft witgewassen haast criminele aspecten heeft. Dat is het scheppen van ingezetenen van een eerste en een tweede garnituur, als je connecties hebt met het koninklijk huis, blijf je buiten schot. Een van de vele redenen waarom wij haast moeten maken met de Republiek. De monarchie is een systeem met onmenselijke trekjes dat ingezetenen verandert in meesters en knechten.
Media != alleen kranten. Media == kranten + roddelbladen + magazines + TV + radio. Het overgrote deel daarvan is pure pulp. Inderdaad, er zijn zeer respectabele kranten, zoals het AD, de Volkskrant, Trouw, en de regionale kranten van Wegener, maar er is veel meer pulp te verkrijgen, zoals de Telegraaf, de Spiegel, etc, etc, etc, etc, etc.
Waarom houden we deze poppenkast voor volwassenen nog in stand? Wie doen we er eigenlijk nog een plezier mee? De Oranjes? Die willen toch (mag ik hopen) best iets anders.
Als ze anders zouden willen, zouden ze collectief afstand doen van de troon en eventueel van hun adellijke titels. Daar hebben ze het recht toe.
Het volk? Ik ben bang dat het inderdaad allemaal voor het domme volk gebeurt.
Is het volk dan zo dom? Ja, het volk is verschrikkelijk dom.
Het volk is inderdaad verschrikkelijk dom. En jij wilt dat het volk regeert?

De doorsnee(niet alle) oranjeklant(en) is niet zo slim, kijkt rtl4, soapseries, Idols in het bijzonder, vindt het jammer dat Het rad van Fortuin niet meer uitgezonden wordt, leest roddel en de Telegraaf, is na de brugklas gestopt met school, woont op 3 hoog achter, en staat te juichen met een hoedje, een oranje vlaggetje en een papieren toeter bij prinsjesdag.
En wat voor een diepgaande onderzoeken heb je gedaan om tot die conclusie te komen? De meeste monarchisten die ik ken, zijn juist hoog-opgeleiden, die zien dat in de republieken om ons heen veel meer politieke misstanden zijn dan in Nederland en andere monarchieën.
"Ohhhhhhhhhhhh ze zwaait naar me" En daar worden ze stiekem wel een beetje opgewonden van.
Het zelfde gaat ook op voor Britney Spears, Jennifer Lopez, Michael Jackson, Robbie Williams, etc, etc, etc. Die moeten dus ook maar afgeschaft worden?
Ze mogen nog een jaar of tien in die veel te grote paleizen blijven wonen en dan gaan ze, net als wij, ook aan het werk. Het is voorbij. De poppenkast heeft lang genoeg geduurd.
De koningin werkt niet, denk jij? De hele koninklijke familie zelfs niet? Ik vind anders dat onze prinsen en prinsessen er zeer respectabele banen op nahouden!
P.S. Nederland draaide het best toen het een republiek was, namelijk in de gouden eeuw.
Frankrijk draaide het best toen het een monarchie was. Die moeten dus maar terug naar de monarchie? Duitsland draaide het best als een dictatuur... Rusland deed het ook veel beter als quasi-communistische dictatuur.
Ken je die disclaimer van spaarregelingen? "Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst". In de politiek gaat dat driedubbel en dwars op.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.