Universele Remote Control

Pagina: 1
Acties:
  • 575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 08:48

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ik heb sinds kort een laptop overgenomen van een vriend van me.
het is een Compaq Armada 1550T met een infrarood poort.

nu is het zo dat ik dit apparaat voornamelijk ga gebruiken als portable speeltje, zoals mp3tjes, DOS games, beetje surfen, beetje chatten enz enz.

nu vroeg ik me oppeens af of het niet mogelijk is om met een programma die infrarood poort een tv aan te laten sturen als afstandsbediening :)

ik heb al even gezocht op google, maar ik krijg alleen maar links waar ze het over het tegenovergestelde hebben, namelijk je pc besturen met een afstandsbediening (gebruik ik ook al een jaartje ongeveer, zeer handig voor divx/bsplayer, maar dit terzijde ;) )

ik heb dit al eens in werking gezien met een sony Clié PDA, dit had deze functie standaard ingebouwd.

weet iemand toevallig of er een programma voor bestaat?
of het programma van de Clié ergens vandaan te halen (en te emuleren ofzo)?

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 23:48

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Heeft die IR poort wel zo'n groot bereik?

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:04

Hertog

Aut bibat, aut abeat

In het kort: Nee.

De infrarood-poort op een laptop is IrDa, en het signaal van afstandsbedieningen is iets anders. Wil je je pc met een afstandsbediening besturen, dan zul je er zelf een ontvanger voor moeten maken (die heb ik ook een, de onderdelen kosten nog geen vier euro)

Die clie zal waarschijnlijk ook een IrDa poort hebben waardoor hij wel als afstandsbediening kan dienen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Ik heb het wel op mijn palmtop zitten dus je zou zeggen dat het moet kunnen.

http://www.pacificneotek.com/

edit:
http://www.stakes.fi/tidecong/715vande.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 23:28 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Hertog schreef op 11 juni 2003 @ 23:21:

De infrarood-poort op een laptop is IrDa, en het signaal van afstandsbedieningen is iets anders.

Die clie zal waarschijnlijk ook een IrDa poort hebben waardoor hij wel als afstandsbediening kan dienen.
:?

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 23:22:
Ik heb het wel op mijn palmtop zitten dus je zou zeggen dat het moet kunnen.

http://www.pacificneotek.com/

edit:
http://www.stakes.fi/tidecong/715vande.htm
dat gaat de goede kant uit :)

alleen nu nog voor win98, en het liefst gratis :Y)

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:33
Hertog schreef op 11 June 2003 @ 23:21:
In het kort: Nee.

De infrarood-poort op een laptop is IrDa, en het signaal van afstandsbedieningen is iets anders. Wil je je pc met een afstandsbediening besturen, dan zul je er zelf een ontvanger voor moeten maken (die heb ik ook een, de onderdelen kosten nog geen vier euro)
Weet je zo nog een goede howto hier voor. Veel eigenlijk ook wel een afstandbediening op me pc hebben.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
http://hp.vector.co.jp/authors/VA005810/remocon/remocone.htm zelf nog wat gevonden, ben het even testen hang on :)

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik reageerde op het eerste gedeelte van de post, of dit met een afstandsbediening te besturen was. Daar is het antwoord nee op.
Met die palmtop weet ik niet veel van, daar zeg ik alleen over dat het waarschijnlijk kan vanwege die IrDa poort

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Hertog schreef op 11 June 2003 @ 23:42:
[...]

Ik reageerde op het eerste gedeelte van de post, of dit met een afstandsbediening te besturen was. Daar is het antwoord nee op.
Met die palmtop weet ik niet veel van, daar zeg ik alleen over dat het waarschijnlijk kan vanwege die IrDa poort
Ja, maar jij zegt dat beide (Notebook en een PDA) irDA hebben, terwijl je zegt dat een PDA dat wel kan en een notebook niet, vandaar dat ie dat smiletje gebruikte, gok ik.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 23:46:
[...]

Ja, maar jij zegt dat beide (Notebook en een PDA) irDA hebben, terwijl je zegt dat een PDA dat wel kan en een notebook niet, vandaar dat ie dat smiletje gebruikte, gok ik.
Nee, ik zeg, of althans, ik bedoel dat een PDA en een Notebook beide IrDa hebben en dat je daardoor wel je laptop met je PDA kan bedienen maar niet je pc. Dat dacht ik namelijk dat de topicstarter bedoelde...

Waar het om gaat is het volgende: IrDa is iets anders dan afstandsbedieningen (Die gebruiken RC35 dacht ik) dus als een palmtop of laptop IrDa heeft kun je er je tv niet mee bedienen en ook niet met een afstandsbediening van je tv je lap/palmtop bedienen.

Die laptop waar het om gaat heeft waarschijnlijk gewoon een IrDa poort en dan kun je er dus geen tv mee besturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hertog op 11-06-2003 23:55 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 23:46:
[...]

klopt :)

maar boeie, ik heb dat progje gebrobeerd, maar werkt niet... het is ook van aantal jaartjes geleden...

en ik heb een tv van 1 jaar oud, sony KV32FX65.

ff verder zoeken... :)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
hey hertog, je hebt deels gelijk, maar ik heb toch echt een IRDA kunnen besturen met mijn afstandsbediening hoor, voordat ik besloot er zelf 1 te maken voor de compoort van mijn computer...

ik snap best dat dat een ander soort signaal is, maar als een PDA het kan vervormen (of zoiets), dan moet een laptop dat toch ook kunnen dacht ik zo, zelfde techniek lijkt me.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
hmmmz, het ziet er naar uit dat die japanner de enige gast is die iets met IRDA/TV gemaakt heeft.
althans voor windows.

[ Voor 3% gewijzigd door amd187 op 12-06-2003 00:13 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Tito schreef op 11 June 2003 @ 23:38:
[...]

Weet je zo nog een goede howto hier voor. Veel eigenlijk ook wel een afstandbediening op me pc hebben.
Wil je je pc met een afstandsbediening bedienen? Dan kun je kijken op:
http://www.manoweb.com/alesan/lirc/
Of gewoon www.lirc.org

Wil je je pc als afstandsbediening gebruiken, daar gaat dit topic over ;) Ik dacht dat niet kon omdat het twee verschillende dingen zijn, maar amd 187 schreef:
hey hertog, je hebt deels gelijk, maar ik heb toch echt een IRDA kunnen besturen met mijn afstandsbediening hoor, voordat ik besloot er zelf 1 te maken voor de compoort van mijn computer...

ik snap best dat dat een ander soort signaal is, maar als een PDA het kan vervormen (of zoiets), dan moet een laptop dat toch ook kunnen dacht ik zo, zelfde techniek lijkt me.
Het hangt er een beetje van af. Als het een ander signaal is, kan het inderdaad veranderd worden, en dan zou het dus moeten lukken. Als het een andere frequentie is werkt het niet. En dat laatste dacht ik dus, omdat ik dat al een aantal keren gehoord had. (Ook hier op GoT trouwens)

Op http://www.hw.cz/english/docs/irda/irda.html kun je het een en ander lezen over de technische kant van IrDa, en er staat onder andere dat de frequentie op 1.8432 MHz ligt. Dat is toch wat anders dan de 36 kHz die afstandsbedieningen gebruiken. Volgens mij kan het dan ook niet, als je met een afstandsbediening geen IrDa poort kan besturen kan je met een IrDa poort ook geen tv besturen. Maar als het je wel gelukt is zoals je zegt, dan moet het andersom ook zeker lukken. Weet je zeker dat je een normale afstandsbedining had, en een IrDa poort op de computer?

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
jup, ik was zo stom geweest om voor 25 euro een asus IRDA apparaat voor op me mobo te kopen.
om vervolgens er achter te komen dat dat ding 9 van de 10 keer nix ontvangt (zoals je uitlegde met die frequenties) en weinig bereik had.
maar het werkte wel, al was het wel erg veel gekloot met die virtuele com poort, en de bitrate en dergelijke.
daarna las ik ergens op een site over dat zelfbouw schema, die je voor een prikkie in elkaar kan solderen :(
maarja, miskopen leer je van ofzo :)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
btw, die japanner is het toen destijds ook gelukt, lees die site maar ff door... maar dit is dus van een aantal jaren terug....

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ff kicken... *kick*

ik merkte gister dat mijn ir ontvanger van mijn mp3 pc continu strings ontvangt van mijn irda poort van mijn laptop. en het ging eigenlijk nog goed ook nog (zag bij girder hele strings voorbij komen...
Nu heb ik die site van die japanner ook gevonden, maar zijn software werkt alleen met een japanse win95... niet echt vergelijkbaar met de nederlands win2k die op mijn laptop staat...

zijn er inmiddels nieuwe programma's verschenen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:50

Tarin

Just plain weird.

*nieuw schopje*

Ik zit hier voor de TV te laptoppen, en toen de tv plotseling aansprong (klopgeesten :? :P), kreeg ik natuurlijk de schuld.. Dus ik zoeken, en ik vond dus dit topic, en via google dit:

http://www.wdpsoftware.com/download.htm#item1

Ik weet nog niet echt of het werkt (tis net binnen..), maar na het eten ofzo probeer ik ff het een en ander. Lijkt met wel geinig als dit idd zou kunnen werken :).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Pagina: 1