Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PSU-Mod] 2 voedingen aanelkaar, maar 1 gaat later uit

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb nu 2 voedingen aanelkaar geknoopt doormiddel van een relais. werkt prima, beide voedingen gaan ook gelijktijdig aan. maar... als de voeding 1 uitschakel (de master zegmaar) dan gaat de 2e pas na 2 seconden uit... nu is dit voor mij reden tot bezorgdheid... kan dit schade veroorzaken aan de hardware die ik aan voeding 2 hang? en zoja, hoe kan ik het het beste oplossen?

ik heb een relais gebruikt dat 125volt kan schakelen, werkt op 12 volt. direct aanelkaar knopen was te link, heb het getest...

alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Ik weet je precieze opzetje niet, maar als dat schade zou kunnen veroorzaken dan was dat al gebeurd.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44
Je moet in iedergeval een relias heben de min 230V kan schakelen, dus degene die je nu hebt is eigenlijk niet goed. Dat de 2e voeding wat later uitschakelt kan best komen omdat de condencators in de eerste voeding nog moeten ontladen, dit kan verder geen kwaad.

• FiXeL
het relais wordt geschakeld door de +12v en Grnd van PSU1. door de stroomkring, worden Pin 14&15 van PSU2 doorverbonden zodat die ook gaat draaien. maar er blijft na het uitschakelen van PSU1 nog stroom op het relais staan voor een 2 seconden, dus PSU 2 gaat later uit. ligt dat aan het relais, of blijft er na uitschakeling van de PSU nog een paar secs stroom staan op de +12v lijnen?

Mn 3D printer blogje..

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ik weet niet of dit van toepassing is? Maar ik zeg het even.
Pas hiermee op! Vroeger op de marklin trein-traffos stond altijd een waarschuwing dat het heel gevaarlijk was om twee traffos op één circuit te zetten. Als je namelijk het stopcontact van één van de twee er uit haalde terwijl de andere nog aangesloten was, had je 220 op dat stopcontact...

Maar ik denk dat het hier niet echt van toepassing is.

• FiXeL
euh, nee.. das als je pin 14 en 15 van beide voedingen aanelkaar knoopt, en tijdens het draaien van 1 van de voedingen de 220v stekker lostrekt... raad eens wat er over de pwr on kabel loopt van de voeding die je net zonder sap hebt laten zitten....

dit soort situaties wil ik dus voorkomen, het zal thuis niet voorkomen, maar het is me op lanparties al eens voorgekomen dat een lullo de verkeerde stekker eruit trekt. het was toen maar een game BattleField die me werd ontnomen, maar de helft van mn hardware, das zeker niet liev :(

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Als je een apparaat uitschakelt, dan is de spanning niet onmiddellijk en overal 0V.
De aanwezige condensatoren moeten zich nog ontladen en dat duurt even.
Komt nog bij dat de aanspreekspanning van een relais veel hoger is dan de afvalspanning, veel 12V relais vallen pas af bij zo'n 3V.

• FiXeL
ah, dan is dat de oorzaak waarschijnlijk... maar zolang het geen schade toebrengt aan de hardware, kan ik daar best mee leven. anders zal ik moeten zien dat ik een lichter relais op de kop kan tikken.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Schakel je met de relais de 220 van de 2e voeding, of de groene draad in de stekker die naar het mobo gaat?

Ik denk dat het geen kwaad kan, er zit nog wat stroom in de voeding, en die wordt opgemaakt.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
FiXeL schreef op 11 June 2003 @ 22:30:
euh, nee.. das als je pin 14 en 15 van beide voedingen aanelkaar knoopt, en tijdens het draaien van 1 van de voedingen de 220v stekker lostrekt... raad eens wat er over de pwr on kabel loopt van de voeding die je net zonder sap hebt laten zitten....

dit soort situaties wil ik dus voorkomen, het zal thuis niet voorkomen, maar het is me op lanparties al eens voorgekomen dat een lullo de verkeerde stekker eruit trekt. het was toen maar een game BattleField die me werd ontnomen, maar de helft van mn hardware, das zeker niet liev :(
De pinnen zijn niet aan elkaar verbonden he... Over die power on kabels kan nooit 220 staan man... Da zou dan ook op je mobo kunnen staan als je de stekker eruit trekt
Pagina: 1