Toon posts:

[JS]Grote hoeveelheden informatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een javascript(clienside)/perl(serverside) applicatie die ik aan t maken ben is het nodig dat er door de client behoorlijk grote hoeveelheden informatie onthouden worden (tot wel 200 kilobytes).
Wat is de beste manier om dit te doen?

1. Via variabeles (strings of arrays)
2. Via textareas in een onzichtbaar frame
3. Iemand andere ideeën?

Ik zat te denken dat textareas minder resources zouden vragen van de client, maar dat weet ik niet zeker, iemand suggesties?

Alvast bedankt

Verwijderd

Het hangt er vanaf wat je voor informatie gaat opslaan. Cookies kun je vergeten. Javascript Arrays zijn de snelste mogelijkheid, en dan je webapp multitier maken qua schermen.

Verwijderd

multitier
Niet van die moeilijke woorden gebruiken...

@TS: wat voor info moet je onthouden?! Is het al gecatagoriseerde info?!

Ik zou de info naar de server posten en het daar dmv session icm klassen opslaan, zodat het geordend blijft, maar is het mogelijk dat je de data op de server bewaard of niet?! En bij iedere wijziging een postback naar de server doet??!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
multitier
Gewoon met een onzichtbaar frame o.i.d.?
Verder zul je eens moeten kijken naar het type gegevens wat je op wilt slaan. Zijn dat hele lange lappen tekst of heel veel kleine deeltjes? Voor hele kleine deeltjes lijkt steeds een textarea code nou niet zo optimaal hè...

Verwijderd

Topicstarter
Wat is eigenlijk de maximale hoeveelheid informatie die op te slaan is in strings, arrays en textareas?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 21:42:
Wat is eigenlijk de maximale hoeveelheid informatie die op te slaan is in strings, arrays en textareas?
Je kunt makkelijk 200 kb in 1 string stoppen, of de client er erg blij mee is weet ik niet, maar er zit geen limitatie op

het zelfde geldt voor een array

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

In feite zijn strings en array-indices 32bit. Er is dus wel een limitatie, maar erg snel zul je die niet bereiken. Deze limiet kom je eerder tegen met grote getallen (integers), hierin is 32bit vaak nog aardig beperkt.

Maar goed.. 200K opslaan clientside.. ik hoop ook dat het geen kritische informatie is, aangezien clientside informatie nooit veilig is natuurlijk.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
Nogmaals; iets meer informatie over wat er precies onthouden moet worden en waarvoor die informatie moet worden gebruikt zou erg handig zijn. Op deze manier kan er niet echt een goed advies gegeven worden ben ik bang. (Ook informatie over je ontwikkelomgeving kan geen kwaad ;)).

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik de client wil laten onthouden: chats, msnchats zijn een goed voorbeeld.

En alles serverside opslaan wil ik liever niet aan beginnen ivm dataverkeer en serverruimte.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 22:34 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Bosmonster schreef op 11 juni 2003 @ 22:10:
In feite zijn strings en array-indices 32bit. Er is dus wel een limitatie, maar erg snel zul je die niet bereiken. Deze limiet kom je eerder tegen met grote getallen (integers), hierin is 32bit vaak nog aardig beperkt.
ter info: in 4 bytes is de range van een unsigned int 0 tot 4294967296 oftewel 2^32 -1 en een signed integer heeft een range van -2,147,483,648 tot 2,147,483,647. kortom je kunt wel ff vooruit ;)

"You're only as good, as what you did last week."

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Precies.. 4.3 miljard.. voor berekeningen (dus als int) is het nog wel eens een probleem, om het over de signed range nog maar niet te hebben. Voor lengte van strings en indices is het wel ruim voldoende :)

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 11-06-2003 23:31 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Waar komen die gegevens dan vandaan? als ze van de client zelf komen staan ze al op de harde schijf. Moeten ze onthouden worden op de client: javascript cookies.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

hmm net ff getest maar volgens mij is een unsigned integer in Internet Explorer tot 2^69...kan iemand dit bevestigen? :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

djluc schreef op 12 juni 2003 @ 00:35:
Waar komen die gegevens dan vandaan? als ze van de client zelf komen staan ze al op de harde schijf. Moeten ze onthouden worden op de client: javascript cookies.
Volgens mij heeft een clientcookie een maximale grootte van 4K ofzo.. dus dat gaat niet lukken ;)

Verwijderd

Wat ik dus bedoel met multitier is inderdaad bijvoorbeeld, het gebruik van verborgen frames, of het plaatsen van je user interface in een iframe bovenop de pagina waarin je je client informatie opslaat.

De communicatie zal dan tussen de "datalaag" en de "presentatielaag" plaatsvinden. Zo hoef je namelijk niet telkens een ellendige 200kb op te halen.

Je hebt alleen nog niet gezegd wat je met die data wilt doen, wil je dit bewerken?

Verwijderd

Topicstarter
Neej, dr komt met beetjes data van de server af, en die moet vervolgens op het juiste moment getoond worden aan de gebruiker. Je hebt zegmaar een beperkt aantal 'tekstbestanden', en als dr een stuk data van de server afkomt moet dat bij 1 van de 'tekstbestanden' worden bijgeschreven. De gebruiker moet dan met een muisklik kunnen aangeven welke van de 'tekstbestanden' hij op zn scherm wil hebben. De data wordt niet opgeslagen op de server. De vraag is dus wat voor opslagvorm ik het beste kan gebruiken voor de 'tekstbestanden', strings, arrays of textareas?

Verwijderd

Ik denk dat de browser echt niet onder de indruk is van 200k aan data. Of je dat nou in een String, Array, of HTML-element opslaat zal vast wel verschil maken, maar ik zou gewoon de methode kiezen die het best aansluit bij jouw programmeersel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 20:25:
Neej, dr komt met beetjes data van de server af, en die moet vervolgens op het juiste moment getoond worden aan de gebruiker. Je hebt zegmaar een beperkt aantal 'tekstbestanden', en als dr een stuk data van de server afkomt moet dat bij 1 van de 'tekstbestanden' worden bijgeschreven. De gebruiker moet dan met een muisklik kunnen aangeven welke van de 'tekstbestanden' hij op zn scherm wil hebben. De data wordt niet opgeslagen op de server. De vraag is dus wat voor opslagvorm ik het beste kan gebruiken voor de 'tekstbestanden', strings, arrays of textareas?
Dit klinkt als een klus voor xmlHttp.
- Op het moment dat jij het wilt pas data ophalen (ik gebruik het voor een treeview component waarbij ik pas wil dat data wordt opgehaald zodra ik hem openklap)
- Mogelijkheid om zowel XML als Plain Text op te halen

Enige wat je dus moet doen is een index aanleggen van de textfiles. Klik je op link "zus" laadt dan textbestand "zus" via xmlHttp.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08 08:30
K weet niet of je er wat aan hebt, maar uit eigen ervaring weet ik dat 146 KB in ieder geval geen enkel probleem opleverde. De data was opgeslagen in 2 array's met daarin allemaal aparte objecten. Redelijk complexe data dus, maar was voor geen enkele browser echt lastig.
Pagina: 1