[access] berekeningen binnen database

Pagina: 1
Acties:

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 14:13
Hey, ik heb een grote en functionele database gemaakt over mijn computers, software en daarvoor ook licenties. Ik heb gezocht, maar niks kunnen vinden.. hoe kan ik dit realiseren?

Ik heb een tabel:

soft_os

met de velden:

soft_os_licenties_totaal
soft_os_licenties_verbruikt
soft_os_licenties_over

Vraag 1: Hoe kan ik soft_os_licenties_over manipuleren dat je hem niet kan wijzigen, en dat het via een formule (totaal-verbruikt) aangepast wordt.

Vraag 2: Ik wil, nadat ik bij een formulier van een systeemcompilatie een OS heb gekozen, dat soft_os_licenties_verbruikt op 1 komt. Als ik bij nog een systeem hetzelfde OS kies, dat ie dan op 2 komt.

Dus ook non-editable, maar afhankelijk van hoevaak hij gebruikt wordt in een systeem.

Is dit realiseerbaar? Alvast bedankt :)

Verwijderd

eerste tip : als je een "rekenveld" hebt (óf het veld over óf het veld verbruikt) kun je deze beter door een query laten uitrekenen dan dat je ze "hard-code" in je datamodel. Dit voorkomt rekenfouten en beveiligd de boel een beetje beter (ietsje dan :P).

voorbeeld:

datamodel tabel "test"

test_getal1 (integer)
test_getal2 (integer)

query:

select test_getal1, test_getal2, (test_getal1 - test_getal2) AS verschil
from test

gebruik de query dan als recordbron voor je formulieren en rapporten

voor de tweede vraag : voor zoiets zou ik VBA gebruiken, maar je kunt het misschien ook oplossen met een macro die na het invullen van het formulier de ingevulde gegevens controleerd en alle velden bijwerkt

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 21:03 ]

• Thunk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 14:13
Ok bedankt voor de tip ik zal er is mee aan de slag gaan !