Amiga 2000 problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-06 14:28
Goedenavond mensen,

vandaag kreeg ik van een vriend een Amiga 2000, met een toetsenbord erbij. Nu weet ik helemaal niets van Amiga maar wil er graag wel wat over leren. Het eerste probleem heeft zich echter al aangediend: als ik mijn A2000 aansluit (via mono-video op tv kaart van PC) met het toetsenbord in de voorkant en voedingskabel in de achterkant (doh) en de schakelaar aan de achterkant omhaal dan krijg ik wit beeld wat dan fade naar zwart en zo blijft. Ook als ik de video aansluit via de Genlock krijg ik hetzelfde.
Hoe krijg ik dit ding werkend, zodat ik iets van een GUI krijg waarmee ik mijn amiga-avonturen kan beginnen :)? Ter informatie: er zit een genlock in (met schakelaar achterin), een Quantum HD op een insteekkaart, een 8UP!(DIP) kaart en 3 floppydrives (2x3,5" 1x5,25")
Alvast bedankt!

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Verwijderd

Ik zou die genlock niet gebruiken voor video-out.
Branden de floppydrive led's na aanzetten? dat duidt dan op een verkeerd gemonteerde floppykabel.
Om te beginnen, haal alle expansion cards er uit want een Amiga heeft in tegenstelling tot een vroege PC bijna alles onboard. Koppel ook de 5.25 los. Zet dan de boel weer eens aan.
Een A2000 heeft intern geen support voor 3 floppydrives, ik vermoed dat het een PC drive is, bedoeld voor een Bridgeboard (PC kaart in een Amiga).

Als tie werkt krijg je een bootscreen met het verzoek een floppy er in te stoppen.

Let ook op de powerled, die geeft je erg veel informatie. Blijft ie donker of zwak branden, is er een probleem. Wordt ie helder, dan is de hardware/ROM in orde, en zou ie door moeten gaan maar wacht ie misschien op een apparaat. Als de machine eenmaal werkt hoef je je niet druk te maken omdat het low-pass audiofilter is gekoppeld aan de led (aparte designfilosie).
Een knipperende powerled betekent altijd een crash!

Als dat niet helpt, demonteer dan de drive/PSU bay, en aard uzelfve. Druk dan alle chips een keer goed aan tot je ze licht hoort kraken.

Je bent ook bekend met de manier hoe je een Amiga reset? Ctrl-Amiga-Amiga. Werkt altijd, want het is een HW interrupt.

Verder kan ik je zowiezo aanraden om ergens een amiga monitor vandaan te halen, inclusief de originele 23polige videokabel, met aan de andere kant een scart connector.

Oh, en je hebt toch wel een Amiga muis erbij he! Amiga's zijn amper te besturen zonder. Een serieele muis werkt niet.

Ben benieuwd of ie gaat werken. Leuke machines heb er een hoop gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 21:06 ]

• AntiPasta
oke, alle kaarten eruitgehaald en de 5,25" losgekoppeld (alleen de voedingskabel was aangesloten). Ik kreeg weer hetzelfde probleem. De powerled brandt helder. De chips aandrukken heb ik nog niet gedaan, dat probeer ik zometeen. Maar wat ik vreemd vindt is dat het scherm niet gewoon zwart of wit wordt maar fade van wit naar zwart... dus net alsof er toch nog activiteit is.
Bovendien, als ik op Capslock druk gaat het led'je erin niet aan...

Verwijderd

Dat "faden" wat in werkelijkheid maar in 3 of 4 stappen gaat, zijn diagnose kleuren. Zolang je wit, grijs en zwart ziet is het goed. Zodra je een felle kleur ziet is het fout. Maar ik krijg een beetje de indruk dat er zowiezo iets fout is. Kijk eens goed hoe de floppykabel op het moederbord zit, en neem 'm los. zet je spaanse vriendin aan en wacht gerust een minuut of 3.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Whilst the selftest is being carried out information is being displayed. This is shown through the screen changes that are mentioned in points 3, 7, 11, and 13. If all of the tests have been passed, you will see the following colour sequence.

* Dark Grey: The hardware test has been completed OK, and the registers are readable.
* Light Grey: The software side has passed.
* White: The initialisation is correct and the system is ready to boot.

If there is something wrong with your system you may see the following colours.

* Red: An error was found in the ROM.
* Green: An error was found in Chip ram.
* Blue: An error was found in the custom chips.
* Yellow: The CPU has found an error before the error trapping software (Guru) has been activated.
keyboard:
If the keyboard does not pass the test, it will tell you through the blinking of the caps lock light.

* One blink: Keyboard ROM check failed.
* Two blinks: Keyboard RAM check failed.
* Three blinks: Watch dog timer failure.
* Four blinks: A short between two lines or the special control keys.

READ THIS (please). Don't panic if your keyboard flashes once when you switch on. THIS IS PERFECTLY NORMAL. Every Amiga in the entire universe does this.
Echt faden naar zwart heb ik nooit gezien op de Amiga. Zoals hierboven al gezegd wordt gebeurt dat in 3 stapen. Probeer voor de grap eens beide muisknoppen in te houden terwijl je de Amiga aanzet. Hier hoor je in een soort BIOS te komen. Het lijkt erop alsof er iets hardwarematig niet in orde is (als je alles disconnected hebt, moet je normaal een diskette-scherm zien). Druk de kickstart eens opnieuw in de socket. Dit is een van de weinige chips die je kan vervangen.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Mischien kan je beter een A520 erbij regelen. Dit is een modulator die het standaard Amiga video signaal omzet in een TV kabel signaal. Er zijn ook stekkers verkrijgbaar die het strandaard Amiga signaal doorvoeren naar een SCART stekker zodat je hem op je TV aan kan sluiten.

Default werkt een Amiga niet op een PC monitor. Somige oude multisync monitoren zoals een NEC 3d konden dat nog wel. Een reden waarom het niet op een standaard scherm is dat de verticale frequentie ongekend laag ligt. Voor een Amiga 2000 zijn er ook z.g.n. scandoublers verkrijgbaar en daarnaast videokaarten met ingebouwde scandoubler. Deze kunnen in het videoslot gestoken worden waarna er een regulier SVGA scherm aangesloten kan worden.

De meest voorkomende defecten bij A2000's zijn:
A: Defecte PSU. (DAn gaat het powerlampje links voor op de kast ook niet branden
B: Defecte CIA chips (Type 8520). Deze chips zorgen voor IO op allerlij vlakken (Disk -acces, muis, toetsenbord). Er zijn 2 van deze chips op het mainboard aanwezig. Het omwisselen van deze chips kan vaak problemen verhelpen omdat de functionaliteit van deze chips maar gedeeltelijk gebruikt wordt.

De 8up! is een kaart van de fabrikant Microbotics die extra fastmem kan geven. Helaas geeft het niet meer chipmem omdat je hier on-board geheugen i.s.m. een andere Agnus chip voor nodig hebt (Big Fat Agnus). Het maximaal verkrijgbare on-board chip geheugen is 2Mb. Standaard zijn A2000's met 512Mb en 1Mb geleverd (afhankelijk van de revisie).

Terug op jouw probleem. Probeer met een Amiga Scart kabel of met een A520. Je zou zo'n A520 voor een drol moeten kunnen kopen.

Verwijderd

Daar zit ik ook in eerste instantie aan te denken dus: dat de CIA's kapot zijn. Tweede mogelijkheid is dat je custum-chips (of 1 daarvan) naar z'n grootje is. De custom-chips zijn de Agnus, Paula en Denise. Welke weet ik dus niet, zou je moeten uitproberen. Ik was net ff aan't kijken waar ik vroeger (15 jaar geleden!) m'n spare-parts haalde, en dat zaakje is er nog: Microtech Roos (www.microos.com). Hebben veel reserve-onderdelen. Succes.
Altijd leuk om te lezen dat er nog Amiga amigoos zijn.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 22:50

Jiffy

God, you're ugly!

Als je je A2000 toch open hebt staan, check dan ff de batterij: deze batterij (een blauw 'busje') gaat bij alle Amiga's na verloop van tijd lekken. Als dit bij jou ook het geval is, dien je de batterij zsm te verwijderen. Je kunt 'm voorzichtig loswrikken: de Amiga heeft de batterij niet nodig om te functioneren, maar uitsluitend om de tijd te onthouden. Eventueel kun je de batterij vervangen door een nieuwe, maar in dat geval dien je wél enigszins te kunnen solderen...

Over de hierboven genoemde 'muistruc' om in een soort Amiga-bios te komen: grote kans dat dat bij jou niet werkt, dat menu bestond pas vanaf Amiga's met Kickstart 2.0 en hoger. De meeste A2000's hebben versie 1.3.

De A2000 heeft als groot voordeel (net als de A500, trouwens) dat veel chips in een socket zitten: indien defect kun je ze eenvoudig vervangen.

BTW
mbt het onboard geheugen van de A2000: alle 2000's werden geleverd met 1 MB onboard. Bij de oudere versies was dit verdeeld over 512 KB chipmem en 512 KB fake-fastmem (zgn rangerram). Bij de nieuwere versies was de gehele 1 MB chipmem. Je kunt je A2000 evt upgraden naar 2 MB chipmem met een speciale uibtreiding die oa de onboard Fat Agnus vervangt.

Even terugkomend op de 512 KB rangerram: het was geen chipmem (de customchips konden er geen gebruik van maken), maar ook geen echt fastmem (het was namelijk even traag als chipmem). Je kon er echter wél relatief eenvoudig chipmem van maken: als je de goeie Agnus-chip in je mobo had zitten, vergde het nog maar een kleine hardwarematige aanpassing en je was klaar.

* Jiffy is heel blij met zijn eigen A2000 :)

[ Voor 34% gewijzigd door Jiffy op 12-06-2003 10:45 . Reden: geheugenverhaaltje toegevoegd ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Overigens is er nogsteeds een nederlandse distributeur voor Amiga. Ze zijn daar ook erg behulpzaam. Dit is Computercity in Rotterdam. (www.compcity.nl/www.amiga.nl)

Kijk zowie zo even naar de revisie van je mainboard. sommige revisies staan bekend om wat problemen te hebben (rev 4.0 / rev. 6.0)

• AntiPasta
oke, zojuist zoveel mogelijk eruit gehaald (a2300 genlock krijg ik niet los)... blijkt dat de omgeving van de batterij bedekt is met blauwachtige schurft :S

Trouwens, een vriend van mij heeft zijn A1200 gewoon op zijn tv aangesloten met composiet... en dat was in kleur, terwijl bij de aansluiting op mijn 2000 'MONO VIDEO' staat...

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

AntiPasta schreef op 12 June 2003 @ 11:31:
oke, zojuist zoveel mogelijk eruit gehaald (a2300 genlock krijg ik niet los)... blijkt dat de omgeving van de batterij bedekt is met blauwachtige schurft :S
Daar was ik al bang voor. Is het mobo daar erg aangetast? Metéén de batterij verwijderen, misschien valt het nog te redden. Je hebt nu wsl wél de oorzaak van het niet functioneren gevonden... Als de batterij al overdekt is met die blauwe uitslag is de kans echter groot dat het mobo al teveel is aangevreten door de troep die uit de batterij is gelekt.
Trouwens, een vriend van mij heeft zijn A1200 gewoon op zijn tv aangesloten met composiet... en dat was in kleur, terwijl bij de aansluiting op mijn 2000 'MONO VIDEO' staat...
De A1200 heeft een ingebouwde TV-modulator, itt de A500 & de A2000. Voor de laatste twee modellen heb je een A520 nodig. Of je moet natuurlijk een SCART-kabel gebruiken. Heb je nog beter beeld ook. Al geef ik zelf de voorkeur aan een zgn scandoubler/flickerfixer icm een SVGA-beeldscherm. Zowel voor m'n A1200 als m'n A2000. Vooral de A1200 ziet er in zo'n geval lekker 'strak' uit.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• AntiPasta
nouja, het vinden van amiga onderdelen is toch best moeilijk en bovendien geef ik liever geen geld uit voordat ik zeker weet dat dit ding nog te redden is... is er misschien met wat gesoldeer een kabel van amiga video naar scart of vga te maken?

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

AntiPasta schreef op 12 juni 2003 @ 12:58:
nouja, het vinden van amiga onderdelen is toch best moeilijk en bovendien geef ik liever geen geld uit voordat ik zeker weet dat dit ding nog te redden is...
Onderdelen opduiken is idd wat lastig (lees: duur) via de nog resterende winkels. De goedkoopste methode is wsl om een andere 2000 aan te schaffen. Kost je wsl minder dan het vervangen van evt defecte onderdelen. Bij mij was het opzoeken van een complete A2000 set goedkoper dan het aanschaffen van een vervangend toetsenbord voor de reeds in mijn bezit zijnde 2000. De toetsenbordloze hou ik nu mooi als reserve.
is er misschien met wat gesoldeer een kabel van amiga video naar scart of vga te maken?
Ja. Met enige soldeercapaciteiten is dit zeker mogelijk. Een schema moet wel op i-net te vinden zijn, Aminet is een goeie plek om je zoektocht te starten.

Pagina: 1