Toon posts:

Maxtor 200GB wordt gezien als 32GB

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik een 200Gb Maxtor gekocht.
Nu wild eik deze op mijn comp aansluiten en werd er maar 136Gb herkent.
Ik tweakers.net op en lezen. En ja, ik heb een ATA-100 Controller dus dat werkt niet. 8)7
Nu heb ik een ATA133 controller gekocht en erin geprikt. Dingetje werkt goed alleen wordt de HD herkent als 32Gb en meer er uit krijgen lukt ook niet. Vage boel!
:(

Ook heb heb ik de Tool MaxBlast van Maxtor geprobeerd maar hierin lukt het ook niet. :?

Zie ik iets over het hoofd? Ik snap er niks meer van... :?

Ik heb nog naar andere topics gezocht maar kon niks vinden.

Verwijderd

partition magic
bestandssysteem?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 08:51

FastBunny

Give it the Works !

Als je ata controller op je moederbord zit of flashable is kan je hem vaak toch gebruiken door een bios update met LBA 48 bits ondersteuning :) Heb je niet perongelijk een jumper verkeerd zitten zodat de schijf gelimiteerd is tot 32gb ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Partition Magic ben ik net aan het downen...
Met bestandsysteem bedoel je NTFS? Het is NTFS :)

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gebruik ntfs ofzo die format hem wel normaal.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 11 June 2003 @ 19:54:
Als je ata controller op je moederbord zit of flashable is kan je hem vaak toch gebruiken door een bios update met LBA 48 bits ondersteuning :) Heb je niet perongelijk een jumper verkeerd zitten zodat de schijf gelimiteerd is tot 32gb ?
Zoals ik in het begin heb geschreven heeft mijn mobo een ATA100 controller.
Vandaar dat ik ook een PCI ATA133 heb gekocht. Dit wordt ook aangeraden door Maxtor. Aangeschaft dus en nog niet werken.

Ik las wel net op de Maxtor site over een J42 jumper. Alleen is het niet zo duidelijk. Moet je de HD limiteren o.i.d.?

Maar dat lijkt me wel een beetje raar als ik nu net een ATA133 controller heb aangeschaft.

Verwijderd

Topicstarter
Necrobic schreef op 11 June 2003 @ 19:55:
Gebruik ntfs ofzo die format hem wel normaal.
Dit heb ik al geprobeerd maar hij herkent hem maar als 32Gb HD. Dat is het probleem.

Het rare is dat hij wel op de ATA100 als 136Gb werd herkent. Dat zijn er al gauw 100 meer dan nu.... 8)7

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 08:51

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 20:27:
[...]

Zoals ik in het begin heb geschreven heeft mijn mobo een ATA100 controller.
Vandaar dat ik ook een PCI ATA133 heb gekocht. Dit wordt ook aangeraden door Maxtor. Aangeschaft dus en nog niet werken.

Ik las wel net op de Maxtor site over een J42 jumper. Alleen is het niet zo duidelijk. Moet je de HD limiteren o.i.d.?

Maar dat lijkt me wel een beetje raar als ik nu net een ATA133 controller heb aangeschaft.
HD limiteren moet je uitlaten iig. En had je je bios van je moederbord al geflasht? Grote kans dat dat al werkt namelijk. En dat hij het op die ATA133 kaart niet doet is nogal vreemd inderdaad. Herkent hij de schijf wel goed qua naam ?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

[offtopic]
De meeste fabrikanten hebben een tooltje om de BIOS limiet om te zeilen.

te omzeilen ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Wat zei je O-)

Thnx :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik met Maxpower gekeken naar wat settings en ik zie dat het LBA cijfer niet overeenkomt met het LBA cijfer die op de HD zelf staat. Kan ik dat ergens veranderen?
In WinXP wordt de HD ook niet meer herkent als 200Gb zijnde maar 32Gb...
Wat een gedoe en snap er geen hout van....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wel, heb je de rest van Abbadon's linkje nog gelezen? Jumpers? Windows?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
Heb je er al een nieuwe bios op geflashed op je PCI controller? Misschien dat deze erna wel die 48Bits Lba adressing aan kan.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 11 June 2003 @ 21:37:
Wel, heb je de rest van Abbadon's linkje nog gelezen? Jumpers? Windows?
Yep, maar ik kom er nog niet uit. Snap niet dat hij nog maar 32Gb herkent en dit ook vanuit Dos. Alles nu zo'n beetje geprobeerd.

Nu ik de HD terug heb gezet op de ATA100 Controller is hij ook 32Gb wat voorheen 136Gb was...

Dus mijn verbazing is groot...

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op 11 juni 2003 @ 21:40:
Heb je er al een nieuwe bios op geflashed op je PCI controller? Misschien dat deze erna wel die 48Bits Lba adressing aan kan.
Dit heb ik ookal geprobeerd. Het is een Promise ATA133 TX2 en, met nu, de laatste firmware....

Verwijderd

OP een maxtor schijf kan je de jumper zo zetten dat ie doet alsof ie een 32gb schijf is.

Verwijderd

Ik ken een aantal schijven waar een clip op zit, i.v.m. met oudere systemen.
De clip(jumper) plaatsen = een 32gb.
zonder clip full size.
Misschien dat dit hier ook op zit, dus loop je jumpers nog even goed na ! :)

Verwijderd

FAT32 onder bijvoorbeeld Windows XP kan niet groter zijn dan 32GB, terwijl in theorie Fat32 maximaal 2TB groot kan zijn. Om een schijf van een dergelijke grootte te kunnen gebruiken heb je zowieso een modern moederbord met een up-to-date BIOS nodig en zul je waarschijnlijk NTFS moeten gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 22:53:
FAT32 onder bijvoorbeeld Windows XP kan niet groter zijn dan 32GB, terwijl in theorie Fat32 maximaal 2TB groot kan zijn. Om een schijf van een dergelijke grootte te kunnen gebruiken heb je zowieso een modern moederbord met een up-to-date BIOS nodig en zul je waarschijnlijk NTFS moeten gebruiken.
dat van max 32gb was volgens mij d.m.v. servicepack opgelost ! 8)7

Verwijderd

Weet ik niet, maar zo lang je hem niet vanuit een DOS-achtige omgeving hoeft te gebruiken kun je hem toch net zo goed met NTFS formatteren?

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 13:02
Kijk nou nog maar eens goed naar die jumper, die 32GB Clip, ik, en zo te lezen met mij nog enkele anderen, ben er van overtuigd dat dat het is. Heb het al meerdere malen zien gebeuren namelijk.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de jumpers nagekeken en de HD staat alleen op Master. That's it.
De Cap Limit is niet overbrugt m.a.w. de jumpersettings staan goed...

Verwijderd

Misschien wel FDISK update voor schijven >60GB?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen FDisk...ik gebruik MaxBlast van Maxtor zelf...maar zelfde verhaal dus... <grom>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 00:46 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 22:53:
Onzin, Microsoft heeft om NTFS te pushen de mogelijkheid eruit gehaald om FAT32 partities groter dan 32 Gb áán te maken onder XP, mounten kan gewoon tot de FAT32 limiet.

@TS

Vrijwel alle recente mainboards ondersteunen schijven groter dan 136 Gb, ook al is de controller maar ATA-100. Als de harde schijf in eerste instantie wel goed gedecteerd wordt door je onboard controller zou ik daar eerst mee verder werken. Sluit 'm dus aan op je mainboard, jumper de hd met de defeault instelling 9iig geen limiet instellen) haal alle (partitie) data van je disk af, bijvoorbeeld met ZAP, start je pc opnieuw op en kijk of 'ie nu wel volledig wordt herkend in de bios. Maak nu met fdisk van een WinMe bootdisk de gewenste FAT32 partitie, of gebruik XP om een NTFS partitie aan te maken. Als je het niet nodig hebt blijf dan verre van MaxBlast en EZ-Drive software. :)

Verwijderd

Is dit probleem nog opgelost?
Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is hier niet de bedoeling om oude koeien uit de sloot te halen ;) Stel je nou eens voor, hier zitten ~25.000 actieve gebruikers en er zijn meer dan 800.000 topics :X

Anyway, neem eerst eens een kijkje in de FAQ van dit subforum voor de meeste oplossingen en herlees de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.