[mysql] update doet vreemd.. zeer vreemd

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
ik heb de volgende velden :

datumtijd : timestamp(12)
omschrijving : tekst

het veld datumtijd heeft de volgende waarde : 200107052000
het veld omschrijving heeft de volgende waarde : "dit is een stuk tekst"

NU alter ik het 'omschrijving' veld op de volgende manier:

update agenda set omschrijving = 'craig' where id=127

hoe kan het in hemelsnaam dat het veld datumtijd de waarde 010613165233 krijgt na de bovenstaande update ???

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mysql vindt dat een leuke feature... De eerste timestamp van een tabel wordt bij een update ook automatisch bijgewerkt...

Die update zal je zo moeten doen:
update ... set datumtijd = datumtijd, omschrijving = ...

of je moet het als een datetime oid definieren ipv een timestamp.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
dus zou ik een row erin moeten zetten die "hidden" is, en waar de timestamp dus constant kan veranderen ? (waarom hep mysql deze 'feature' ?)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

whitehouse schreef op 11 juni 2003 @ 17:04:
dus zou ik een row erin moeten zetten die "hidden" is, en waar de timestamp dus constant kan veranderen ?
Deze vraag snap ik niet :)
(waarom hep mysql deze 'feature' ?)
Weet ik veel, vast een van de gebruikers/makers die het bij gebrek aan triggers een mooie feature vond... Imho horen dat soort zaken nou typisch met triggers geregeld te worden, magoed, dat kan mysql niet natuurlijk :)

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:52
whitehouse schreef op 11 June 2003 @ 17:04:
dus zou ik een row erin moeten zetten die "hidden" is, en waar de timestamp dus constant kan veranderen ? (waarom hep mysql deze 'feature' ?)
Timestamp feature is dus voor mysql om automagisch bij te houden wanneer een row gewijzigd is. De tweede timestamp doet ie dat overigens niet op.

Datum en tijd moet je dus maar in Datetime velden stoppen. Dan kan Mysql ook nog er bewerkingen op doen bij selecties e.d.

Mocht je toch een "echte" timestamp willen opslaan voldoet een integer ook prima. ;)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

momania

iPhone 30! Bam!

whitehouse schreef op 11 juni 2003 @ 17:04:
Zou kunnen, je zou het beter kunnen doen zoals ACM al aangaf, dus met je SQL statement oplossen.
Zou je een timestamp row erbij gaan maken en dan aleen 2 tweede timstamp row gebruiken, heb je d'r dus 1 voor niets.
Ofwel: verspilde ruimte...

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

momania schreef op 11 June 2003 @ 17:09:
Zou kunnen, je zou het beter kunnen doen zoals ACM al aangaf, dus met je SQL statement oplossen.
De datetime gebruiken is een veel mooiere oplossing hoor, dan die vieze update ;)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

momania

iPhone 30! Bam!

ACM schreef op 11 June 2003 @ 19:05:
[...]

De datetime gebruiken is een veel mooiere oplossing hoor, dan die vieze update ;)
Ook goed :+

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1