Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koelbox aansluiten op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een 12 volt koelbox gekocht. 't lijkt me dat je die wel op je pc aan kan sluiten. Nu heb ik alleen 1 probleem: Ik heb 2 draden, alleen weet ik niet welke de plus en de min is.
Nu weet ik niet of die keolbox kapot gaat als ik verkeerd gok. Weet iemand van jullie dat?
Bedankt alvast

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik neem aan dat dat ding aan een adapter zat :)

Adapter in het stopcontact > multimeter eroverheen et voila :D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
nee er zat zo'n sigarettenaansteker aan. Dus als ik er niet uit kom kan ik altijd nog zo'n sigarettenaansteker voor in de pc kopen :D

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Geel is 12V+ en de zwarte er naar is de min voor de 12V.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op 11 June 2003 @ 15:12:
Geel is 12V+ en de zwarte er naar is de min voor de 12V.
ja dat weet ik, maar ik moet nu eerst de plus en de min van die koelbox weten

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

bij de sigarette aansteker plug is da middelste puntje de plus en die rand eromheen de min
da kun je vast wel meten :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• MadMax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03-2024

MadMax

Dammax

Niet doen!! De koelbox trek veel te veel ampères! dat trekt je mobo nooit!

De koelbox heeft namelijk volgens mij niet alleen een ventilator maar ook een peltier element. Samen trekken deze twee gigangitsch veel ampères

[ Voor 51% gewijzigd door MadMax op 11-06-2003 15:16 ]

Game sys specs - Laptop specs - Server specs

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 15:13:
[...]

ja dat weet ik, maar ik moet nu eerst de plus en de min van die koelbox weten
Dat kan je met een meetinstrument bekijken (te koop bij de gamma voor 19 pleuro ofzow het is over het algemeen een geel kastje met 2 'pinnen' eraan vast.). Zal even kijken of ik een plaatje kan vinden....

Edit: Ah kijk eens:

Afbeeldingslocatie: http://www.botzilla.com/photo/g1jpg/meter.jpg

(Zodra het gegeven voltage in de min duikelt weet je dat je de polen verkeerd om hebt staan.)

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 11-06-2003 15:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 15:11:
nee er zat zo'n sigarettenaansteker aan. Dus als ik er niet uit kom kan ik altijd nog zo'n sigarettenaansteker voor in de pc kopen :D
Ga je toch effe met je auto racen :P

Maar volgens mij is de Tip de plus en de rand de min :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Euhm, ik neem aan dat je em wil gaan gebruiken voor in een watercoolings setup?

Als je nl gewoon de lucht uit de koelkast over je pctje heenblaast krijg je condensvorming = als je niet oppast kortsluiting... :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit ding kan je echt niet op je PC aansluiten hoor. Koop dan maar gelijk een 2e voeding ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

denk dat je ook even moet kijken hoeveel die koelbox trekt.
een sigaretten aansteker in de auto kan namelijk 10A leveren ... denk dat je dat beter niet vanaf je comp voeding kan gaan trekken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 15:08:
Ik heb laatst een 12 volt koelbox gekocht. 't lijkt me dat je die wel op je pc aan kan sluiten.
Waarom dan toch?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Voor als je het wil weten. Als je de dubbel draads hebt (dus twee draden die aan elkaar zitten) dan is een van de twee iets afwijkend (wit streep of ribbel(s)) deze is de +

Maar kijk eesrt even of je voeding het wel aan kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Steefph op 11-06-2003 15:27 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Hey het is wel CME he ;)

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 09:13

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Hmmz is het zo een Hella ding? (oid)
Die dingen zijn volgens mij niet bedoeld om hele dagen te draaien.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Verwijderd

Misschien wil de topic starter gewoon lekker koude drankjes ipv een koel systeem :?
In dat geval kan je redelijk simpel je koelbox aansluiten. Een koelbox vraagt 12V en ongeveer 4A. Nou weet ik niet wat voor een voeding je hebt, maar een beetje voeding kan dat wel hebben, en anders haal je ergens een oude AT vandaan :)
Als je liever de stekker van die koelbox heel laat, dan kun je bij een elektrica zaak wel een goede aansluiting vinden, zodat je die op je voeding kunt aansluiten.
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/39/39DF953EAC3A7FAAE10000000A010251.JPG
voor de duidelijkheid : alleen de linker steker !
Zoals al eerder is gezegd : geel + zwart = 12V. Je sluit dus de gele kabel op het midden van de steker en de zwarte op de rand.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 17:26 . Reden: typo's ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Kijk wel even op je voeding hoeveel ampere hij op de 12 volt afgeeft want bij de meeste zal dat niet genoeg zijn. Zo'n box trekt toch al snel 5 A.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

p=U*I
dus bij 12volt en 4ampere heb je een 12voeding nodig van 48WATT!!de 12volt van je PSU zal dat nooit en te nimmer trekken.het meeste vermogen levert een PSU aan de 5volt..

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 18:00:
p=U*I
dus bij 12volt en 4ampere heb je een 12voeding nodig van 48WATT!!de 12volt van je PSU zal dat nooit en te nimmer trekken.het meeste vermogen levert een PSU aan de 5volt..
Wat is dat nou voor onzin :? Mijn standaard 300W voeding kan 15A leveren op de 12V lijn tuurlijk dit is piek maar toch. Dat is dus 12*15=180W(piek)

Alles is terug te redeneren naar 4

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een losse 12V - 3,5A voedingsunit flink zien roken toen ik zo'n koelbox erop aansloot, kan het je niet aanraden. Was zo'n kastje wat ik voor m'n bakkie gebruikte.

Verwijderd

MadMax schreef op 11 June 2003 @ 15:15:
Ik neem aan dat je met "dat trekt je mobo nooit" doelt op de voeding van de TS? 'T mobo heeft niets met de stroomvoorziening te doen.
De koelbox heeft namelijk volgens mij niet alleen een ventilator maar ook een peltier element. Samen trekken deze twee gigangitsch veel ampères
De ventilator is in 99% van de gevallen gewoon een DC brushless type. 'T formaat in de standaard koelboxen trekt in de regel niet meer dan zo'n 0,2 en 0,3A erg weinig dus.

Die peltier is idd de stroomslurper. Maar in die koelboxen wordt geen 'hoogvermogen' peltier gebruikt. Vaak zo rond de 25-30Watt. Dus in de praktijk zal hij zo'n 3-5 ampères trekken, en dat valt redelijk mee.

Als de TS over een beetje potente voeding beschikt (van goede kwaliteit - met dus de werkelijke maximale rating, geen piekvermogen..) kan 't best.

En als je de 12V zwaarder belast, gaat de 5V vaak ook iets omhoog (tegenkoppeling van switch-mode PSU) is weer handig bij overclocken ;)

Is trouwens wel een leuk idee eik, handig bij lanparties, of zoals in mijn geval, de koelkast beneden staat, en je door de hitte te lui bent om naar beneden te lopen :P

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Die koelkast heeft waarschijnlijk een peltier erin hangen... trekt waarschijnlijk <5A
Ik heb ook zo'n koelkast waarbij ik de stekker gewoon kan ompolen, alleen dan gaat ie verwarmen (is de bedoeling)... misschien dat die van jou dat ook doet.
als je niet weet waar je het over hebt, houd dan je mond :/

[ Voor 25% gewijzigd door Kr3Kr op 11-06-2003 18:29 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb ook zon soort koelkast, paar weken terug bij de Blokker gekocht (40 E)
Inhoud van 4 liter en werkt met een peltier en fan, en er staat op "12V 3A"

Dat kan je PSU nog wel een keer goed trekken lijkt me.

Wel zou dat betekenen dat je alleen koude drankjes hebt als je PC aan staat, Als je PC 24/7 aanstaat maakt dat niet uit maar dat is voor mij niet het geval dus externe 220 V voeding (die er al bij zat) zal ik zeker wel gebruiken.

Er zit standaard een fan bij maar die maakt veel lawaai dus ik lijm er wel mijn self made waterkoelblok op zodat ik die koelkast gewoon aan mijn PC waterkoeling kan hangen en ik 24/7 koude drankjes binnen handbereik heb zonder lawaai :)

Wel moet mijn pomp dan 24/7 draaien maar dat is geen probleem. En mijn radiator werkt passief dus dat is ook makkelijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

AirX

Tweak Guru

volgens mij gaat je compu voeding roken :p

Verwijderd

Kijk gewoon naar de specificaties op dat ding, of meet hem door met multimeter hoeveel dat ding wegzuigt. Als je voeding van 300 watt ofzo hebt merk je die 50 watt minder echt niet. De meeste sytemen draaien al met een 250 watt voeding.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Mijn a.s. voeding deelt 32 amp. uit op de +12v lijn. (350W)
Dus met een beetje voeding zal het wl lukken.
Zelfd die klooie dingen van zo`n 486 levert nog 4,6 amp.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 19:02
je kan er ook een extra voeding inzetten speciaal voor de koelkast (btw een gekochte peltier die kan je gewoon op een voeing aansluiten neem ik aan)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Meeste koelboxen zijn idd niet geschikt om 24/7 aan te staan, dus hou daar rekenign mee.

Als het de bedoeling is om je pc te koelem met die koelbox vraag ik me af hoe je dat wilt doen. Hem in je kast plakken en de deur/klep openlaten? Denk niet dat je dan enig verschil merkt. Als je hem voor kouwe drankjes bij je pc wilt gebruiken zou ik er gewoon een adaptor bij nemen en in het stopcontact douwen, en niet via je pc voeding zitten kloten.

Heeft iemand het al in zn gekke kop gehaald die mini-koelkast van Bacardi Breezer te kopen om zn water reservoir in in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: http://www.bacardi.nl/images/shop/shop_netherlands_dut.gif

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

MadMax schreef op 11 June 2003 @ 15:15:

Alsof het mobo stroom levert? Dat doet de voeding denk ik. En de 12V lijn is best zwaar.

Van een sigarenplus is de voorkant (middenpool) de plus, de buitenkant/zijkant de min.

Ik zou de set wel effe testen op een sloopvoeding, zodat je je mooie pc niet af laat fikken.

Verwijderd

Ik zou hem niet in een koelkastje zetten, de peltier die in de koelbox zit levert minder kou als dat je pc warmte levert. dus het word gewoon warm in die koelbox.

• DutchTSE
  • Niet online
misschien wilt ie zijn pc mee naar het strand nemen en tegelijkertijd koude drankjes :+

• BJD
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Ik zou idd eerst ff alles v.d. voeding er af koppelen en het uittesten.
Daarna alles er aan behalve je hdd. (geloof me die wil je niet kappot hebben)
En daara je hdd.
offtopic:
@DutchTSE: Als je nix zinnigs te blaten hebt hou dan je mond.
Op het strand heb je geen stroom dus.... (Trouwens welkom @ GoT)
Pagina: 1