Zilver van Silverado gebruiken voor wc-cpu-cooler?

Pagina: 1
Acties:

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 16:29
Ik heb nog een Noisecontrol Silverado liggen.
Kan ik de zilveren onderkant, die met 4 schroefjes vast zit, gebruiken voor een homemade wc-cpu-cooler van koper?

Dus: onderop de zilveren schijf van ca. 2,5 mm dik, met daarin evt. kanaaltjes gefreesd.
Daar bovenop een koperen lichaam met dezelfde lengte/breedte afmetingen en dezelfde kanaaltjes erin gefreesd?

Verwijderd

waarom zou dat niet kunnen??

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 16:29
Ik weet niet hoe, en of, koper en zilver met elkaar reageren.
Hoe zou ik de afsluiting tussen beide helften moeten maken? Kan ik dat zilversolderen? Of moet ik ern een o-ring tussen zetten en met schroeven aan elkaar schroeven.

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

mark_vs schreef op 11 June 2003 @ 14:51:
Ik weet niet hoe, en of, koper en zilver met elkaar reageren.
Hoe zou ik de afsluiting tussen beide helften moeten maken? Kan ik dat zilversolderen? Of moet ik ern een o-ring tussen zetten en met schroeven aan elkaar schroeven.
Lijkt me niet zo heel verstandig, je koper word namelijk aangetast door het zilver. (potentiaal verschil tussen Ag(s) en Cu(s). Ag+ ionen gaan met Cu(s) reageren en dat wordt dan Ag(s) en Cu2+)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
beetje waterwetter verhelpt dat prima. ik zie dus niet waarom bovenstaande niet zou kunnen. of het beter koelt? ik denk zelf niet dat het de moeite is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

P5ycho schreef op 11 juni 2003 @ 15:23:
beetje waterwetter verhelpt dat prima. ik zie dus niet waarom bovenstaande niet zou kunnen. of het beter koelt? ik denk zelf niet dat het de moeite is.
Wat je ook kunt doen is een stukje Zink ergens anders (in je reservoir bijvoorbeeld) in je systeem zetten, dan gaan de Ag+ ionen niet met je koper maar met het Zn reageren, en wordt je koper dus niet aangetast.
Wat ook wel een handig goedje is om bij je demi-water (als je 'gewoon' water neemt, dan verloopt de reactie helemaal belachelijk snel!) te gooien is Klax/Innovatek Corrosie-protect. €5,- bij Perfect Systems.

[ Voor 4% gewijzigd door McFlipp op 11-06-2003 15:57 ]

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Magnesium is nog minder edel dan zink, als je dat kunt krijgen... Natrium, kalium en lithium zijn nog minder edel, maar die mag je er echt _niet_ in gooien >:)

Corrosieprotect, het dure waterwetter enzo gaan het niet voor 100% tegen, maar ze werken wel redelijk goed. Een opofferingsmetaal werkt nog steeds het best.

Maar ik denk eigenlijk niet dat dat zilveren plaatje iets zal uitmaken voor de koelprestatie.
Pagina: 1