Netwerk (via router) dat niet werken wil

Pagina: 1
Acties:

• Fok83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-03 23:44
Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk tussen twee pc's :|
Ik gebruik een Netgear RP114 Router en internet werkt op beide pc's naar behoren.

Ik krijg het alleen niet voor elkaar om via het ene systeem op het andere systeem te komen en andersom.

Het betreft een Win XP pro en Win 98 systeem;
Beide hebben een gedeelde partitie;
Bestands & printerdeling geactiveerd;
TCP/IP protocol geinstalleerd;
Firewalls staan uit;
Dus zover ik weet is de basis in orde.

Nu komt het :)

Ik kan vanaf het XP systeem de router, het Win98 systeem en het systeem zelf pingen.
Op het Win98 systeem de router en het systeem zelf pingen maar niet het WinXP systeem. Ook kan ik bij beide pc's niet op naam pingen.

In de netwerkomgeving van beide pc's staat wel het gedeelde bestand van het systeem zelf maar niets van het andere systeem. Dus ze herkennen/vinden elkaar niet op het netwerk.

Ik heb al via het usenet (alt.nl.netwerk onder de naam @lterEgo) geprobeerd om te kijken of iemand de oplossing weet maar tevergeefs.

Vandaar dat ik het nu via deze weg wil proberen. Dus als iemand een suggestie, idee, tip of wat dan ook heeft, alles is welkom want ik kom er geen wijs meer uit 8)7

Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Misschien heb je hier wat aan: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide ;)

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Staan ze beide in dezelfde werkgroep, verkrijgen ze beide automatisch een ip adres ?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Beide PC's hebben neem ik aan wel dezelfde workgroup?

Heb je bij XP ook gast-toegang aan gezet zodat 'onbekenden' (de win98 machine) erop kan?

Senile! Senile Oekaki

• Fok83
Helaas, ik heb dit (sinds ik dit probleem heb) al helemaal gelezen maar staat niks in dat het probleem verhelpt.

Hoe dan ook, bedankt voor de tip :)

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Ik heb hetzelfde gehad met deze configuratie (bij mijn ouders), maar dan met een Edimax BR-6104 router. Heb ook nog bij de NICs gekeken of ze niet toevallig beiden als BM (BrowseMaster) disabled waren. Later bleek dat als de Win98SE aan stond en dan de WinXP Pro op- of herstartte, alles werkte. Ik heb niet meer verder onderzocht, maar volgens mij duurde het gewoon een tijdje voordat de Win98 de gedeelde bestanden van de WinXP zag. Een herstart van de WinXP ging stukken sneller en diende het doel: op de WinXP had ik de CD-ROM gedeeld, omdat de CD-ROM drive van de Win98 kapot was.

De WinXP zag wel altijd de Win98, maar ik had verder niets gedeeld op de Win98, dus ook niet getest verder.

[ Voor 23% gewijzigd door Velthuis op 11-06-2003 14:36 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heb je al de netwerk wizard van XP geprobeerd, dan kan je namelijk een diskette maken die de instellingen goed zetten op de win 98 machine :) (je moetbij die wizard kiezen voor de optie: deze computer maakt direct toegang tot het internet, de andere computers in mijn netwerk via mij enz enz)

Xbox Live ID:Notna8310

• Fok83
mlevd schreef op 11 June 2003 @ 14:31:
Staan ze beide in dezelfde werkgroep, verkrijgen ze beide automatisch een ip adres ?
Beide pc's staan in @HOME werkgroep. Maakt hoofdletters misschien iets uits?
Beide krijgen het IP adres automatisch.

• Fok83
_bas_ schreef op 11 June 2003 @ 14:31:
Beide PC's hebben neem ik aan wel dezelfde workgroup?

Heb je bij XP ook gast-toegang aan gezet zodat 'onbekenden' (de win98 machine) erop kan?
Dat laatste is mij niet geheel duidelijk hoe ik dat kan doen :?

• Fok83
Notna schreef op 11 juni 2003 @ 14:34:
Heb je al de netwerk wizard van XP geprobeerd, dan kan je namelijk een diskette maken die de instellingen goed zetten op de win 98 machine :) (je moetbij die wizard kiezen voor de optie: deze computer maakt direct toegang tot het internet, de andere computers in mijn netwerk via mij enz enz)
Ik heb dit inderdaad gedaan maarrrrr, ik heb via HUB gekozen zou dat het kunnen zijn dan? Voordat ik de wizard heb gedraaid was de situatie hetzelfde als erna.

Maak dat dan niet uit als je kiest via deze computer alles naar internet terwijl de router eigenlijk hiervoor zorgt? Kan ik de wizard nog een tweede keer draaien?

Moet ik trouwens bij beide pc's dan kiezen voor de optie die je aangeeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Fok83 op 11-06-2003 14:41 ]

Verwijderd

Fok83 schreef op 11 June 2003 @ 14:40:
[...]

Ik heb dit inderdaad gedaan maarrrrr, ik heb via HUB gekozen zou dat het kunnen zijn dan? Voordat ik de wizard heb gedraaid was de situatie hetzelfde als erna.

Maak dat dan niet uit als je kiest via deze computer alles naar internet terwijl de router eigenlijk hiervoor zorgt? Kan ik de wizard nog een tweede keer draaien?

Moet ik trouwens bij beide pc's dan kiezen voor de optie die je aangeeft?
Dan kun je je router meteen weer verpatsen, en moet je XP-machine dus wel altijd aanstaan, als je met je 98-machine op het internet wil.

Probeer vanaf XP eens het volgende in een command-prompt:

\\computernaam\sharenaam

computernaam: de hostnaam van je 98-computer
sharenaam: het naampje dat je aan de share op de 98-computer hebt gegeven.

Het lijkt er trouwens op, dat je XP-machine toch nog iets firewall-achtigs aan heeft staan. Je geeft aan wel van XP naar 98 te kunnen pingen, en niet andersom. Lijkt erop, dat je XP machine niet op ICMP-pakketjes reageert.

• Velthuis
Notna> Ik hoop dat je tip enigzins hout snijdt, maar zo'n diskette heb ik nooit aan hoeven maken voor een systeem met router, XP en 98. In 98 zelf kan weinig fout gaan met configureren lijkt me. Gooi wel voor de zekerheid NetBEUI en IPX weg (op alle systemen). Het TCP/IP protocol volstaat. En het subnetmask moet op alle computers gelijk zijn (maar dat was vast al zo).

De laatste opmerking van BazzH snijdt wel hout volgens mij:
Het lijkt er trouwens op, dat je XP-machine toch nog iets firewall-achtigs aan heeft staan. Je geeft aan wel van XP naar 98 te kunnen pingen, en niet andersom. Lijkt erop, dat je XP machine niet op ICMP-pakketjes reageert.

[ Voor 34% gewijzigd door Velthuis op 11-06-2003 14:50 ]

• Fok83
Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 14:44:
[...]

Dan kun je je router meteen weer verpatsen, en moet je XP-machine dus wel altijd aanstaan, als je met je 98-machine op het internet wil.

Probeer vanaf XP eens het volgende in een command-prompt:

\\computernaam\sharenaam

computernaam: de hostnaam van je 98-computer
sharenaam: het naampje dat je aan de share op de 98-computer hebt gegeven.

Ik probeer eens even wat je zegt.

Maar wat ik ook vreemd vindt is dat het XP systeem Win98 wel kan pingen maar niet de gedeelde files van die pc ziet?

• Fok83
[quote]Velthuis schreef op 11 June 2003 @ 14:46:
Notna> Ik hoop dat je tip enigzins hout snijdt, maar zo'n diskette heb ik nooit aan hoeven maken voor een systeem met router, XP en 98. In 98 zelf kan weinig fout gaan met configureren lijkt me. Gooi wel voor de zekerheid NetBEUI en IPX weg (op alle systemen). Het TCP/IP protocol volstaat. En het subnetmask moet op alle computers gelijk zijn (maar dat was vast al zo).

Het lijkt er trouwens op, dat je XP-machine toch nog iets firewall-achtigs aan heeft staan. Je geeft aan wel van XP naar 98 te kunnen pingen, en niet andersom. Lijkt erop, dat je XP machine niet op ICMP-pakketjes reageert.[/qoute]
Ik ben inderdaad even firewalls nog eens na aan het gaan. En ik moet bekennen dat ik juist NetBEUI in Win98 heb geïnstalleerd, dus ff verwijderen |:(

• Notna

Notna

Where are you?®

Velthuis schreef op 11 juni 2003 @ 14:46:

[...]
Sommige netwerken hebben zo'n diskette dus wel nodig. Het is vreslijk handig als je netwerk niet aan de gang wil. Ik heb dezelfde opstelling gehad en het ging prima met mijn eerder benoemde methode :)

Verwijderd

Kan je wel met een cross-cable op elkaars machine komen?
Kan dat wel dan ligt het aan de router, kan dat niet dan ligt het aan je instellingen van de computers.

Ik heb ook zoiets gezien bij iemand met een sweex router, precies wat jij zegt en met een crosscable werkt het allemaal wel dus ligt het niet aan de instellingen van de computers...

/Ik heb het daar nog steeds niet aan de praat, vanalles geprobeert daar. trouwens ook errug veel packetloss op de internetverbinding daar/

• Blue_man
  • Laatst online: 21-05-2024
Fok83 schreef op 11 juni 2003 @ 14:49:
[...]

Maar wat ik ook vreemd vindt is dat het XP systeem Win98 wel kan pingen maar niet de gedeelde files van die pc ziet?
Had ik ook, had mappen gedeeld op beide pc's, had op beide een ftp'tje draaiend.
Bleek dat ik gewoon de firewall die in XP zit moest uitschakelen en bij eigenschappen van deze comp moest aanduiden dat er andere mensen met deze pc verbinding mochten maken. (zo'n kleine fout en der heb ik daaagen op zitten zoeken 8)7 )

[Beide pc's zijn wel XP pro, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Thuis een netwerk is zeer ideaal, als het werkt]

[ Voor 3% gewijzigd door Blue_man op 11-06-2003 15:00 . Reden: typo ]

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Verwijderd

_bas_ schreef op 11 June 2003 @ 14:31:

Dit is wel het laatste wat je moet doen, je kunt beter op de XP machine even een account aanmaken die dezelfde naam heeft als die van de Win98 machine.

Als dit gedaan is kun je "use simple file sharing" even uitvinken bij: Mapopties --> weergave. Even opnieuw opstarten is dan noodzakelijk.

Deze 2 dingen schooten mij tebinnen wat nog zou kunnen helpen.

Verwijderd

Notna schreef op 11 June 2003 @ 14:51:
[...]

Sommige netwerken hebben zo'n diskette dus wel nodig. Het is vreslijk handig als je netwerk niet aan de gang wil. Ik heb dezelfde opstelling gehad en het ging prima met mijn eerder benoemde methode :)
Nodig is zo'n diskette nooit. Maar als je zelf niet weet hoe je e.e.a. in moet stellen, kan het heel handig zijn.

In dit geval heb je niets aan de diskette, omdat er via een router gebruik wordt gemaakt van internet, en niet via standaard internet-delen van XP. En aangezien de DHCP-server van de router alle benodigde gegevens (ip-adres, subnet, dns-adressen, gateway e.d.) voor internettoegang doorgeeft, valt er eigenlijk naast de naam van de werkgroep en de hostnaam weinig in te stellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 15:06:
[...]

Nodig is zo'n diskette nooit. Maar als je zelf niet weet hoe je e.e.a. in moet stellen, kan het heel handig zijn.

In dit geval heb je niets aan de diskette, omdat er via een router gebruik wordt gemaakt van internet, en niet via standaard internet-delen van XP. En aangezien de DHCP-server van de router alle benodigde gegevens (ip-adres, subnet, dns-adressen, gateway e.d.) voor internettoegang doorgeeft, valt er eigenlijk naast de naam van de werkgroep en de hostnaam weinig in te stellen.
Edit:

Ik bedenk me net, dat ik ooit bij iemand eens zo'n routertje heb ingesteld. De Edimax BR 6104 heeft een functie om ping te blokkeren. Ik weet i.i.g. zeker, dat dit voor de WAN-poort geldt. Ik herinner me ook nog, dat je de router moet resetten, zodra je aan bepaalde instellingen m.b.t. de ingebouwde firewall gezeten hebt. Ownee, jij hebt een Netgear, daarvan ken ik alleen een ouder model met maar 1 LAN-poort. Ik denk bij nader inzien ook niet, dat het iets met zo'n blokkering te maken heeft. Voor je interne netwerk heb je immers helemaal niks met het router-deel van het apparaat te maken, alleen met de ingebouwde switch.

Aaaaaaaargh.... verkeerde knopje |:( |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 15:25 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 15:06:
[...]

Vindt het toch wel apart dat je nix aan die diskette hebt in dit geval :> . Zoals ik al eerder zei heb ik PRECIES dezelfde opstelling gehad. In eerste instantie deed het netwerk het niet, na de wizard deed ie het perfect en nooit geen problemen meer gehad. (ik gebruikte die wizard dan ook, omdat ik een dikke n00b was met netwerken en het mij een hoop tijd bespaarde)

• Velthuis
Fok83> Een kabelprobleem kunnen we uitsluiten hoop ik?
offtopic:
BazzH> De Edimax BR-6104 heeft een functie om ping from WAN te droppen. Vanaf het internet dus. En die staat standaard uit en is alleen in te stellen met de nieuwste firmware (0.64).

• Fok83
Sorry mensen maar internet lag hier even plat, ik heb kabelinternet via @Home (haha, negatieve reclame) :(

Ik wilde net het bericht opsturen dat het werkt blijkt het internet plat te liggen, dus bij deze.

Het netwerk werkt nu naar behoren, op beide pc's kan ik de shared files bekijken van de ander :*)

Ik kreeg dankzij het berichtje van BazzH argwaan. Hij meldde in een van de eerste berichtjes dat het vreemd was dat ik de XP machine niet kon pingen, en Velthuis was het hiermee eens. Volgens hun leek het erop dat er toch nog ergens een firewall aanstond. Dit bleek waar te zijn :?

Wat was nu het probleem. De XP firewall stond uit maar ik heb nog een virus-proggie met firewall. Dit proggie deed ik afsluiten via het systeemvak en dat was nou juist het probleem. Ondanks dat naar mijn mening het proggie/firewall na afsluiten niet meer actief was bleek dit toch het geval.

Door mijn gewekte argwaan heb ik deze keer niet het proggie afgesloten maar de firewall zelf in het proggie gedeactiveerd en daar was mijn netwerk |:(
Het werkt nu eindelijk na een aantal dagen van geploetter en geërger.

Allen héél erg bedankt voor jullie reacties en mededenken _/-\o_

• Fok83
Alleen nog enkele vraagjes m.b.t. veiligheid tegen het digi-gespuis (hackers e.d.).

Toen ik eerder de netwerk wizard draaide en de optie internet via HUB koos meldde windows dat dit extreem onveilig was voor je gegevens.

Nu vraag ik mij af of dit tevens voor een router geldt, en hoe ik het eventueel veiliger kan maken? Een firewall blijkt dus weinig zin te hebben omdat het thuisnetwerk dan meteen niet meer werkt.

En maakt het iets uit dat ik de wizard heb gedraaid met de keuze voor HUB i.p.v router? Dit omdat je ook niet kunt kiezen voor een router in de wizard.

Alvast bedankt voor een reactie :)

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 12:09

dmeij

It's just my name

zit er nat op je router?zo ja dan kun je heel veel extern netwerk verkeer goed droppen en heb je geen optie op je firewallsoftware om microsoft networking toe te laten in een trusted range bijv.dan kun je de firewall gewoon weer aanzetten.

[ Voor 83% gewijzigd door dmeij op 11-06-2003 16:26 ]

• Velthuis
Fok83> Als het nu werkt, dan denk ik niet dat er iets fout is gegaan.

En is de firewall in je router niet afdoende? Softwarematig firewall zou nog extra kunnen draaien, maar dan moet je wel de poorten voor het netwerken openzetten richting de andere IPs in je LAN als je nog bestanden wilt kunnen sharen. Ik heb begrepen dat je de XP firewall beter uit kunt laten, omdat die erg slecht zou zijn.

• Fok83
dmeij schreef op 11 June 2003 @ 16:17:
zit er nat op je router?
Ff handleiding gecheckt. Is dit nat van Network Adress Translator?

Ik citeer uit de handleiding;

The Model RP114 employs an adress-sharing method called Network Adress Translation (NAT). blablabla.

Is het gedeelte van de router dat ervoor zorgt dat je met één enkel IP adres van je provider met meerdere PC's het internet op kunt. Dit IP kan statisch of dynamisch zijn ingesteld.

Ik denk dat dit de nat is die je bedoelde :)

• Fok83
Velthuis schreef op 11 June 2003 @ 16:23:
Fok83> Als het nu werkt, dan denk ik niet dat er iets fout is gegaan.

En is de firewall in je router niet afdoende? Softwarematig firewall zou nog extra kunnen draaien, maar dan moet je wel de poorten voor het netwerken openzetten richting de andere IPs in je LAN als je nog bestanden wilt kunnen sharen. Ik heb begrepen dat je de XP firewall beter uit kunt laten, omdat die erg slecht zou zijn.
Ik heb inderdaad een firewall in de router zitten maar deze snap ik niet helemaal. Ik begrijp namelijk niet of deze automatisch werkt of dat ik het een en ander moet instellen. Wat is bij de meeste routers het geval auto of manual?

Ik heb ff de handleiging met Acrobat afgespeurt en kwam het volgende tegen;

NAT zorgt eigenlijk voor een firewall-achtige bescherming omdat de interne IP's niet toegankelijk zijn dankzij de vertaalde connectie/IP met de buitenwereld.
Alle binnenkomende signalen worden er door de router uitgefilterd. Deze filtering KAN preventief werken tegen het proben van je systeem. Hoe dan ook, als je gebruikt maakt van port forwarding, dan kun je een PC (bijv. een webserver) toegangkelijk maken voor de buitenwereld.

Bovenstaande is vertaald maar als ik het dus goed begrijp kan dankzij de router een buitenstaander niet of nauwelijks op mijn netwerk komen?

[ Voor 32% gewijzigd door Fok83 op 11-06-2003 16:45 ]

• Velthuis
Fok83> Vaak staan ze standaard "redelijk" ingesteld, maar je wilt dat toch wel even begrijpen voor je het inschakeld. Hoewel je vanzelf wel merkt of er ineens dingen niet meer werken (denk aan MSN, Kazaa, P2P).
Post gewoon ff een screendump van de mogelijke settings als je hem inschakelt en meld even wat je niet snapt. Beter is eerst zelf een paar keer doorlezen natuurlijk, voordat mensen hier gaan roepen dat je ook zelf even FAQ, Search en Google kunt gebruiken. ;)

• Fok83
Velthuis schreef op 11 juni 2003 @ 16:42:
Fok83> Vaak staan ze standaard "redelijk" ingesteld, maar je wilt dat toch wel even begrijpen voor je het inschakeld. Hoewel je vanzelf wel merkt of er ineens dingen niet meer werken (denk aan MSN, Kazaa, P2P).
Post gewoon ff een screendump van de mogelijke settings als je hem inschakelt en meld even wat je niet snapt. Beter is eerst zelf een paar keer doorlezen natuurlijk, voordat mensen hier gaan roepen dat je ook zelf even FAQ, Search en Google kunt gebruiken. ;)
Ik heb boven je bericht nog iets gemeld waar ik tijdens jouw posting net aan bezig was :)

Ben je het (na het nieuwe stukje uit mijn vorige posting gelezen te hebben) met mij eens als ik zeg dat het volgens mij redelijk veilig is dankzij NAT?

Ik run ook maar weer eens een portscan, weet je toevallig een goede site hiervoor? Zoniet, dan mag Google zoeken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fok83 op 11-06-2003 16:55 ]

• Velthuis
In de FAQ staat dit progje, maar googelen levert veel meer op. Bij T@H zag ik laatst ook een leuk lijstje met online scanners. Dan zul je zien wat NAT wel en niet voorkomt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Velthuis op 11-06-2003 17:08 ]

• Blue_man
  • Laatst online: 21-05-2024
Velthuis schreef op 11 June 2003 @ 16:42:
Pff de enige bescherming die me router biedt van firewallmogelijkheden is het blokken van poorten :O

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Pagina: 1